1. Konwersja — co to właściwie jest?
2. Jakie cele może mieć konwersja? Poznajcie rodzaje i przykłady konwersji
2.1. Konwersje mikro i konwersje makro
3. Wskaźnik konwersji — jak się go oblicza?
4. Jak zoptymalizować współczynnik konwersji?
4.1. Skuteczna optymalizacja konwersji — o tym należy pamiętać!
Dla wielu osób, szczególnie prowadzących biznes online, konwersja równa się źródłu zarobków. Jest tak, chociażby w przypadku właścicieli sklepów internetowych. Jednak konwersja jest ważna nie tylko dla nich. Odgrywa kluczową rolę wszędzie tam, gdzie twórcom zależy na dotarciu do jak największej liczby odbiorców. I choć każda strona tworzona jest z myślą o realizacji określonych celów, cele te nie zawsze są takie same. Dlatego też odpowiedź na pytanie „czym jest konwersja” nie będzie taka sama dla każdego, kogo o to zapytacie. Dosyć jednak tego nieco enigmatycznego wstępu! Pora poznać konwersję na wylot.
Konwersja — co to właściwie jest?
Jedna z najprostszych definicji konwersji mówi, że jest to wykonanie przez użytkownika określonej akcji, która zwiększa sukces danej firmy. Innymi słowy — jest to zamiana użytkowników biernych w aktywnych. Oczywiście „konwersja” to wyraz wykorzystywany nie tylko w kontekście marketingu internetowego. Pojawia się w różnych dziedzinach i według słownika języka polskiego PWN jego ogólne znaczenie to „przekształcanie postaci czegoś”. W tym artykule interesuje nas jednak węższe znaczenie, czyli oczekiwana (pożądana) reakcja ze strony odbiorcy na działania marki prowadzone w sieci.
Jakie cele może mieć konwersja? Poznajcie rodzaje i przykłady konwersji
Jak już wiecie — cele konwersji mogą być różne. Na przykład, jeśli ktoś prowadzi sklep online, jego celem będzie zapewne przekształcenie jak największej liczby odwiedzających w klientów gotowych przeprowadzić transakcję. Inny cel może mieć osoba dostarczająca treści edukacyjne i chcąca budować swoją pozycję eksperta w danej branży. Może nim być wypełnienie formularza przez odwiedzających stronę, dołączenie do newslettera i tym samym powiększanie społeczności skupionej wokół danego twórcy.
Pozostałe najczęstsze cele konwersji to:
zostawienie danych kontaktowych (tzw. lead sprzedażowy)
założenie konta na stronie internetowej (rejestracja)
wypełnienie formularza
kliknięcie reklamy na stronie (np. banera, okienka pop-up)
pobranie pliku
obejrzenie wideo udostępnionego na stronie
jak najdłuższe zostanie na witrynie
Zastanawiacie się, po co w ogóle określa się cel konwersji? Bez wyraźnego określenia celu konwersji, nie można jej monitorować i mierzyć, a to z kolei fundament skuteczności każdych działań marketingowych!
Konwersje mikro i konwersje makro
Warto zwrócić uwagę na podział konwersji na mikro i makro. Konwersje mikro to akcje wykonywane przez użytkownika, które realizują pomniejsze cele i składają się na cel główny. Inaczej mówiąc, są to etapy, które przybliżają użytkownika do wykonania działania, na którym najbardziej zależy firmie. Przykładem konwersji mikro jest na przykład utworzenie konta na stronie sklepu online — nie jest to główny cel, ale zwiększa szansę na to, że użytkownik stanie się kupującym klientem.
Z kolei konwersje makro to te akcje wykonywane przez użytkowników, które są głównym celem firmy / strony internetowej. Najprostszym przykładem konwersji makro jest zakup produktu w witrynie e-commerce. Zwróćcie uwagę, że konwersje mikro/makro nie są stałe i takie same dla wszystkich. Pomyślcie np. o założeniu konta. Podczas gdy dla sklepu internetowego jest to cel mikro, dla serwisu społecznościowego utworzenie konta przez nowego użytkownika może być celem makro.
