Czy wiedzieliście, że według danych podanych przez Visme, ludzie zapamiętują aż 65% informacji, które zostały im przekazane w postaci wizualizacji? Z kolei, gdy usłyszą, jakąś wiadomość, zapamiętają z niej tylko 10%! Różnica jest ogromna, prawda? To właśnie dlatego, marketerzy powinni przykładać wagę do tego, aby ich content był kombinacją tekstu i grafiki, która ułatwia "skonsumowanie" treści. W tym miejscu z odsieczą przychodzą infografiki. Z tego artykułu dowiecie się, jakie ich rodzaje wyróżniamy, jak je tworzyć, a także promować. Może myślicie teraz: "Ale przecież nie jestem grafikiem", "Nigdy wcześniej nie zaprojektowałem żadnej infografiki". Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć naukę - krok po kroku!
Czym jest infografika?
Zacznijmy od podstaw. Czym w ogóle jest infografika? Najprościej mówiąc, jest to grafika (element wizualny), który objaśnia pewne pojęcia lub przedstawia konkretne dane. Infografika to sposób na zaprezentowanie informacji za pomocą medium wizualnego. Idea polega na tym, aby użyć obrazów, wykresów i minimalnej ilości tekstu, tak aby treść była zrozumiała dla odbiorcy. Infografiki zazwyczaj wykorzystują angażujące wizualizacje, aby szybko i przejrzyście przekazać komunikat.
Dlaczego używamy infografiki? Ponieważ za ich pomocą można stworzyć prosty przegląd tematu, wyjaśnić skomplikowany proces i zaprezentować dane. Poleca się także wykorzystywanie infografik w celu porównania dwóch różnych (przeciwnych) koncepcji. Być może byliście kiedyś w sytuacji, kiedy np. na potrzeby Waszego biznesu, musieliście wybrać sposób, w jaki przekażecie informacje odbiorcom. Czy będzie to wpis na blogu? Wideo? A może post na Facebooku? Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku każdego medium i w każdej branży, możecie wykorzystać infografikę!
Rodzaje infografik
Infografiki porównawcze
Infografiki porównawcze zestawiają ze sobą dwa pomysły, pojęcia. Świetnie sprawdzają się, gdy w sposób klarowny i czytelny trzeba pokazać podobieństwa i różnice.
Infografiki marketingowe
Infografika marketingowa to taka, której głównym celem jest zbudowanie świadomości marki i podniesienie poziomu zaangażowania odbiorców treści. Za jej pomocą można na przykład zaprezentować osiągnięcia, przedstawić newsy, produkty, usługi, podsumować artykuł i w ten sposób wzbudzić zainteresowanie w social mediach. Liczba opcji jest naprawdę nieskończona. O jakimkolwiek zasobie marketingowym pomyślicie - infografiki pomogą podkreślić Wasz punkt widzenia.
Infografiki wyjaśniające proces
Infografika procesu upraszcza i wyjaśnia omawiany proces krok po kroku głównie za pomocą nieskomplikowanych elementów wizualnych. Nie raz zapewne spotkaliście się z grafikami, które ilustrowały, co dzieje się podczas każdego kroku (fazy) danego procesu (np. recyclingu papieru). Infografika powinna przeprowadzić odbiorcę od początku do końca mechanizmu działania w sposób klarowny. Służą temu proste w odbiorze i intuicyjne układy.
Osie czasu
Przy użyciu osi czasu można szybko przedstawić najważniejsze wydarzenia np. istotne daty w historii firmy lub kroki milowe nowego projektu. Zastanówcie się nad wykorzystaniem infografiki w postaci osi czasu na swoich firmowych stronach - np. w zakładce "o nas".
Statystyki i wyniki badań
Głównym celem takich grafik jest przedstawienie danych i wyników badań. Załóżmy, że macie własne dane dotyczące branży, w której działacie. Czy jest lepszy sposób na ich zaprezentowanie niż za pomocą infografiki? Taka wizualizacja danych sprawia, że są one lepiej przyswajane przez odbiorców.
Infografika - jak stworzyć? Wskazówki
Wiecie już, że każde treści warto wzbogacić o infografiki. Macie pomysł, jak wykorzystać je podczas działań na rzecz biznesu? Czas spróbować swoich sił! Oto wskazówki, które Wam pomogą, nawet jeżeli do tej pory nie zajmowaliście się grafikami.
- Znajdźcie źródła - zanim zabierzecie się za tworzenie infografik od zera, rozejrzyjcie się za źródłami, które Wam pomogą. Mowa nie tylko o Canvie, ale także o Piktochart czy Freepik. Tak naprawdę w sieci znajdziecie mnóstwo stron, na których znajdziecie np. wzory raportów, wykresów i innych infografik.
- Określcie grupę docelową - tak samo, jak podczas pisania tekstu, tak podczas projektowania infografik, należy wziąć pod uwagę to, do kogo są one kierowane. Inaczej powinna wyglądać infografika przygotowana dla młodych kobiet zainteresowanych branżą beauty, a inaczej ta dla osób związanych z IT. Nie zapominajcie, co jest celem marketingu: dostarczenie odpowiedniego przekazu odpowiedniej grupie odbiorców w odpowiednim czasie.
- Trzymajcie się prostoty - w infografikach należy pozostać skupionym na głównym temacie i używać maksymalnie uproszczonego języka. Również najlepsze wizualizacje są zwięzłe i konkretne - nie rozpraszają uwagi odbiorców.
- Znajdźcie złoty środek pomiędzy efektownymi i nieskomplikowanymi elementami graficznymi - ich zadaniem jest: po pierwsze - przyciągnięcie czytelnika, po drugie - ułatwienie przyswajania informacji.
Jak dzielić się swoimi infografikami?
Tak, jak w przypadku tekstów i wideo, infografiki nie stają się viralami przez przypadek. Nawet jeżeli wydaje Wam się, że spod Waszej ręki wyszła najlepsza infografika na świecie, nie wystarczy czekać, aż doceni ją reszta. Zamiast bezczynnego wyglądania popularności, należy podjąć odpowiednie działania. Przede wszystkim należy zoptymalizować grafikę pod wyszukiwarkę. Pomoże to osiągnąć wyższe pozycje w SERP-ach, a to oznacza z kolei więcej darmowego ruchu prowadzącego do strony. Jak zoptymalizować infografiki pod SEO? Podstawa to zawierająca frazę kluczową nazwa pliku oraz tekst alternatywny.
Gdy Wasze infografiki są już opublikowane i odpowiednio opisane, czas podzielić się nimi poprzez wszystkie możliwe kanały marketingu internetowego. Zaplanujcie posty na social mediach (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn itp.), podzielcie się infografikami poprzez mailing, a także wyślijcie je influencerom/bloggerom, którzy w przeszłości udostępniali Wasz content. W infografice wspomnieliście o jakiejkolwiek osobie lub brandzie? Im również ją wyślijcie! Być może zdecydują się podać Wasz content dalej.
Infografiki to wartościowy pomysł na to, jak komunikować się ze swoją grupą odbiorczą w łatwy do zrozumienia sposób. Dlatego pamiętajcie, żeby następnym razem, koniecznie wzbogacić o nie swój content!