Pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce to złożony i wieloaspektowy proces. Wymaga nie tylko wiedzy, ale też czasu i odpowiednich narzędzi. A tych ostatnich dostępnych jest naprawdę sporo. Używają ich zarówno specjaliści freelancerzy, agencje, jak i osoby na własną rękę pozycjonujące swoje strony. Z których skorzystać? Jakie działania mogą przyspieszyć i ułatwić? W tym artykule zebraliśmy informacje o platformach i podzieliliśmy je ze względu na ich przeznaczenie. Poznajcie je i wybierzcie te, dzięki którym uzyskacie jeszcze lepszą widoczność w sieci.
Monitorowanie pozycji witryny w wyszukiwarce
Głównym celem pozycjonowania jest poprawienie widoczności w wyszukiwarce na dane frazy, więc możliwość śledzenia zmian w tym aspekcie to podstawa. Pozycja strony na konkretne słowo kluczowe jest ważna, ponieważ bezpośrednio przekłada się na ruch z wyników wyszukiwania. Ręczne sprawdzanie pozycji jest czasochłonne i żmudne, dlatego warto skorzystać między innymi z podanych niżej narzędzi, które pozwalają przeprowadzić ten proces szybciej i zobaczyć wyniki w szerszej perspektywie.
Jest to polski monitoring, który działa w chmurze, ale oferuje też aplikację mobilną, którą można pobrać z Google Play i AppStore. Żeby korzystać z SEOStation, wystarczy założyć konto i wybrać jeden z pakietów cenowych: WEBMASTER, SPECIALIST, PRO, ENTERPRISE. Różnią się one ze względu na liczbę monitorowanych słów kluczowych i stron. Rozliczać można się miesięcznie, kwartalnie, co pół roku i rok. Dashboard SEOStation jest prosty i estetyczny. Dużym plusem narzędzia jest to, że pozwala określić dokładną lokalizację, z jakiej monitor pozycji w Google ma sprawdzać wyniki.
To narzędzie do monitoringu, które umożliwia skorzystanie z darmowego planu (do 10 słów kluczowych). Z kolei w wersji płatnej można wybrać jeden z 4 pakietów (25, 200, 500, 1000 słów kluczowych). Whatsmyserp charakteryzuje się przejrzystością i szybkością. Na pierwszy rzut oka otrzymujemy informację o dystrybucji pozycji słów kluczowych oraz 2 wykresy: średnią pozycję dla wszystkich monitorowanych fraz i estymowany ruch organiczny, jaki może osiągnąć witryna przy aktualnych wynikach.
To darmowa platforma do monitoringu pozycji, która ma jednak pewne ograniczenia. Na raz możecie sprawdzić tylko 5 fraz. Ponadto z jednego adresu IP można wykonać sprawdzenie raz na minutę, a sprawdzenie pozycji tej samej strony może odbyć się nie częściej niż raz na 10 minut. Tego typu ograniczenia mają na celu zabezpieczenie aplikacji przed nadużyciami.
Analiza profilu linków i konkurencji
Dzięki audytowi SEO konkurencji można sprawdzić, jakie działania w branży przyniosły widoczne efekty. To pozwala nam porównać je do własnych działań i zweryfikować skuteczność swojej strategii.
To polska platforma analityczna, która jest wsparciem dla specjalistów na wielu etapach działań. Składa się z takich paneli jak: baza słów kluczowych, monitoring, analiza SERP i narzędzia. Wśród tych ostatnich znajdziecie między innymi narzędzie do analizy konkurencji. Za jego pomocą można porównać, na jakie słowa kluczowe strona jest widoczna konkurencja, a Wasza witryna nie – i odwrotnie.
To jedna platforma łącząca w sobie 5 narzędzi do: researchu słów kluczowych, analizy konkurencji, optymalizacji contentu, monitoringu pozycji i technicznego audytu strony. Możecie skorzystać z darmowej wersji, jednak ogranicza się ona do analizy stron (5 wyników w raporcie Pozycja TOP 20). Pozostałe pakiety to: Starter (99zł/miesiąc), Premium (199zł/miesiąc) i Business (499zł/miesiąc).
