1. Czym różni się title od meta opisu?
2. Co to title? Czy ma znaczenie dla SEO?
3. Jak napisać chwytliwy title? 5 wskazówek
3.1. Umieśćcie w title frazy kluczowe, pod które zoptymalizowana jest dana podstrona
3.2. Zmieśćcie się w 50-70 znakach ze spacjami
3.3. Postarajcie się, aby w title znalazło się call to action (CTA)
3.4. Dodajcie nazwę marki, firmy
3.5. Maksymalnie dopasujcie title do treści strony
4. Meta description - nieistotne z punktu widzenia SEO?
5. Dobre praktyki przy pisaniu meta description - 5 wskazówek
5.1. Rozwińcie informacje zawarte w title
5.2. Pamiętajcie o limicie długości meta description
5.4. Nie wprowadzajcie Internautów w błąd
5.5. Nie "upychajcie" fraz kluczowych w meta description
6. Title i meta description - podstawy optymalizacji on-site
Nawet bardzo atrakcyjna wizualnie strona nie zajmie wysokich miejsc w wynikach Google, jeżeli zabraknie odpowiedniej zawartości. Również w pozycjonowaniu zastosowanie ma powiedzenie, że liczy się wnętrze. Tak więc zadbać należy nie tylko o treści witryny, ale też o te mniej oczywiste elementy. Title i meta description to takie fragmenty kodu strony, o których na pewno słyszeliście, jeżeli interesuje Was optymalizacja. Jak wpływają one na efekty działań SEO? Jak je tworzyć? W tym artykule znajdziecie sporo praktycznych wskazówek!
Czym różni się title od meta opisu?
Zacznijmy może od przedstawienia różnic między tytułowymi znacznikami. Pierwsza dotyczy zawartości. Podczas gdy title jest tytułem witryny, description stanowi jej opis. Z tego faktu wynika także różnica w długości tych elementów. Title jest krótszy - aby w pełni wyświetlił się wynikach wyszukiwania na desktopie, może mieć maksymalnie 600 pikseli, meta opis z kolei nie powinien przekraczać 920 pikseli.
Co jeszcze różni title od meta opisu? Ten drugi nie jest już oficjalnie czynnikiem rankingowym, czyli elementem, który ma wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlaczego więc warto w ogóle się nim przejmować? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w dalszej części artykułu.
Co to title? Jakie ma znaczenie dla SEO?
Od znacznika title zazwyczaj rozpoczynają się działania optymalizacyjne on-site, czyli te w obrębie witryny. Dlaczego? Ponieważ jest on najważniejszym miejscem na stronie oraz ma bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Title stanowi tytuł witryny. To obowiązkowy znacznik w dokumentach języka html, bez niego strona... nie będzie traktowana jako strona!
Zastanawiacie się, gdzie znajduje się title? Z punktu widzenia użytkownika sieci zobaczyć można go w trzech miejscach:
- w wynikach wyszukiwania Google - title znajduje się zaraz pod adresem URL
- w zakładce okna przeglądarki - najczęściej jednak nie mieści się tam w całości. Wystarczy jednak najechać kursorem, a pełny title pojawi się w dymku
- w sekcji stron dodanych przez Internautę do ulubionych
A gdzie znajduje się znacznik title "od strony technicznej"? W sekcji <head> witryny. Należy pamiętać, że title i widoczny dla użytkownika tytuł strony (taki, który znajduje się w H1) to nie to samo! Elementy te są inaczej oznaczone i pełnią różne funkcje. Zarówno meta opis, jak i title możecie łatwo edytować za pomocą wtyczki Yoast SEO - nie wymaga to znajomości kodu strony!
Jak napisać chwytliwy title? 5 wskazówek
Title jest czynnikiem rankingowym, czyli takim, który wpływa na pozycję strony w SERPach. Z tego powodu należy zadbać o jego optymalizację na podstronach swojej witryny. Jak to zrobić? Oto pięć wskazówek, o których musicie pamiętać:
1. Umieśćcie w title frazy kluczowe, pod które zoptymalizowana jest dana podstrona
Najlepiej, aby cechowały się one popularnością wśród użytkowników sieci i niską konkurencyjnością. Nie upychajcie jednak słów kluczowych na siłę, ponieważ title stanie się nieczytelny. W doborze słów kluczowych pomoże Wam Google Keyword Planner, Senuto czy Ahrefs.
2. Zmieśćcie się w 50-70 znakach ze spacjami
Title wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania na desktopie, gdy będzie miał max. 600 pikseli (czyli około 50-70 zzs). To nie wiele, dlatego musisz dokładnie przemyśleć, co powinno się w nim znaleźć. Gdy title będzie zbyt długi, użytkownik nie zobaczy całej jego treści. Przydatne narzędzie podczas jej tworzenia to Google SERP Simulator, z którego zrzut możecie zobaczyć poniżej.
