Co to jest SEO – zastanawiasz się czym jest SEO i co dla ciebie oznacza? Zapewne prowadzisz bloga lub stronę internetową i chcesz być wysoko w wynikach wyszukiwań organicznych? Ale wpisując w wyszukiwarkę Google.pl tematy, które na niej poruszasz, nie możesz ich zauważyć? Niestety, wiele osób zaczynających przygodę z własną stroną nie zdaje sobie sprawy z tego, że sama treść zamieszczana na niej nie wystarczy. W tym przypadku konieczne będzie zapoznanie się z pojęciem SEO.
Co to jest SEO?
SEO czyli z angielskiego Search Engine Optimization – inaczej mówiąc poprzez poprawne SEO możemy rozumieć wszelkie działania mające na celu zwiększyć pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Działania związane z SEO mają na celu polepszenie pozycji strony w wyszukiwarkach. Wyższa pozycja oraz lepsza widoczność twojej strony w wyszukiwaniach Google wpływa między innymi na zwiększenie się organicznego ruchu na twojej stronie. Ruchem organicznym nazywamy wizyty na stronie www, które powstały w wyniku zaistnienia strony, przez co w bezpłatny sposób pojawia się większa ilość czytelników.
Do działań SEO nie zaliczamy ruchu płatnego, więc wszelkiego rodzaju kampanii reklamowych jak przykładowo:
Ale także wpisy w Social Media – np. Facebook, Instagram, nie mają bezpośredniego wpływu na SEO.
Jeśli szukasz alternatywy lub nie chcesz albo nie możesz sobie pozwolić na pozyskiwanie wyłącznie płatnego ruchu na twojej stronie, optymalizacja SEO będzie najlepszym rozwiązaniem. W końcu, jaki sens istnienia miałaby twoja strona, gdyby nikt na nią nie trafił. Warto jednak pamiętać, że działania na polepszenie pozycji w wyszukiwarkach nie są jednorazowymi zabiegami, czasami, zanim zauważymy efekty minie nawet kilka tygodni lub miesięcy. Cecha cierpliwości i długotrwałe działanie odgrywają tutaj kluczową rolę.
Optymalizacja SEO – na czym polega?
Wzbicie się na wyższe pozycje w wyszukiwaniach google.pl to skomplikowane zadanie i nie można jednoznacznie stwierdzić, co to jest SEO. Proces optymalizacji składa się z wielu segmentów, które nie do końca dotyczą samego kodu strony. Możemy optymalizować treść strony, lub zwiększać ruch za pomocą Public Relation, SEO PR, a także inwestować w linbuilding, ponieważ ma wpływ na pozycje. Zaznaczam, że efekty można osiągnąc tylko przy odpowiedniej strategii linkowania. Także odpowiedź na pytanie “co to jest SEO” nie jest taka prosta, tak samo jak nie jest takie proste przygotowanie strategii dla klienta.
Na poniższym wykresie chce pokazać kilka rzeczy. Na początek przyjrzyj się wzrostom i spadkom – wykres pokazuje wszystkie zaindeksowane frazy z top50 na przestrzeni czasu.
Teraz pokaże Ci dokładnie co było wdrażane w jakim okresie czasu. Spójrz poniżej.
Zawartość tekstowa strony internetowej
Zamieszczanie artykułów w poprawnej formie gramatycznej oraz z wartością merytoryczną nie wystarczy. Co prawda jest to ważny element, ale w tekstach na twojej stronie nie może zabraknąć odpowiedniego zagęszczenia słów kluczowych, odpowiednich tytułów i nagłówków. Ważna jest również nawet długość napisanego artykułu.
Warunki techniczne strony
Działania SEO mogą nie przynieść rezultatów, gdy twoja strona nie będzie odpowiednio przygotowana. Musisz zadbać, aby strona posiadała akceptowalną szybkość ładowania oraz żeby była responsywna, czyli wyświetlała się w poprawnej formie wizualnej na każdym urządzeniu.
Istnieje wiele innych czynników wpływających na SEO – więcej dowiesz się w wpisie Audyt SEO – co to jest?
Budowanie linków
Polega na tworzeniu odnośników na innych stronach internetowych do naszej strony. Wydawać się może to banalne. Nic bardziej mylnego. Jak każde działanie SEO wymaga przemyślanego działania. Przede wszystkim nie możemy pozostawiać linka do naszej strony, w każdym miejscu w internecie gdzie tylko najdzie nas ochota. Wartość jakościowa strony, na której chcemy zbudować nasz link, jest kluczowa w tym aspekcie. Strona, na której zostawimy link, nadaje naszej stronie mocy. Nie zawsze jednak jakość wszystkich stron jest odpowiednia, więc jeśli zostawimy odnośnik na stronie słabej jakości, efekt może być odwrotny do założeń i wręcz zaszkodzić. Chcąc budować sieć własnych linków, pamiętaj również o tym, aby nie pozostawiać nigdy samego linka bez opisu. W większości miejsc taki wpis po prostu zostanie usunięty, a twoja praca pójdzie na marne.
Kompleksowa Strategia SEO
Przed podjęciem jakichkolwiek działań w kierunku pozycjonowania strony i optymalizacji SEO, obmyśl dokładnie strategie swojego działania. Zadbaj o warunki techniczne strony takie jak np. wspomniana wcześniej szybkość ładowania strony czy jej wygląd oraz nawigację. Warto też wcześniej przygotować sobie listę miejsc, gdzie będziemy mieli zamiar dodawać swoje linki. Zmuszając się do cyklicznych działań lub wykonując je niedbale i niepoprawnie, twoje działania przyniosą efekty, ale w sposób negatywny powodując wyrzucenie twojej strony w wyszukiwaniach na pozycję, do których nikt się nie zagłębia. Jeśli poczujesz, że SEO całkowicie nie jest twoją bajką lepiej postaw na profesjonalne usługi SEO. Będziesz miał pewność, że zajmują się tym osoby posiadające ogromną wiedzę w tym zakresie.