2. Historia blogów, czyli jak to się zaczęło?
3. Różnice między blogami a witrynami
4. Różnica między wpisami blogowymi a podstronami
5. Firmowy blog - dlaczego warto go prowadzić?
5.1. Blogowanie pozwala zbudować wizerunek eksperta
5.2. Dzięki wpisom blogowym możecie osiągnąć sukces w wyszukiwarce i zwiększyć ruch
5.3. Za pomocą wpisów blogowych możecie odpowiedzieć na często pojawiające się pytania klientów
Rozmawiając o stronach internetowych, nie można zapomnieć o tym, że wyróżniamy wiele ich typów. Możemy mieć do czynienia ze stronami firmowymi, sklepami, stronami typu portfolio czy blogami. To właśnie temu ostatniemu typowi przyjrzymy się bliżej w artykule. Czym różni się „zwykła” strona od bloga? Jeżeli dopiero planujecie stworzenie swojego miejsca w sieci, zrozumienie tych różnic pozwoli Wam osiągnąć założone cele.
Czym jest blog?
Blog to taki rodzaj strony internetowej, w której najważniejsze są aktualne treści, czyli prezentowane w kolejności chronologicznej (od najnowszego do najstarszego) wpisy. Tradycyjne strony są z natury statyczne i nie są regularnie aktualizowane. Blogi są z kolei dynamiczne, a nowe treści pojawiają się (zazwyczaj) często. Blog może być komponentem większej witryny lub istnieć jako odrębna całość.
Historia blogów, czyli jak to się zaczęło?
Początek blogów to lata dziewięćdziesiąte, czyli czas internetowych „pamiętników”. Użytkownicy sieci już wtedy prowadzili osobiste strony, na których regularnie publikowali aktualne wiadomości dotyczące ich życia, czy przemyślenia na temat ważnych wydarzeń.
A skąd pochodzi sam wyraz „blog”? Wszystko zaczęło się od Johna Bergera z instytutu pedagogicznego Uniwersytetu Northwestern - pasjonata literatury i sztucznej inteligencji. Był on także redaktorem jednego z pierwszych dzienników internetowych i to właśnie na jego łamach w 1997 roku po raz pierwszy użyto słowa „weblog”. Termin ten został z czasem skrócony do formy, którą znamy dzisiaj, czyli „blog”. Tej zmiany dokonał po raz pierwszy Peter Merholz w 1999 roku. Podzielił on dotychczasowy termin „weblog” na wyrazy „we blog”, czyli… „my blogujemy”!
Jednak ewoluowało nie tylko nazewnictwo. Ze względu na stale rosnącą liczbę blogów, zaczęły pojawiać się narzędzia ułatwiające ich tworzenie także osobom bez zaawansowanych umiejętności komputerowych. Na wspomnienie zasługują szczególnie dwie daty:
Różnice między blogami a witrynami
Zanim przejdziemy do wymieniania różnic między blogami a witrynami, zaznaczyć należy, że blogi to typ witryn. Główną różnicą między standardowymi witrynami a blogami jest aktualność i sposób wyświetlania treści. Blogi są uzupełniane i aktualizowane o nowy content regularnie.
Kolejną różnicą jest sposób organizacji treści. Na blogach mamy do czynienia ze wpisami (ang. blog posts), które, aby angażować odbiorców, pojawiają się regularnie np. raz w tygodniu, a na niektórych blogach nawet codziennie! Z kolei witryna to powiązane ze sobą strony oraz podstrony, umieszczone na jednym serwerze.
Uwaga! W artykule zastosowano zamiennie określenia strona/witryna internetowa w potocznym znaczeniu. Pamiętać jednak należy, że z definicji terminy te nie są równoznaczne. Strona (z ang. webpage) to oddzielny, pojedynczy dokument, umieszczony w obrębie danej witryny. Witryna (z ang. website) jest więc zbiorem powiązanych ze sobą stron oraz podstron.
