Właściciele stron i specjaliści od pozycjonowania dokładają wszelkich starań, aby ich strony znajdowały się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Ci, którzy myślą perspektywicznie i zależy im na uwzględnieniu w swoich strategiach najnowszych technologii, coraz częściej decydują się na optymalizację w Google Voice Search. Wyszukiwanie głosowe pozwala Internautom wyszukiwać interesujące ich treści poprzez wypowiadanie pytań podczas korzystania ze smartfonów, tabletów i innych urządzeń. Interesuje Was, czym różni się wyszukiwanie głosowe od "tradycyjnego"? Chcecie wiedzieć, jak można zoptymalizować swoją witrynę pod Voice Search? W takim razie ten artykuł to lektura obowiązkowa!
Wyszukiwanie głosowe - krótka historia (nie tak) nowej technologii
Chociaż idea wyszukiwania za pomocą głosu wydaje się wyjątkowo nowoczesna i innowacyjna, pierwsze próby wprowadzenia go w życie, miały miejsce już w latach pięćdziesiątych XX wieku. Wtedy to została skonstruowana maszyna rozpoznająca język mówiony. Nazywała się Audrey i na świat przyszła w firmie Bell Labs. Rozumiała jednak wyłącznie cyfry. Przełomowy krok w wyszukiwaniu głosowym został wykonany w roku 2007 przez nikogo innego jak Google. Firma zaprezentowała GOOG-411. Na czym polegała ta usługa? Po połączeniu się z darmowym numerem amerykańscy użytkownicy mogli wypowiedzieć interesujące ich zapytanie (takie jak np. rodzaj działalności). Następnie otrzymywali listę pasujących do zapytania danych. GOOG-411 wykonywał telefon lub przesyłał wiadomość tekstową do wybranej firmy. Dzisiaj usługa ta już nie istnieje, została wycofana w 2010 roku.
Najważniejsze daty w historii wyszukiwania głosowego to jednak lata 2009 i 2012. Najpierw funkcja Voice Search pojawiła się w Google Mobile App (na iPhone'y), a 3 lata później została wprowadzona usługa Google Voice Search taka, jaką znamy dziś.
Na czym polega wyszukiwanie głosowe i jak zapytania formułowane w ten sposób różnią się od pisanych?
Głównym celem, jaki przyświecał podczas rozwijania technologii wyszukiwania głosowego, było maksymalne ułatwienie i przyspieszenie wyszukiwania informacji w sieci. Wykorzystując Voice Search wystarczy przycisnąć ikonę mikrofonu i... zadać nurtujące nas pytanie! Następnie wyszukiwarka przetworzy głos na tekst, wprowadzi zapytanie do paska i pokaże najbardziej dopasowane odpowiedzi. Rozwiązanie Google Voice Search jest bardzo wygodne i przydaje się szczególnie wtedy, gdy informacji potrzebujemy "na już", a nie mamy czasu lub możliwości wprowadzenia hasła pisząc. Kiedy wykorzystywane jest najczęściej? Według danych zamieszczonych na stronie Wordstream dorośli użytkownicy sieci najczęściej korzystają z wyszukiwania głosowego, pytając o... kierunki i lokalizacje. Często też dyktują treści wiadomości tekstowych, które chcą wysłać. Z kolei młodzież wykorzystuje Google Voice Search, aby wykonywać połączenia.
Same frazy wprowadzane za pomocą wyszukiwania głosowego różnią się od tych tradycyjnych. Wynika to z faktu, że formułowane są zazwyczaj w mowie potocznej. Poza tym korzystając z Google Voice Search jesteśmy skorzy do zadawania dłuższych i bardziej precyzyjnych pytań. Spójrzmy więc dwa zapytania. Pierwsze, które wpiszemy w pasku wyszukiwarki to "dobry fryzjer Wrocław". Jednak, kiedy zdecydujemy się na wyszukiwanie głosowe, powiemy zapewne: "gdzie jest dobry fryzjer we Wrocławiu?".
Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe - najważniejsze informacje
Czy wiecie, że udział zapytań wprowadzanych za pomocą głosu stale wzrasta szczególnie wśród młodego pokolenia? Według danych udostępnionych przez QuoraCreative w 2020 roku 55% nastolatków używało Voice Search na co dzień! Tendencja ta powinna zachęcić Was do zainteresowania się VSO, czyli Voice Search Optimization, tym bardziej że już w 2019 roku Google uruchomił polską wersję Asystenta Wyszukiwania Głosowego.
Jak pisaliśmy, komendy kierowane do Google za pomocą głosu różnią się od tych pisanych - są bardziej złożone, przybierają zazwyczaj formę pytania. Oznacza to, że w przypadku wyszukiwań głosowych mamy do czynienia zwykle z frazami długiego ogona (long tail). To właśnie na takich zapytaniach, a nie na pojedynczych frazach należy się skupić, jeżeli chcecie zoptymalizować swoją witrynę pod kątem wyszukiwania głosowego. Dobrym miejscem na wykorzystanie fraz długiego ogona jest sekcja FAQ, która pozwala na naturalne umieszczenie fraz w postaci zapytań.
Jakie inne działania trzeba wdrożyć, aby użytkownicy trafiali do Was po wprowadzeniu pytania za pomocą mikrofonu? Tworząc treści, piszcie w sposób bliski do naturalnego stylu konwersacji, a odpowiedzi na kluczowe pytania umieszczajcie silnie osadzone w kontekście. Trudną sztuką jest także zachowanie zwięzłości podczas udzielania odpowiedzi.
Warto zauważyć, że rekomendacje dotyczące VSO w większości pokrywają się z ogólnymi zaleceniami działań SEO. Witryny, które trafiają na wysokie pozycje w wynikach "zwykłego" wyszukiwania, bardzo często stanowią też odpowiedź na zapytanie głosowe. Nie zapominajcie więc o najważniejszych działaniach SEO, takich jak optymalizacja nagłówków i metadanych, przyspieszenie ładowania strony, wdrożenie certyfikatu SSL czy zadbanie o responsywność lub stworzenie wersji mobilnej witryny.
Wyszukiwanie głosowe Google - jeszcze jeden argument "za"
Nie jesteście całkowicie przekonani do optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego? Weźcie pod uwagę, że podobnie, jak Wy myślą w dużej mierze właściciele konkurencyjnych stron. Z tego względu nawet niewielka optymalizacja związana z wyszukiwaniem głosowym może sprawić, że ich prześcigniecie! Co więcej, łatwiej będzie Wam "wbić się" na wysokie pozycje na trudniejsze frazy ogólne (często niemożliwe do osiągnięcia w przypadku tradycyjnych wyników wyszukiwania). Podsumowując, jeżeli chcecie wprowadzać swoje treści do wyników głosowych zapytań, to właśnie teraz jest najlepsza pora! Dlaczego? Ponieważ w niektórych obszarach będziecie po prostu pierwszymi.