1. User Experience — czym jest i dlaczego rośnie jego znaczenie?
2. Audyt UX — na czym polega i co sprawdza?
3. Co eksperci sprawdzają podczas audytu UX?
3.2. Nawigacja po serwisie i architektura informacji
3.6. Układ strony i wizualizacje
4. Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX?
5. Audyty UX — odkryj słabe strony swojej strony i popraw ją pod kątem użyteczności
Wyobraźcie sobie, że prowadzicie sklep internetowy. Tysiące użytkowników codziennie go przegląda, szukając odpowiedniego produktu. Sprawdzają dostępne opcje, dodają do koszyka ulubione przedmioty, przechodzą do kasy, a następnie porzucają koszyk. Zaczynacie się zastanawiać — dlaczego? Czy czegoś brakuje lub jest niejasne? Nie wiecie, czy witryna wymaga naprawy, czy przeprojektowania. Przed takim wyzwaniem stoi wielu właścicieli serwisów, którzy prędzej czy później zaczynają myśleć o optymalizacji współczynnika konwersji. Pytanie brzmi – jak dowiedzieć się, co wymaga optymalizacji? Nad czym trzeba popracować? Odpowiedź można otrzymać, przeprowadzając audyt UX. Przeczytajcie, na czym on polega i co pozwala osiągnąć.
User Experience — czym jest i dlaczego rośnie jego znaczenie?
UX to popularny w świecie marketingu internetowego skrótowiec. Jego rozwinięcie to User Experience, czyli w tłumaczeniu na język polski „doświadczenie użytkownika”. Na user experience składa się ogół wrażeń doświadczanych przez użytkowników podczas interakcji ze stroną internetową lub aplikacją.
Dlaczego UX jest takie ważne? Obecnie każdego dnia powstają tysiące witryn (dokładnie 547 200!). Dlatego korzystając z Internetu i przeglądając strony, oczekujemy tego, że dostarczą nam wartościowych treści, a jednocześnie będą bezproblemowe w obsłudze. Gdy trafiając na witrynę, już po kilku sekundach zrazi nas jej design, nieczytelne treści czy nieintuicyjna nawigacja, zwracamy się do jej konkurencji. Dlatego tak ważne jest, aby właściciele stron dbali o doświadczenie i wygodę odwiedzających. Należy sprawić, aby doświadczenia Internauty były wyłącznie pozytywne. Konieczne jest więc usprawnienie produktu (witryny/sklepu/aplikacji) tak, aby był maksymalnie użyteczny i zorientowany na funkcjonalność.
Audyt UX — na czym polega i co sprawdza?
Audyt UX, zwany również audytem użyteczności, to analiza strony, sklepu internetowego lub aplikacji mobilnej. Podczas tej analizy eksperci (badacze UX, projektanci) sprawdzają, czy interfejs został zaprojektowany w sposób umożliwiający efektywne i wygodne korzystanie przez użytkowników. Audyt UX to przydatne narzędzie dla tych, którzy chcą zidentyfikować problemy z użytecznością swoich produktów cyfrowych. Pomaga również w wykryciu problematycznych obszarów, które sprawiają, że użytkownicy porzucają tzw. podróż klienta.
Chociaż audyt UX nie może bezpośrednio rozwiązać wszystkich problemów na stronie internetowej lub w aplikacji, to daje odpowiedzi na tak fundamentalne pytania, jak:
- Gdzie użytkownicy napotykają trudności w zrozumieniu nawigacji lub funkcjonalności?
- Co dane mówią o zachowaniu użytkowników i ich potrzebach ?
- Co można potencjalnie zmienić w witrynie lub aplikacji, aby poprawić jej wyniki biznesowe?
Audyt użyteczności powinien pomóc zdefiniować podstawowe problemy w Waszym produkcie, których rozwiązanie zwiększy współczynnik konwersji strony/sklepu i poprawi jego użyteczność.
Co eksperci sprawdzają podczas audytu UX?
Audyt UX różni się w zależności od analizowanego serwisu i jego rozmiaru. Może trwać nawet kilka tygodni! Jest jednak kilka elementów, które są analizowane zawsze. Przeczytajcie o nich poniżej.
Strona główna
5 sekund — średnio tyle czasu potrzebuje użytkownik, by wyrobić sobie wstępnie zdanie na temat odwiedzanej strony internetowej. To mało, ale wystarczy na jej zaakceptowanie lub odrzucenie. W związku z tym powinniście zdobyć odpowiedzi na następujące pytania dotyczące strony głównej:
- Czy strona główna jasno wyjaśnia, czym zajmuje się firma i czego mogą oczekiwać odwiedzający?
