1. Kanoniczny adres URL, czyli link rel canonical — co to jest?
2. Dlaczego linki kanoniczne są ważne z punktu widzenia Google i SEO?
3. Jak ustawić link kanoniczny na swojej stronie?
4. Link kanoniczny — zastosowanie
4.1. Wersje strony z http i https oraz www i bez www
4.2. Sortowanie produktów w obrębie jednej kategorii
Linki kanoniczne funkcjonują już od 2009 roku – czyli od ponad dekady. Wtedy Google, Microsoft i Yahoo zjednoczyły się, aby je stworzyć. Po co? Aby zapewnić właścicielom witryn możliwość szybkiego i łatwego rozwiązywania problemów z duplikacją treści. Czy to działa? Tak… ale tylko wtedy, gdy wiecie, jak korzystać z linków kanonicznych. Przeczytajcie w tym artykule, czym właściwie jest rel canonical, kiedy, jak i gdzie powinno się go umieszczać.
Kanoniczny adres URL, czyli link rel canonical — co to jest?
Link kanoniczny (inaczej tag rel canonical lub rel-canonical) to meta tag, który znajduje się w sekcji <head> strony internetowej. Za jego pomocą przekazuję się robotom Google informację, że dany adres url zawarty w meta tagu jest adresem kanonicznym (czyli oryginalnym) i powinien być indeksowany. Innymi słowy, jeśli macie tę samą lub podobną treść dostępną pod różnymi adresami URL, możecie użyć tagów kanonicznych, aby określić, która wersja powinna zostać zindeksowana.
Zobaczcie poniżej, jak wygląda przykładowy tag rel canonical:
<link rel="canonical" href="https://www.przyklad.com" />
Jak widzicie, idea jest prosta. Jeśli strona ma kilka wersji tej samej treści, wybieracie jedną „kanoniczną” i kierujecie na nią wyszukiwarki. To rozwiązuje problem zduplikowanych treści, kiedy wyszukiwarki nie wiedzą, którą wersję wyświetlić w wynikach.
Dlaczego linki kanoniczne są ważne z punktu widzenia Google i SEO?
Na pewno już wiecie, że Google nie lubi duplikacji treści. Z jej powodu roboty mają problem, aby zdecydować, którą wersję strony zaindeksować i która będzie wyświetlać się na powiązane z jej treścią zapytania. Poza tym wyszukiwarce szkoda cennych zasobów na skanowanie ciągle tych samych treści. Zbyt dużo zduplikowanych treści negatywnie wpływa na crawl budget, czyli budżet indeksowania witryny. Oznacza to, że Google może tracić niepotrzebnie czas na indeksowanie wielu wersji tej samej strony, zamiast odkrywać inne ważne treści w Waszych witrynach.
Czytaj również: Co to crawl budget i dlaczego jest ważny z punktu widzenia SEO?
Oczywiście, stosowanie linków kanonicznych nie jest wymagane, mają one jednak ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Nie tylko zmniejszają liczbę duplikacji. Dzięki nim roboty Google szybciej odnajdują wartościowe linki na stronie, a autorytet strony, który zdobywa się dzięki linkom przychodzącym, nie jest rozproszony między kilka adresów.
Wiecie już, jakie korzyści dają linki kanoniczne, jednak warto też wiedzieć, że w wielu sytuacjach nie są koniecznością. Przede wszystkim, nie ma potrzeby ich zamieszczania, jeśli strona nie posiada duplikujących się pod względem contentu adresów internetowych. W takim przypadku kanoniczne adresy URL nie muszą znajdować się na każdej z podstron, które chcecie pokazać w wyszukiwarce. Roboty Google i tak je znajdą! Drugą sytuacją, kiedy linki kanoniczne nie są potrzebne to posiadanie pliku robots.txt. Znajdują się w nim adresy, których nie chcesz pokazywać w wynikach wyszukiwania.
Jak ustawić link kanoniczny na swojej stronie?
Musicie wiedzieć, że błędnie wdrożony link kanoniczny nie zadziała — będzie ignorowany przez Google. Dlatego teraz przeczytajcie, jak poprawnie ustawić canonical na swojej stronie.
Sposób dodawania tagów kanonicznych do stron będzie całkowicie zależał od rodzaju posiadanej witryny.
Jeśli macie witrynę opartą na WordPressie, implementacja jest szczególnie prosta. Możecie użyć jednej z tych wtyczek:
Yoast SEO - wystarczy wejść w edytor, przejść do Zaawansowane, wpisać adres w polu Kanoniczny URL i zapisać stronę.
Także, gdy strona nie jest oparta o popularny CMS, stosowanie linków kanonicznych jest proste, ponieważ sprowadza się do dodania jednej linijki kodu w nagłówku strony. Zobaczcie poniżej, w którym miejscu dokumentu HTML powinien się znajdować ten element.
Pamiętajcie! Link kanoniczny należy wstawić do stron, które mają identyczną treść jak strona podstawowa (oryginalna).
Link kanoniczny — zastosowanie
Wiecie już, czym są i jak dodaje się linki kanoniczne do strony www. Pora dowiedzieć się, kiedy warto je zastosować.
Wersje strony z http i https oraz www i bez www
Gdy strona jest dostępna pod różnymi wersjami adresów np. z http i https lub z www i bez www — mamy do czynienia z duplikacją wewnętrzną. Każda z tych wersji to dla Google osobna podstrona. Aby uniknąć duplikacji, należy zastosować przekierowanie 301 lub wykorzystać właśnie rel canonical, aby wskazać właściwy adres URL, który ma pokazywać się w wynikach wyszukiwania.
Uwaga! Możecie jednocześnie zastosować przekierowania 301 i linki kanoniczne, aby wspomóc odpowiednią interpretację sytuacji przez roboty.
Sortowanie produktów w obrębie jednej kategorii
Duplikacja wewnętrzna to problem, na który szczególnie narażone są duże serwisy i sklepy internetowe. Sortowanie na stronach z produktami jest oczywiście ułatwieniem dla internautów, ale dla pozycjonowania — wyzwaniem. Gdy produkty są sortowane, zmienia się adres url strony, ale nie zmienia się treść. Z tego względu, dla Google jest to duplikacja. W tej sytuacji należy zastosować link kanoniczny, który będzie wskazywać na stronę główną kategorii.
Zduplikowane opisy podobnych produktów
Kolejnym wyzwaniem, z którym zmagają się sklepy internetowe, jest konieczność tworzenia unikatowych opisów. Czasem jednak produkty tylko nieznacznie się różnią np. kolorem czy rozmiarem. Kiedy właściciel nie jest w stanie stworzyć/dostarczyć odrębnych opisów dla każdego z nich (co jest najlepszym rozwiązanie z punktu widzenia pozycjonowania), warto zastosować link kanoniczny. W ten sposób zaprowadzicie roboty do jednej strony z opisem produktu. Jest to kompromis, który ma swoje wady, ale rozwiązuje problem duplikacji.
Linki kanoniczne to potężne narzędzie
Szczególnie w przypadku większych witryn proces ustawiania linków kanonicznych może być kluczowy. Jeżeli zastosujecie najlepsze praktyki, zoptymalizujecie swoją witrynę pod kątem robotów Google i doprowadzicie do poprawy wyników SEO. Zmniejszycie liczbę powtarzających się treści, a boty szybciej odnajdą wartościowe (oryginalne) linki. Dzięki temu pozycja strony w wynikach wyszukiwania wzrośnie.