Nie będziemy Was oszukiwać - ebook to spora inwestycja, wymagająca dużego zaangażowania. Research tematu, pisanie, edytowanie, design, publikacja - to nie zadanie na jeden dzień. Pomimo to, co najmniej 37% firm deklaruje, że regularnie tworzy ebooki (według danych pochodzących raportu Semrush "The State of Content Marketing" z 2020 roku). Zastanawiacie się, dlaczego po prostu nie decydują się na tworzenie postów na blogu? Chcecie dowiedzieć się, jakie korzyści może przynieść ebook? Szukacie wskazówek dotyczących researchu, struktury i treści dla Waszej publikacji? Zapraszamy do artykułu, w którym podpowiemy, jak napisać ebooka dla firmy.
Dlaczego warto pisać ebooki?
Jeżeli wśród Was są jeszcze osoby nieprzekonane do pisania ebooków, czas to zmienić. Oto powody, dlaczego warto w nie zainwestować czas i pieniądze. Przede wszystkim, mogą one być użyte, aby "popchnąć" potencjalnych klientów firmy w dół lejka zakupowego. Ludzie oczekują dogłębnych analiz i rzetelnych informacji na interesujące ich tematy i są gotowi w zamian za nie podzielić się adresem mailowym, a nawet numerem telefonu. Z kolei firma, tworząc wnikliwego ebooka, ugruntowuje swoją pozycję eksperta w danej dziedzinie.
Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie ebooki są równie dobre. Jeżeli nie chcecie zawieść swoich czytelników, powinniście brać udział w powstawaniu publikacji na każdym etapie - od początku (research) do końca (promocja).
Jakie cele marketingowe pozwala osiągnąć ebook?
Ebook może służyć wielu celom. Zależnie od tego, jaki obierze firma, ebook różnić będzie się podejściem do struktury, treści i dystrybucji. Przedstawimy teraz kilka z tych celów.
Generowanie leadów
Natychmiastowa dostępność cennej i darmowej treści, skutecznie zachęca odbiorców do przekazania Wam danych umożliwiających bezpośrednią komunikację - adresów mailowych czy numerów telefonu. Jeżeli za pomocą ebooka, chcecie zacząć generować leady, musicie stworzyć landing page z formularzem. Dodajcie do tego reklamę na social mediach i możecie budować swoją listę kontaktów.
Stawanie się liderem myśli
We współczesnym świecie, kiedy na każdym kroku pojawia się mnóstwo informacji, dokładne dane są wysoko cenione podczas podejmowania decyzji. Ebook jest szansą na to, aby zademonstrować swoją wiedzę i zdobyć uznanie (zarówno w sprzedaży indywidualnej, jak i B2B). Skonsultujcie się z klientami, zidentyfikujcie ich bolączki, a następnie skonfrontujcie je w treści ebooka.
Edukowanie czytelników
Niektóre ebooki są tworzone z myślą o edukowaniu czytelników w zakresie marki lub produktu. Ten typ publikacji oferuje pomoc, wsparcie, jest prawie zawsze darmowy i bazuje na wiedzy "z wnętrza" firmy. Mogą to być na przykład ebooki przedstawiające misję i wartości przedsiębiorstwa lub poradniki dla użytkowników konkretnych produktów.
Budowanie zaufania
Kiedy większość komunikacji pomiędzy Waszą firmą i klientami odbywa się online, należy znaleźć sposób, aby zwizualizować swoją wiarygodność. Dzięki temu, że natura ebooków oparta jest na danych, świetnie się sprawdzają w tym celu. Możecie zawrzeć w nich na przykład case studies i pokazać taktyki, dzięki którym udaje Wam się osiągać sukcesy.
Jak napisać ebooka? - krok po kroku
Research grupy docelowej i tematu
Żeby mieć pewność, że ludzi zainteresuje Wasz ebook, musicie przede wszystkim wiedzieć, kim oni są i czego chcą. Bardzo ważny jest wybór tematu - lepiej jest poświęcić więcej czasu na research niż spędzić miesiące na pisaniu treści, której nikt nie przeczyta. Stwórzcie również personę. Pomóc może narzędzie Market Explorer, które szybko przeanalizuje każdą niszę Internetu m.in. pod kątem wieku, płci, zainteresowań i lokalizacji użytkowników.
