Dwell time to jeden z tych wskaźników, o którym możecie przeczytać w artykułach, mediach społecznościowych i usłyszeć na branżowych konferencjach. Niestety, nawet w społeczności SEO pojęcie to często pozostaje niezrozumiane. Czym jest dwell time? Czy to czynnik rankingowy? A jeśli tak, jak możecie na niego wpłynąć? Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników przy tworzeniu rankingu. Ustalenie, które mają znaczenie, może być trudne. Przeczytajcie, czy dwell time jest jednym z nich.
Czym jest dwell time?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest dwell time. Pomocne będzie w tym przypadku rozłożenie wyrażenia na części pierwsze. Oczywiście "time" to "czas". Z kolei "dwell" oznacza "zatrzymać się", "rozwodzić się na czymś", "zastanawiać". Definicja dwell time mówi więc, że jest to czas, jaki osoba spędza na przeglądaniu strony internetowej po kliknięciu wyniku na stronie SERP, a przed wróceniem do strony wyników.
Sami prawdopodobnie robicie to często — dwell time to właśnie krótki moment, w którym oceniacie stronę. Albo dostarczyła Wam odpowiedzi, której oczekiwaliście, albo jej odwiedzenie było tak oczywistym błędem, że natychmiast klikacie przycisk wstecz. Wartość tego wskaźnika dla wyszukiwarki jest oczywista – im więcej czasu użytkownik spędza na konsumowaniu treści strony, tym większe prawdopodobieństwo, że strona spełnia jego potrzeby.
Jak dwell time wygląda w praktyce? Oto przykład. Załóżmy, że szukacie włoskich restauracji we Wrocławiu. Klikacie pierwszy organiczny wynik wyszukiwania. Spoglądacie na witrynę restauracji, która się pojawia, przeglądacie menu i decydujecie, że chcecie szukać dalej. Wracacie do SERP (strony wyników wyszukiwania) trzy minuty później. To jest właśnie dwell time witryny, którą odwiedziliście.
Dwell time a bounce rate — czym się różnią?
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) jest parametrem, który pokazuje, jaki odsetek osób opuszcza daną witrynę internetową zaraz po jej otwarciu, bez wchodzenia na podstrony w obrębie domeny. Nawet jeśli niektórzy — powiedzmy bouncerzy — weszli do witryny z SERP, nie oznacza to, że wrócili tam z powrotem. Mogli zamknąć stronę lub przejść bezpośrednio do innej strony. A kluczowym wyróżnikiem dwell time jest właśnie to, że zawsze zaczyna się i kończy na stronie z wynikami wyszukiwania.
Uwaga: dwell time nie jest "publicznie" dostępnym wskaźnikiem, który można zmierzyć za pomocą narzędzia. Tylko wyszukiwarki mają do niego dostęp. Nie ma formuły jego obliczania, ale możecie zdobyć pojęcie, jak pod względem dwell time prezentuje się Wasza witryna, dzięki „Średniemu czasowi trwania sesji” w Google Analytics (zachowanie -> zawartość witryny -> strony docelowe -> dodaj segment -> ruch organiczny -> średni czas trwania sesji).
Co dadzą Wam informacje, które tam znajdziecie? Podobnie jak w przypadku każdej inne metryki — pozwolą zobaczyć, co działa, a co nie. Załóżmy, że jedna podstrona wyróżnia się czterominutowym czasem trwania sesji, podczas gdy inne mają mniej niż dwie minuty. Spójrzcie na tę stronę. Przeanalizujcie, czym się różni i jak możecie wykorzystać tę wiedzę, aby poprawić wyniki pozostałych podstron.
Czy dwell time jest czynnikiem rankingowym Google?
Chociaż specjaliści (szczególnie na Zachodzie) powszechnie uważają się, że dwell time odgrywa rolę w rankingach Google, gigant z Mountain View jednoznacznie nie podejmuje tego tematu. Google nigdy nie opublikowało żadnego oficjalnego oświadczenia na temat tego, czy i w jaki sposób dwell time ma wpływ na ranking, jednak pojawiły się wskazówki, że jest brany pod uwagę podczas jego tworzenia. Na przykład na jednej z konferencji Nick Frost, szef Google Brain, powiedział:
Google is now integrating machine learning into [the process of figuring out what the relationship between a search and the best page for that search is]. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back, or when they are trying to figure out exactly that relationship.1
Większość specjalistów od SEO odebrała to stwierdzenie jako wyraźną wskazówkę dotyczącą znaczenia dwell time w zdobywaniu wysokich pozycji w Google.
Jak poprawić dwell time?
Żeby pozytywnie wpłynąć na dwell time i ulepszyć witrynę, przede wszystkim należy przeprowadzić jej audyt. Dzięki niemu dowiemy się, jakie błędy wymagają wyeliminowania, co można zoptymalizować i w jaki sposób zwiększyć wartość strony w oczach użytkownika.
Pozytywne doświadczenie odwiedzających powinno stać się priorytetem. W praktyce oznacza to, że należy między innymi:
- ułatwić skanowanie treści poprzez sformatowanie jej za pomocą nagłówków, śródtytułów, punktorów, list i krótkich akapitów
- przyspieszyć szybkość ładowania strony (najlepiej, aby wynosiła poniżej 3 sekund)
- ułatwić użytkownikom poruszanie się po witrynie tworząc przejrzyste menu i stosując np. nawigację okruszkową
- tworzyć stronę przyjazną dla urządzeń mobilnych (mobile-friendly). Możecie pod tym względem przetestować swoją witrynę tutaj
Na zwiększenie dwell time korzystnie wpłynie także osadzenie na stronie plików wideo. Suplementowanie treści pisanych filmami to świetny sposób na utrzymanie zaangażowania użytkowników. Ponadto film zwykle trwa co najmniej minutę lub dwie, automatycznie utrzymując odwiedzających na stronie, jeśli obejrzą cały materiał.
Czytaj również: Tutoriale - poznajcie moc samouczków
Dbaj o wysoką jakość witryny i nie martw się o dwell time
Zasadniczo dwell time jest wskaźnikiem, o którym powinniście wiedzieć. Jednak pracując nad pozycją strony w wynikach wyszukiwania, zapewne już podejmujecie wszystkie właściwe działania, aby go poprawić. Wiele elementów, które wydłużają dwell time, jest częścią podstawowego SEO na stronie. Macie problemy z dostosowaniem witryny do urządzeń mobilnych — musicie to naprawić. Strona wolno się ładuje — trzeba się tym zająć. Pamiętajcie też, że wspinanie się w rankingach Google wymaga nie tylko czasu, ale też umiejętności. Dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom, takim jak agencja SEOSki.
Projektanci stron internetowych mogą znaleźć pracę na stronie Jooble