1. Czym właściwie jest podcast i jak podbił serca odbiorców?
1.1. Trochę statystyki — kto, jak i po co słucha?
2. Nagrywanie podcastu dla biznesu
2.1. Korzyści z podcastu jako narzędzia marketingowego
2.1.1. Po pierwsze podcast dociera do konkretnej grupy docelowej
2.1.2. Po drugie podcast skutecznie buduje markę i promuje biznes
2.1.3. Po trzecie podcast daje możliwość nawiązania kontaktów
2.1.4. Po czwarte podcast to format, który idealnie sprawdza się w social mediach
Jest wiele sposobów na to, aby nawiązać z odbiorcami kontakt na bardziej osobistym poziomie. Jednym z nich jest wykorzystanie dźwięku, ponieważ pozwala np. usłyszeć emocje kryjące się za słowami. Między innymi dlatego podcast może stać się kluczowym narzędziem w strategiach marketingu cyfrowego wielu firm. Jeśli także Wasi klienci należą do „słuchaczy”, warto dowiedzieć się więcej na temat podcastów oraz ich zastosowaniu w marketingu.
Czym właściwie jest podcast i dlaczego podbił serca odbiorców?
Wikipedia definiuje podcast jako „radio na żądanie”. To nagrany program dźwiękowy, który może być publikowany na stronie internetowej, dostępny do pobrania na komputer lub urządzenia mobilne do odsłuchania, kiedy odbiorca sobie tego życzy. Podcasty to obecnie niezwykle popularny, szybko rozwijający się format. Pierwsze podcasty były produkowane przez osoby prywatne, ale teraz są również tworzone przez firmy i organizacje. Stały się też wielkim biznesem, a firmy takie jak Apple, Spotify czy SiriusXM mocno zainwestowały w podcasting.
Trochę statystyki — kto, jak i po co słucha?
Kto?
- około jedna trzecia polskich internautów słucha podcastów
- podcastów słuchają w większości osoby młode w przedziale wiekowym 18-34 lat
- jeżeli chodzi o płeć słuchaczy, to nieco więcej jest mężczyzn - 54%
- 43% słuchaczy stanowią osoby z wyższym wykształceniem
Jak?
- ponad 80% polskich respondentów przyznała, że słucha podcastów w domu
- im młodsi są respondenci, tym wzrasta tendencja do słuchania w trakcie robienia innych rzeczy, „w biegu”
Po co?
- połowa słuchaczy włącza podcasty dla rozrywki i relaksu, a ponad 1/3 wskazała, że chce dzięki nim dowiedzieć się więcej o świecie
- prawie połowa słuchaczy wskazuje, że dzieli się zdobytą z podcastów wiedzą podczas rozmów
Nagrywanie podcastu dla biznesu
Wiecie już, czym jest podcast. Zastanawiacie się pewnie, jak można posłużyć się nim w biznesie. Przede wszystkim za pomocą podcastu można dzielić się swoją branżową wiedzą, zdobywać autorytet, opowiadać unikalną historię biznesu i szerzyć jej wartości, które rezonują z odbiorcami. Odbiorcy podcastów nie są jeszcze przesyceni treściami marek, które starają się promować swoje działania. Dlatego zwracają dużą uwagę na tego typu content – warto to wykorzystać.
Korzyści z podcastu jako narzędzia marketingowego
Po pierwsze podcast dociera do konkretnej grupy docelowej
Każdy odcinek podcastu zazwyczaj porusza odrębną tematykę czy kwestię. Dlatego trafia do osób, które są nią prawdziwie zainteresowane, w związku z czym chętniej będą wchodziły w interakcję z autorem. To istotne z marketingowego punktu widzenia. Poza tym, tworząc innego rodzaju treści (np. artykuły, newsletter), możecie czasem rozmijać się ze swoimi odbiorcami, ponieważ… nie mają oni czasu, aby się zapoznać z contentem. Zaletą podcastu jest to, że możecie dotrzeć do „zabieganej” części grupy docelowej. Osoby, które nie znajdują chwili, aby przeczytać długi artykuł, mogą słuchać podcastu np. w trakcie wykonywania innych czynności – biegania, sprzątania, dojazdu do pracy.
