1. Brak researchu słów kluczowych
3. Duplikacja treści (zewnętrzna lub wewnętrzna)
4. Niedopasowanie strony do urządzeń mobilnych
5. Niepoprawne przekierowania (lub ich brak)
8. Linkowanie do witryny z wielu stron niskiej jakości
9. Ignorowanie błędów indeksacji
10. Brak optymalizacji prędkości ładowania strony
11. Brak analizy prowadzonych działań
12. Jeszcze jedno... miej cierpliwość i nie rezygnuj z SEO po miesiącu!
Pozycjonowanie to złożony proces, który obejmuje wiele działań na stronie i poza nią. Odpowiednio wykonane dają długotrwałe efekty i umożliwiają firmom dotarcie do potencjalnych klientów. Jednak droga do sukcesu, czyli znalezienia się wysoko w wynikach wyszukiwania na ważne frazy, jest usiana pułapkami i pełna wyzwań. Najczęściej błędy SEO wynikają z niewiedzy, lenistwa, braku doświadczenia czy chęci „oszukania systemu” i osiągnięcia widocznych efektów w błyskawicznym tempie. W tym artykule przeczytasz o najpowszechniejszych błędach. Jeżeli w trakcie czytania zauważysz, że popełniasz niektóre z nich, nie przejmuj się! Popraw je, wyciągnij wnioski i ciesz się rezultatami w Google, które przełożą się na zyski Twojego biznesu.
Brak researchu słów kluczowych
Dobór odpowiednich słów kluczowych to podstawa pozycjonowania. Pominięcie tego etapu działań lub wybór niewłaściwych fraz doprowadzi do tego, że strona nie dotrze do zainteresowanych.
Frazy kluczowe to inaczej zapytania, na które chcesz się pojawiać ze swoimi treściami w wynikach wyszukiwania. Do ich odnalezienia konieczne będzie skorzystanie z narzędzi. Część z nich jest darmowa, więc nawet jeżeli nie chcesz aktualnie przeznaczyć na nie budżetu, nie stanowi to problemu. W pierwszej kolejności skieruj się po prostu do wyszukiwarki Google. Zaczynając wpisywać na pasku interesujące Cię hasło, wyszukiwarka sama podpowie najpopularniejsze zapytania.
Inne narzędzia, z których możesz skorzystać to np. Planer Słów Kluczowych Google, Keyword Generator i Keyword Sheeter.
Dobrym rozwiązaniem jest także pozycjonowanie na długi ogon. Frazy longtail są precyzyjniejsze, składają się z trzech lub więcej wyrazów. Cechują się mniejszą konkurencyjnością i są silniej dopasowane do intencji użytkownika.
Czytaj również: Pozycjonowanie longtail - poznaj jego korzyści!
Brak optymalizacji treści
Obecnie każdy tekst, który pisze się z myślą o opublikowaniu w sieci, powinien być efektem SEO copywritingu. Oznacza to, że ma sprostać wymaganiom wyszukiwarek, które z kolei chcą sprostać oczekiwaniom swoich użytkowników. Oczywiście punktem wyjścia w optymalizacji treści na stronie jest wykonanie analizy fraz. Następnie należy naturalnie umieścić je w treściach przeznaczonych na stronę (opisach, artykułach blogowych itd.). Powinny znaleźć się także w nagłówkach i metadanych: title, description i tekstach alternatywnych zdjęć.
Warto jednak wspomnieć o drugiej stronie medalu, czyli przesycaniu słowami kluczowymi treści na swojej stronie, co także jest błędem. Tak zwany keyword stuffing polega na nienaturalnym „upychaniu” fraz i przestał działać już wiele lat temu, a dokładniej w 2011 roku, kiedy został wprowadzony algorytm Panda.
Duplikacja treści (zewnętrzna lub wewnętrzna)
Powielanie treści, zarówno w obrębie jednej witryny, jak i kopiowanie od innych stron (np. konkurencji) to dla robotów Google oznaka niskiej jakości. Z tego względu witryny ze zduplikowanymi treściami nie mają dużych szans na zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Należy unikać także duplikacji metadanych. Powinny one być oryginalne i atrakcyjne dla użytkowników, dlatego nie warto ich generować za pomocą narzędzi do automatycznego tworzenia meta tagów w całej witrynie.
TIP: Aby sprawdzić, jak stworzone meta description i title będą prezentować się w wyszukiwarce Google, skorzystaj z tego narzędzia.
Niedopasowanie strony do urządzeń mobilnych
Brak optymalizacji pod urządzenia mobilne to ogromny błąd, ponieważ Google wprowadziło indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych! Wcześniej do oceniania do trafności strony względem zapytania indeks używał wersji komputerowej. Teraz Googlebot skanuje i indeksuje jako użytkownik-smartfon, ponieważ większość z nas korzysta z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych. Z tego względu strona, która dopasowuje się ekranów różnych rozdzielczości to podstawa!
Niepoprawne przekierowania (lub ich brak)
Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek kliknąć interesujący Cię odnośnik, ale zamiast trafić na oczekiwaną stronę docelową, zobaczyłeś komunikat 404? Jeżeli tak, to na pewno możesz potwierdzić, że taki komunikat wpływa na pogorszenie doświadczenia klienta z firmą, ponieważ błąd utrudnia pobyt na stronie. Błąd 404 pojawia się wtedy, gdy usuwamy jedną z podstron witryny albo zmieniamy jej odnośnik. W takiej sytuacji właściciel strony musi wdrożyć przekierowanie trwałe 301. To sposób na przesłanie ruchu internetowego ze starej do najnowszej wersji adresu URL.