Należy wspomnieć o jeszcze jednej różnicy, która istniała dawniej, ale dziś nie jest już widoczna. To cel. Na początku ich powstania blogi były używane głównie jako osobiste dzienniki online. Z czasem jednak zdano sobie sprawę z siły przyciągania odbiorców, jaką mają, więc firmy również zaczęły wykorzystywać ich potencjał. Za pomocą blogów edukują czy informują swoich klientów o wydarzeniach. Stosują blogi także w ramach strategii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
Podsumowując tę część artykułu, można najprościej powiedzieć, że wszystkie blogi są witrynami (lub ich częścią), ale nie wszystkie witryny są blogami.
A co z podobieństwami? Przede wszystkim zarówno witrynę, jak i blog możecie stworzyć za pomocą popularnych CMS-ów takich jak WordPress!
Różnica między wpisami blogowymi a podstronami
WordPress to najpopularniejsza platforma blogowa i potężny system zarządzania treścią. Domyślnie zawiera dwa typy treści: wpisy (blog posts) i strony (pages). Często początkujący użytkownicy WP są zdezorientowani, czym one się różnią.
Wpisy są wyświetlane od najnowszych do najstarszych na blogu (lub zakładce z blogiem, jeżeli posiadasz ją w witrynie). Z kolei strony to statyczne, „jednorazowe” treści, takie jak strona główna, „o nas” czy strona z danymi kontaktowymi.
Firmowy blog - dlaczego warto go prowadzić?
Blog na firmowej witrynie to narzędzie marketingowe, które nie wymaga dużego budżetu, a może przynieść naprawdę sporo korzyści i przyczynić się do rozwoju marki. Zdecydowanie warto go prowadzić.
Topowe marki rozbudowują swoje blogi o kolejne wpisy, aby edukować swoich klientów, udostępniać wartościowe treści i docierać do szerszej publiczności. Blogowanie jest istotną częścią strategii marketingowej online dla wielu (dużych i małych) firm. Poznajcie jego najważniejsze korzyści dla biznesu.
Blogowanie pozwala zbudować wizerunek eksperta
Choć większość osób mówi jedynie o korzyściach, jakie daje blogowanie w kontekście klientów, nie można zapominać o możliwości budowania marki wewnątrz branży. Zazwyczaj każda nisza ma mnóstwo blogów, jednak tylko część z nich jest godna zaufania, wartościowa i wyróżniająca się na tle innych. To do prowadzących je firm zgłaszają się najwięksi i najbardziej wymagający klienci. Dzięki tworzeniu wysokiej jakości, wartościowych treści na blogi takimi „pewnymi” ekspertami możecie stać się właśnie Wy!
Dzięki wpisom blogowym możecie osiągnąć sukces w wyszukiwarce i zwiększyć ruch
Jeżeli temat SEO nie jest Wam zupełnie obcy (np. czytacie nasze artykuły), to wiecie, że content jest kluczowy w zdobywaniu widoczności na ważne dla biznesu słowa kluczowe. W tym aspekcie blog ułatwia między innymi pozycjonowanie na długi ogon.
Czytaj również: Pozycjonowanie long tail - poznaj jego korzyści
Warto zaznaczyć, że firmy, które często publikują na swoim blogu, widzą znaczącą wzrost, jeżeli chodzi o ruch na witrynie w porównaniu do tych, którzy nie blogują w ogóle lub nieregularnie. A więcej ludzi na stronie to… więcej potencjalnych klientów.
Za pomocą wpisów blogowych możecie odpowiedzieć na często pojawiające się pytania klientów
W przypadku każdego biznesu pojawiają się takie pytania i wątpliwości, które „dręczą” większość potencjalnych klientów. Mogą one dotyczyć świadczonych usług, procesu powstawania dostarczanych produktów czy chociażby sposobu korzystania z nich. W przypadku agencji SEO takimi często pojawiającymi się pytaniami są np.: jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania i czym jest pozycjonowanie za efekt. Dowiedzcie się, jakich odpowiedzi potrzebuje Wasza grupa docelowa i ich dostarczcie.
Angażujcie odbiorców za pomocą bloga!
Blog jest specyficznym rodzajem witryny internetowej. Pamiętajcie, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby był on też częścią Waszej firmowej witryny. Wprost przeciwnie - blog jest szansą na zwiększenie widoczności brandu w sieci, a tym samym zdobycie nowych czytelników, którzy mogą przekształcić się w klientów. Musicie jednak zadbać o to, aby dostarczane przez Was treści prezentowały wysoką jakość, były przydatne i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.