Według niektórych specjalistów złota zasada marketingu brzmi: "jeśli sprawisz, że Twoi klienci muszą się zastanawiać, to stracisz ich". Jednym ze sposobów, aby do tego nie doszło jest dobrze przemyślana i zoptymalizowana strona FAQ. Chcecie wiedzieć, czym ona jest i w jaki sposób wpływa na pozycjonowanie witryny? Przeczytajcie nasz artykuł, a wszystko stanie się jasne!
FAQ - co to takiego?
FAQ to skrótowiec utworzony z pierwszych liter angielskich słów: Frequently Asked Questions i oznacza po prostu "często zadawane pytania". Odnosi się do danego produktu, usługi, strony internetowej, aplikacji, sklepu internetowego. Każdy z Was na pewno spotkał się z tą sekcją, w której autor/właściciel witryny umieszcza pytania, które zazwyczaj nurtują jego klientów oraz odpowiedzi na te pytania (najczęściej osobiście opracowane).
Dlaczego warto tworzyć stronę FAQ?
Jeżeli zastanawiacie się, czy tworzenie strony FAQ jest konieczne, to musicie zapoznać się z licznymi zaletami takiego rozwiązania. Po pierwsze - odciążycie dział obsługi klienta. Jeżeli przygotujecie przydatną stronę FAQ, to właśnie z niej skorzystają osoby zainteresowane Waszą firmą. Dopiero, gdy na niej nie znajdą odpowiedzi na swoje pytania, będą musieli skontaktować się z Wami bezpośrednio.
Po drugie, FAQ skróci tzw. "podróż zakupową klienta". Jeżeli nie ma potrzeby, aby musiał on czekać na odpowiedź Waszego działu klienta w sprawie zakupu, to dokona go od razu. Poza tym firma daje sygnały, że można jej zaufać - opisuje politykę zwrotów, proces dostawy itp. Działacie w sposób przejrzysty, dzięki czemu klienci nie mają obaw przed skorzystaniem z oferty. Gdy oni Wam zaufają, zrobi to też Google.
Gdzie znaleźć pytania, na które musicie odpowiedzieć?
Waszym najsilniejszym wsparciem w trakcie opracowania pytań powinien być dział obsługi klienta. To oni wiedzą, o co pytają klienci kontaktujący się z firmą. Następnym źródłem, z którego możecie czerpać są po prostu sugestie Google. Autouzupełnianie zapytań w wyszukiwarce podpowie, co wpisują do niej użytkownicy. Wystarczy, że zaczniecie wpisywać pytanie zawierające frazę związaną z Wasza firmą/branżą. Przydatna jest także sekcja (boks) w wynikach wyszukiwania "People also ask". Znajdziecie w nim dodatkowe informacje związane z danym wyszukiwaniem, czyli propozycje zapytań użytkowników, których interesowała podobna tematyka.
Oczywiście istnieje także mnóstwo narzędzi, które ułatwią Wam research pytań. Są nimi na przykład Google Search Console, AlsoAsked.com, a także płatne: Answer the Public, SEMrush, MOZ czy keywordtool.io. Dzięki skorzystaniu z nich, będziecie dokładnie wiedzieli, jakich odpowiedzi szukają osoby odwiedzające Wasze strony.
Jakie powinny być odpowiedzi?
Odpowiedzi na pytania w FAQ powinny spełniać następujące warunki: muszą być przejrzyste, zwięzłe i rzeczowe. Jeżeli chodzi o ich długość, to nie powinny przekraczać dwóch, maksymalnie trzech akapitów. Co, gdy okaże się, że Wasza odpowiedź na jedno z pytań zdecydowanie wykracza poza ten zakres? Oznacza to, że powinniście stworzyć na dany temat osobny artykuł lub... nagrać wideo! To dobry pomysł, ponieważ udowodniono, że filmy zwiększają zaangażowanie użytkowników internetu, a co więcej ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie treści. Są więc idealne do użycia na stronie FAQ.
Strona FAQ -optymalizacja
Czas przejść do zagadnienia, jakim jest optymalizacja strony FAQ. Jest to bardzo ważny proces zarówno ze względu na użytkownika, jak i wyszukiwarkę. Przede wszystkim treść strony powinna być precyzyjnie przygotowana, wartościowa i przydatna z punktu widzenia klienta. Musi pozostać także zachowana struktura nagłówków, przejrzysty i estetyczny układ, który ułatwi poruszanie się po stronie. Warto zadbać też o solidne linkowanie wewnętrzne. Jeżeli na witrynie zostało omówione już jakieś zagadnienie, opublikowano regulamin, znajduje się pomocny wpis - wszędzie tam należy odesłać użytkownika.
Jak jednak w większym stopniu stworzyć stronę FAQ przyjazną dla SEO? Po pierwsze, należy zebrać słowa kluczowe, które pozycjonuje się w obrębie witryny i obmyślić ich rozmieszczenie w sekcji FAQ. Można także podzielić stronę na kategorie (a nawet podkategorie) i także w nich użyć pozycjonowanych fraz. Po drugie, warto wzbogacić FAQ o grafiki, nie zapominając o dodaniu do nich atrybutu "alt".
Nowość - dane strukturalne FAQ a rich snippet
Pozytywny wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce od jakiegoś czasu mają poprawnie wprowadzone dane strukturalne. Znaczniki mają za zadanie pomóc robotom Google zrozumienie zawartości sekcji FAQ, a co się z tym wiąże - ułatwić użytkownikom internetu dotarcie do odpowiedzi na pytania, które zadają. Jeżeli strona jest dobrze zoptymalizowana, a dane strukturalne są poprawnie wdrożone, to odpowiedzi pobrane z FAQ mogą wyświetlać się w rich snippecie (wyniki rozszerzone), czyli już na pierwszym etapie przeglądania wyników wyszukiwania.
Jak sami widzicie, dobrze przygotowana strona FAQ przynosi korzyści - zarówno pod kątem doświadczenia użytkownika, jak i pozycjonowania. Dlatego, jeżeli Wasze witryny nie posiadają jeszcze tej sekcji lub nie jest ona odpowiednio zoptymalizowana koniecznie to zmieńcie!