Przeglądając strony internetowe, nie ma możliwości, abyście do tej pory nie natknęli się na elementy typu pop-up. Zazwyczaj te nagle pojawiające się, nieproszone okienka przeszkadzają Wam w czytaniu i irytują. Z tego powodu zapewne zastanawiacie się, dlaczego firmy korzystają z nich na swoich stronach. Czy pop-ups mają jakiś sens i (przede wszystkim) czy są efektywne? Na to i wiele innych pytań związanych z taką formą reklamy odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Czym w ogóle są pop-upy?
Żeby móc zastanowić się nad tym, jakie wady i zalety mają elementy pop-up na stronie, musimy najpierw wytłumaczyć, czym tak właściwie są. To nic innego, jak wyskakujące okienka (na przykład w postaci dodatkowego baneru) pojawiające się w sposób automatyczny na stronie. Pop-up nie musi się koniecznie pokazywać zaraz wejściu użytkownika na daną witrynę, może pojawić się także podczas wykonywania przez niego różnych działań w jej obrębie.
Co zawierają pop-upy? Możliwości jest mnóstwo. Najczęściej jednak są to: formularze zapisujące do newslettera, formularze zachęcające do błyskawicznego kontaktu z doradcą, czasem po prostu banery przedstawiające super okazje, nowości i promocje. Jak to bywa w świecie reklamy, tak i ta forma ma swoich zwolenników i zagorzałych przeciwników.
Poznajcie rodzaje pop-upów
Możemy wyróżnić trzy podstawowe typy pop-upów. Pierwszy z nich to pop-up, który otwiera nową stronę w nowej karcie lub oknie (new page pop-up). Ten rodzaj odszedł już raczej do lamusa, ponieważ takie strony są często blokowane przez domyślne wtyczki przeglądarek. Poza tym ich jakość jest słaba na mniejszych ekranach urządzeń mobilnych. Odchodzi się od ich używania, ponieważ rzadko kiedy okazywały się efektywne.
Drugim, najpopularniejszym typem pop-upów są małe okna dialogowe, które pojawiają się np. wzdłuż boku strony, w formie chat boxu czy floatera (in-browser pop-up). Ten typ okienka pop-up jest zdecydowanie efektywniejszy od wspomnianego wcześniej "new page pop-up", a na pewno mniej rozpraszający użytkownika. Jako jego zalety wymienić należy między innymi: jego niewielki rozmiar (wypełnia tylko część przeglądanej strony); fakt, że nie "wymusza" na użytkowniku żadnej akcji; zachowuje się jako pojedynczy, odrębny element; jego treść może być zależna od kontekstu (content pop-upu może i powinien współgrać z treścią strony).
Ostatni, przyprawiający o drgawki typ wyskakujących okienek to te, które zasłaniają całą stronę, uniemożliwiają użytkownikowi przeczytanie jej treści czy nawigowania po niej do momentu wykonania pożądanej czynności. Najczęściej wykorzystuje się je do subskrybcji, pojawiają się, gdy odwiedzający zamierza opuścić stronę. Full page pop-ups są używane zbyt często i w niepoprawny sposób. Powinno wybierać się je rzadko i w wyjątkowych przypadkach, z tego powodu, że wymaga się od użytkownika zostawienia danych.
Elementy pop-up na stronie - zalety
Wiemy już, czym są pop-upy i jakie ich rodzaje wyróżniamy. Czas przyjrzeć się ich ogólnym plusom i minusom. Zacznijmy od zalet, bo wyskakujące okienka mają ich całkiem sporo. Przede wszystkim zwracają uwagę odwiedzających Wasze strony i informują ich (przypominają) o ważnej informacji. Po drugie, mogą powstrzymać użytkowników od opuszczenia witryny i zatrzymać ich na dłużej. Po trzecie, mogą zainicjować interakcję i spowodować konwersję, a nawet jeżeli bezpośrednio nie spowodują konwersji, to dzięki temu, że zbierają dane, to mogą się do niej przyczynić.
Czytaj również: Strona responsywna od podstaw - czym jest i jak ją zbudować?
Jeżeli nie przekonują Was teoretyczne gdybania, to przyjrzyjmy się liczbom. Według badań przeprowadzonych przez Sumo wskaźnik konwersji przeciętnego pop-upu to 3,09%, a 10% najlepszych okienek osiąga przyzwoity współczynnik klikalności na poziomie 9,3%. Warto wspomnieć też, że te najbardziej dopracowane i skuteczne pop-upy mogą odnosić niebywały sukces i w ich przypadku wskaźnik konwersji wynosi nawet 50%!
Wady elementów pop-up
Każdy rodzaj pop-upu ma swoje zalety oraz odpowiedni czas i miejsce, aby go użyć. Jednak ta forma reklamy jako całość ma całkiem duże wady, z których powodu wymagane jest ostrożne korzystanie z elementów typu pop-up. Największym minusem jest fakt, że niezależnie od ich lokalizacji i rozmiaru, są denerwujące i niemile widziane dla odwiedzających stron internetowych. Są tacy użytkownicy, których wyskakujące okno zirytuje na tyle, że automatycznie opuszczą Waszą stronę, niezależnie od tego, ile czasu poświęcono na stworzenie odpowiedniej treści i jak atrakcyjny jest formularz.
Oprócz tego, że wyskakujące okna irytują, to zamiast zachęcać do działania (poprzez odpowiednie komunikaty CTA), mogą dezorientować użytkownika. Dzieje się tak, gdy dane komunikaty pojawiają się w złym momencie podczas ścieżki zakupowej klienta, szczególnie w przypadku pop-upów zawierających pytania - mogą one być zbyt ogólne lub zbyt drobiazgowe na dany moment dla odwiedzającego stronę.
Ostatni, ale równie ważny niekorzystny aspekt, jaki mają elementy typu pop-up na stronie, to fakt, że mogą obniżyć szybkość jej ładowania. Z tego powodu niecierpliwi potencjalni klienci Waszych firm, opuszczą stronę i... odwiedzą konkurencję. Szybkość ładowania witryny to także ważny parametr, który pod uwagę biorą roboty Google, ustalając pozycję w wynikach wyszukiwania. Tak więc pop-upy mogą również mieć negatywny wpływ na SEO.
Wyskakujące okienko na Waszych stronach - jak je stworzyć?
Jeżeli po przeanalizowaniu swojej sytuacji uznacie, że pop-up sprawdzi się na Waszej stronie, to samo jego dodanie nie powinno sprawić problemu. Jeżeli jednak chcecie, aby zaprojektowanie okna i jego zaimplementowanie przebiegło sprawnie i skutecznie, to skorzystajcie z pomocy specjalistów. Jako najpopularniejsze narzędzia do tworzenia pop-upów wymienić można Layered Pop-ups, OptKit czy PushPushGo. Przy projektowaniu okien pamiętajcie, aby przede wszystkim brać pod uwagę doświadczenie klientów, ich wrażenia i wygodę podczas korzystania ze strony. W przeciwnym razie pop-up przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego i będzie niezbyt udaną formą marketingu.
Wiecie już, jakie zalety i wady mają wyskakujące okna na stronach. Jest to dosyć kontrowersyjna forma reklamy. Prawdą jest jednak, że może mieć ogromny potencjał konwersji, jeżeli odpowiednio się ją przemyśli, poświęci czas i wysiłek na jej przygotowanie. O sukcesie pop-upu decyduje wiele czynników: trafiona treść, lokalizacja, kontekst, rozmiar czy moment "wyskakiwania".