Każdy z nas dobrze wie, nie mamy drugiej szansy, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie. Ta sama zasada dotyczy także świata wirtualnego i landing page. Jeżeli Wasz biznes ma swoją stronę internetową, to wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnych klientach, którzy trafiają na nią ze strony wyników wyszukiwania, jest najistotniejszą kwestią. Według badań macie na to… tylko 7 sekund! Właśnie w takim czasie przeciętny użytkownik internetu decyduje, czy zostanie na danej witrynie, czy ją opuści i będzie szukać dalej. Jak więc sprawić, że pierwsza interakcja odbiorców z Waszą stroną była pozytywna? Odpowiedzią jest maksymalnie zoptymalizowana zarówno pod kątem treści, jak i designu landing page.
Czym jest landing page?
Landing page, czyli po polsku strona docelowa, to po prostu witryna, na którą kierowany jest użytkownik internetu w związku z daną kampanią. Jej celem jest przyciągnięcie uwagi, zaprezentowanie najważniejszych informacji, a przede wszystkim zachęcenie odwiedzającego do oczekiwanego przez właściciela strony działania. Dlatego najważniejszym elementem każdej landing page (zwanej też „stroną lądowania”) jest przycisk CTA, czyli „call to action”. To jego rolą jest nakierowanie użytkowników internetu na wykonanie danej czynności. Może to być na przykład dokonanie zakupu, założenie konta, zapisanie się do newslettera czy pobranie ebooka.
Część z Was zastanawia się pewnie teraz, czym różni się landing page od zwykłej strony głównej. Podczas gdy strona główna charakteryzuje się zazwyczaj szerokim zakresem opcji, to landing page musi skupić się na jednym celu, przekazaniu jednej informacji.
Tworzenie landing page - jak zatrzymać odwiedzających witrynę?
Wszechobecne reklamy i spam sprawiają, że użytkownicy internetu są coraz bardziej sceptyczni i coraz trudniej jest utrzymać ich na swojej stronie dłużej niż wspomniane na początku 7 sekund. Dlatego musicie zdobyć ich zaufanie. Służą do tego tak zwane „credibility builders”, czyli elementy budujące wiarygodność firmy. Są to między innymi: dobrze widoczne nazwa i logo działalności umieszczone na górze strony, zaraz pod nimi testimoniale, czyli opinie o firmie, krótki tekst zawierający jej kredo, misję.
Referencje i opinie dotychczasowych klientów są szczególnie ważne, ponieważ większość internautów bierze je pod uwagę na przykład robiąc zakupy. Strategia „case proof” to jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na wzrost konwersji na stronach. Innymi, pozytywnie działającymi na odwiedzających stronę elementami, są wykresy czy badania, które stanowią dowód skuteczności oferowanego produktu/usługi. Pamiętajcie też, że warto zintegrować landing page z e-mail marketingiem. W ten sposób będziecie mogli zdobyć zaufanie i zbudować ze swoimi odbiorcami trwałą relację.
Mówiąc o landing page nie można zapomnieć o tym jak ważny jest responsywny design. Dzięki niemu strona jest automatycznie i prawidłowo widoczna na każdym urządzeniu, dopasowując się do jego ekranu. Żeby przekonać się jak bardzo ważny jest responsywny design każdej witryny, a landing page w szczególności, wystarczy wyobrazić sobie prostą sytuację. Użytkownik korzystający z internetu przez smartfona, jeżeli wejdzie na stronę, która nie jest responsywna i zobaczy, że tekst i grafiki nie mieszczą się na ekranie na pewno sfrustrowany opuści ją, a następnie odwiedzi jej konkurencję.
Landing page - to musicie zrobić!
- Zidentyfikujcie odwiedzających Wasze strony i ich potrzeby. Tworzenie strony docelowej musi rozpocząć się od przemyślenia czego potencjalni klienci oczekują na niej znaleźć i czego potrzebują. Żeby się tego dowiedzieć zadajcie sobie następujące pytania: na jakie pytania użytkowników landing page musi odpowiedzieć natychmiast po jej otworzeniu?; jak dać odwiedzającym do zrozumienia, że trafili w dobre miejsce?; jakich przyciągających uwagę nagłówków możecie użyć?; jak możecie sprawić, że Wasza strona wyróżni się na tle konkurencji?; jak możecie udowodnić wartość Waszej firmy, jej usług, produktów?
- Upewnijcie się, że landing page ma jasno określony cel. Wchodząc na stronę docelową odwiedzający musi mieć od razu jasność, dlaczego ona w ogóle istnieje. W przeciwnym razie, nie będą wiedzieli, jakich działań się od nich oczekuje i czy są w dobrym dla nich miejscu. To z kolei może sprawić, że stracą zainteresowanie witryną i ją opuszczą.
- Napiszcie przyciągające uwagę nagłówki. Powinny wywierać wpływ na odwiedzających landing page i być zorientowane na działanie. Dobrym pomysłem jest, aby tekst zawarty na stronie docelowej był napisany w stylu konwersacyjnym. Dzięki temu, nawet jeżeli oferujecie wysoko wyspecjalizowany produkt, nie wynudzicie zainteresowanych nim użytkowników.
- Sprawcie, że witryna będzie pomocna i przyjazna dla oka. To jasne, że na pierwsze wrażenie ma wpływ nie tylko treść, ale także (a może przede wszystkim) design strony. Zadbajcie o to, aby była ona dobrze zorganizowana i konsekwentnie używajcie kolorów oraz fontów związanych z marką. Podczas tworzenia landing page należy pamiętać o zasadzie „mniej znaczy więcej”. Zbyt wiele detali i łączenie różnych stylów może przytłoczyć użytkowników. Z kolei, aby strona była pomocna musi powiedzieć odwiedzającym, dlaczego powinni podjąć dane działanie i krok po kroku wytłumaczyć, jak to zrobić. Poza tym bardzo ważny jest łatwy dostęp do informacji kontaktowych.
- Zaoferujcie gwarancję zwrotu. Jeżeli wszyscy Wasi konkurenci oferują zwrot pieniędzy w przypadku braku stuprocentowej satysfakcji – musicie zrobić to samo. Jeżeli Wasz produkt/usługa jest na takim poziomie, o jakim zapewniacie trafiających na Wasze strony, nie macie się o co martwić.
Jak sprawdzić, czy landing page „działa”?
Oczywiście, jeżeli wy (lub zatrudnieni przez Was specjaliści) poświecicie czas i wysiłek na stworzenie strony docelowej, to na pewno będziecie chcieli wiedzieć, jakie przynosi efekty. Do tego celu może Wam posłużyć na przykład takie narzędzie jak HotJar. Pozwala on na nagrywanie ruchu użytkowników po stronie, śledzenie ruchu ich myszek czy kliknięć. Co więcej, dzięki niemu można też dowiedzieć się, w którym miejscu formularzy odwiedzający stronę się gubią. Obserwacja konwersji, chociażby przy użyciu HotJar, umożliwia weryfikację tego, czy landing page działa tak, jak zamierzaliście. Pamiętajcie, że stała optymalizacja oparta o analizę danych, pomoże Wam nieustannie zwiększać wskaźniki konwersji.