1. Core Web Vitals — krótka historia
2. Główne wskaźniki Core Web Vitals
2.1. LCP — Largest Contentful Paint
2.1.1. Jak eksperci poprawiają stronę pod kątem LCP?
2.2. CLS — Cumulative Layout Shift
2.2.1. Jak eksperci poprawiają stronę pod kątem CLS?
2.3.1. Jak eksperci poprawiają stronę pod kątem FID?
3. Mierzenie Core Web Vitals — dane laboratoryjne a zgromadzone
4. Zbadaj Core Web Vitals swojej strony — narzędzia
5. Kiedy warto przeprowadzić audyt Core Web Vitals?
6. Popraw Core Web Vitals i zadbaj o swoją pozycję w Google!
Nie od dziś wiadomo, że priorytetem dla Google w ostatnich latach stały się pozytywne doświadczenia użytkowników. Kalifornijski gigant chce nie tylko dostarczać najwyższej jakości treści na sprecyzowane zapytania użytkowników, ale też promować w wynikach wyszukiwania szybko i sprawnie działające witryny, które je zamieszczają. Co ma z tym wspólnego ogłoszony w połowie 2020 roku czynnik rankingowy Core Web Vitals? Jakie wskaźniki wchodzą w jego skład? Jak sprawdzić, czy Wasza witryna potrzebuje optymalizacji pod ich kątem? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w naszym przewodniku.
Core Web Vitals — krótka historia
W połowie 2020 roku Google ogłosił zmiany dotyczące algorytmu oceniającego witryny. Pierwsze wdrożenia Core Web Vitals zostały zapowiedziane na czerwiec 2021 roku i zaczęto wprowadzać je stopniowo, tak, aby Google mógł monitorować pojawiające się nieprawidłowości. Zmiany (jak zawsze) wywołały spore zamieszanie wśród właścicieli stron i specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. Niepewne było to, co oznaczają dla osób prowadzących biznes w sieci. Przecież ich zyski i sukces w dużej mierze zależy właśnie od pozycji w rankingu wyszukiwarki.
Obawiano się więc drastycznych spadków i dużych przetasowań w SERP (strona wyników wyszukiwania). Jednak, jak z czasem się okazało, w większości przypadków obawy okazały się nieuzasadnione. Wydaje się, że aktualizacja miała większe znaczenie dla rozbudowanych serwisów (z tysiącami podstron). Z kolei mniejsze strony czy niewielkie sklepy internetowe nie odnotowały dużych zmian widoczności.
Główne wskaźniki Core Web Vitals
Core Web Vitals to zestaw wskaźników związanych z szybkością, responsywnością i stabilnością wizualną stron. Są one składową większego projektu – Page Experience Signal (PES), czyli aktualizacji mającej postawić w centrum zainteresowania doświadczenie użytkowników Google. Obok CWV znaczenie dla PES ma: przystosowanie strony do urządzeń mobilnych (mobile friendliness), obecność protokołu HTTPS, czy brak inwazyjnych reklam utrudniających korzystanie ze strony.
W skład Core Web Vitals wchodzą trzy czynniki: LCP, CLS i FID. Przeczytajcie, co kryje się pod każdym z tych skrótów.
LCP — Largest Contentful Paint
Określa szybkość ładowania się najważniejszego elementu na stronie, który widoczny jest przed scrollowaniem, czyli nad linią zgięcia. Czas potrzebny na wyrenderowanie największego elementu, innymi słowy oznacza, ile mija od kliknięcia w link do zobaczenia większości treści na ekranie. Według Google czas ładowania nie powinien wynosić więcej niż 2,5 sekundy. Jeżeli LCP wynosi powyżej 4 sekund, Google uzna taką podstronę za problematyczną. Ważne jest to, aby użytkownik jak najszybciej zobaczył pierwszy ekran i mógł korzystać z danej strony.
Jak eksperci poprawiają stronę pod kątem LCP?
CLS — Cumulative Layout Shift
To wskaźnik określający sumę zmian, które zaszły w wyniku nieoczekiwanego przesunięcia się układu strony. Jest to więc metryka mierząca stabilność wizualną. Innymi słowy: jeśli elementy na Waszej stronie poruszają się podczas jej ładowania, macie wysoki CLS, a jest to negatywne zjawisko. Elementy strony były stabilne podczas ładowania, dzięki czemu użytkownicy nie muszą ponownie uczyć się, gdzie znajdują się dane linki, obrazy i pola, gdy strona jest w pełni załadowana. Zmniejsza się też prawdopodobieństwo, że klikną coś przez pomyłkę.