- Czy grafika i architektura strony zachęcają użytkowników do jej dalszego poznawania?
- Czy istnieje równowaga między treściami a białą przestrzenią?
Nawigacja po serwisie i architektura informacji
Nawigacja umożliwia użytkownikowi przechodzenie z jednego miejsca do drugiego w obrębie witryny. Stanowi jeden z najważniejszych elementów składających się na użyteczność. Przy analizie nawigacji specjaliści UX próbują wcielić się w przeciętnego użytkownika strony i badają potencjalne ścieżki. Elementy, na które zwraca się szczególną uwagę to: kategorie i podkategorie menu, okruszki (nawigacja okruszkowa), stopka, nagłówki.
Koszyk
Badanie wykazały, że 26% osób porzucających koszyk nabyło później ten sam produkt w innym sklepie. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby koszyk (checkout) był maksymalnie intuicyjny, dzięki czemu zakup zakończy się sukcesem. Na co zwraca się uwagę podczas analizy koszyka? Przede wszystkim na liczbę etapów koniecznych do przejścia, lokalizację koszyka na stronie czy możliwość zakupu bez rejestracji.
Formularze kontaktowe
Formularze w witrynie internetowej dają możliwość zdobycia cennych informacji od użytkowników i pozwalają na stworzenie relacji. Jeśli jednak nie są odpowiednio zaprojektowane, możecie przegapić możliwość nawiązania kontaktu z klientami. Upewnijcie się, że pola formularzy są wyraźnie oznaczone, a użytkownicy otrzymują wskazówki dotyczące wprowadzanych wartości. Poprawiając użyteczność formularzy, możecie oczekiwać większej liczby konwersji.
Zaufanie i wiarygodność
Sukces Waszej witryny zależy od tego, jak klienci postrzegają swoje interakcje z nią. Przede wszystkim należy przeanalizować takie kwestie, jak:
- Czy treść jest wolna od błędów?
- Czy content jest aktualizowany i wspiera budowanie autorytetu?
- Czy treść jest napisana dla ludzi lub jest przeładowana słowami kluczowymi?
Czytaj również: Poznajcie 5 sposobów na porzucone koszyki
Układ strony i wizualizacje
Klienci będą dokonywać szybkich ocen dotyczących witryny w dużej mierze na podstawie jej wizualnej atrakcyjności. Dlatego należy pamiętać o tym, że:
- układ witryny powinien pomóc użytkownikowi w zorientowaniu się, co jest najważniejsze na stronie
- elementy klikalne powinny wyróżniać się na tle pozostałych
- wybrane fonty powinny być używane konsekwentnie w całej witrynie
Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX?
Wyniki audytu UX są zazwyczaj wyłożone klientowi w raporcie, który zawiera między innymi: opis projektu; główne cele audytu UX; metodologię; szczegółowo opisane wyniki testów z zaznaczeniem głównych problemów i potencjalnych obszarów do poprawy; zalecenia i sugestie dotyczące poprawy użyteczność i maksymalizacji ROI (zwrotu z inwestycji). Oczywiście nie ma uniwersalnego formatu raportu z audytu UX, ponieważ jego rozmiar i struktura zależą od złożoności działań.
Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu nadal zastanawiacie się, czy warto przeprowadzić analizę użyteczności strony, czy audyt UX w swoim sklepie internetowym, poniższa lista korzyści z pewnością Was przekona:
- to krok do ulepszenia funkcjonalności strony i wyjścia naprzeciw potrzebom użytkowników
- celem audytu UX jest uświadomienie właścicielowi mankamentów strony, których być może sam nie dostrzega. Dzięki analizie można wskazać, a następnie wyeliminować problemy, które negatywnie wpływają na doświadczenia użytkowników
- poprawiona funkcjonalność w wyniku audytu użyteczności podnosi satysfakcję klienta. Z biznesowego punktu widzenia zadowolony klient to wyższy współczynnik konwersji i lepsza sprzedaż (firmy uzyskują średnio 100$ ROI z 1$ zainwestowanego w UX)
Audyty UX — odkryj słabe strony swojej strony i popraw ją pod kątem użyteczności
Użytkownicy sieci każdego dnia stają się coraz bardziej niecierpliwi i wymagający. Nawet drobne niedogodności, mogą przyczynić się do tego, że wybiorą witrynę czy sklep konkurencji. Właśnie dlatego audyt UX nie jest tylko przejściowym trendem, a narzędziem, którego znaczenie będzie stale rosło w biznesie. Warto zlecać jego przeprowadzenie ekspertom, nawet jeżeli dotychczasowe wyniki sprzedaży Was zadowalają po to, aby zoptymalizować swoje działania.