Według danych Built With około 30 milionów stron internetowych jest obecnie obsługiwanych przez WordPressa. Ta liczba robi wrażenie, ale też nie dziwi. Najpopularniejszy obecnie CMS (system zarządzania treścią) jest intuicyjny, prosty w obsłudze i pozwala zaprojektować estetyczną witrynę. Jeżeli samodzielnie zabieracie się za tworzenie nowej strony internetowej opartej na WordPressie, wcześniej czy później staniecie przed dylematem — jaki motyw wybrać? Jak sprawdzić, który najlepiej dopasuje się do potrzeb witryny? Odpowiedź na to i inne pytania znajdziecie w naszym poradniku.
Motywy a szablony WordPress — na czym polega różnica?
Zanim przejdziecie do dalszej części artykułu, należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie. Czym właściwie są motywy WordPress (WordPress themes)? To zestaw plików, które odpowiadają za całościowy design strony na WordPressie. Od motywu zależy więc między innymi wygląd nagłówków, tła czy layout (układ elementów). Dzięki niemu witryna może się wyróżnić na tle innych i odzwierciedlać charakter marki (w przypadku strony firmowej). Motyw to jednak coś więcej niż „skórka”. Zapewnia nie tylko kontrolę nad wizualną prezentacją treści w witrynie WordPress, ale także nad zachowaniem niektórych elementów witryny, gdy odwiedzający wchodzą z nimi w interakcję.
Szablon WordPress, czyli w języku angielskim template, to pojęcie węższe. Determinuje wygląd konkretnej podstrony lub elementu (np. wpisu blogowego).
Płatne czy darmowe motywy WordPress — na jakie postawić?
Jedną z pierwszych decyzji, które należy podjąć przy wyborze, jest to, czy chcemy mieć darmowy, czy płatny motyw. Jest to więc podstawowe pytanie o budżet, jaki możemy przeznaczyć na stronę. Obie opcje mają swoje plusy i minusy.
Podczas gdy motywy premium oferują więcej funkcji, układów i ustawień, wybór darmowych motywów WordPress umożliwia eksperymentowanie z różnymi projektami bez wydawania jakiegokolwiek budżetu. Z tego względu, że bezpłatne motywy mają zwykle mniej funkcji i widżetów, są też prostsze w użyciu, nawet dla początkujących.
A jakie korzyści daje płatny motyw WordPress? Oprócz tego, że rozwiązanie będzie dopracowane w każdym calu, warto zwrócić uwagę, że w większości przypadków kupując motyw, otrzymujemy w jego cenie wsparcie twórcy. Jeżeli podczas pracy nad witryną czy w czasie jej użytkowania wystąpią jakiekolwiek problemy, wiemy, że możemy liczyć na pomoc. Również fakt, że witryna będzie unikalna, skłania wiele osób do wyboru właśnie płatnego motywu WordPress.

Wybór motywu — na te aspekty musicie zwrócić uwagę!
Funkcjonalność motywu
Wybierając motyw strony WordPress należy przede wszystkim zwrócić uwagę na funkcje, które ułatwią korzystanie z niej. Sprawdzić trzeba między innymi wersje językowe motywu — czy dostępna jest wersja polskojęzyczna? Oczywiście można wybrać motyw, który jej nie ma, ale przetłumaczenie wykorzystanych w motywie zwrotów to kolejny wysiłek, a jeżeli zlecamy to na zewnątrz — wydatek.
Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest to, czy motyw ma wbudowany page builder. Jest to mechanizm, który umożliwia stworzenie strony bez umiejętności projektowania ani programowania (na zasadzie "przeciągnij i upuść"). Choć page buildery nie są pozbawione zalet (mają szeroki zakres funkcji i są proste w obsłudze), z drugiej strony ich wykorzystanie może sprawiać problemy. Przede wszystkim dodatkowymi wtyczkami możemy spowolnić ładowanie strony, zwiększa się też potencjalne ryzyko wystąpienia luk w zabezpieczeniach i stania się łatwym celem dla hakerów. Dlatego, jeżeli zależy Wam na tym, żeby mieć najszybszą stronę WWW w swojej branży i możecie skorzystać z usług webdevelopera, motyw z page builderem nie powinien być Waszym pierwszym wyborem.
Jeżeli chodzi o funkcjonalność, pamiętajcie o jednym — nie zawsze więcej funkcji działa na korzyść strony.
Aspekty techniczne
Pod względem aspektów technicznych zwróćcie uwagę przede wszystkim na responsywność motywu i jego wydajność. Obecnie strona dopasowana do wszelkiej rozdzielczości ekranów to mus! Sprawdźcie, jak pod tym względem prezentuje się motyw za pomocą narzędzia testującego od Google. A jak ocenić wydajność motywu? Tu z pomocą przychodzi PageSpeed Insights.



Wygląd
Nie oszukujmy się, że wygląd nie ma znaczenia — przynajmniej w wypadku wyboru motywu. Po pierwsze pamiętajcie o tym, żeby dopasować motyw, do treści, jakie będziecie publikować. Nie popełniajcie też błędu polegającego na ocenianiu motywu pod kątem zasobów, jakie umieścił w nim autor. Może się okazać, że po wgraniu własnych materiałów, wygląd strony zupełnie straci swój pierwotny "urok".
Na co jeszcze zwrócić uwagę? Ważną rolę odgrywa typografia, czyli fonty zastosowane w motywie. Upewnijcie się, czy domyślne ustawienia nie będą męczyć oczu czytającego. Z góry odrzućcie motywy z oryginalnymi (a tym samym problematycznymi) fontami i takie, które zakładają wersy tekstu o długości powyżej 80 znaków.
Czytaj również: Jak zwiększyć wskaźniki konwersji landing page? Wskazówki
Gdzie znaleźć motywy WordPress? Popularne miejsca w sieci
Wiecie już, czym różnią się motywy darmowe i płatne. Poznaliście też aspekty, którym należy się przyjrzeć podczas wyboru. Pora, żeby poznać sprawdzone źródła, gdzie będziecie mogli przebierać do woli zarówno w darmowych motywach, jak i tych premium.
Theme Forest — sklep z tysiącami motywów od twórców z całego świata
My Theme Shop — strona ze 135 motywami, część z nich jest darmowa
Best of Themes — agregat motywów z różnych źródeł, idealny, jeżeli nie masz czasu, żeby "przekopywać" wiele różnych źródeł i lubisz wygodę



Zastanawiasz się pewnie nad jeszcze jedną kwestią i zadajesz sobie pytanie: jakie są ceny motywów premium? Zazwyczaj jest to kwota sięgająca kilkudziesięciu dolarów, rzadko zdarzają się rozwiązania kosztujące więcej niż 100 dolarów. Należy przyznać, że kilkaset złotych za unikalną i funkcjonalną stronę wydaje się przystępną (a nawet niską) ceną.
Niekwestionowany król internetu — WordPress
System WordPress pozwala użytkownikom tworzyć niestandardowe witryny bez kodowania, przez co zrewolucjonizował projektowanie i zmienił sposób, w jaki konsumujemy treści online. Wy również możecie wykorzystać jego możliwości, przygotowując stronę, która zatrzyma odwiedzających na dłużej swoim designem i użytecznością.