1. Zanim zaczniemy - różnice między B2C a B2B
2. Marketing B2B - czym się charakteryzuje?
3. Marketing B2B w wyszukiwarce - jak działać?
3.3. Optymalizacja strony internetowej
3.4. Dopasowanie strony do klientów biznesowych
3.5. Stworzenie odpowiednich treści
3.6. Mierzenie efektów, analiza i optymalizacja działań
4. Marketing B2B w wyszukiwarce - firma widoczna w sieci to podstawa!
Czy wiesz, że 78% kupujących B2B zaczyna proces zakupowy, wpisując zapytanie do wyszukiwarki? Zainteresowani nie czekają już, aż sprzedawca zgłosi się do nich z propozycją. Sami aktywnie szukają w sieci informacji na temat kontrahentów i ich ofert. Z tego względu marketing w wyszukiwarce jest obecnie kluczowym czynnikiem sprzedażowym w modelu B2B. Przeczytaj jak zacząć działania, dzięki którym potencjalny klient bez problemu znajdzie Twoją firmę.
Zanim zaczniemy - różnice między B2C a B2B
Czym jest B2C?
B2C (Business-to-Consumer) to model biznesowy, w którym firmy oferują swoje produkty i usługi bezpośrednio konsumentom, a nie innym firmom. W relacjach B2C transakcje są dokonywane przez końcowych użytkowników lub konsumentów, którzy kupują produkty lub usługi w celu zaspokojenia swoich potrzeb, a nie do dalszej odsprzedaży lub wykorzystania w procesach produkcyjnych.
Przykłady B2C to np. sklepy internetowe, hotele, restauracje, agencje turystyczne, czyli firmy, które oferują swoje produkty lub usługi bezpośrednio do klientów końcowych. W relacjach B2C ważne jest, aby firma budowała pozytywny wizerunek i zdobyła zaufanie klientów, co przyczyni się do zwiększenia ich satysfakcji oraz lojalności, a w konsekwencji - do zwiększenia sprzedaży i sukcesu biznesowego.
Czym jest B2B?
B2B (Business-to-Business) to termin oznaczający relacje biznesowe między firmami, które polegają na sprzedaży produktów lub usług innym firmom. W relacji B2B jedna firma może być dostawcą, a druga klientem, lub obie firmy mogą być zarówno dostawcami, jak i klientami. W tym modelu biznesowym sprzedawane są produkty i usługi wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, wykorzystania w procesach produkcyjnych, świadczenia usług lub w innych działaniach biznesowych, a nie bezpośrednio do użytku końcowego.
W ramach relacji B2B firmy mogą nawiązywać różne rodzaje współpracy, takie jak kontrakty na stałe dostawy, transakcje jednorazowe, umowy na realizację konkretnych projektów lub usług, współpraca przy dystrybucji produktów czy zakupy grupowe. W przypadku B2B kluczowe znaczenie ma budowanie długotrwałych i korzystnych relacji biznesowych, opartych na zaufaniu, profesjonalizmie i wzajemnym zrozumieniu potrzeb i oczekiwań.
Marketing B2B - czym się charakteryzuje?
Marketing B2B skupia się na budowaniu relacji z partnerami biznesowymi i tworzeniu strategii marketingowych, które przyciągną uwagę przedsiębiorstw jako potencjalnych klientów.
W marketingu B2B ważnym aspektem jest poznanie potrzeb i oczekiwań klientów biznesowych, a także zdobycie wiedzy na temat rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Na tej podstawie można opracować strategię marketingową, która będzie skuteczna w przyciąganiu potencjalnych klientów biznesowych. Marketing B2B koncentruje się na budowaniu długotrwałych relacji z klientami biznesowymi, którzy często podejmują decyzje o zakupie po dokładnej analizie dostępnych na rynku ofert.
W ramach działań marketingowych B2B stosuje się różne narzędzia, takie jak m.in. kampanie reklamowe, działania z zakresu public relations, content marketing, social media marketing, SEO, SEM, email marketing, a także targi i konferencje branżowe. Wszystkie te narzędzia mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki, pozyskanie nowych klientów biznesowych, a także utrzymanie długotrwałych relacji z już istniejącymi partnerami biznesowymi.