3. Postarajcie się, aby w title znalazło się call to action (CTA)
Dobrze skonstruowany title powinien oprócz słów kluczowych zawierać wezwanie do działania. Zachęci ono przeglądającego wyniki wyszukiwania do przejścia na Waszą witrynę. Warto także wzbudzić w nim zainteresowanie, na przykład stawiając pytanie, korzystając z porównań czy podając liczby.
4. Dodajcie nazwę marki, firmy
W ten sposób title stanie się unikalny i odróżni Was od konkurencji.
5. Maksymalnie dopasujcie title do treści strony
Na podstawie tego znacznika roboty mogą zrozumieć i ocenić stronę oraz jej zawartość. Być może to oczywiste, ale title musi tematycznie odpowiadać temu, co znajduje się na danej podstronie! Służy on nie tylko robotom, ale też użytkownikom do identyfikacji treści znajdujących się w dokumencie.
Meta description - nieistotne z punktu widzenia SEO?
Wiecie już, czym jest title i co uwzględnić przy jego pisaniu. Czas przyjrzeć się znacznikowi, który zazwyczaj idzie z nim w parze, czyli meta description. Opis meta jest to fragment kodu strony, który dostarcza użytkownikowi i robotom najważniejszych informacji o zawartości danej podstrony. Tak, jak title, opis znajduje się w sekcji <head>. A gdzie widzą go użytkownicy sieci? Na stronie wyników wyszukiwania - pod adresem URL i title. Meta description pełni taką funkcję, jak blurb, czyli zajawka na okładce książki.
Chociaż od roku 2007 znacznik meta description nie stanowi już czynnika rankingowego, nadal ma pośredni wpływ na efekty pozycjonowania. Dzieje się tak, ponieważ atrakcyjny opis przyczynia się do zwiększenia liczby kliknięć w wynik prezentujący stronę. Tym samym poprawia CTR (Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności będący czynnikiem rankingowym. Właśnie dlatego koniecznie powinniście zadbać o optymalizację meta description.
Dobre praktyki przy pisaniu meta description - 5 wskazówek
Chociaż od roku 2007 znacznik meta description nie stanowi już czynnika rankingowego, nadal ma pośredni wpływ na efekty pozycjonowania. Dzieje się tak, ponieważ atrakcyjny opis przyczynia się do zwiększenia liczby kliknięć w wynik prezentujący stronę. Tym samym poprawia CTR (Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności będący czynnikiem rankingowym. Właśnie dlatego koniecznie powinniście zadbać o optymalizację meta description.
1. Rozwińcie informacje zawarte w title
Dodajcie treści, które zainteresują użytkownika, ale najpierw zastanówcie się, na jakim etapie ścieżki zakupowej się znajduje. W 2-3 zdanich przekażcie mu, co znajdzie na stronie. Jeżeli nie stworzycie własnych opisów, zostaną one "pobrane" z pierwszej linijki tekstu. Pisząc unikalne meta description macie nie tylko kontrolę nad tym, jak wygląda strona w wynikach wyszukiwania, ale także wtedy, gdy link do niej zostaje udostępniony w social mediach.
2. Pamiętajcie o limicie długości meta description
Tak, jak w przypadku title, zbyt obszerne opisy zostaną "obcięte" przez wyszukiwarkę. Dlatego stworzona przez Was treść nie powinna przekraczać 920 px (w przypadku komputerów) i 680 px (dla urządzeń mobilnych). Tworząc opis, również sięgnijcie po narzędzie Google SERP Simulator.
3. Skonstruujcie swoje meta descriptions tak, aby użytkownik sieci wiedział, co zyska na tym, że odwiedzi akurat Wasze strony
Musicie zapewnić go o realnej korzyści lub rozwiązaniu, jakie macie na jego ewentualny problem. Stosujcie wezwanie do działania i posługujcie się aktywnym językiem. Stronie biernej mówimy stanowcze "nie"!
4. Nie wprowadzajcie Internautów w błąd
Zbyt nachalny clickbait czy podanie nieprawdziwych informacji na temat zawartości witryny sprawi, że osoby na nią trafiające, stracą do Was zaufanie i zwrócą się do konkurencji
5. Nie "upychajcie" fraz kluczowych w meta description
Podobnie, jak w przypadku title, dobrze, aby opis zawierał słowa kluczowe. Pamiętać jednak należy o umiarze. Treść przede wszystkim musi przyciągnąć i zainteresować użytkownika.
Title i meta description - podstawy optymalizacji on-site
Zarówno title, jak i meta description to elementy, których poprawa (lub wprowadzenie) powinno stanowić jeden z pierwszych etapów optymalizacji Waszych stron. Ich stworzenie nie wymaga dużych nakładów pracy ani zaawansowanej wiedzy. Jednocześnie atrakcyjne title i opisy sprawią, że zaobserwujecie zwiększenie ruchu na stronie i będzie ona zdobywać coraz wyższe pozycje w Google. Do dzieła! Nie czujecie się na siłach? Pamiętajcie, że możecie zwrócić się do SEOSki. Kompleksowo podchodzimy do optymalizacji i możemy zająć się także Waszymi witrynami.