Automatyzacja sprzedaży stała się popularną kwestią wśród przedsiębiorców. W szczególności przez tych, którzy posiadają różnego rodzaju sklepy. Dzieje się tak dlatego, że wdrożenie tego procesu jest coraz tańsze. W dłuższej perspektywie czasowej okazuje się, iż przynosi on oszczędności. Dlaczego tak się dzieje? Jak automatyzować sprzedaż?
Co oznacza fraza automatyzacja sprzedaży?
Wbrew pozorom wiele osób tak naprawdę nie wie, na czym polega automatyzacja sprzedaży. Często ludzie myślą, że występuje ona w momencie, w którym dwa niezależne od siebie systemy wymieniają między sobą dane. Przykładem może być sytuacja, w której ktoś na aukcji internetowej kupił przedmiot i wybrał określony rodzaj wysyłki. My możemy przenieść jego dane do systemu wysyłkowego. Niestety, nie jest to automatyzacja, a integracja. Nie można tych dwóch pojęć mylić.
W takim razie, czym jest ta automatyzacja sprzedaży?
Tak naprawdę można powiedzieć, że są to wszystkie procesy lub ich ciągi, które nie wymagają uwagi człowieka. Jeśli wrócimy do wcześniejszego przykładu, system sam drukuje list przewozowy, oznacza w magazynie, że dany produkt został sprzedany oraz na przykład wysyła samodzielnie fakturę do klienta. To właśnie automatyzacja. Dzięki temu cały proces jest znacząco uproszczony, a przede wszystkim nie zabiera tyle czasu i uwagi. Człowiek musi tylko spakować zamówienie oraz przekazać je kurierowi. Oczywiście, nie oznacza to, że tego typu systemy można pozostawić, a one będą działały. Bowiem należy sprawdzać, czy wszystko jest odpowiednio skonfigurowane, lecz wymaga to mniejszej ilości czasu.
Automatyzacja sprzedaży internetowej – dlaczego warto?
Coraz więcej firm stawia na automatyzację w różnych dziedzinach. Podobnie jest w przypadku automatyzacji sprzedaży internetowej. Co więcej, jest to również spowodowane tym, że coraz więcej sklepów przenosi się do internetu. Według badań, które przeprowadziła organizacja Forrester Data Scientists do 2020 roku aż 53% wszystkich sprzedaży będzie realizowana online! Taki wynik jest naprawdę imponujący. Warto też wspomnieć, że wiele sklepów przenosi swoją działalność do internetu. Tym działaniem zwiększa swoją grupę odbiorców. Jednakże wiele takich firm ma również nadzieję na to, że będzie musiała poświęcić mniej czasu na realizację zamówień, niż w przypadku punktu stacjonarnego.
Automatyzacja sprzedaży to dobra inwestycja
Co więcej, z raportu, który wykonała firma Forrester wynika również, że dzięki automatyzacji różnego rodzaju działań możemy zaoszczędzić aż 90% kosztów. Dużą zaletą usprawniania procesów jest fakt, że kiedy zwiększamy wydajność oraz produktywność możemy równocześnie zmniejszyć ponoszone koszty. Rzeczywistość pokazuje, że osoby, które same zajmują się wszystkimi aspektami sprzedaży, tracą na to bardzo dużo czasu. Warto dodatkowo podkreślić, że są to dosyć żmudne zajęcia. Odpowiednia technologia znacząco przyśpiesza pracę oraz pozwala na skupieniu się na innych, często ważniejszych sprawach. Dodajmy do tego fakt, że kiedy automatyzujemy, możemy w dłuższej perspektywie zaoszczędzić naprawdę dużo pieniędzy. Okazuje się, iż warto w ten proces zainwestować.
Co można zautomatyzować?
Przede wszystkim zautomatyzować można różnego rodzaju generowanie raportów. Wprowadzanie danych dotyczących sumy wartości sprzedaży, sprzedaży poszczególnych osób, przedmiotów lub usług zajmuje bardzo dużo czasu. Przy pomocy automatyzacji można wyeliminować ten problem oraz zwiększyć skuteczność sprzedaży. Wszystko to poprzez udostępnianie raportów innym członkom zespołu. Jeśli będą oni na bieżąco ze statystykami, to istnieje duża szansa, iż któraś z osób wpadnie na pomysł, jak można odwrócić spadek zainteresowania danym przedmiotem lub usługą.
Kolejnym zadaniem, które można zautomatyzować, jest wysyłanie maili. Wbrew pozorom w dalszym ciągu wiele np. rekruterów wysyła ręcznie wiadomości z ofertą pracy na Linkedin. Jednakże można to zautomatyzować, a co za tym idzie zaoszczędzić naprawdę wiele czasu, który może zostać wykorzystany w inny sposób. Jak to zrobić? Między innymi można ustawić automatyczną spersonalizowaną wiadomość, która będzie zawierała wszystkie potrzebne informacje. Jeśli system sam ją wyśle, w momencie, w którym zostanie złożone zamówienie, to prawdopodobnie klient nie będzie się kontaktował w celu dowiedzenia się podstawowych informacji. Otrzyma wcześniej gotowe rozwiązanie.
Czytaj również: Open rate - co to za wskaźnik i jak go poprawić?
Ostatnia wskazówka dotycząca zagadnienia, jakim jest automatyzacja sprzedaży, jest zautomatyzowanie wysłania faktury oraz drukowania etykiety nadawczej po złożeniu zamówienia w sklepie. Dzięki temu naprawdę można przyśpieszyć swoją pracę, ponieważ będzie trzeba kontrolować działanie systemu oraz obsługiwać niestandardowe zamówienia, które zawierają uwagi.
Automatyzacja sprzedaży jest niewątpliwie ciekawą tematyką. W dzisiejszych czasach można zautomatyzować cały proces sprzedażowy. Istnieje technologia, która umożliwia, aby system sam wysłał wiadomość do klienta, fakturę, wygenerował etykietę nadawczą, sam spakował zamówienie oraz nakleił wcześniej wspomnianą etykietę. Jednakże wszystko zależy, od jakiej tego wielkości budżetem dysponuje firma.