1. Od początku - na czym polega lokalne SEO?
2. Dlaczego SEO lokalne jest ważne?
2.1. Kto powinien zainteresować się lokalnym SEO?
3. Lokalne SEO - od czego zacząć?
3.2. Optymalizacja pod wybrane frazy strony
3.3. Założenie Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma)
3.4. Pozyskiwanie linków z lokalnych portali
Ponad 30% wyszukiwań w Google jest związanych z lokalizacją, a na dodatek co trzecia osoba przeprowadza wyszukiwanie na smartfonie przed wizytą w sklepie! Jeżeli prowadzicie lokalne biznesy i zależy Wam, aby docierać do osób zainteresowanych ofertą w konkretnym mieście lub regionie, musicie zadbać o zwiększenie widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania. Przeczytajcie ten przewodnik, aby dowiedzieć się, jak to zrobić.
Od początku - na czym polega lokalne SEO?
Trzon pozycjonowania lokalnego (czyli local SEO) pozostaje taki sam jak w przypadku „zwykłego” pozycjonowania. Działania wzbogaca się jednak pewnymi technikami zwiększającymi zasięg w danym regionie, mieście, miejscowości. Musicie być z nimi zaznajomieni, jeżeli chcecie sprzedawać swoje produkty lub usługi lokalnym konsumentom. Do strategii tych należą między innymi: stworzenie i zarządzanie Profilem Firmy w Google; optymalizacja witryny; lokalny linkbuilding oraz zarządzanie reputacją w sieci.
Dlaczego SEO lokalne jest ważne?
Postępując zgodnie z najlepszymi praktykami lokalnego SEO, firmy mogą zwiększyć ruch organiczny z wyszukiwań przeprowadzanych przez klientów w pobliskich obszarach.
Oto jak wygląda wynik wyszukiwania lokalnego w Google:
Sekcja określana jako Local Pack pojawia się na samej górze strony wyników wyszukiwania (SERP) frazy związanej z lokalizacją. Lista firm jest wyświetlana obok mapy z pinezkami oznaczającymi lokalizację każdej z nich. Obecność w Google Local Pack jest bardzo korzystna. Zazwyczaj trzy czołowe wyniki cieszą się największą liczbą kliknięć, co prowadzi do wyższej sprzedaży i zysków.
Oprócz zwykłych czynników rankingowych, algorytm wyszukiwania lokalnego Google bierze pod uwagę też następujące trzy czynniki, aby zaprezentować użytkownikowi wyniki najlepiej dopasowane do jego intencji:
Trafność (jak bardzo wynik jest powiązany ze słowami użytymi przez wyszukującego w zapytaniu)
Odległość (jak daleko użytkownik znajduje się od firmy podczas wyszukiwania według Google)
Ekspozycja (jaką pozycję według Google ma firma na tle swojej konkurencji)
Pamiętajcie, że wyniki w Local Pack są oparte na profilu firmy, a nie na jej witrynie internetowej. Dlatego musicie mieć założony, skonfigurowany i dobrze zoptymalizowany profil firmy, aby się pojawić w tym miejscu.
Warto zwrócić uwagę także na fakt, że Google wyświetla wyniki lokalne nie tylko dla zapytań zawierających określone miasto, województwo lub słowo kluczowe „w pobliżu”. Jeśli Google sam uzna, że intencja wyszukiwania ma charakter lokalny, wyświetli właśnie takie wyniki. Na przykład, gdybyście byli na wycieczce w Sopocie i wpisalibyście frazę „barber”, to Google wyświetliłby Local Pack z barberami właśnie w Sopocie.
Kto powinien zainteresować się lokalnym SEO?
Każda firma, która ma fizyczną lokalizację lub obsługuje konkretny obszar geograficzny, może skorzystać z lokalnego SEO. Mogą to być sklepy stacjonarne, hotele, fryzjerzy pracujący stacjonarnie lub przedsiębiorcy świadczący usługi na określonym terenie np. pizzeria oferująca dowóz czy hydraulik.
Dzięki lokalnemu SEO firma może:
zostać odkryta przez więcej osób - z Local Pack mogą przejść do witryny, zadzwonić albo zdecydować się na wizytę
zwiększyć konwersję - większy ruch naturalnie może skutkować większą liczbą konwersji (takich jak sprzedaż lub zapytania dotyczące usług)
poprawić swoją reputację - niezależnie od rodzaju biznesu, pozytywna opinia jest warunkiem długofalowego sukcesu
Lokalne SEO - od czego zacząć?
Wybór fraz kluczowych
Research słów kluczowych to najważniejszy etap działań. Źle dobrane frazy nie będą generowały ruchu w ogóle lub będzie on bezwartościowy. Dlatego w przypadku lokalnego SEO stawia się na frazy długiego ogona (longtail) powiązane z danym rejonem lub miastem np. przedłużanie włosów Poznań, mechanik samochodowy Ostrołęka. Są one mniej konkurencyjne niż ogólne frazy. Do researchu używajcie np. Planera Google czy AnswerThePublic.
Optymalizacja pod wybrane frazy strony
Gdy macie już ustalone wyrażenia, na które chcecie zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarce, pora zoptymalizować pod ich kątem witrynę. Frazy powinny więc znajdować się w wysokiej jakości treściach na stronie, również w nagłówkach. Ważne jest także dodanie ich w metadanych takich jak title (tytuł SEO), meta opis czy w tekstach alternatywnych obrazów na stronie.
Założenie Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma)
Profil Firmy w Google to narzędzie, które pozwala właścicielom zaprezentować ich biznes w wyszukiwarce i w Mapach Google. Dzięki wizytówce użytkownicy sieci mogą szybko i wygodnie dotrzeć do najważniejszych informacji na temat firmy.
Czytaj również: Wizytówka Google Moja Firma - jak ją założyć w 4 krokach?
Pozyskiwanie linków z lokalnych portali
W tym przypadku najbardziej wartościowe backlinki to te pochodzące z lokalnych serwisów najlepiej z domen o długiej historii. Najlepiej, aby odnośniki do firmowej strony pojawiały się w artykułach związanych z branżą. Warto publikować gościnne wpisy eksperckie, prezentować swoją wiedzę i jednocześnie zachęcać czytelników do odwiedzenia firmowej witryny.
Współpraca z lokalnymi blogerami
Możecie też zdecydować się na współpracę z mikroinfluencerami, którzy, chociaż nie mają milionów obserwujących, to skupiają wokół siebie zaangażowaną społeczność. Skorzystajcie na przykład z tej platformy, aby znaleźć influencera po lokalizacji. Po nawiązaniu współpracy będzie on aktywnie wspierał promocję marki, budując świadomość wśród odbiorców, ale także np. zamieszczając linki w swoich wpisach.
Zwiększcie widoczność swojego biznesu dzięki lokalnemu SEO
Lokalne SEO powinno być integralną częścią strategii każdego lokalnego biznesu. Pozwala skupić się na pozyskiwaniu klientów w zasięgu działalności firmy, co przekłada się na efektywność działań. Duże znaczenie dla małych i średnich firm ma też fakt, że lokalne SEO nie wymaga tak dużego budżetu, jak pozycjonowanie na cały kraj i konkurowanie z wielkimi biznesami.