Na pewno nie raz korzystając z sieci, natrafiliście na niezbyt atrakcyjną stronę, która poinformowała Was, że dany zasób nie istnieje. 404 not found - taki komunikat może skutecznie zniechęcić Internautę do ponownego odwiedzenia strony, prawda? A czy zastanawialiście się, czy przeglądający Wasze witryny muszą mierzyć się z takim problemem? No właśnie! Błąd 404 wzbudza niechęć i może sprawić, że stracicie potencjalnego klienta. A to nie jedyne negatywne konsekwencje, jakie niesie. Przeczytajcie w artykule, co 404 oznacza dla SEO, jak wykryć taki błąd i - przede wszystkim - jak go naprawić!
Co oznacza błąd 404?
Strona błędu 404 pojawia się zawsze w sytuacji, gdy dany plik lub podstrona nie zostały znalezione na serwerze, a właściciel witryny nie zadbał o przekierowania.
Co może prowadzić do błędu?
- adres URL strony został zmieniony (np. po zmianie nazwy produktu w sklepie internetowym)
- strona lub podstrona została usunięta (np. podstrona produktu, który nie jest już dostępny w sklepie)
- zmiana struktury adresów URL strony (może tak się stać, gdy zmieniono system zarządzania treścią, silnik sklepu czy jego szablon)
- zmiany w pliku .htaccess, czyli w pliku konfiguracyjnym serwera Apache
- nieusunięte pliki cookies i cache (mogą powodować wyświetlanie nieaktualnej strony, która zwraca błąd)
- złośliwe oprogramowanie, które "zainfekowało" stronę często tworzy setki nowych podstron (są one zaindeksowane w Google jeszcze długo po ich usunięciu)
- użytkownik źle wpisał adres lub kliknął łącze, które zawierało błąd (np. literówkę)
Pięć pierwszych przyczyn jest związanych z administracją strony. Ostatnia to pomyłka użytkownika. Oznacza to, że pomimo błędu 404, strona, której Internauta szuka, funkcjonuje poprawnie.
Dlaczego powinniście działać - błąd 404 a SEO
Pojedyncze błędy 404 nie stanowią dużego problemu. Jeżeli jednak jest ich sporo, należy możliwie szybko zareagować. Dlaczego? Jak kod błędu 404 ma się do pozycjonowania Waszych witryn? Spojrzeć należy na tę kwestię z dwóch perspektyw: użytkowników i robotów Google.
Wiecie już, że błąd 404 irytuje Internautów. Większość z nich nie jest na tyle zdeterminowana, aby w inny sposób trafić na Wasze strony internetowe. Kończą więc swoje wizyty, a w tracicie cenny ruch i potencjalnych klientów. Gdy błędów jest wiele, prowadzi to do dużych strat i niewykorzystanych szans sprzedażowych dla firmy.
A jak sprawa wygląda z punktu widzenia Google? Wyobraźcie sobie, że dana strona zajmowała całkiem dobrą pozycję na wartościową dla firmy frazę. Z jednej z wymienionych wcześniej w artykule przyczyn, pojawia się na niej błąd 404. Google zauważa, że rośnie współczynnik odrzuceń strony i nie spełnia ona oczekiwań użytkowników, którzy na nią trafiają. Co dzieje się w takim wypadku? Jej pozycja w Google spada. Ponadto, gdy sytuacja nie jest odosobniona, ocena całej witryny ulega pogorszeniu.
Pomimo Waszych starań, niemożliwe bywa całkowite wyeliminowanie błędów 404. Za przykład podać można, chociażby te błędy wynikają z działań użytkowników (np. niepoprawnie wpisany adres). Dlatego należy być przygotowanym na taką sytuację i zadbać o odpowiedni wygląd strony błędu. Co powinna zawierać? Prosty komunikat o błędzie (zrozumiały dla użytkownika), link do strony głównej serwisu lub innych kluczowych podstron. Poza tym pamiętać należy, aby strona zastępcza była utrzymana w stylistyce całej witryny. Tworząc ją, można także wykazać się kreatywnością i przedstawić komunikat o błędzie w humorystyczny sposób.

Jak sprawdzić, czy moja witryna ma błędy 404?
Skoro już wiecie, czym jest błąd 404, na pewno zastanawiacie się, czy Wasze witryny nie cierpią z jego powodu. Możliwe, że traficie na niego przypadkowo, jednak nie zdarza się to często. Dlatego, żeby wykryć błędy 404 na stronie, należy skorzystać z odpowiednich narzędzi.
