Niezależnie od tego, czy zlecacie tworzenie tekstów copywriterom, czy samodzielnie je piszecie, pewnie nieraz zastanawialiście się, ile znaków powinny mieć, aby dobrze się pozycjonowały w wyszukiwarce. Content marketing jest niezawodnym wsparciem i partnerem działań SEO. Bez wartościowych treści jest wręcz niemożliwe, aby uzyskiwać wysokie pozycje w Google. Ruch na stronie, budowanie wizerunku eksperta, pozyskiwanie leadów — nad tym wszystkim można pracować dzięki content marketingowi. Czy jednak oprócz merytoryki liczy się też obszerność tekstów? Czy można określić ich idealną długość? Odpowiedzi na te pytania, znajdziecie poniżej.
Jaka jest idealna długość tekstu? Sprawa dla detektywa
Pewnie wpisywaliście w sieci zapytania typu: „jaką długość powinien mieć artykuł sponsorowany” i frustrowała Was wszechobecna odpowiedź — to zależy. Dlaczego zwykle uzyskujecie właśnie taką — zupełnie nieprzydatną z Waszego punktu widzenia — odpowiedź? Ponieważ tworząc tekst do sieci, należy zadbać o to, aby zadowoleni byli z niego zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarki. Google nie podaje ścisłych wytycznych, mówiących, jak długi powinien być dany rodzaj treści. Również dla użytkowników nie można wskazać jednej idealnej długości — będzie się różnić np. ze względu na podejmowaną tematykę, czy wybrany format. Dlatego odpowiedź „to zależy” wcale nie jest spiskiem specjalistów, którzy skrzętnie ukrywają w tajemnicy przepis na tekst idealny. Uniwersalna długość idealna po prostu nie istnieje.
Istnieje za to sposób na określenie optymalnej długości. Przeczytajcie dalej, jak to zrobić dla różnych rodzajów treści publikowanych w sieci.
Rodzaje treści publikowanych w sieci
Ważne jest, aby dokładnie wiedzieć za pisanie, jakiego tekstu się zabieracie, ponieważ każdy rodzaj treści ma swoją specyfikę. Także ze względu na optymalną długość.
Artykuł blogowy
Blog to przestrzeń, która pozwala firmom osiągać wiele celów. Przede wszystkim jest platformą komunikacji z potencjalnym klientem. Na blogu prezentuje się nie tylko firmę samą w sobie, ale także wiedzę osób ją tworzących. Umieszczając na firmowym blogu artykuły, świadczące o kompetencjach, budujecie wizerunek eksperta i w ten sposób zyskujecie zaufanie odwiedzających stronę. To korzyść, jaką blog daje od strony — nazwijmy ją — „ludzką”. Jakie jednak blog ma znaczenie dla widoczności w sieci?
To proste, im więcej macie wpisów, tym większa możliwość dotarcia do nowych klientów, którzy być może szukają odpowiedzi na konkretne zapytania czy pomocy w zakresie danej tematyki. Pisząc artykuł na konkretne frazy (najlepiej długiego ogona), potęgujecie swoje szanse na zwiększenie ruchu. Co więcej, każdy wpis na blogu jest nową podstroną. Publikując go, rozbudowujecie witrynę.
Jak długi powinien być artykuł blogowy?
Artykuł blogowy powinien być wyczerpującym podejściem do danego zagadnienia. Oczywiście nie za każdym razem trzeba pisać treści, których przeczytanie zajmie odbiorcy godzinę. Starajcie się jednak nie pisać tekstów krótszych niż 800 wyrazów. Weźcie też pod uwagę, że teksty o długości 1500+ (wyrazów) są chętniej udostępniane.
Obecnie w wyszukiwarce w kontekście artykułów blogowych panuje trend, który można określić jako „im więcej, tym lepiej”. Biorąc pod uwagę fakt, że ustalając optymalną długość swoich treści, powinniście brać pod uwagę działania konkurencji, lepiej stawiać na dłuższe formy. Ciekawe badania w kontekście długości wpisów blogowych udostępniła platforma Medium. Według nich optymalna długość posta to 1600 słów, bo tyle właśnie człowiek jest w stanie przeczytać w ciągu 7 minut. Po tym czasie skupienie odbiorcy spada.