Skupmy się na organicznej obecności w wyszukiwarce Google, ponieważ większość zapytań B2B rozpoczyna się właśnie tam. Oczywiście, istnieją także inne kanały, które są przydatne na dalszych etapach marketingu B2B, ale poniżej przedstawiam podstawowy plan działania, który można wprowadzić w kilka miesięcy, a jego konsekwentna realizacja przyniesie zwiększenie liczby zapytań.
Analiza grupy docelowej
Jak w przypadku każdej innej skutecznej strategii marketingowej należy poznać preferencje, potrzeby i problemy potencjalnych klientów oraz zidentyfikować ich główne cele biznesowe. Dzięki temu możemy opracować bardziej skuteczną strategię marketingową, która będzie lepiej dopasowana do oczekiwań klientów.
Analiza słów kluczowych
Kolejnym krokiem jest analiza słów kluczowych, które są najważniejsze dla danej branży i produktów oferowanych przez firmę. Należy przeanalizować, jakie hasła wpisują potencjalni klienci w wyszukiwarkach, aby znaleźć odpowiednie produkty i usługi. Warto przy tym zwrócić uwagę na popularność tych fraz oraz ich konkurencyjność, a także uwzględnić długi ogon, czyli mniej popularne, ale bardziej wyspecjalizowane frazy.
Czytaj również: Słowa kluczowe w SEO - poradnik dla początkujących
Optymalizacja strony internetowej
Kolejnym krokiem jest optymalizacja strony internetowej, aby była przyjazna dla wyszukiwarek i wyświetlała się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Należy zwrócić uwagę na takie czynniki, jak struktura strony, treść, tytuły, opisy i tagi meta.
Dopasowanie strony do klientów biznesowych
Musisz starannie zaplanować proces przejścia klienta przez proces zakupowy. Jeżeli celem każdej podstrony będzie sprzedaż, to tak od razu „zaatakowani” potencjalni klienci mogą poczuć się zniechęceni. Dlatego trzeba podzielić wybrane frazy kluczowe ze względu na intencję użytkownika i dopasować do nich odpowiednio strony docelowe. Jeżeli na przykład fraza kluczowa to pytanie, problem, warto odesłać potencjalnego klienta do wartościowego artykułu blogowego.
Stworzenie odpowiednich treści
Aby przyciągnąć klientów i zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o publikowanie wartościowych i unikalnych treści. Mogą to być np. artykuły, poradniki, case study czy e-booki, które przyciągną uwagę klientów i zbudują ich zaufanie do firmy. Regularnie dodawaj na blog merytoryczne teksty, które będą przydatne dla odbiorców, ale pamiętaj, że liczy się ilość i jakość. Wpisy muszą też odpowiadać ogólnej strategii SEO - tylko wtedy będziesz zdobywać sensowny ruch na stronie.
Mierzenie efektów, analiza i optymalizacja działań
W celu ciągłego poprawiania strategii marketingowej warto regularnie monitorować wyniki działań, analizować ruch na stronie, czas spędzony przez użytkowników, wskaźniki konwersji itd. Dzięki temu można szybko reagować na zmiany i optymalizować działania w celu osiągnięcia lepszych wyników. Przede wszystkim skorzystaj z narzędzia Google Search Console.
Marketing B2B w wyszukiwarce - firma widoczna w sieci to podstawa!
Marketing B2B jest niezwykle istotny dla firm, które chcą pozyskać nowych klientów oraz zwiększyć swoją sprzedaż. Jednym z kluczowych narzędzi w tym procesie jest wyszukiwarka Google. Właściwie prowadzona kampania SEO pozwala na pozyskanie ruchu organicznego na stronie internetowej, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia liczby zapytań i pozyskiwania nowych leadów.
Niektórzy mogą być sceptycznie nastawieni do wykorzystania Google w marketingu B2B, ale warto zauważyć, że właściwie prowadzona kampania SEO może być najtańszym źródłem pozyskiwania nowych klientów. Oczywiście wymaga pracy i cierpliwości, ale efekty biznesowe z pewnością są tego warte.