Influencer marketing to pojęcie stosunkowo nowe, a jednocześnie jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi digital marketingu. Według badań przeprowadzonych przez Mediakix aż 89% osób zajmujących się marketingiem przyznaje, że ROI (ang. return on investment - wskaźnik rentowności) influencer marketingu jest porównywalny lub lepszy niż w przypadku innych kanałów, które stosują. Chcecie się dowiedzieć więcej na temat tego coraz popularniejszego zjawiska? Koniecznie przeczytajcie ten artykuł. Być może dzięki niemu przekonacie się, że współpraca z influencerem jest tym, czego potrzebuje Wasza działalność!
Kim jest influencer?
Pojęcie i postać influencera to zagadnienie bardzo szerokie, interesujące, wchodzące nawet w zakres psychologii społecznej. Najprościej mówiąc, influencer to osoba wpływowa, rozpoznawalna, tak zwany "przywódca opinii". Influencerami mogą być na przykład gwiazdy telewizji, sportowcy, osoby prowadzące w internecie różnego rodzaju działalność (Instagramerzy, Gamerzy, Vlogerzy, Blogerzy, itp.). Dzięki temu, że mają oni autorytet (zazwyczaj w wąskiej specjalizacji) i szerokie grupy odbiorców, to siła ich oddziaływania jest nie do przecenienia. Influencer może wpływać na poglądy i decyzje zakupowe.
Zapewne sami możecie wyliczyć liczne sytuacje w Waszym życiu, kiedy kupiliście dany produkt, ponieważ zobaczyliście, że używa go osoba, którą znacie i podziwiacie. Tak właśnie działa dobrze przeprowadzony influencer marketing w praktyce.
Influencer marketing - na czym polega?
Influencer marketing to działania marketingowe, które oparte są na rozpoznawalności, wpływie i pozycji osób zaangażowanych w promocję produktu czy usługi. Influencerzy stanowią więc niejako pośredników pomiędzy daną firmą a jej (potencjalnymi) klientami. Działania reklamowe w obrębie influencer marketingu podejmuje się przede wszystkim na mediach społecznościowych. Dzięki temu można znacznie zwiększyć zasięg kampanii i co ważne - zbudować zaufanie do marki. Jeżeli mój ulubiony bloger zaufał danemu producentowi, to dlaczego ja nie mam skorzystać z jego oferty?
Jakie zalety ma influencer marketing?
Dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, także do osób ze "ślepotą banerową"
Wybierając influencera do kampanii reklamowej należy być bardzo dokładnym, ponieważ gromadzi on wokół siebie grupę bardzo sprecyzowanych odbiorców. Łączy ich np. wiek, zainteresowanie, wartości. Dzięki dobraniu odpowiedniej osoby można trafić właśnie do takiej grupy, której członkowie stanowią Waszego idealnego klienta.
Z kolei "ślepota banerowa", o której mowa w nagłówku to określenie zjawiska, które polega na tym, że dana osoba ignoruje w sieci wszystkie te elementy, które choć trochę przypominają reklamę. Influencer marketing jest sposobem na "obejście" tej przypadłości internautów. Nienachalne formy promocji jak recenzja ich nie odstraszą.
Pozytywny wpływ na pozycję w Google
Influencerzy mogą wpłynąć pozytywnie na SEO! Wystarczy, że osoba, z którą współpracuje marka, doda aktywny link do jej strony internetowej (np. we wpisie na blogu).
Czytaj również: Przewodnik SEO 2021 - to musisz wiedzieć!
Marka staje się bardziej autentyczna
Odbiorców tradycyjnych reklam coraz częściej cechuje nieufność. Wprowadzenie influencera jako pośrednika, który dzieli się swoją opinią na temat firmy, jej działań i produktów to świetny sposób na podniesienie autentyczności marki i zbudowanie trwałej, wartościowej relacji z klientami. Influencer marketing bazuje zazwyczaj na story tellingu, który jest bardzo pozytywnie odbierany przez internautów. Co więcej, zazwyczaj influencerzy sami wpadają na pomysły, w jaki sposób wypromować markę tak, aby było to zgodne z ich wizerunkiem i spotkało się z aprobatą odbiorców.
Mikro a makro influencerzy
Podział ten przeprowadza się ze względu na zasięg, jaki uzyskują obie te grupy. Mikro influencerzy to osoby, których liczba fanów mieści się w przedziale od tysiąca do 10 tysięcy. Z kolei u makro influencerów liczba ta wynosi od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy. Co ważne, nie zawsze oznacza to, że współpraca z nimi będzie bardziej opłacalna. Często zdarza się, że mikro influencerzy mogą pochwalić się bardziej zaangażowanymi fanami i uznawani są za bardziej autentycznych.
Zanim zainwestujecie w influencer marketing
Jak sami widzicie współpraca z influencerami ma wiele korzyści i może okazać się strzałem w dziesiątkę. Zanim jednak zdecydujecie się na ten rodzaj działań marketingowych, musicie odpowiedzieć sobie na parę pytań. Najważniejsze dotyczy tego, czy wiecie, kim są Wasi klienci. Tylko znając ich potrzeby na wylot, będziecie w stanie trafnie wybrać influencera, za pomocą którego dotrzecie do grupy docelowej. Drugie pytanie brzmi: jakie marka ma przesłanie? Influencerzy nie są po to, aby sprzedawać - przynajmniej nie bezpośrednio. Zastanówcie się, co jest ważne dla klientów, jakie mają motywacje, pragnienia, do których odwoływać może się influencer.
Ostatnie pytanie dotyczy tego, z kim chcecie współpracować. Mamy do czynienia z różnymi influencerami, część z nich nie jest aż tak popularna, jak to przedstawia. Zdarza się, że mogą nawet kupować fałszywych followersów. Do współpracy warto zapraszać więc takich influencerów, którzy chcą stać się Waszymi partnerami biznesowymi, interesują się marką, jej misją, zadają pytania, a nie są tylko ludźmi, którym płacicie za reklamowanie produktów.
Influencer marketing może być ważnym elementem komunikacji marki z klientami. Jeżeli się na niego zdecydujecie, to musicie pamiętać, że współpraca z influencerem wymaga dużego zaangażowania obu stron i przemyślanej strategii. Tylko wtedy będzie on mógł skutecznie wspierać pozostałe działania digital marketingu.