Kolejny krok to zidentyfikowanie, w którym miejscu lejka zakupowego są potencjalni czytelnicy ebooka. To szczególnie ważny moment dla tych, którzy piszą w celu zdobycia leadów i konwersji. Różne formaty będą różnie działać w zależności od etapu, w jakim znajduje się czytelnik na drodze zakupowej.
U góry lejka znajdują się ci, którzy nie są jeszcze gotowi do zakupu, a może nawet nie słyszeli o Waszej firmie. Celem jest przyciągnięcie ich uwagi. Zrobicie to, oferując najlepszą odpowiedź na ich pytania. Sprawdzą się w tym wszelkiego rodzaju poradniki, tutoriale wzbogacone o infografiki. W połowie lejka zakupowego znajdują się te osoby, które chętnie wejdą w interakcję, jeżeli je zachęcicie. Tu też sprawdzą się poradniki, w których możecie wspomnieć o swoich case studies i sukcesach. Na dole lejka są osoby najbardziej skłonne dokonać zakupu. Content, który dla nich tworzycie, musi odpowiadać na bardzo konkretne pytania dotyczące produktu lub usługi.
Tworzenie struktury ebooka
Ebook jak każda inna treść ma swoją strukturę. Musi być ona przemyślana, aby odpowiadać na potrzeby czytelnika. Pierwszy, bardzo ważny element to chwytliwy tytuł. Możecie stworzyć roboczy tytuł na początku pracy nad ebookiem, koniecznie jednak wróćcie do niego na końcu i upewnijcie się, że dostarczyliście w treści to, co obiecaliście w tytule.
Kolejna część ebooka to wstęp. Powinien być krótki, konkretny i zachęcający do dalszej lektury. Powiedzcie czytelnikom, czego mogą oczekiwać po każdym z rozdziałów i jakie korzyści odniosą po ich przeczytaniu. Konieczny jest także spis treści. W książce elektronicznej "klikalny" spis nie tylko prezentuje jej strukturę, ale też umożliwia szybki dostęp do poszczególnych części publikacji. Czas na poszczególne rozdziały, których treść oprzecie na wcześniejszym researchu. Nie możemy podpowiedzieć Wam, co mają zawierać. Pamiętajcie jednak, że powinny one być logicznie połączone i zawierać jak najwięcej danych.
Przedostatnia część ebooka to podsumowanie, źródła oraz notka o autorze. W zakończeniu zaprezentujcie najważniejsze wnioski, możesz je wzbogacić tabelami i infografikami. Dzięki wskazaniu źródeł pomożecie czytelnikom dotrzeć do ciekawych z ich punktu widzenia materiałów. W notce "o autorze" umieśćcie nie tylko informacje zwiększające wiarygodność twórcy, ale też linki do kont w social mediach.
Ostatnim elementem ebooka jest przycisk CTA - czyli wezwanie do działania. Umieszczając je, zachęcacie czytelników, aby dowiedzieli się więcej na temat firmy. Jeżeli Wasz ebook to przewodnik do konkretnych rozwiązań, za pomocą CTA możecie zabrać czytelnika np. bezpośrednio na stronę danego produktu.
Jak napisać ebooka? Podsumowanie
Jak mogliście przekonać, czytając nasz artykuł, stworzenie swojego ebooka to trudne zadanie. Wymaga szczegółowego planu, obszernego researchu i perfekcyjnej znajomości tematu. W przypadku, gdybyście chcieli napisać ebooka dla swojej firmy, ale nie czujecie się na siłach, warto skorzystać z naszej pomocy. Na bazie dostarczonych przez Was informacji stworzymy fachowy tekst, który odpowie na oczekiwania potencjalnych czytelników.