Po drugie podcast skutecznie buduje markę i promuje biznes
Nagrywając podcast, wzmacniacie swój wizerunek eksperta w danej dziedzinie, kreujecie pewien obraz, dajecie się poznać jako profesjonaliści, którym warto zaufać. Działa to zarówno w przypadku firmy, jak i marki osobistej. W podcaście możecie też pokazać się od bardziej osobistej strony, a swoim charakterem sprawić, że prezentowane treści będą oryginalne i ciekawiej przekazane niż np. u konkurencji.
Po trzecie podcast daje możliwość nawiązania kontaktów
Zapraszanie do współpracy przy podcaście innych twórców to popularna taktyka. Nagrajcie odcinek z interesującym ekspertem, specjalistą, partnerem biznesowym, a nawet swoim pracownikiem lub stałym klientem. Jest to nie tylko szansa na dostarczenie odbiorcom ciekawych z ich punktu widzenia treści, ale też sposób na wzajemną promocję i zwiększanie zasięgów.
Czytaj również: Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
Po czwarte podcast to format, który idealnie sprawdza się w social mediach
Regularne dostarczanie contentu do publikacji w social mediach stanowi nie lada wyzwanie dla wielu firm. Jeżeli zajmiecie się nagrywaniem podcastów, macie możliwość, aby wykorzystać je w mediach społecznościowych. Twórzcie posty zapowiadające konkretny odcinek, zachęcające do jego obejrzenia, a nawet takie, w których pokazujecie kulisy jego powstawania. Nie bójcie się też wracać do odcinków podcastu, które wywołały najwięcej reakcji, zaangażowania i recyclingować tych treści w social mediach.
Po piąte podcast nie musi być drogi
Jeżeli dopiero chcecie zacząć swoją przygodę z nagrywaniem podcastu, wcale nie musicie „czyścić” budżetu przeznaczonego na marketing do zera. Możecie wynająć studio podcastowe, ale to też nie jest konieczność. Na początek w zupełności wystarczy Wam dobrej jakości mikrofon i oprogramowanie do zapisu i obróbki dźwięku. Pod tym względem podcast jest więc mniej wymagający od formatu wideo. Jest jeszcze jedna rzecz, której będziecie potrzebować, a która jest bezcenna. Mowa oczywiście o dobrym pomyśle.
Podcast a SEO
Nagrywanie podcastów jest także szansą na to, aby rozbudować zawartość strony. Co ważne – możecie nie tylko dodawać do witryny poszczególne odcinki, ale też zamieszczać ich transkrypcje. W ten sposób zyskujecie kolejny wartościowy content, a to na pewno nie umknie uwadze zarówno odwiedzających stronę Internautów, jak i robotów wyszukiwarki.
Już na etapie samego tworzenia contentu, warto pomyśleć o działaniach, dzięki którym podcast będzie lepiej widoczny w wynikach wyszukiwania. Najważniejszy jest oczywiście dobór odpowiednich słów kluczowych. Używajcie wybranych fraz nie tylko w treści podcastu, ale też w jego tytule i opisie.
O czym jeszcze warto pamiętać podczas optymalizacji podcastu?
- każdy odcinek podcastu publikujcie na osobnej podstronie z unikalnym adresem URL, nagłówkiem i opisem oraz zoptymalizowanymi pod wybrane słowa kluczowe metadanymi
- zadbajcie o linkowanie wewnętrzne i połączenie odcinka z innymi podcastami dostępnymi na stronie. Dzięki temu użytkownicy będą mieli możliwość kontynuacji słuchania treści albo wyboru innego, interesującego ich lub powiązanego tematycznie podcastu
- jeżeli planujecie dodawanie wielu nagrań o podobnej tematyce, zacznijcie grupować je w kategorie
Podcasty mają głos!
Złota era podcastów trwa w najlepsze. Ich wykorzystanie niesie wiele korzyści z punktu widzenia strategii marketingowej. Są nie tylko narzędziem do kreowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie, ale mogą również wspierać działania pozycjonujące witrynę. Zwróćcie uwagę na to, że każda forma content marketingu jest ważna, jednak niektórych treści jest już tak dużo, że przestały skutecznie przyciągać uwagę odbiorców. Ten problem nie dotyczy podcastów – nadal są rzadkością w wielu branżach i tym samym budzą zainteresowanie.