"Jak zwiększyć widoczność strony?" - pytanie to zadaje sobie mnóstwo osób, które prowadzą działania w sieci. Jest jednak jedna rzecz, z której należy zdać sobie sprawę. SEO nie polega na machnięciu różdżką i cieszeniu się z wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki działają w oparciu o skomplikowane algorytmy, które, co więcej często się zmieniają. Jak w takim razie zaistnieć w sieci i zwiększyć ruch na stronie? W tym artykule poznacie najważniejsze zasady i wskazówki.
Widoczność w Google - czy moja firma tego w ogóle potrzebuje?
Algorytm Google bierze pod uwagę około 200 czynników rankingowych, ustalając kolejność stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania. Może sami nie będziecie w stanie wykorzystać ich wszystkich, ale na początek wystarczy zrozumieć te najbardziej fundamentalne, aby poprawić widoczność strony w Google. Obecność firmy w Internecie to prawdziwa trampolina do sukcesu - w ten sposób zyskacie nowych klientów, którzy wpisując w wyszukiwarce interesujące ich frazy, trafią właśnie na Was. A wiadomo, że nowi klienci to także zysk i szansa na dalszy rozwój działalności.
Jednak obecność firmy w sieci to nie tylko okazja do zdobycia nowych klientów, ale też do zbudowania własnego wizerunku jako specjalisty w danej branży, a co się z tym wiąże - zdobycia zaufania i nawiązania trwałych relacji.
Po pierwsze - audyt
Audyt strony internetowej to całkowita podstawa, jeżeli chcecie przystąpić do jakichkolwiek działań mających na celu poprawić widoczność danej witryny. Dzięki dokładnej analizie poznacie jej najsłabsze punkty oraz wyłapiecie błędy, które sprawiają, że korzystanie z serwisów nie przebiega tak, jak powinno. Audyt to istotny element optymalizacji. Wykonać możecie go sami w oparciu o informacje i wiedzę, którą macie lub znajdziecie w sieci. Warto jednak skorzystać z pomocy specjalistycznej agencji, która zweryfikuje funkcjonującą stronę pod wieloma kątami - od strony graficznej, przez użyteczność witryny, skuteczność treści, poprawność budowy po analizę pozycji w SERP.
Po drugie - analiza słów kluczowych
Równie ważna co audyt jest analiza słów kluczowych, na które chcecie, aby dana strona się pozycjonowała. Musicie zadać sobie pytanie - czego tak naprawdę poszukują Wasi klienci? Kilka ogólnych fraz to zdecydowanie za mało. Zastanówcie się nad wszystkimi słowami, po których wpisaniu trafić można na witrynę. Poza tym warto poznać jak największą liczbę tak zwanych fraz poradnikowych. Potencjalni klienci nie szukają przecież wyłącznie produktów i usług. Chcą też znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania, rozwiązania ewentualnych problemów. Wasza strona musi im to dostarczyć, jeżeli ma być przydatna dla użytkownika i pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Po trzecie - content
Powiedzenie "content is king" jest cały czas aktualne w branży SEO. Nikogo nie trzeba już specjalnie przekonywać, że rzetelne treści wysokiej jakości to podstawa prawidłowego funkcjonowania każdej witryny. Za pomocą dobrego, sukcesywnie budowanego contentu można w dłuższej perspektywie wiele zyskać, jeżeli chodzi o widoczność strony w Google. To przecież na podstawie treści wyszukiwarka oblicza pozycję w wynikach i dobiera odpowiednie podstrony, które pojawią się jako odpowiedź na dane zapytanie użytkownika Internetu. Nie możecie zapominać o treściach poradnikowych, dzięki którym zyskacie ruch na stronie, a także wzrost sprzedaży. W tym celu warto utworzyć firmowego bloga, a w artykułach na nim publikowanych "przemycać" ważne dla witryny słowa kluczowe.
Po czwarte - title i meta description
Tytuł strony (title) i jej opis w wyszukiwarce (meta description) są również bardzo istotne dla optymalizacji, pomimo że nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce Google. To zazwyczaj pierwsze elementy, z jakimi styczność będzie miał nasz potencjalny klient. Dlatego warto zadbać, aby to pierwsze spotkanie miało pozytywny charakter. Title powinny być krótkie, unikalne, opisujące zawartość witryny i przyjazne z punktu widzenia użytkownika Internetu.
Z kolei meta opis to krótki urywek tekstu, który pokazuje, z czym zetkniemy się po wejściu w opisywaną stronę. Samodzielnie przygotowany i zoptymalizowany opis może dużo skuteczniej zachęcić przeglądających wyniki wyszukiwania do kliknięcia właśnie w Wasz link. Jeżeli strona spełni oczekiwania użytkownika i spędzi on na niej więcej czasu, to wyszukiwarka to zanotuje i możecie spodziewać się pozytywnej zmiany w pozycji strony.
Po piąte - optymalizacja obrazów
Obecność obrazów na stronie jest bardzo ważna, wzbogaca treści i wprowadza różnorodność, która dobrze odbierana jest przez użytkowników. Należy jednak pamiętać o ich odpowiedniej optymalizacji. Przede wszystkim należy skompresować rozmiar plików, aby uniknąć problemów z szybkością ładowania strony. Nie można też zapomnieć o nadaniu obrazom odpowiednich nazw i uzupełnieniu atrybutu ALT, który powinien opisać grafikę.
Po szóste - linkowanie wewnętrzne i wartościowe backlinki
Linkowanie wewnętrzne odgrywa ważną rolę nie tylko w prawidłowym indeksowaniu, ale także w pozycjonowaniu. Składają się na nie między innymi linki w tekście, nawigacja menu czy elementy typu breadcrumbs, słowem - wszystko to, co "klikalne" na Waszej stronie. Jak zwiększyć widoczność witryny za pomocą linkowania wewnętrznego? Dodajcie przynajmniej jeden link w artykule/opisie. Pamiętajcie jednak, że linkowane podstrony muszą być ściśle powiązane i wysokiej jakości.
Oczywistością jest też fakt, że linki prowadzące do Was z innych witryn są jednym z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za pozycjonowanie strony w wynikach. Warto jednak pamiętać o Pingwinie - algorytmie Google, który "karze" tych, do których prowadzą linki bardzo słabej jakości. Dlatego należy zadbać o pozyskiwanie backlinków wyłącznie z wartościowych miejsc.
Jak zwiększyć widoczność strony? - podsumowanie
Jak sami możecie się przekonać, zapewnienie sobie lepszego miejsca w rankingu Google staje się trudniejsze z roku na rok. Algorytmy rozwijają się, są coraz bardziej wyrafinowane, skomplikowane i więcej czynników jest branych pod uwagę. Dlatego jedynym sposobem na wyprzedzenie konkurencji jest stały rozwój i praca nad witryną.