W pierwszym kwartale 2021 r. w Google Play dla użytkowników Androida było dostępnych 3,48 miliona aplikacji, a w Apple App Store około 2,22 miliona aplikacji dla użytkowników iOS. Dlatego dylematem, przed którym stają dziś zespoły marketingowe, nie jest już to, czy inwestować w aplikacje. Teraz zastanawiają się, w jaki sposób mogą ułatwić użytkownikom odkrywanie swoich aplikacji. Właśnie dlatego coraz popularniejszym tematem jest ASO, czyli optymalizacja pod kątem sklepu z aplikacjami. Przeczytajcie ten artykuł, niezależnie od tego, czy jesteście nowicjuszami w optymalizacji sklepu z aplikacjami, czy po prostu chcecie udoskonalić swoje podejście do ASO. Dowiedzcie się, jak uzyskiwać wyższe pozycje w sklepach z aplikacjami i jakie aspekty są kluczowe dla takiej optymalizacji.
Czym jest ASO i dlaczego jest ważne dla twórców aplikacji?
ASO to skrótowiec pochodzący od słów App Store Optimization, co w tłumaczeniu na język polski oznacza optymalizację pod kątem sklepów z aplikacjami. Inne określenia na ASO to App Store Marketing i Mobile App SEO. Najprościej mówiąc, ASO to poprawa widoczności danej aplikacji w wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami, takich jak Google Play lub Apple App Store. Im wyższa pozycja aplikacji w wynikach wyszukiwania sklepu z aplikacjami, tym bardziej widoczna jest ona dla potencjalnych klientów.
Po co zwiększać liczbę wyświetleń aplikacji? To oczywiste — można w ten sposób wspierać główny cel, jakim jest zwiększanie liczby pobrań. Jednak ASO wspiera też poboczne cele twórców aplikacji, takie jak:
zwiększenie rozpoznawalności apki/marki
uzyskiwanie pozytywnych opinii i recenzji
zaangażowanie grupy docelowej
dywersyfikacja kanałów marketingowych
Wiecie już, czym jest ASO i jaki jest cel optymalizacji. Możecie więc już domyślić się, dlaczego jest ona tak ważna dla twórców aplikacji. Dorzućcie do tego fakt, że według danych Google aż 40 procent aplikacji jest „odkrywanych” przez użytkowników podczas wyszukiwania w sklepach z aplikacjami. W praktyce oznacza to, że zaniedbując ASO, tracicie największą szansę, na to, że Was produkt dotrze do grupy docelowej.
Podstawy organicznych działań optymalizacyjnych w sklepach z aplikacjami
Oto czynniki, które mają największy wpływ na pozycję aplikacji w rankingu sklepów, dlatego zwróćcie na nie szczególną uwagę.
Nazwa apki i subtytuł
Nagłówek jest w sieci odpowiedzialny za pierwsze wrażenie. To on ma przyciągnąć użytkowników do Waszej aplikacji. Dlatego musicie dokładnie przemyśleć, jak nazwiecie swoją apkę. Pamiętajcie też, że jesteście ograniczeni liczbą znaków do wykorzystania (np. w sklepie Apple jest to 30 znaków), a upychanie słów kluczowych jest równoznaczne z ryzykiem zbanowania. Poza tym użytkownicy ostrożnie podchodzą do pobierania podejrzanie wyglądających aplikacji ze względu na obawy dotyczące prywatności. Upewnijcie się, że nazwa i subtytuł apki odzwierciedlają podstawowe słowa kluczowe ją opisujące, ale jednocześnie wyróżniają ją na tle innych.
Czytaj również: Dwell time - czy ma wpływ na pozycję w Google?
Opis apki
Z technicznego punktu widzenia algorytm App Store ignoruje opis (w przeciwieństwie do Google Play). Jednak użytkownicy to zupełnie inna historia. Dlatego, zamiast optymalizować wyłącznie pod kątem fraz kluczowych, skupcie się na wyjaśnieniu funkcji i zalet swojego produktu. Macie około 250 znaków, aby go przedstawić i przekonać odbiorcę, że warto pobrać apkę. Niech treść będzie zwięzła, przejrzysta, merytoryczna i niech skupia się na korzyściach użytkownika.
Oceny i recenzje użytkowników
Te elementy są ważnym czynnikiem dla użytkowników, zwłaszcza tych, którzy nie znają jeszcze marki aplikacji. Aplikacje z wyższymi ocenami znajdują się wyżej w rankingu. W tym miejscu rodzi się dylemat: z jednej strony chcecie otrzymywać jak najwięcej ocen i recenzji, z drugiej strony mogą się one okazać negatywne. Dlatego tak ważne jest zadbanie o to, aby użytkownicy mieli możliwość kontaktu z deweloperem w aplikacji oraz zachęcanie ich do zostawiania ocen. Pamiętajcie też, aby odpowiadać na ewentualne negatywne recenzje. Możliwe, że pojawiły się z powodu błędu, który poprawiliście — poinformujcie o tym użytkownika.
Liczba pobrań
To oczywiste — im więcej pobrań ma dana aplikacja, tym większy będzie na nią popyt i większą wartość zyska dla użytkownika. Jednocześnie poprawi się jej pozycja w wynikach wyszukiwania sklepu z aplikacjami. Z tego względu ważna jest integracja kanałów marketingowych poza sklepem, tak aby móc przyciągnąć, jak najwięcej potencjalnych użytkowników. Gdy już zdobędziecie ich uwagę, należy ich przekonać, że to właśnie Wasza aplikacja jest tym, czego szukają. To na tym etapie pomocne są elementy takie jak odpowiednio przygotowane opis, screeny z apki czy właśnie duża liczba pobrań. Są to sygnały dla użytkowników świadczące o wartości produktu.
ASO — dodatkowe tipy
Znacie już podstawowe elementy, na których należy się skupić podczas optymalizacji pod kątem sklepów z aplikacjami. Poznajcie jeszcze dwie dodatkowe wskazówki, które pozytywnie wpłyną na pozycję Waszego produktu w sklepie.
Zadbajcie o wysokiej jakości obrazy miniatur i zrzuty ekranu używane do promowania aplikacji w sklepach, ponieważ mają wpływ na współczynniki klikalności (CTR).
Poświęćcie czas na dokładny research słów kluczowych tak jak w przypadku SEO. Musicie wiedzieć, które słowa kluczowe są najczęściej używane przez grupę docelową. Skorzystajcie z takich narzędzi jak Planer Słów Kluczowych Google czy Keyword Generator od Ahrefs. Pomocne jest także monitorowanie konkurentów.
App Store Optimization (ASO) - wypozycjonuj swoją apkę i zdobywaj nowych użytkowników!
Rynek aplikacji mobilnych rozwija się dynamicznie. Sama liczba aplikacji — około 2 miliony w App Store i 4 miliony w Google Play Store — oraz gwałtownie rosnące koszty reklamy, sprawiają, że skuteczne pozyskiwanie i zatrzymywanie użytkowników jest trudniejsze niż kiedykolwiek. W związku z tym walczący o uwagę autorzy aplikacji, kierują swoją uwagę na ASO. Jeżeli Wy także jesteście twórcami apek, koniecznie zainteresujcie się optymalizacją w sklepach i zadbajcie o elementy, które wskazaliśmy w artykule.