Dlatego pamiętaj - jeżeli z jakiegokolwiek powodu podjąłeś decyzję o usunięciu pewnej podstrony, wykonaj przekierowanie kierujące na inną, najlepiej tematycznie powiązaną lub po prostu stronę główną.
Co przekierowanie 301 ma wspólnego z SEO? Jest niezbędne do utrzymania ruchu i zdobytych pozycji w przypadku zmiany adresu URL!
Brak certyfikatu SSL
Secure Sockets Layer (SSL) jest standardową technologią, która służy ustanowieniu szyfrowanego połączenia między serwerem a użytkownikiem. W przypadku znacznej części firm hostingowych w Polsce certyfikat SSL jest dostępny w ofercie, zazwyczaj nawet w standardzie. Pamiętaj, że certyfikat SSL jest jednym z czynników rankingowych Google! To konieczność, a szczególnie ważny jest w przypadku sklepów online. Podejrzenie klienta, że transakcja w sklepie nie jest w pełni bezpieczna to częsty powód, dlaczego porzuca on koszyk.
Pomijanie User Experience
UX to nic innego jak wszystkie doznania użytkownika, jakie pojawiają się podczas korzystania przez niego z konkretnej strony internetowej czy aplikacji. Wszystkie działania, które wykonuje się w ramach UX, mają sprawić, że doświadczenia Internauty będą wyłącznie pozytywne. Konieczne jest więc usprawnienie witryny tak, aby była maksymalnie użyteczna, intuicyjna w obsłudze i zaciekawiająca.
Dlaczego UX jest takie ważne? Obecnie korzystając z Internetu i przeglądając strony internetowe, oczekujemy tego, że dostarczą nam wartościowych treści, a jednocześnie będą bezproblemowe w obsłudze. Gdy trafiając na witrynę, już po kilku sekundach zrazi nas jej design, nieczytelne treści czy nieintuicyjna nawigacja, zwracamy się do jej konkurencji.
Linkowanie do witryny z wielu stron niskiej jakości
Ze względu na szereg zmian w algorytmach Google w ciągu ostatnich lat ewoluował także linkbuilding. Kiedyś wystarczyło pozyskać wiele linków z niskiej jakości stron (tzw. farm linków) i to działało. Obecnie korzystanie z tego typu taktyk bardziej może zaszkodzić stronie niż jej pomóc. Teraz poleca się tworzyć wartościowe treści, które są przydatne dla użytkowników i jednocześnie dają możliwość naturalnego pozyskania linków z tematycznie powiązanych stron o wysokim autorytecie.
Linki można pozyskiwać w łatwy sposób dzięki takim platformom jak Linkhouse czy Whitepress.
Ignorowanie błędów indeksacji
W GSC (Google Search Console) znajdziesz informacje o problemach związanych z indeksowaniem Twojej strony internetowej, jakie napotykają na swojej drodze roboty Google. Mogą to być błędy po stronie serwera czy problemy z przekierowaniami. Przeglądaj regularnie raporty z Google Search Console, aby znaleźć podstrony, które nie zostały celowo wykluczone z indeksacji. Wyeliminuj błędy indeksowania i sprawdzaj też, czy w narzędziu nie pojawiają się uwagi dotyczące innych aspektów jakościowych witryny.
Brak optymalizacji prędkości ładowania strony
Szybkość witryny to czynnik rankingowy. Jego waga jest duża, ze względu na to, że przyszłością (a właściwie już teraźniejszością) Internetu są urządzenia mobilne. Na wygodę użytkowników w dużej mierze wpływa prędkość ładowania strony — dlatego jest ona tak ważna dla Google podczas tworzenia rankingu. Szybkość wczytywania strony ma krytyczny wpływ na konwersję. Już między 1 a 3 sekundą oczekiwania na załadowanie się zasobów, ryzyko opuszczenia witryny przez użytkownika wzrasta o 32%!
PageSpeed Insights to narzędzie od Google, które umożliwia przeprowadzenie testu prędkości strony. Wykonując test, otrzymujemy zestaw danych określających szybkość dostępu do zasobów strony. Dzięki PageSpeed Insights jako właściciel strony możesz zidentyfikować występujące na niej błędy, które negatywnie wpływają na wydajność.
Brak analizy prowadzonych działań
Zbieraj i analizuj dane, poprawiaj błędy, ulepszaj, znów analizuj. Jak w inny sposób dowiesz się, czy pozycjonowanie strony w ogóle przynosi zamierzone efekty? Na bieżąco sprawdzaj, czy faktycznie następuje wzrost pozycji na wybrane frazy i czy rośnie wskaźnik konwersji. Do analizy przydadzą się takie narzędzia jak Google Analytics i Google Search Console.
Jeszcze jedno... miej cierpliwość i nie rezygnuj z SEO po miesiącu!
Pamiętaj, nie można liczyć, że efekty pozycjonowania pojawią się zaraz po rozpoczęciu działań. Nie możesz oczekiwać, że witryna, która jeszcze miesiąc temu była zupełnie niewidoczna dla Google, nagle trafi do TOP3 wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały proces, który generuje zyski w dłuższej perspektywie czasu. To, jak długo będziesz czekać na wyniki pozycjonowania, zależy oczywiście od wielu czynników takich jak stan początkowy witryny, konkurencyjność czy budżet. W większości przypadków będzie jednak trzeba poczekać parę miesięcy. Mimo to gra jest warta świeczki - firma widoczna w wyszukiwarce to możliwość stałego dotarcia do potencjalnych klientów.