To kolejne rozbudowane narzędzie o licznych zastosowaniach, jednak przede wszystkim pozwala przeprowadzić analizę strony i poddać ocenie jej strategię linkbuildingową. Autorskie parametry Ahrefs UR (URL Rating) czy DR (Domain Rating) są według ekspertów zbieżne z tym, jak Google ocenia witrynę. Narzędzie posiada też panel umożliwiający porównywanie domen. Za jego pomocą można sprawdzić, jak wypada strona na tle konkurencji.
Monitorowanie wzmianek (social listening)
Dzięki śledzeniu wzmianek dot. marki, witryny, czy bloga dowiadujecie się, co na Wasz temat sądzą inni użytkownicy sieci, ale to nie jedyna korzyść z monitoringu. Może okazać się, że pewne portale odnoszą się do Waszej działalności, ale nie umieszczają linka do strony. W takim przypadku warto nawiązać z nimi kontakt i poprosić o dodanie odnośnika, za pomocą którego czytelnicy trafią do Waszego miejsca w sieci.
Polskie narzędzie, dzięki któremu w jednym miejscu zobaczycie wzmianki o firmie z social mediów, serwisów informacyjnych, blogów, forów, stron z recenzjami i itd. Konfiguracja projektów w Brand24 jest intuicyjna, wystarczy wybrać frazy, których występowanie chcemy śledzić. Najtańszy plan podstawowy kosztuje 179 zł miesięcznie i pozwala monitorować 4 zwroty kluczowe.
SentiOne to polska spółka założona w 2011 roku, która wspiera marki w zakresie automatyzacji obsługi klienta z wykorzystaniem technologii AI, a jako narzędzie do social listeningu jest główną konkurencją i alternatywą dla Brand24. Jeżeli chcecie poznać tę platformę, warto skontaktować się z zespołem i umówić się na demo.
Jeżeli nie możecie lub nie chcecie inwestować pieniędzy w powyższe narzędzia, możecie za darmo skorzystać z Alertów Google. Co prawda uzyskacie za ich pomocą jedynie dane, których źródłem jest indeks wyszukiwarki, jednak na początek możecie odpowiednio wykorzystać tę darmową wiedzę.
Influencerzy to osoby, które generują zainteresowanie produktem lub marką poprzez swoje działania w social mediach czy na blogu. W influencer marketing warto zainwestować, jeżeli zależy Wam na realnych wynikach i dotarciu do idealnie dopasowanej bazy odbiorców. Jak jednak znaleźć influencera odpowiedniego dla danego biznesu? Warto skorzystać z poniższych platform.
Social Animal to narzędzie content marketingowe, które przede wszystkim pomaga poszukiwać popularnych, chętnie udostępnianych treści w Internecie. Podzielone jest na 5 głównych sekcji: content research, content curation, Facebook marketing strategy builder, competitor monitoring i Influencer outreach. Ten ostatni panel to funkcja, dzięki której można znaleźć osoby powiązane z daną niszą, które mają tysiące followersów i mogą pomóc promować content.
To platforma łącząca brand managerów z Influencerami publikującymi na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie oraz na blogach osobistych. Za jej pomocą można zaprosić do współpracy liderów opinii z dostępnego katalogu, ustalić warunki i w prosty sposób się z nimi rozliczać.
Hash.fm to portal, na którym można znaleźć aktualne listy najpopularniejszych treści i influencerów z danej niszy. Dzięki takim rankingom możecie otrzymać wgląd w profile ciekawych twórców, a także uzyskać i wykorzystać informacje dotyczące różnych form współpracy.
Zlecanie tworzenia treści
Treści są jednym z najważniejszych elementów wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jednak nie zawsze jest możliwość przygotowywania ich samodzielnie. Żeby stworzyć wysokiej jakości content potrzeba czasu i umiejętności. Dlatego czasem lepiej zlecić to zadanie profesjonalistom.