Wskaźnik konwersji — jak się go oblicza?
Do określania efektywność strony lub sklepu internetowego służy wskaźnik konwersji. Informuje on o procencie odbiorców, którzy zrealizowali założony cel konwersji. To proporcja między dokonaną liczbą „przekształceń” a ogólną liczbą użytkowników.
Wskaźnik konwersji oblicza się więc w następujący sposób:
Wskaźnik konwersji = (liczba użytkowników, którzy wykonali czynności pożądane na stronie www / ilość unikalnych odwiedzin na stronie) x 100%
Weźmy taki przykład. Na Waszą stronę weszło 100 osób w danym okresie. Tylko 5 z nich wykonało oczekiwane przez Was działanie, np. zapisało się do newslettera. W takim przypadku wskaźnik konwersji wynosi: 5/100 x 100% = 5%.
Wysoki wskaźnik (współczynnik) konwersji to dowód na skutecznie działania marketingowe prowadzone w sieci.
Niezastąpionym narzędziem do analizy wskaźników konwersji jest Google Analytics.
Jak zoptymalizować współczynnik konwersji?
Wiecie już, czym, jakie mogą być cele konwersji i jak obliczyć jej współczynnik. Co, jeżeli jednak chcecie poprawić swój wynik? Istnieją pewne działania prowadzące do zwiększenia liczby transakcji, wysłanych formularzy, czy jakichkolwiek innych działań będących celem danej firmy. Proces ich wdrażania to optymalizacja konwersji — w skrócie CRO (Conversion Rate Optimization).
Uwaga! Pamiętajcie, że optymalizacja konwersji to stały proces, który dopracowywany jest indywidualnie do potrzeb i celów danej firmy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań należy przeprowadzić konfigurację analityki, analizę zachowań użytkowników, a następnie wykonać testy A/B, aby przekonać się, czy wdrażane zmiany przyczyniają się do wzrostu konwersji.
Skuteczna optymalizacja konwersji — o tym należy pamiętać!
W większości przypadków skuteczna optymalizacja konwersji musi obejmować 3 obszary.
Pierwszy z nich to dostosowanie strony internetowej — nie tylko pod względem wyglądu, ale też funkcjonalności. Musi ona odpowiadać na potrzeby odwiedzających. Dostosowując witrynę, musicie wziąć pod uwagę między innymi doświadczenie użytkowników (UX), szybkość ładowania strony i oczywiście poprawne działanie.
Drugi obszar optymalizacji konwersji to w przypadku sklepów online dopracowany proces zakupowy. Nie możecie dopuścić do sytuacji, kiedy oferta przedstawiona na stronie zaciekawi odwiedzającego, ale zrezygnuje on z zakupu ze względu na trudności przy próbie dokonania konwersji! Zadbajcie przede wszystkim o to, aby proces był maksymalnie uproszczony.
Ostatni obszar, bez którego optymalizacja konwersji nie będzie kompletna to działania w zakresie budowania wizerunku i zaufania. Użytkownicy sieci chętniej skorzystają z usług / kupią produkty (po prostu — dokonają konwersji) u tych marek, które cieszą się uznaniem i autorytetem w branży. Dlatego tak ważne jest przygotowywanie i publikowanie wysokiej jakości treści eksperckich. Tego typu zoptymalizowany content nie tylko wpływa na poprawę pozycji w wyszukiwarce, ale też zwiększa prestiż marki i zaufanie ze strony odbiorców.
Konwersja — Święty Graal digital marketingu
Z tego artykułu dowiedzieliście się, czym jest konwersja, jak oblicza się jej współczynnik oraz poznaliście sposoby na jego optymalizację. Współczynnik konwersji to jeden z kluczowych wskaźników efektywności (KPI) w świecie digital marketingu. Pozwala mierzyć skuteczność działań, a tym samym ocenić wykonaną pracę, znaleźć ewentualne błędy, wyciągać wnioski i dopasowywać strategię. Myślę, że tekst ten uświadomił Wam, jak istotny z punktu widzenia całego procesu pozyskiwania klientów jest pomiar konwersji.