1. Dlaczego formularz kontaktowy jest ważny na stronie?
2. O czym pamiętać projektując formularz kontaktowy? 5 ważnych kwestii
2.1. Odpowiednie miejsce na stronie
2.2. Dopasowane call to action
2.3. Optymalna liczba pól do wypełnienia
3. Jak dodać formularz kontaktowy na stronie WordPress?
4. Jak dodać nową wtyczkę do swojej strony na WordPressie?
5. Efektywnie zbieraj informacje i zapytania od klientów dzięki formularzom kontaktowym na stronie
Kiedy użytkownicy sieci odwiedzają firmową witrynę, często szukają sposobu na szybki kontakt. Udostępnienie formularza daje im taką możliwość bez konieczności dzwonienia lub szukania Cię w mediach społecznościowych. Formularze pomagają także właścicielom stron - mogą otrzymywać korespondencję od potencjalnych klientów bez narażania swojego adresu e-mail na działanie spamerów. W tym artykule zaprezentuję Ci kilka sprawdzonych praktyk, dzięki którym stworzysz skuteczne formularze dla Twojej witryny. Pokaże Ci też, jak dodać formularz kontaktowy, korzystając ze wtyczek dla stron opartych na silniku WordPress.
Dlaczego formularz kontaktowy jest ważny na stronie?
Zacznijmy jednak od najważniejszego pytania: po co w ogóle mieć formularz na stronie? Przede wszystkim jest to jeden z najchętniej wybieranych sposobów kontaktowania się potencjalnych klientów z firmą. Uznawany za bardziej nieformalną, swobodną, niewiążącą drogę kontaktu, jeżeli odbiorca chce np. zadać pytanie o ofertę. Pomyśl o sobie. Co chętniej podajesz, gdy nie chcesz się zobowiązywać: numer telefonu czy adres e-mail? No właśnie! Poza tym rozmowa telefoniczna na temat oferty nie zawsze jest możliwa. Nie mówiąc już o tym, że wiele osób w ogóle nie lubi omawiać ofert podczas rozmowy.
Choć za pomocą formularza kontaktowego możesz zdobyć tak zwane zimne leady, czyli dane osób, które nie są jeszcze zdecydowane, żeby skorzystać z tego, co masz do zaoferowania, to możesz odpowiednio je „podgrzać”. Jak? Na przykład wysyłając mailing z przypomnieniem o swoich produktach/usługach, w których będziesz prezentować ich korzyści czy wiadomości ze specjalnymi ofertami. W ten sposób masz szansę przekształcić te „zimne leady” w konwertujące.
Kolejnym powodem, dlaczego potrzebujesz formularz kontaktowy na stronie, jest zapewnienie użytkownikom wygody. Możesz pomyśleć, że formularz jest nie potrzebny, bo przecież w zakładce z kontaktem jest już adres e-mail, na który można wysyłać ewentualne zapytania. Owszem, jednak musisz wziąć pod uwagę, że użytkownicy sieci są zazwyczaj po prostu… leniwi. Chcą szybkich rozwiązań. Mało komu będzie chciało się kopiować adres ze strony, logować na pocztę i pisać wiadomość. Zrezygnują z kontaktu. Gdyby jednak mogli wypełnić prosty formularz, aby uzyskać pożądane informacje - zrobiliby to.

O czym pamiętać projektując formularz kontaktowy? 5 ważnych kwestii
Wiesz już, dlaczego formularz jest tak ważnym elementem na stronie. Jak jednak go zaprojektować, aby zachęcić użytkowników do częstszego kontaktowania się np. w celu składania zapytań o ofertę? Oto 5 najważniejszych wskazówek.
Odpowiednie miejsce na stronie
Kluczową rolę w zwiększaniu skuteczności formularza odgrywa miejsce jego umieszczenia. Na pewno nie może go zabraknąć w zakładce Kontakt obok numeru telefonu, fizycznego adresu firmy i adresu e-mail - potencjalny klient powinien mieć możliwość wyboru takiej formy kontaktu, jaka najbardziej mu odpowiada. Oczywiście formularze powinny też znaleźć się w kilku innych miejscach na witrynie np. w footerze czy zakładce Oferta. Ważne jest to, aby były odpowiednio wyeksponowane. Jednocześnie nie można przesadzić i sprawić, że odwiedzający „atakowany” z każdej strony formularzami, nie będzie mógł znaleźć żadnych innych potrzebnych treści.
Dopasowane call to action
Wezwanie do działania powinno być krótkie, konkretne i spełniać swoją podstawową funkcję, czyli zachęcać do przesłania wiadomości. Oczywiście możesz postawić na zwykłe „wyślij”, jednak warto nieco poeksperymentować z innymi opcjami, które będą pasowały do Twojej oferty, innych treści na stronie i ogólnego stylu komunikacji firmy.