To platforma łącząca copywriterów i zleceniodawców. Na Textbookers możecie zamówić między innymi artykuły sponsorowane, opisy do sklepu internetowego, teksty na stronę czy tłumaczenia. Platforma jest prosta w obsłudze, a ceny oczywiście uzależnione od typu zlecenia.
Działa na podobnej zasadzie, co Textbookers, różni się jednak zakresem oferowanych usług. Na SEOtxt możecie zamówić także opinie i komentarze. Żeby zacząć zlecać, wystarczy założyć konto, doładować je (minimalna kwota doładowania to 10 punktów, czyli 10 złotych), dodać zlecenie i zaakceptować termin.
To przede wszystkim serwis dla freelancerów, który umożliwia legalne wystawianie faktur VAT przez osoby fizyczne, ale też giełda zleceń. Aby znaleźć konkretnego wykonawcę o określonych umiejętnościach, skorzystajcie z wyszukiwarki w zakładce „Znajdź freelancera”. Po wpisaniu swoich oczekiwań otrzymacie listę osób spełniających podane kryteria. Można także dodać zlecenie w panelu „Dla zleceniodawcy” i poczekać na oferty z konkretnymi wycenami i terminem realizacji.
Zdobywanie wartościowych linków
Regularne pozyskiwanie linków z wartościowych stron to jeden z podstawowych elementów SEO. Na szczęście nie trzeba poświęcać długich godzin na samodzielne poszukiwania i próby kontaktu z wydawcami. Obecnie dostępnych jest kilka platform, które pozwolą szybko i bezpiecznie pozyskać linki, wzmacniające Wasze witryny.
Jeżeli zależy Wam na pozyskaniu odnośników ze wpisów na blogach, to ta platforma znacznie ułatwi dotarcie do ofert twórców. Reachablogger to dostęp do katalogu ofert Blogerów, Influencerów, YouTuberów, który można przeglądać według określonych kryteriów takich jak zasięg, tematyka, cena.
To popularna wśród specjalistów platforma do link buildingu i content marketingu, na której można zakupić między innymi artykuły sponsorowane, linki z forów internetowych, z profili, wizytówki NAP. Na Linkhouse wydawcy dodają oferty publikacji na swoich stronach, a reklamodawcy mogą je przeglądać i wybierać te, które spełniają ich wymagania. Co ważne rejestracja w platformie jest szybka i prosta, a sam dostęp do niej bezpłatny — płaci się dopiero za konkretne publikacje.
To obecnie gigant na polskim rynku. Stale rozbudowywana platforma daje możliwość publikowania artykułów eksperckich i sponsorowanych w portalach o prawie każdej tematyce. Narzędzie umożliwia też dodatkową promocję artykułów na stronach wydawców oraz w social mediach. W momencie, gdy zarejestrujecie się i zalogujecie, automatycznie otrzymujecie dostęp do wszystkich modułów. Na wspomnienie zasługują także panele: artykuły gościnne i influencer marketing.
Niezawodna pomoc — platformy i narzędzia do pozycjonowania
Jak w każdym aspekcie życia, nowoczesne technologie i rozwiązania dają nam szansę na zaoszczędzenie czasu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu wykonywanych zadań. W pozycjonowaniu nie jest inaczej! Dzięki dostępowi do wymienionych platform i narzędzi Wasze wysiłki będą nie tylko efektywniejsze, ale też efektowniejsze. Oczywiście, nie musicie decydować się na wykorzystanie wszystkich. Wybierzcie te, które posiadają najwięcej funkcji, potrzebnych Wam do wzmocnienia swojej strategii. Pamiętajcie też, że w większości przypadków macie możliwość skorzystania z darmowego okresu próbnego, dzięki któremu poznacie lepiej narzędzia i przekonacie się, czy są wsparciem, jakiego szukacie.