Jednym z najważniejszych procesów, wpływających na zwiększenie widoczności w sieci jest linkbuilding, czyli pozyskiwaniem odnośników, które kierują do promowanej strony. Istnieją dwa sposoby, w jakie witryny mogą zostać ze sobą "połączone". Pierwszy sposób to połączenie za pomocą linku dofollow, drugi — przy użyciu nofollow. Chociaż oba typy linków osiągają ten sam cel, jakim jest linkowanie z witryny źródłowej do witryny docelowej, to informują wyszukiwarkę o dwóch różnych rzeczach. Przeczytajcie w naszym dzisiejszym artykule, czym jest atrybut nofollow, czym różni się od noindex i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania stron.
Definicja i krótka historia atrybutu nofollow
Najprostsza definicja mówi, że linki z atrybutem nofollow to linki, za którymi (teoretycznie) Google nie powinno podążać ani przekazywać im mocy. W przeciwieństwie do linków nofollow, dofollow przekazuje autorytet witryny źródłowej stronie docelowej. To przekazanie autorytetu określa się jako linkjuice. Pozyskiwanie linków zwrotnych dofollow jest ważne z punktu widzenia SEO, ponieważ pomaga poprawić autorytet witryny i jej pozycję w rankingu wyszukiwarki. Atrybut dofollow jest atrybutem domyślnym odnośnika.
Google wprowadził opcję rel="nofollow" w styczniu 2005 roku z myślą o blogerach, którzy zmagali się z użytkownikami spamujących linkami w komentarzach. Do 2019 roku zastosowanie atrybutu jednoznacznie wskazywało botowi Google, aby nie podążał za danym linkiem i żeby taki link nie miał wpływu na pozycję linkowanej strony.
Co się zmieniło od jesieni 2019 roku? Google wprowadził dwa kolejne atrybuty: rel=”ugc” i rel=”sponsored”, które niejako dookreślają zastosowanie nofollow. Jak można się domyślić, rel="sponsored" służy oznaczaniu linków płatnych takich np. jak te w artykułach sponsorowanych publikowanych na zewnętrznych portalach. Z kolei za pomocą rel="ugc" powinno oznaczać się linki umieszczane w komentarzach i postach przez użytkowników (UGC to skrótowiec od User Generated Content).
Co więc zostaje dla rel="nofollow"? Kiedy używać tego znacznika? Gdy chcecie, aby umieszczany link był ignorowany przez boty, ale Wasza sytuacja nie pasuje ani do zastosowania rel=”ugc”, ani rel=”sponsored”.
Google podpowiada także, aby z atrybutu nofollow korzystać w stosunku do stron zewnętrznych, co do których nie mamy pełnego zaufania, nie chcemy, aby były w jakikolwiek sposób powiązane z naszą i nie chcemy przekazywać im mocy rankingowej.
Czy atrybut nofollow ma znaczenie dla linkbuildingu i pozycjonowania?
Dzięki linkom boty wyszukiwarek widzą relacje pomiędzy witrynami. Przemieszczają się z jednej strony do drugiej za pomocą linków dofollow, pomijając linki nofollow. Jednak linki nofollow mogą również zwiększyć wartość witryny, choć przez niektóre osoby z branży SEO uznawane są za zupełnie bezwartościowe. Przeprowadzono eksperymenty i testy, które wykazały, że witryny promowane wyłącznie za pomocą linków nofollow także mogą osiągać wysokie pozycje w Google.
Oczywiście nie zalecamy ograniczania się wyłącznie do nich, jednak linki nofollow powinny stanowić naturalną część tak zwanego zrównoważonego profilu linkowego witryny. Jeśli opracowujecie strategię linkbuildingu, warto posiadać odnośniki nofollow kierujące do Waszej strony. Google może uznać sytuację, w której witryna otrzymuje tylko linki dofollow za nienaturalną i podejrzewać Was o próbę manipulowania algorytmem.
Czytaj również: Czym jest linkjuice i dlaczego jest tak ważny dla SEO?
Linki nofollow nie tylko dywersyfikują portfolio linków zwrotnych prowadzących do strony. Mogą także generować ruch i zwiększyć widoczność marki. Chociaż odnośniki z niektórych witryn o dużym natężeniu ruchu są ustawione na nofollow i nie przyczyniają się bezpośrednio do zwiększenia PageRank linkowanej strony, mogą być doskonałym źródłem ruchu. Wystarczy, że użytkownicy klikną odnośnik, aby odwiedzić Waszą witrynę. Taki ruch może mieć wpływ na rankingi, nawet jeśli nie otrzymacie linkjuice. Czas spędzony w witrynie, kliknięcia — to także wyszukiwarki biorą pod uwagę, oceniając stronę.
Nofollow a noindex — jaka jest różnica?
Często w dyskusjach dotyczących nofollow pojawia się też określenie noindex, dlatego w tej części artykuły przyjrzymy się, co oznacza i jaki jest jego związek z nofollow.
Żeby zrozumieć, co to meta tag noindex, należy zacząć od wyjaśnienia, czym jest indeks Google. To zbiór wszystkich stron internetowych dostępnych w organicznych wynikach wyszukiwania. Należy zaznaczyć, że NIE wszystkie strony istniejące w Internecie znajdują się w indeksie Google. Są tam tylko te strony, które "odwiedził" robot indeksujący (web crawler) i z powodzeniem zostały przez niego zaindeksowane.
Czy wszystkie strony powinny znaleźć się w indeksie Google? Nie! Indeksowanie podstron z wynikami wyszukiwania, z wynikami filtrowania produktów w sklepach internetowych czy innych, które powstają w efekcie personalizacji produktu lub nie mają unikalnych treści, jest marnowaniem crawl budżetu. Tak określa się ograniczone moce przerobowe botów indeksujących, czyli liczbę podstron, jaką mogą zaindeksować w obrębie jednej domeny.
Właśnie na tym etapie docieramy do meta tagu noindex. Jest to najczęstsza metoda blokowania indeksowania podstrony. Wystarczy w sekcji <head> strony umieścić meta tag: <meta name=”robots” content=”noindex”>. Jak więc widzicie różnica między nofollow a noindex jest niebagatelna. Atrybut nofollow powoduje, że linki na stronie nie przekazują reputacji podlinkowanym witrynom, a noindex sprawia, że podstrona nie jest dodawana do indeksu Google.
Jak sprawdzić, czy linki na stronie mają atrybut nofollow? Prosta instrukcja
Jeśli chcesz sprawdzić, czy tagi nofollow są używane na stronie, możecie to zrobić ręcznie — nie potrzebujecie żadnego narzędzia. Aby rozpocząć, po prostu przejdźcie do danej strony, kliknijcie prawym przyciskiem myszy i wybierzcie „wyświetl źródło strony”. Następnie naciśnijcie CTRL/COMMAND + F i w oknie wyszukiwania, które się pojawi, wyszukajcie frazę "nofollow". Nawigując strzałkami, możecie zobaczyć wszystkie atrybuty nofollow na stronie.
Różnorodność jest ważna... także w linkbuildingu
Zainwestujcie czas, aby upewnić się, że profil linków zwrotnych Waszej witryny jest zróżnicowany i zdrowy. Gdy znacie już podstawy działania linków dofollow i nofollow, jesteście gotowi do zastosowania swojej wiedzy w praktyce. Pamiętajcie, że linki dofollow pomogą zbudować PageRank witryny, jednak nofollow również mogą przyciągnąć na nią wartościowy ruch i zaangażowanie.