Pozycjonowanie stron to skomplikowany proces. Żeby przyniosło oczekiwane skutki, musi sprawnie połączyć dwa obszary działań - onsite SEO i offsite SEO. W tym artykule przybliżymy Ci sposób, w jaki oba te rodzaje pozycjonowania realnie wpływają na zwiększenie ruchu na stronie. Profesjonalna agencja SEO powinna kompleksowo zadbać o widoczność Twojej strony, wykonując działania w obu tych zakresach.
Po kolei - czym jest onsite SEO
Żeby dobrze poznać off site SEO, należy sobie najpierw przypomnieć, czym jest on site, zwane też on-page. Najprostsza definicja tłumaczy je jako wszystkie działania optymalizacyjne, które wykonuje się w obrębie danej strony internetowej. Optymalizacji podlegają nie tylko aspekty techniczne witryny (bardzo ważne zresztą), ale też treści na niej umieszczanych. Wysoka jakość contentu to klucz do sukcesu - przecież to dla niego ludzie odwiedzają stronę. Dostarczenie im angażujących, pomocnych, a przede wszystkim istotnych treści to podstawa, jeżeli chcesz, aby odnaleźli Cię w wynikach wyszukiwania.
Wśród czynników pozytywnie wpływających na on page SEO są też słowa kluczowe. Keywords ważne dla Twojej strony powinny znaleźć się nie tylko w artykułach czy opisach produktów, ale też w tytułach, nagłówkach różnych poziomów, adresach URL stron, metaopisach czy w tekstach alternatywnych. Optymalizacja każdego z tych elementów wpłynie pozytywnie na poprawę widoczności strony.
Nie należy zapominać także o kwestii bardzo ważnej z punktu widzenia odwiedzającego stronę, czyli szybkości jej ładowania. Idealną sytuacją jest ta, kiedy strona ładuje się krócej niż 3 sekundy. W przeciwnym razie, użytkownicy internetu, chcący zapoznać się z Twoją witryną, mogą się zniecierpliwić i zrezygnować ze swoich zamiarów. Aby tego uniknąć, możesz na przykład przyspieszyć ładowanie, redukując rozmiary obrazów za pomocą darmowych narzędzi takich jak https://tinypng.com/ czy https://imagecompressor.com/.
Offsite SEO - czym różni się od on page
Podczas gdy on site SEO skupia się na poprawie jakości Twojej witryny, off site zajmuje się pozyskiwaniem odnośników z innych stron internetowych czy mediów społecznościowych. Celem tych działań jest także poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak właśnie, gdy treść strony jest w jak najlepszym stopniu dostosowana do potrzeb użytkowników i jednocześnie prowadzą do niej wysokiej jakości odnośniki z innych domen. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ jest to sygnał dla wyszukiwarek - tak, tu znajduje się wartościowy content, polecany przez innych.
Linki - najważniejszy czynnik w off page SEO
Linki to jeden z najważniejszych czynników, jakie Google bierze pod uwagę podczas określania pozycji stron. Skończyły się czasy, kiedy najważniejsza była ich liczba. Teraz, aby poprawić widoczność strony, muszą prowadzić do niej linki wysokiej jakości. Sam proces pozyskiwania linków to tak zwany link building. W kontekście linków bardzo ważnym terminem jest anchor. To po prostu treść, po której naciśnięciu jesteśmy przekierowywani do danej strony. Anchorem może być zwykły fragment tekstu, wyrażenia typu call to action jak "naciśnij tu", "zobacz więcej" czy adres URL.
Pozyskiwanie wartościowych linków
Istnieje wiele sposobów na efektywny link building. Oczywiście najskuteczniejszym, a jednocześnie najtrudniejszym jest zadbanie o content, którym użytkownicy internetu sami będą chcieli się dzielić. Dlatego możemy zwiększyć szanse strony na wysoką pozycję w Google, wspomagając się innymi rozwiązaniami. Jedno z nich to guest blogging. Polega on na pisaniu specjalistycznych artykułów na portalach działających w tej samej lub podobnej branży. Taka współpraca przynosi obustronne korzyści - na portalu pojawi się wartościowy content, a my zostawiamy link do swojej witryny i budujemy swój wizerunek jako prawdziwego eksperta w danej tematyce.
Pisząc o link buildingu jako elemencie nierozerwalnie związanym z SEO, warto wspomnieć o linkach z portali społecznościowych. Social media rządzą się innymi prawami i chociaż linki te nie posiadają zazwyczaj atrybutu "dofollow", więc nie podąży za nimi Google, to mają zdecydowanie wartość ze względu na swój zasięg. Dzięki dzieleniu się wiedzą miejscach zbliżonych tematycznie z naszą stroną czy pojawianie się w komentarzach, możemy dotrzeć do większego grona odbiorców, wzmocnić świadomość marki i tym samym zwiększyć ruch na stronie. Linki z social mediów takich jak Facebook czy Twitter noszą też nazwę "sygnałów społecznościowych".
Pamiętaj - drugą największą wyszukiwarką na świecie nie jest Bing czy Yahoo, a YouTube. Wykorzystaj to! Załóż firmowy kanał, na którym będą pojawiać się angażujące filmy. Co więcej, linkując w nich do strony, wywrzesz pozytywny wpływ na SEO.
Stawiając duży nacisk na content marketing, pamiętaj, że naszą stronę czy blog powinny wyróżniać inspirujące, przydatne treści. Tylko w ten sposób strona przyciągnie użytkowników, szukających cennej wiedzy, która będzie odpowiedzią na ich pytania i wątpliwości. Warto pamiętać, że unikalne treści na stronie mają wpływ, nie tylko na użytkowników i wyszukiwarki, ale też przyczyniają się do budowania ogólnego wizerunku firmy.