Masz bloga, forum, stronę internetową? Zastanawiasz się, w jaki sposób dostarczać na nich wartościowy kontent, który pomoże Ci w pozycjonowaniu? W tym poradniku dowiesz się jak krok po kroku pisać teksty SEO, które pomogą wzmocnić pozycję Twojej strony.
Czym jest SEO i SEO copywriting?
SEO, czyli Search Engine Optimization to optymalizacja strony www i jej kodu, rozbudowa treści oraz pozyskiwanie linków pozycjonujących z innych domen. Jak już wiesz co kryje się za słowem SEO, to pewnie domyślasz się, że SEO copywriting polega na pisaniu odpowiednich treści, które spełniają szereg parametrów. Nie jest to jednak tak proste, jak się może wydawać, więc jak zacząć?
Przyjęło się, że treści zamieszczane na blogach, forach, a także opisy na stronach internetowych są skierowane do stałych użytkowników, którzy systematycznie przeglądają pojawiające się w sieci działania. Nic bardziej mylnego, ponieważ odpowiednio pozycjonowana strona z wartościowymi tekstami SEO może również pozyskiwać nowych czytelników - tych którzy poprzez wyszukiwarkę (np. Google.pl) wpisują słowo lub frazę mające na celu odpowiedzieć na ich pytanie. Samo Google twierdzi, że najważniejszym czynnikiem w rankingu jest korzystna treść na stronie, więc warto zadbać, aby była tworzona zgodnie z zasadami SEO.
Jak wybrać najlepsze słowo kluczowe?
Jeśli chcesz się dowiedzieć jak pisać teksty SEO to musisz wiedzieć, jakie preferencje mają twoi potencjalni czytelnicy. Przed rozpoczęciem pisania artykułu warto, a wręcz należy sprawdzić, czy dany temat cieszy się zainteresowaniem w wyszukiwarce Google. W tym celu można użyć jednego z najpopularniejszych narzędzi, czyli Planera słów kluczowych.
- brandowane słowa kluczowe, czyli nazwy firm i konkretnych produktów np. Adidas Epic React,
- słowa lub frazy ogólne, czyli takie, które opisują ogólne rzeczy np. dom,
- słowa kluczowe typu long-tail (tzw. długiego ogona), czyli frazy precyzujące zapytanie np. “czerwony dom we Wrocławiu”.
Nie można wybrać jednego rodzaju i powiedzieć, że jest on najlepszy, bo wszystko zależy od środków i naszego celu, a także odpowiednio dobranej strategii. W końcu lokalny sklep zoologiczny, który nie prowadzi sprzedaży w internecie, nie będzie pozycjonowany pod słowa kluczowe ogólnopolskie jak “sklep zoologiczny”. W takim przypadku lepiej sprawdzi się pozycjonowanie regionalne lub lokalne, a odpowiednią frazą będzie np. “sklep zoologiczny Wrocław fabryczna”.
Jak pisać teksty SEO?
Szukając informacji jak pisać teksty pod SEO w internecie można znaleźć wiele informacji i artykułów, które sugerują, że pogrubianie słów kluczowych wspomaga pozycjonowanie (potocznie mówi się także “wytłuszczanie tekstu”). Co więcej, niektórzy decydują się na pogrubianie słów, a następnie stylizują pogrubienie w taki sposób, aby nie wyróżniało się od reszty tekstu. Myślą, że w ten sposób użytkownikom nie będą przeszkadzały pogrubienia, a Google będzie lepiej indeksował stronę.
Według Moz, czyli największego branżowego portalu takie działania nie przynoszą skutków. Google jest coraz mądrzejsze i zna takie praktyki, więc zmniejszyło rolę pogrubienia w pozycjonowaniu. Nie mniej jednak warto wyróżnić kluczowe zdania, ale nie dla Google, a dla swoich użytkowników. Nie jest sekretem fakt, że czytając artykuł, ludzie zwracają uwagę najbardziej na wytłuszczone wyrazy. Dzięki temu przyciągniesz wzrok czytelnika na najważniejsze kwestie. Co więcej, przestaliśmy korzystać z tej praktyki i nie zauważyliśmy zmian w efektywności pozycjonowania.
Ważnym elementem w pozycjonowaniu jest umieszczenie słowa lub frazy kluczowej w nagłówkach H1, H2, H3 itd. W przeciwnie do pogrubionego tekstu na nagłówki zwracają uwagę boty indeksujące treść oraz sami użytkownicy.
Jak pisać nagłówki artykułów?
W nagłówku na początku powinno być umieszczone słowo kluczowe, ale jednocześnie sam nagłówek musi być chwytliwy. Tytuł, który idealnie opisuje cały artykuł, nie zawsze będzie dobry. Warto używać tak zwanych clickbaitów (clickbait to tytuł, który przesadnie wyolbrzymia treść artykułu), przyciągających potencjalnych odbiorców. Należy jednak pamiętać, że nie można przesadzić, ponieważ chcemy sprzedać artykuł, a nie oszukać czytelnika. Jednakże, w tym wszystkim musisz też pamiętać o swoich stałych odbiorach i dopasować tytuły pod ich gust, aby ich nie stracić takim tytułem, jak np. "zarób w 5 minut milion złotych".
Ile słów kluczowych umieścić w jednym tekście i z jaką częstotliwością?
Poprawną odpowiedzią na to pytanie jest: to zależy. Pozycjonując podstronę, warto skupić się na jednym słowie lub frazie kluczowej i tak samo warto postępować w przypadku artykułów. Wiąże się to z faktem, że zbędne powtarzanie słów kluczowych jest błędem, który może przynieść więcej szkód niż pożytku. Częstotliwość występowania frazy kluczowej w całym artykule w stosunku do treści powinna wynosić ok 1%. Co więcej, Google radzi sobie z odmianami słów przez przypadki, a więc nie będziesz mieć problemów ze wkomponowaniem słów w treść.