Wasz przyjaciel, czyli Google Search Console
Podstawowym narzędziem, którego powinniście użyć, jest niezbędnik każdego właściciela strony, czyli Google Search Console. Po dodaniu witryny należy poczekać, aż narzędzie udostępni wszystkie dane na jej temat. Następnie w menu wybierzcie zakładkę "Indeks" --> "Stan". Pod wykresem znajdziecie szczegóły, w tym także informacje o ewentualnych błędach i o tym, na ilu stronach występują.
Warto wspomnieć, że w GSC możecie natrafić także na pozorny błąd 404. Są to podstrony, które nie istnieją, a pomimo to, przeglądarka otrzymuje kod stanu 200, który wskazuje na powodzenie. Należy poprawić taki błąd. Podstrona nieistniejąca powinna zawsze zwracać błąd 404.
Jest jeszcze jeden sposób na to, żeby znaleźć w Google Search Console dane dotyczące błędów 404. Wejdźcie w statystyki indeksowania, a następnie odnajdźcie sekcję "żądania indeksowania według stanu".
Czytaj również: Featured snippets - czym są i jak je optymalizować?
Screaming Frog
Nie tylko Google Search Console jest przydatny podczas kontrolowania błędów 404 not found. Pomogą Wam też inne programy (tak zwane crawlery stron), które skanują strony i sprawdzają odpowiedź, jaką uzyskają po żądaniu. Jednym z takich programów jest Screaming Frog SEO Spider. Jego darmowa wersja pozwala na to, aby przeskanować 500 podstron serwisu. Po skanowaniu otrzymacie informację o kodach odpowiedzi serwera w kolumnie "Status code".
W tym momencie na scenę wkracza UX - ma zatrzymać ich na dłużej, między innymi dzięki atrakcyjnemu designowi witryny, sprawnej nawigacji czy responsywności. Dopiero połączenie SEO i UX daje w 2021 roku gwarancję osiągnięcia przez stronę firmową czy sklep internetowy oczekiwanego sukcesu. Nie oznacza to bynajmniej całkowitego odejścia od pozycjonowania, jakie znamy. Proces, jaki obecnie zachodzi to jego ewolucja, rozwinięcie, wejście na wyższy poziom. A wszystko to z myślą o korzyściach zarówno dla Internautów, jak i właścicieli stron.



Błąd 404? Nie panikujcie! Dowiedzcie się, jak go naprawić
Skontrolowaliście swoje witryny i okazuje się, że występuje na nich błąd 404? Nie ma co się załamywać. Problem dotyczy bardzo wielu stron, nie należy przesadnie się go bać, gdy nie pojawia się w nadmiarze. A jak go rozwiązać?
- Gdy problem jest "na zewnątrz" - ktoś umieścił błędny odnośnik do Waszej strony? Jeżeli macie taka możliwość, skontaktujcie się z nim i poproście o poprawkę. Jeżeli nie ma takiej możliwości - z błędnego linku zróbcie przekierowanie do działającego.
- Gdy problem jest wewnątrz witryny
- produkt wycofany ze sklepu - zróbcie przekierowanie 301 do podobnego produktu lub kategorii
- wpis na blogu został usunięty - zróbcie przekierowanie 301 do wpisu powiązanego tematycznie
- zmieniono silnik CMS i struktury adresów URL - zróbcie przekierowanie 301 na nowe adresy
Ogólna zasada, którą zawsze należy stosować, brzmi: "zrób przekierowanie na najbardziej tematycznie zbliżoną stronę".
Jak zrobić przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 to jedna z kilkudziesięciu odpowiedzi HTTP, czyli informacji o sposobie realizacji zapytania klienta przez serwer. Oznacza stałe przeniesienie danego adresu URL w inne miejsce. Każdy użytkownik, który wpisze nieaktualny adres, zostanie automatycznie przekierowany pod nowy adres - nie wyświetli mu się strona błędu 404.
Jeżeli Wasze witryny oparte są na WordPressie, nie powinniście mieć problemu z implementacją przekierowania 301. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę, na przykład SEO Press lub Redirection. Przekierowania można także ustawić poprzez modyfikację pliku .htaccess. Jak dokładnie to zrobić, przeczytacie TUTAJ.
Error 404 nie tak straszny jak się wydaje
Choć początkowo odkrycie błędów 404 na Waszych stronach, może budzić niepokój, ich likwidacja nie jest zanadto skomplikowana. Przede wszystkim, aby uniknąć problemów z widocznością witryny i nie utrudniać jej pozycjonowania, należy regularnie kontrolować strony z błędami. To ważne, aby ustawić na nich odpowiednie przekierowania, ponieważ w ten sposób nie narażamy się na utratę potencjalnych klientów i nieprzychylność Google.