Wynik CLS według Google jest satysfakcjonujący w momencie, kiedy wskazywać będzie brak niezwiązanych z działaniami użytkownika przesunięć i znajdzie się w przedziale 0-0.1. Wartość powyżej 0.25 Google uzna za wymagającą pilnej optymalizacji.
Jak eksperci poprawiają stronę pod kątem CLS?
FID — First Input Delay
Oznacza opóźnienie reakcji strony na podjęte przez Internautę działanie. Zaznaczyć jednak należy, że FID dotyczy tylko pierwszej interakcji użytkownika na stronie, pierwszego działania, przy którym można określić moment jego zakończenia. Jako działanie nie liczy się więc scrollowanie. Innymi słowy, FID mierzy czas potrzebny użytkownikowi na faktyczną interakcję z Waszą stroną.
Przykłady takich interakcji to:
- wybór opcji z menu
- kliknięcie linku w nawigacji strony
- wpisanie adresu e-mail w polu
Według Google czas przetwarzania powinien być krótszy niż 100 milisekund. Rezultat powyżej 300 milisekund może już wg Google negatywnie wpływać na doświadczenia użytkownika z witryną.
Uwaga: trwają prace nad nowym wskaźnikiem dotyczącym czasów reakcji, który może zastąpić w przyszłości First Input Delay (FID).
Czytaj również: Audyt UX i jego korzyści dla biznesu
Jak eksperci poprawiają stronę pod kątem FID?
Mierzenie Core Web Vitals — dane laboratoryjne a zgromadzone
Źródła informacji o wartościach Core Web Vitals dzieli się na dwa typy: dane laboratoryjne (lab data) i dane zgromadzone (field data).
- Dane laboratoryjne — to informacje pokazujące, jakie mogą być doświadczenia potencjalnego internauty ze stroną. Podczas badania narzędzie uruchamia daną stronę i wykonuje serię testów na konkretnym komputerze i w określonych warunkach (szybkość łącza internetowego, wydajność procesora). Dane laboratoryjne znajdziemy np. w narzędziu GTMetrix.
- Dane zgromadzone — pochodzą od realnych wizyt użytkowników korzystających z przeglądarki Chrome i obrazują średnią wskaźników Core Web Vitals z ostatnich 28 dni. Dane zgromadzone znajdziemy w Google Search Console.
Zbadaj Core Web Vitals swojej strony — narzędzia
PageSpeed Insights - wystarczy, że w panelu głównym narzędzia podacie adres URL, który chcecie zweryfikować pod kątem Core Web Vitals. PageSpeed Insight przedstawi Wam zarówno dane laboratoryjne, jak i zgromadzone. Dodatkowo otrzymacie zestaw wytycznych do sugerowanych zmian na stronie.
Google Search Console - zalogujcie się do swojego panelu, następnie wybierzcie Ulepszenia --> Podstawowe wskaźniki internetowe. W Google Search Console znajdziecie raporty zarówno dla komputerów, jak i urządzeń mobilnych.
GTMetrix - kolejne narzędzie do mierzenia Core Web Vitals. Jednak w tym przypadku za darmo można sprawdzić tylko wyniki dla desktopu. Za dostęp do danych dla urządzeń mobilnych należy zapłacić w planie Starter 20$ miesięcznie przy rozliczeniu rocznym.
Uwaga: Narzędzia PageSpeed Insights i GTMetrix podają wyniki dla konkretnego adresu URL, a nie całej witryny. Z tego względu warto zweryfikować strony różnego typu np. główną, koszyka, kategorii (w przypadku sklepów internetowych).
Web dev - pozwala sprawdzić CWV i dostarcza wskazówek dotyczących optymalizacji strony.
WebPage Test - kolejne narzędzie, które uwzględnia dane laboratoryjne i przedstawia wyniki w przystępny, graficzny sposób
Kiedy warto przeprowadzić audyt Core Web Vitals?
Popraw Core Web Vitals i zadbaj o swoją pozycję w Google!
Pamiętajcie, jeżeli nie zadbacie o CWV, a konkurencja dostosuje się do standardów Google, może to negatywnie wpłynąć na pozycję Waszej strony w wynikach organicznych. Podstawowe wskaźniki internetowe wymagają uwagi. Witryny zoptymalizowane pod ich kątem zapewnią użytkownikom wysoki komfort użytkowania i w ten sposób zmniejszą współczynnik odrzuceń. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana, zgłoś się do nas!