1. Na czym polega content pruning?
2. Jak przeprowadzić content pruning na swojej stronie? Instrukcja krok po kroku
2.1. Po pierwsze, zbierzcie informacje
2.2. Po drugie, ustalcie, co możecie zrobić
2.3. Po trzecie, zastanówcie się, które działania są najważniejsze
2.4. Po czwarte, obserwujcie efekty
3.1. Zapewnienie lepszych wrażeń odwiedzającym stronę
3.2. Optymalne wykorzystanie crawl budgetu
3.3. Dzięki content pruning możecie być na bieżąco ze zmianami algorytmu wyszukiwarki
Jeżeli dbacie o swoje witryny, to na pewno wiecie, jak ważne jest publikowanie na nich wysokiej jakości treści. Skupiacie się przede wszystkim na realizacji content planu i przyszłych publikacjach. Czy jednak patrzycie czasem wstecz na treści, które już są dodane w witrynie? Czasem przyczyną nie najlepszej pozycji w Google jest właśnie ich niska jakość. Chociaż może się to wydawać sprzeczne z tym, co dotychczas słyszeliście, pozycja w rankingu może się poprawić np. po… usunięciu treści! Czytajcie dalej, żeby dowiedzieć się więcej na temat content pruningu.
Na czym polega content pruning?
Zacznijmy od analogii, która pozwoli Wam lepiej zrozumieć istotę content pruningu. Wyobraźcie sobie, że macie swój własny ogródek. Kiedy przychodzi upragniona wiosna, zaczynacie sadzić w nim nowe kwiaty, warzywa i tak dalej. Jednak nie można powiedzieć, że Wasz ogród jest zadbany, dopóki, dopóty nie posprzątacie go po zimie! Konieczne jest więc pozbycie się zalegających śmieci, liści, gałęzi oraz usunięcie wyschniętych roślin.
Tak samo ważny, jak wiosenna pielęgnacja ogrodu, jest content pruning, czyli przycinanie tekstów! Proces ten polega na usuwaniu lub aktualizacji treści na stronie, którą cechuje:
niska jakość
niewielki ruch
brak interakcji ze strony użytkowników
Niskiej jakości treści uniemożliwiają witrynie zdobycie lepszych pozycji w Google, a dodatkowo ją obciążają, przez co nie może optymalnie działać. Właśnie dlatego warto przeprowadzić content pruning.
A czym w praktyce może być content pruning?
usunięciem całego wpisu blogowego
połączeniem kilku podobnych wpisów w jeden, kompleksowo odpowiadający na pytania czytelników
aktualizacją artykułu, w którym znajdują się już nieaktualne informacje lub dane
Jak przeprowadzić content pruning na swojej stronie? Instrukcja krok po kroku
Wiecie już, na czym polega content pruning. Pora poznać instrukcję krok po kroku, jak przeprowadzić taki proces na swojej witrynie.
Po pierwsze, zbierzcie informacje
Przeanalizujcie content na stronie m.in. pod względem daty publikacji, linków zwrotnych i średniego miesięcznego ruchu. Do przeprowadzenia takiej analizy możecie wykorzystać Google Analytics lub Senuto.
Gdy już dobrze zorientujecie się w strukturze witryny i wiecie, co nadal zapewnia wartość, zwróć uwagę na strony, które działają słabiej. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli dana treść nie uzyskała żadnego ruchu/kliknięć w ciągu roku, nadaje się do pruningu.
Po drugie, ustalcie, co możecie zrobić
Teraz gdy już wiecie, które posty są problematyczne, czas podjąć decyzję.
Macie dwie możliwości:
poprawić nieskuteczne treści
całkowicie je usunąć
Musicie zdecydować, czy stara zawartość jest warta „czyszczenia” i aktualizowania. Być może jej ulepszenie wymaga zbyt dużo pracy i lepiej stworzyć nowy content.
Uważajcie, aby nie usunąć treści, które mogą mieć wartość i upewniajcie się, że w miarę możliwości przekierowujecie użytkowników na podobne strony lub prezentujecie im niestandardową i pomocną stronę błędu 404.
