1. Rodzaje treści na WordPressie
2. Kto może publikować wpisy? Role użytkowników na WordPressie
3. Jak dodać wpis w WordPressie? Instrukcja krok po kroku
3.1. Domyślny edytor blokowy Gutenberg
4. Wtyczka, z której warto korzystać - Yoast SEO
4.1. Jak wykorzystać Yoast SEO podczas dodawania nowych wpisów na bloga?
Podstawową zaletą witryn internetowych opartych na WordPressie jest łatwość obsługi tego CMS-a, czyli systemu zarządzania treścią. Prowadzenie firmowego bloga i dodawanie contentu nigdy nie było prostsze. Nawet osoby, które do tej pory nie miały styczności z WordPressem, bez problemu i szybko opanują umiejętność publikowania wpisów. Jest to możliwe dzięki przejrzystemu, intuicyjnemu i przyjaznemu interfejsowi. Muszą jednak najpierw oswoić się z systemem. Pomoże w tym ten artykuł. Dowiecie się z niego, jak krok po kroku dodać wpis w WordPressie i na które elementy zwrócić szczególną uwagę.
Rodzaje treści na WordPressie
Zacznijmy od przedstawienia rodzajów treści, jakie możecie dodać w WordPressie.
Są to:
wpisy (ang. post) - to na przykład artykuły na blogu/aktualności
strony (ang. page) - to na przykład takie zakładki jak „o nas”, „polityka prywatności”, „kontakt”, „oferta”. Statycznych stron nie używa się do dodawania artykułów
CPT (ang. custom post types) - witryna może posiadać także własne typy wpisów (np. „portfolio”), które są dopasowane do potrzeb właściciela. Najczęściej wdraża je podczas budowania strony www
Znacie już rodzaje treści, jakie można dodawać w WordPressie. Pora poznać uprawnienia różnych użytkowników.
Kto może publikować wpisy? Role użytkowników na WordPressie
Jeżeli nie jesteście właścicielami witryny, a jedynie ktoś nadaje Wam dostęp do swojego WordPressa, przypisana zostanie Wam jedna z następujących ról:
Współtwórca
Autor
Redaktor
Zakres możliwości osób z tymi rolami różni się. Jako współtwórcy możecie pisać i edytować swoje wpisy. Nie możecie jednak samodzielnie ich publikować. Jako autorzy możecie pisać, edytować i publikować swoje wpisy. Jako redaktorzy możecie publikować, edytować i zarządzać wpisami, także tymi innych użytkowników.
Oczywiście największą „władzę” ma Administrator. Może on wykonywać wszystkie zadania, dodawać/usuwać wtyczki, a także usuwać innych administratorów. Dlatego pamiętajcie, że tę rolę należy przypisywać tylko zaufanym użytkownikom.
Jak dodać wpis w WordPressie? Instrukcja krok po kroku
Poznaliście już rodzaje treści na WordPressie i role użytkowników. Pora przejść do sedna artykułu i dowiedzieć się, jak dodać wpis.
Domyślny edytor blokowy Gutenberg
Od 2018 roku Gutenberg zastąpił klasyczny edytor treści i jest domyślnie zintegrowany z systemem. Oto jak dodać za jego pomocą wpis.
z menu po lewej stronie ekranu wybierzcie wpisy --> dodaj nowy
w miejscu „dodaj tytuł” wprowadźcie tytuł artykułu, a w miejscu „wciśnij / aby wybrać blok” wybierzcie element, który chcecie dodać lub wklejcie skopiowaną wcześniej treść
kiedy klikniecie dany akapit, pojawi się okno z możliwościami edycji treści. Możecie także przekształcić akapit, klikając ikonę zaznaczoną na poniższym screenie
- okno edycji daje możliwość przeniesienia danego elementu w inne miejsce, na zasadzie przeciągnij i upuść. Możecie też skorzystać z prostej opcji przesuwania akapitów do góry i w dół w tekście (ikony strzałek). Oczywiście macie do dyspozycji także standardowe opcje edytora tekstu takie jak wyrównanie, pogrubienie, kursywy czy umieszczenia linku w treści
- we wpisie możecie też dodać np. zdjęcie. Aby to zrobić, umieścicie kursor w miejscu, gdzie chcecie, żeby znajdowała się grafika i kliknijcie ikonę plusa, która znajduje się w lewym górnym rogu. Przejdźcie do sekcji „media” i wybierzcie „obrazek”. Prześlijcie plik z komputera lub wybierzcie z biblioteki mediów. Pamiętajcie, aby dodać do niego tekst alternatywny! Po dodaniu zdjęcia możecie je dopasować, korzystając z menu po prawej.