Dodawaj grafiki
Pisząc artykuł, pamiętaj o dodaniu do niego grafik, lecz nazwij je tak, aby Google je dobrze indeksował. Pierwszą zasadą jest odpowiednia nazwa pliku graficznego, która nie może mieć spacji, ani polskich znaków. Ważnym elementem jest umieszczenie na jej początku słowa kluczowego, co więcej, jak dodasz grafikę na stronę, to w miejscu tekstu alternatywnego wpisz słowo kluczowe z polskimi znakami. Jeśli dodajesz więcej niż jeden obrazek to w jego nazwie umieść słowo kluczowe, a po myślniku tekst opisujący grafikę np. “sklep-zoologiczny-w-srodku”. Jak widzisz dobrą metodą jest rozdzielić poszczególne słowa myślnikami.
Meta tytuł i opis też są ważne
Meta tytuł i opis to elementy, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Pewnie jak sam coś wyszukujesz, to zanim wejdziesz na konkretną stronę, przeglądasz meta tytuły i opisy. Warto, aby meta opis i tytuł zaczynały się od słowa kluczowego i zawierały najważniejsze informacje, które zachęcą potencjalnego użytkownika do kliknięcia właśnie w ten link. Co więcej, Google wprowadziło zmiany w wyglądzie tytułów w wynikach wyszukiwania. Teraz długość tytułu oznaczona jest szerokością w pikselach, która wynosi 600 px. Warto tworzyć krótsze tytuły, ponieważ jeśli będą dłuższe, to zostaną automatycznie ucięte, a tego nikt nie chce. Co więcej, sama wielkość liter też ma znaczenie, ponieważ duże litery zajmują więcej miejsca niż małe. 600 px pozwala na napisanie około 55-70 znaków, więc warto wykorzystać je mądrze.
Czytaj również: 10 praktycznych wskazówek, jak pisać title i meta description
Linkowanie wewnętrzne
Myślę, że już trochę rozwiałem wątpliwości odnośnie do pytania Jak pisać teksty SEO, lecz jeszcze jednym ważnym elementem jest linkowanie wewnętrzne. Opiera się ono na umieszczaniu linków, które kierują odbiorcę na inną podstronę w tym samym serwisie. Wewnętrzne linkowanie ułatwia poruszanie się po stronie użytkownikom i robotom google analizującym treść. Jeśli dobrze rozplanujesz i zbudujesz linkowanie wewnętrzne, to po jakimś czasie zauważysz efekty w pozycjonowaniu. Boty indeksujące daną stronę, analizują też linki i się po nich poruszają, więc będą krążyły i indeksowały twoje podstrony.
Ważnym elementem linkowania jest odpowiednie nazewnictwo, czyli optymalizuj słowo lub wyrażenie, do którego linkujesz. Fraza domy mieszkaniowe pod którą będzie krył się link osiągnie zdecydowanie lepsze efekty niż link ukryty pod frazą link tutaj.
Polecane wtyczki
Większość stron internetowych w Polsce bazuje na WordPressie. Jedną z jego zalet jest możliwość instalacji różnych wtyczek, między innymi takich, które pomagają w optymalizacji treści. Z naszej strony chcemy polecić:
Yoast SEO – jest to wtyczka, która analizuje SEO oraz czytelność wpisy lub strony. Po dodaniu w niej frazy kluczowej poinformuje, co warto zmienić lub dodać. Co ważne, z jej poziomu można edytować meta tytuł oraz opis, a sama wtyczka poinformuje, jeśli będą one dłuższe, niż przewidziało Google.
Redirection to bardzo przydatna wtyczka w szczególności, której główną siłą jest możliwość ustawienia przekierowania ze starej strony na nową. Jeśli dana strona ma dobrze wypozycjonowane pod strony, lecz z jakieś powodu będą one się zmieniały, to przy pomocy Redirection można ustawić automatyczne przekierowanie. Dzięki temu, po zmianie adresu podstrony użytkownicy i boty, które z niego korzystały, zostaną przeniesieni na nowy adres.
SEO nie dla wszystkich
Mam nadzieję, że jeśli zadawałeś sobie pytanie “Jak pisać teksty SEO” to choć trochę rozjaśniłem Ci ten temat. Jak sam widzisz, nie jest to takie proste, jak się wydaje. Jeśli zaczniesz się stosować do wyżej wymienionych rad, twoje publikacje na pewno będą wyżej indeksowane. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz się dalej realizować w pisaniu tekstów SEO, to musisz poświęcić wiele godzin na szlifowaniu tej dziedziny.
Ciekawy artykuł. Ze swojej strony dodam, że część zadań związanych z wyborem odpowiednich słów kluczowych jakich powinniśmy użyć w tekście, strukturą, długością itp. mogą za nas wykonać coraz popularniejsze narzędzia działające na bazie data driven takie jak np. Contadu z którego sam korzystam. Narzędzie pobiera top10 lub top30 (w zależności od ustawień) wyników Google na daną frazę i na tej podstawie sugeruje jakich fraz oraz wyrażeń semantycznych użyć w tekście. Oczywiście to tylko niektóre z możliwości. Ja osobiście bardzo lubię korzystać z takich rozwiązań ponieważ znacznie przyspieszają pracę 😉
Dziękuję za opinię 🙂 Znam Contadu, ale osobiście wolę SURFER SEO — przyzwyczaiłem się i załatwia te kwestie, o których piszesz!
I także uwielbiam narzędzia — przyśpieszają robotę!