Inne wyniki podają nasi rodzimi analitycy. Według nich optymalne teksty w języku polskich to takie, które mają 400-500 słów. Jak widzicie, rozbieżność jest naprawdę duża. Dlatego nieszczęsna odpowiedź „to zależy” jest nieunikniona. Przede wszystkim pamiętajcie o tym, aby w wyczerpujący sposób potraktować podejmowany temat i zamieścić w treści wszystkie informacje, których szuka użytkownik wpisujący do wyszukiwarki dane zapytanie.
Artykuł sponsorowany
Tego typu artykuł jest rodzajem nieinwazyjnej reklamy w sieci. Jego znaczenie wzrasta, ponieważ tradycyjna reklama coraz częściej przynosi skutki odwrotne do zamierzonych. Wszystko, co choć trochę ją przypomina, jest ignorowane przez odbiorców. W szczególności przez młode pokolenie. Jest to efekt tak zwanej ślepoty banerowej. Celem odpłatnie publikowanych na portalach zewnętrznych treści jest przekazanie wiedzy w danym zakresie, a także — jakby mimochodem — przedstawienie produktu/usługi.
Standardowy artykuł sponsorowany ma około 2500-4000 zzs. Jednak znów — długość tekstu powinna wynosić tyle, aby wyczerpać poruszany temat. Jeżeli temat jest rozległy, napiszcie kilka artykułów, z których każdy skupia się na innym aspekcie.
Żeby ustalić optymalną długość artykułu:
wpiszcie w Google frazę, pod którą ma być zoptymalizowany
sprawdźcie, ile znaków/słów mają teksty z TOP10
napiszcie tekst o długości zbliżonej do średniej
Opis kategorii i produktów
Odpowiednio skonstruowane opisy produktów i kategorii są ważne dla każdego sklepu internetowego. Niosą wartość nie tylko dla użytkownika. Dobrze przygotowane wspierają też SEO. Ich treść musi być unikalna, zawierać ważne słowa kluczowe, śródtytuły i linkowanie wewnętrzne.
Czytaj również: Silosowanie - sposób na ustrukturyzowanie Twojej strony
Na stronach sklepów można się spotkać z:
opisami kategorii o długości od 1000 do nawet 8000-10000 zzs
opisami produktów o długości od 5000 do nawet 5000 zzs
Pamiętajcie, im dłuższy napiszecie tekst, tym więcej fraz kluczowych i linków umieścisz w nim w naturalny sposób. Dlatego, jeżeli jesteście właścicielami sklepu internetowego i zależy Wam na widoczności, to jedyne co Was ogranicza to budżet, jaki możecie przeznaczyć na teksty.
Posty w social mediach
Wpisy w mediach społecznościowych nie są monolitem. Tutaj na optymalną długość tekstów również będzie wpływać cel marketingowy, jaki przyświeca Wam w przypadku danego posta. Jeżeli publikujecie slogan czy tekst, który ma mieć charakter viralowy, należy być zwięzłym. Czasem wystarczy 100-200 znaków ze spacjami, żeby przekazać esencję marki. Z kolei, gdy tworzycie post o charakterze specjalistycznym, edukacyjnym, który ma budować wizerunek marki, może mieć nawet ok. 2500 zzs.
Oczywiście pisząc post, należy dopasować go także do specyfiki danej platformy i jej wytycznych. Informacje o limitach długości wpisów znajdziesz tutaj.
Jak sprawdzić, ile znaków ma tekst?
Żeby sprawdzić liczbę znaków w Wordzie, w wybranym dokumencie naciśnijcie w lewym dolnym rogu „wyrazy”. Otworzy się okno dialogowe „Statystyka wyrazów”. Tam znajdziecie informacje o stronach, akapitach, wyrazach, znakach bez i ze spacjami. Natomiast jeżeli pracujecie na dokumentach Google, należy wybrać z górnego paska „Narzędzia” → „Liczba słów”.
Długość tekstu a sukces w wyszukiwarce — podsumowanie
Niestety. Nie istnieje żadna magiczna, uniwersalna formula, wzór, z którego możecie wyliczyć najlepszą (czyt. najskuteczniejszą) długość tekstów do sieci. Oczywiście, są badania, statystyki i umowne wytyczne, którymi można się kierować. To przydatne wskazówki, jednak to tylko jedna ze składowych, którą należy wziąć pod uwagę, przygotowując treść. Dlatego, zanim zaczniecie pisać, przeprowadźcie research. Dowiedzcie się, jak do zagadnienia podeszła konkurencja, która zajmuje pierwszych dziesięć pozycji w Google. Przygotujcie też ramowy plan publikacji, aby mieć pewność, że poruszycie w tekście wszystkie istotne kwestie.