Po trzecie, zastanówcie się, które działania są najważniejsze
Jeżeli podczas analizy zawartości witryny okazało się, że wiele treści jest problematycznych, warto stworzyć dokument, dzięki któremu uporządkujecie prace. Priorytet nadajcie tym treściom, które jednoznacznie wymagają pozbycia się ich ze strony. Działania, które wymagają większego planowania (np. połączenie kilku tekstów w jeden), odłóżcie na później. W takim dokumencie zbierzcie też wszelkie uwagi dotyczące treści — dlaczego należy ją zmienić, jakie dane są nieaktualne, czy nieistotne na odwiedzających.
Po czwarte, obserwujcie efekty
Pamiętajcie, aby działać stopniowo i monitorować efekty (np. za pomocą wspomnianego już Google Analytics). Dlaczego nie należy działać pospiesznie? Ponieważ w ten sposób nie będziecie w stanie ocenić, czy obrana strategia jest skuteczna. Na przykład aktualizacja artykułu nie zawsze i nie od razu przyniesie takie korzyści, jakich możecie oczekiwać. Również zbyt szybkie usunięcie dużej ilości treści może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego i przyczynić się do pogorszenia widoczności witryny w wyszukiwarce.
Działajcie stopniowo, monitorujcie efekty i na ich podstawie dostosowujcie strategię.
Content pruning a SEO
Wiecie już, czym jest content pruning i jak zacząć swoją przygodę z pielęgnowaniem internetowego ogródka. Pora dowiedzieć się, dlaczego w ogóle warto!
Zapewnienie lepszych wrażeń odwiedzającym stronę
User experience to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik, odwiedzając witrynę. Dbając o UX, chcecie między innymi, aby odwiedzający mógł jak najszybciej znaleźć dopasowaną do swoich oczekiwań i potrzeb treść. Choć content pruning sprawi, że będziecie mieć mniej wpisów, to będą to treści, które chętnie udostępniacie. Z kolei dla odwiedzający znalezienie dokładnie tego, czego szukają, będzie prostsze.
Oczywiście przypomnieć należy o tym, że user experience/usability to czynnik rankingowy od czasu wprowadzenia RankBrain w 2015 roku.
Optymalne wykorzystanie crawl budgetu
Wykonując content pruning, ułatwiacie robotom Google indeksowanie witryny. Wyszukiwarka może indeksować więcej treści, jednocześnie każde indeksowanie będzie bardziej znaczące. W tym momencie przypomnieć należy sobie pojęcie crawl budgetu, czyli budżetu indeksowania witryny. Jedną z kwestii, które wpływają na zwiększenie liczby stron, które Google może zaindeksować w Waszej witrynie jest eliminacja podstron niskiej jakości i zduplikowanych treści.
Dodatkowy balast na stronie internetowej w postaci niskiej jakości treści ciągnie ją w dół i uniemożliwia zdobywanie wysokich pozycji w SERP-ach.
Dzięki content pruning możecie być na bieżąco ze zmianami algorytmu wyszukiwarki
Skopiowane treści lub te nienaturalnie „wypchane” słowami kluczowymi, które kiedyś działały i które być może używaliście, mogą pozostać dla Was niezauważone. Jednak nie zostaną one zignorowane przez Google i mogą zaszkodzić widoczności witryny. Content pruning pozwala zidentyfikować tego typu zawartość, która jest niezgodna z wytycznymi i algorytmami Google. Dzięki temu możecie ją dostosować lub usunąć, aby poprawić ogólną jakość i autorytet strony.
Nie zawsze więcej znaczy lepiej
Sposób działania Google to nadal w dużej mierze zagadka. Jednego możecie być pewni — wyszukiwarka coraz bardziej koncentruje się na dokładności, trafności i jakości wyników, a także na aktualności informacji. Przeprowadźcie content pruning i pozbądźcie się zbędnego ciężaru, który zatrzymuje Wasze witryny w miejscu!