Być może jest to zaskakujące, ale według statystyk Grafika Google odpowiada za 22,6% wszystkich wyszukiwań i prawie 63% wyszukiwań w Google. Dlatego tak ważne jest Image SEO, czyli wszystkie działania związane z optymalizacją obrazów. To nieodłączna część działań pozycjonerskich. Jeżeli odpowiednio zadbasz o image SEO, wpłynie to nie tylko na wrażenia użytkownika witryny, ale też na jej szybkość, a ostatecznie - także na widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Kompresja obrazów jest jednym z zadań, jakie wykonuje się w ramach Image SEO. Dowiedz się, na czym polega, jak ją wykonać, a także poznaj pozostałe działania, które przybliżą Cię do sukcesu w wyszukiwarce.
Image SEO - o co w tym chodzi?
Zanim przejdziemy do samej kompresji, warto przyjrzeć się całemu Image SEO. To zestaw technik, który ułatwia robotom indeksowanie i sprawia, że materiały wizualne mogę znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach Google Grafika.
Image SEO pomaga:
- generować ruchu na witrynie (nie tylko poprzez rankowanie w Grafice Google, ale też dlatego, że jest częścią on-site SEO)
- zdobywać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania (często nawet powyżej zwykłych wyników organicznych - jako Featured Snippet)
- zwiększyć współczynnik konwersji (dotyczy to zwłaszcza witryn e-commerce, gdzie zdjęcia produktów mają kluczowe znaczenie dla podjęcia decyzji o zakupie)
- poprawić doświadczenie użytkownika (obrazy pomagają zaangażować użytkowników i rozbić duże bloki tekstu w celu lepszej czytelności)
Jak działa Google Grafika?
Google Grafika, czyli wyszukiwarka wszelkiego rodzaju plików graficznych została uruchomiona w 2001 roku. Od tego czasu wykorzystywała różne algorytmy, aby znaleźć elementy wizualne odpowiednie dla zapytań wpisywanych przez użytkowników.
Obecnie, czyli w 2022 roku, działa na trzy sposoby:
- kontekst - wyszukiwarka próbuje zidentyfikować obraz na podstawie otaczającego go tekstu. Jeśli pasuje on do zapytania i intencji użytkownika, Google wyświetli go w wynikach. Tak więc im więcej kontekstu dodasz do obrazu, który pomoże użytkownikowi zrozumieć, co przedstawia ten obraz, tym większe szanse, że będzie miał wysoką pozycję w rankingu
- odwrócone wyszukiwanie - to funkcja Google umożliwiająca przesłanie obrazu i znalezienie podobnych elementów wizualnych lub szczegółowych informacji na jego temat bez wpisywania słów kluczowych w polu zapytania. Przejdź do Grafiki Google i prześlij swoją grafikę lub wprowadź adres URL rankującego zdjęcia, które chcesz zbadać
- Google Lens - to oparta na sztucznej inteligencji technologia, która pozwala użytkownikowi zeskanować obiekt aparatem smartfona i uzyskać więcej informacji na jego temat
Jakie działania wykonuje się w ramach Image SEO?
Wiesz już, jak działa Google Grafika i czym jest Image SEO. Pora poznać niektóre techniki, dzięki którym poprawisz widoczność treści i zwiększysz ruch na stronie.
optymalizacja nazw plików graficznych - powinieneś zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby pomóc Google zrozumieć Twoje obrazy. Nie oznacza to upychania w nazwie pliku słów kluczowych. Nazwy plików powinny być opisowe, proste i dawać robotom wskazówki dotyczące tematyki obrazu. Na przykład maly-czarny-kot.jpg to lepsza nazwa niż IMG00022.JPG
optymalizacja atrybutów alt (tekstów alternatywnych) - to właśnie teksty alternatywne przeglądarka wyświetla użytkownikom z czytnikami ekranu lub w sytuacji, gdy występuje problem z renderowaniem obrazów i nie mogą one zostać załadowane. Tworząc teksty alternatywne, skup się na tym, żeby były przydatne i odpowiednio wykorzystywały słowa kluczowe, nie upychając ich na siłę
stworzenie mapy witryny XML obrazów/grafik - taka sitemapa zapewnia dodatkowe informacje o grafikach znajdujących się na witrynie. Jest pomocna przy dokładniejszej indeksacji zdjęć w wyszukiwarce Google Grafika. Chociaż informacje o obrazach możesz umieścić w głównej mapie, to osobny plik pomaga je usystematyzować
rozważ lazy loading - leniwe ładowanie polega na ładowaniu jedynie kluczowych w danym momencie zasobów. Przeglądarka nie pobiera z serwera od razu wszystkich, a jedynie te priorytetowe, które mają być widoczne dla użytkownika
dodaj dane strukturalne - to informacje, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć Twoją witrynę. Ich implementacja zwiększa szanse na to, że obrazy trafią do tak zwanych wyników rozszerzonych w wyszukiwarce. Obecnie Google obsługuje dane strukturalne dotyczące produktów, filmów czy przepisów
kompresuj obrazy!
Kompresja obrazów - na czym polega?
Kompresja obrazów to zmniejszenie wagi zdjęcia bez obniżenia jego jakości lub z minimalnym jej obniżeniem (najczęściej niezauważalnym dla ludzkiego oka). Oczywiście kompresja może mieć różny stopień. Im jest wyższy, tym zdjęcie ma mniejszy rozmiar. Zajmuje wtedy mniej miejsca w witrynie, lecz traci też swoją szczegółowość.
Jak skompresować obrazy?
Obrazy stanowią lwią część wagi Twojej strony. Oznacza to, że ich kompresja może znacząco wpłynąć na szybkość witryny, a biorąc pod uwagę jej znaczenie dla Google i dla wygody użytkownika — warto się tym zająć. Jeżeli Twoja strona oparta jest na WordPressie, możesz uprościć sobie życie, instalując jedną z wymienionych poniżej wtyczek, które wykonają całą pracę za Ciebie.
- Imagify — to wtyczka, która umożliwia wykonanie kompresji na różnych poziomach (Normal, Aggressive i Ultra). Wspiera formaty PNG, WebP, PDF, GIF i JPG. Dostępna jest jej ograniczona wersja darmowa i wersja pro. Ma funkcję automatycznej zmiany rozmiaru i optymalizacji wykonywanej podczas przesyłania pliku.
- EWWW Image Optimizer — ta dostępna w języku polskim wtyczka wspiera najpopularniejsze formaty i nie ma ograniczeń co do rozmiaru plików graficznych, które mają być skompresowane. Tak jak w przypadku Imagify można skorzystać z darmowej wersji lub zakupić bardziej zaawansowaną wersję pro.
- Smush — ta wtyczka ma przyjazny interfejs i w przejrzysty sposób prezentuje wyniki kompresji obrazów. Dostępna w wersji bezpłatnej (ograniczenie do obrazów poniżej 1 MB) i pro. Również polskiej wersji językowej.
Do kompresji obrazów przed dodaniem ich na stronę możesz też użyć zewnętrznych narzędzi takich jak TinyJPG czy Optimizilla.
Pamiętaj! Szybkość ładowania strony jest czynnikiem rankingowym Google! Popraw ten wskaźnik (między innymi dzięki kompresji) i zdobywaj lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania.