Może się wydawać, że zawsze kupując domenę, zaczyna się „na czysto”. Niestety tak nie jest. Przejmując lub rejestrując domenę internetową, przyjmujecie ją z całym dobrodziejstwem inwentarza. W praktyce oznacza to, że domena ma już swoją historię, którą zbudował jej poprzedni właściciel. Czy istnieje powód, dla którego nowy właściciel domeny powinien się przejmować tym, co robił z nią poprzednik? Tak, historia domeny ma znaczenie, nawet po zmianie przeznaczenia domeny na nową witrynę. W tym artykule poznacie szczegóły dotyczące historii domeny, jej sprawdzania i związku z SEO.
Czym jest domena internetowa — podstawy!
Zacznijmy jednak od najważniejszego, czyli przypomnienia, czym domena internetowa w ogóle jest. To podstawowy składnik internetowej tożsamości, unikalny adres, pod którym dostępne są usługi w sieci np. strony www, poczta e-mail. Każda domena składa się z nazwy i rozszerzenia (np. narodowego lub funkcjonalnego). Dodając do tych elementów protokół (http:// lub https://) mamy do czynienia z adresem URL (patrz — infografika).
Co bierze się pod uwagę, określając historię domeny?
Jeżeli mamy do czynienia z domenami, które wystawiono na sprzedaż lub nie zostały przedłużone, a które chcemy wykorzystać do swoich działań, należy koniecznie sprawdzić ich historię. Co to znaczy? Jakie składniki bierze się pod uwagę podczas określania historii domeny? Przeczytajcie o nich w kolejnych akapitach.
Wiek domeny
Często mówi się, że wiek to tylko liczba. Czy podobnie jest w przypadku domeny? W dużym skrócie — tak. Owszem, domena, która została zarejestrowana wiele lat temu, miała więcej czasu od tych młodszych np. na zebranie linków przychodzących. A to oczywiście pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Jednak wiek nie zawsze musi działać na korzyść domeny, ponieważ w międzyczasie mogą zachodzić też procesy i ingerencje negatywnie wpływające na jej jakość. W jeszcze innym przypadku — na domenie (i wokół niej) przez lata może nic się nie dziać. Wtedy sam fakt, że zarejestrowana została dawno, nie czyni jej w żaden sposób lepszą od innych domen.
Linki prowadzące do strony
To właśnie one, a nie wiek domeny powinny stać w centrum zainteresowania, jeżeli sprawdzamy historię domeny. Starsza domena ma tę przewagę, że może prowadzić do niej wiele linków, jeżeli od początku regularnie ją pozycjonowano. Poza tym również witryny, z których prowadzą odnośniki, z biegiem czasu mogły umacniać swój autorytet. Oczywiście ważna jest nie tylko liczba, ale też jakość linków. Nikt nie chce przecież przejmować domeny zaspamowanej przez odnośniki ze słabych źródeł, zainfekowanych stron i farm linków.
Ewentualne kary
Historia domeny może nie być kolorowa. Jeżeli odkupujecie domenę, która była już użytkowana, nie macie pewności, w jaki sposób. Może okazać się, że jest tak silnie zaspamowana, że nałożono na nią karę Google — filtr ręczny lub nawet ban! W takim wypadku proces pozycjonowania będzie utrudniony, bo zdjęcie kary może potrwać nawet kilka miesięcy. Z tego względu wiele osób porzuca tego typu domeny, ponieważ nie widzą sensu marnować na nie czas. Ich witryna nie będzie pojawiała się na żadne hasła w wyszukiwarce, dopóki Google nie ściągnie nałożonej kary.
Czytaj również: Pierwsza pozycja w Google - dlaczego nie zawsze działa?
Jak sprawdzić historię i wiek domeny? Poznajcie darmowe narzędzia
Wiecie już, że data zarejestrowania domeny sama w sobie nie ma dużego znaczenia, możecie jednak z ciekawości sprawdzić ją przed zakupem. Wystarczy, że wejdziecie w to narzędzie od SmallSEOTools i wkleicie nazwę domeny. Narzędzie poda jej dokładny wiek.
Kolejne przydatne narzędzie to Internet Archive Wayback Machine, które tworzy kopie stron i zapisuje ich daty. Dzięki temu mamy wgląd w to, jak dana witryna wyglądała w przeszłości, a także np. w to, czy nie była zainfekowana. Żeby sprawdzić historię swojej domeny, wpiszcie jej nazwę i kliknijcie Browse History. Co dalej? Jeżeli znajdowała się na niej działająca strona i (co ważne!) dostęp dla robota a Archive.org nie był zablokowany, to zobaczycie jej historię. Co, jeżeli narzędzie nie pokaże żadnej historii? Oznacza to, że albo jesteście pierwszymi właścicielami domeny, albo poprzedni właściciel zablokował robotom dostęp.
Ostatnim narzędziem, z którego warto skorzystać, jest Backlink Checker, za pomocą którego sprawdzicie, jakie linki prowadzą do domeny. W ten sposób przekonacie się, czy nie posiada ona linków ze spamerskich witryn niskiej jakości, które tak, jak już wspomniano w artykule, mogą obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Narzędzie podobne do Backlink Checker to np. Linkody.
Historia domeny a SEO — jak to jest z tym wpływem?
Temat historii domeny i jej wpływu na rankingi poruszany jest często przez specjalistów. Konsekwentnie mówi się, że sposób, w jaki domena była używana w przeszłości, może mieć wpływ na to, jak Google traktuje ją obecnie.
Ten wpływ może wahać się od umiarkowanego do poważnego. Najpoważniejszym problemem, na jaki może natknąć się właściciel witryny, jest nabycie domeny z nierozwiązaną historią ręcznych działań Google. One nie znikają same, nawet po sprzedaży domeny przez poprzedniego właściciela. Jeśli kary nie zostaną rozwiązane, następny właściciel domeny może od razu zauważyć, że jego witryna zalicza spadki pozycji w wynikach wyszukiwania lub nawet ulega deindeksacji.
Jeżeli chcecie wiedzieć więcej na ten temat, obejrzyjcie to wideo z Mattem Cuttsem — specjalistą Google.
Uwaga! Nie mylcie historii domeny z wiekiem domeny samym w sobie!
Specjalista od algorytmów John Muller kilkakrotnie (np. na Twitterze) wskazywał, że nie jest on czynnikiem rankingowym i „nie pomaga w niczym”.
Historia domeny a SEO — podsumowanie
Wpływ negatywnej historia domeny na pozycjonowanie jest oczywisty i bezsprzeczny, a potwierdzają to nie tylko obserwacje właścicieli stron. Wskazują na to również wypowiedzi specjalistów Google, którzy radzą, aby przeprowadzić analizę i zbadać, w jaki sposób domena była wcześniej używana, zanim ją kupimy.