Optymalna liczba pól do wypełnienia
To, co zazwyczaj sprawia, że użytkownicy sieci rezygnują z korzystania z formularzy, to duża liczba pól wymaganych do uzupełnienia - nie mają na to czasu ani ochoty. Dlatego projektując swój formularz, pamiętaj, aby maksymalnie ograniczyć liczbę pól. Proś tylko o te dane, które są konieczne. Weź też pod uwagę to, że wypełnianie złożonego arkusza może być męczące, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Dlatego przed publikacją na witrynie sprawdzaj, czy formularze kontaktowe są dostosowane zarówno do wersji desktop, jak i mobile. Pamiętaj też, aby zostawić użytkownikom pole, gdzie mogą zadać własne pytanie.
Jasny przekaz
W formularzu nie ma miejsca na domysły! Wszystkie pytania, które zadajesz, powinny być klarowne. Użytkownik musi być pewny, jakiej akcji od niego oczekujesz, jakiej odpowiedzi i po co Ci te dane. Gdy pojawiają się wątpliwości, większość osób rezygnuje z próby kontaktu.
Bezpieczeństwo danych
Rośnie świadomość użytkowników sieci w kwestii bezpieczeństwa danych i coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy strona, na której wypełniają formularz, ma certyfikat SSL, który zapewnia poufność transmisji danych przesyłanych przez Internet. Jeżeli jeszcze go nie masz, koniecznie to zmień, aby zwiększyć zaufanie do Twojej witryny. Niezbędne jest także podlinkowanie na stronie polityki prywatności, czyli dokumentu informującego użytkowników o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane. To obowiązek wprowadzony przez ustawę RODO, która weszła w życie 25 maja 2018 roku.
Jak dodać formularz kontaktowy na stronie WordPress?
Choć formularze nie są podstawową funkcją stron opartych na WordPressie, ich dodanie nie sprawia problemu. Wystarczy posilić się odpowiednią wtyczką.
Poznaj 3 najpopularniejsze pluginy, dzięki którym umieścisz formularz kontaktowy na swojej stronieTo darmowy plugin (oprócz kilku dodatków). Obecnie korzysta z niego ponad 5 milionów stron! Za jego pomocą możesz zarządzać wieloma formularzami kontaktowymi i elastycznie je dostosowywać formularz. Obsługa formularz za jego pomocą jest intuicyjna i prosta.
Ta wtyczka umożliwia proste umieszczanie formularza kontaktowego poprzez krótki kod. Posiada wbudowany system Google reCaptcha w celu zapobiegania spamowi. Ten plugin został zaprojektowany z myślą o użytkowniku bez zaawansowanych umiejętności, dlatego jest bardzo łatwy w obsłudze i posiada intuicyjny interfejs. Wersja bezpłatna weForms zawiera wszystkie podstawowe elementy niezbędne do utworzenia formularza kontaktowego
Według niektórych jest to najbardziej przyjazna wtyczka dla początkujących. W darmowej wersji otrzymujesz ponad 150 gotowych szablonów, na których możesz bazować, tworząc swój formularz. Nie wymaga znajomości kodowania, za jego pomocą przygotujesz w pełni responsywny formularz metodą przeciągnij i upuść. Gdy będzie gotowy, wystarczy, że w edytorze danej strony lub wpisu wybierzesz blok WPForms i odpowiedni formularz, któreo chcesz użyć w tym miejscu.

Jak dodać nową wtyczkę do swojej strony na WordPressie?
- Zaloguj się do panelu administratora swojej witryny na WordPress
- Przejdź do sekcji Wtyczki –> Dodaj nową, a następnie wyszukaj wybraną wtyczkę (na przykład jedną z wymienionych powyżej do tworzenia formularzy)
- Po zainstalowaniu wtyczki kliknij „Włącz”
- Wtyczka jest już dodana i włączona - możesz z niej korzystać!
Efektywnie zbieraj informacje i zapytania od klientów dzięki formularzom kontaktowym na stronie
Jak widzisz, samo stworzenie i umieszczenie formularza na stronie opartej o WP, wcale nie jest skomplikowane, a może przynieść mnóstwo korzyści. Wiesz też już, na które kwestie w szczególności zwracać uwagę w trakcie projektowania. Pamiętaj o tym, że ważne jest śledzenie skuteczności formularzy i testowanie różnych rozwiązań. Na to, jak będą działać, wpływa mnóstwo czynników, także te mniej oczywiste, jak np. kolor przycisku CTA. Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na idealny formularz, dlatego testuj ten element na swojej witrynie i optymalizuj go na podstawie obserwacji zachowań użytkowników.