Jeżeli Wasza treść jest już dodana i odpowiednio zedytowana, pora przyjrzeć się menu „wpis” po prawej stronie ekranu. Znajdują się tu następujące opcje:
status i dostępność - tutaj możecie wybrać między innymi, dla kogo wpis będzie widoczny, ustawić datę i autora publikacji czy przypiąć wpis na górze bloga
bezpośredni odnośnik - tutaj możecie zbudować przyjazny adres URL wpisu
kategorie - dodajcie wpis do pasującej istniejącej kategorii lub stwórzcie nową
tagi - to słowa związane z danym tekstem, ułatwiające użytkownikowi poszukiwania na stronie. Osobiście odradzamy korzystanie z tagów, ponieważ niewłaściwe ich dodawanie może prowadzić do wewnętrznej duplikacji treści, która negatywnie wpływa na SEO
obrazek wyróżniający - dodajcie zdjęcie, które będzie wyświetlało się przy wprowadzeniu do wpisu np. na stronie kategorii
zajawka - to krótki tekst, który zapowiada treść wpisu blogowego. Niektóre z motywów WordPressa wyświetlają zajawki na stronie głównej bloga, w archiwach wpisów i na stronach kategorii
dyskusja - zaznaczcie, czy zezwalacie odwiedzającym na komentowanie wpisów oraz na trackbacki i pingbacki. Informują one właściciela bloga, że ktoś umieścił na zewnętrznej stronie link do wpisu
Gdy uzupełnicie już informacje dot. wpisu, możecie go podejrzeć (opcja „podgląd” w prawym górnym rogu) i opublikować natychmiast („opublikuj”) lub zaplanować („harmonogram”).
Klasyczny edytor
Warto zwrócić uwagę na to, że nie wszyscy ucieszyli się ze zmiany domyślnego edytora na edytor Gutenberg. Dlatego niektórzy właściciele/administratorzy stron powrócili do „starej” opcji, instalując tę wtyczkę.
Jak dodać wpis w WordPressie w przypadku klasycznego edytora?
tak samo, jak w przypadku Gutenberga wybierzcie „wpisy”, a następnie „dodaj nowy”
zobaczysz widok taki jak na screenie poniżej
- możliwości edycji w klasycznym edytorze jest mniej niż w nowej wersji, można ewentualnie wzbogacić go instalując takie wtyczki jak Advanced Editor Tools
- prawie wszystkie opcje w klasycznym edytorze znasz np. z Worda. To między innymi: styl tekstu, pogrubienie, kursywa, punktowanie, numerowanie, cytat blokowy, wyrównanie, wstawienie linka, przekreślenie, wcięcie czy znacznik „czytaj dalej”
- jeżeli chodzi o menu wpisu z prawej strony, to nie różni się ono opcjami od Gutenberga
Wtyczka, z której warto korzystać - Yoast SEO
Yoast SEO to popularna wtyczka ułatwiająca witrynom opartym na WordPressie poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania. Możecie skorzystać z jej darmowej wersji, która dla wielu właścicieli stron jest wystarczająca.
Jak zainstalować Yoast SEO?
zalogujcie się na panel admina na swojej witrynie
w bocznym menu wybierzcie wtyczki → dodaj nową
wpiszcie na pasku wyszukiwania Yoast SEO
wybierzcie „zainstaluj”, a następnie „włącz”
Jak wykorzystać Yoast SEO podczas dodawania nowych wpisów na bloga?
wybierzcie w menu wpisy → dodaj nowy wpis
wklejcie do edytora napisany tekst
przejdźcie do okienka Yoast SEO pod edytorem
Znajdziecie tutaj analizę SEO i analizę czytelności.
Analiza czytelności wskaże, co warto poprawić, aby tekst był zrozumiały i łatwy w odbiorze dla czytelnika. Dowiecie się między innymi, czy nie używacie zbyt długich zdań, akapitów i czy zbyt często nie pojawia się w treści strona bierna.
Przejdźcie do analizy SEO i wpiszcie frazę, pod którą ma być zoptymalizowany tekst. Dowiecie się, w których miejscach warto ją dodać. Ustawcie też meta title, meta description i slug (adres strony). Każdy z tych elementów jest ważny z punktu widzenia pozycjonowania. Yoast SEO wskaże Ci ich optymalną długość.
Czytaj również: 10 praktycznych wskazówek, jak napisać title i metadescription
System oceny Yoast SEO jest intuicyjny, opiera się na trzech kolorach:
czerwony — element wymaga poprawy
pomarańczowy — mniejsze błędy lub braki, które warto poprawić
zielony — wszystko zgadza się z wytycznymi Yoast
Pamiętajcie! Wtyczka zwraca uwagę na zdecydowaną większość elementów, które są istotne przy pozycjonowaniu, jednak nie jest ostateczną wyrocznią!
Samodzielnie dodawajcie wpisy - to proste!
Jak mogliście się przekonać, dodawanie wpisów w WordPressie nie powinno sprawiać problemów. Jeżeli jednak dopiero zaczynacie swoją przygodę z publikowaniem, warto dać sobie trochę czasu, testować różne funkcje i sprawdzać efekty. Poćwiczcie na kilku testowych wpisach i dokładnie prześledźcie wszystkie zakładki. Powodzenia!