Kiedy marketerzy i SEO-wcy decydują się celować w wysoce konkurencyjne frazy kluczowe, czasem konieczne jest, aby upłynęło kilka miesięcy (lub nawet lat), aby zaobserwować znaczącą poprawę w SERP-ach. Jednak okazuje się, że użytkownicy Internetu coraz częściej wpisują w wyszukiwarkę frazy długiego ogona, żeby znaleźć dokładnie to, czego szukają. Nic dziwnego, że specjaliści od SEO odpowiadają na tę zmianę, kierując swoją uwagę właśnie na takie frazy i pozycjonowanie longtail. Jeżeli nie zaprzyjaźniliście się jeszcze z tego typu działaniami w strategii researchu słów albo nie wiecie, jak zastosować je do Waszej strony, zapoznajcie się z naszym artykułem. Wyjaśniamy, czym jest pozycjonowanie long tail i dlaczego jest skuteczne!
Longtail SEO - definicja
Long tail SEO (nazywane też pozycjonowaniem szerokim lub "na długi ogon") polega na stosowaniu nie tylko dużej liczby różniących się słów kluczowych, ale też na ich szczegółowości i wysokim poziomie sprecyzowania. Długość fraz kluczowych longtail to trzy lub więcej wyrazów. Zazwyczaj zbudowane są one z tak zwanej frazy głównej i jej bardziej szczegółowego dookreślenia. Powiedzmy, że frazą główną jest wyraz "czarodziej". Jednak zależnie od tego, w jakiej branży działamy, należy skorzystać z frazy longtail. Na przykład sklep z kostiumami może użyć frazy "czarodziej przebranie dla dziecka", a sprzedawca gier - "czarodziej gra dla dzieci".
Pamiętajcie też, że long tail to też podstawa w przypadku pozycjonowania lokalnego. Jeżeli działacie w wysoko konkurencyjnej branży (np. usług budowlanych) nie ma sensu pozycjonować się na ogólne i kosztowne frazy. Zamiast "układanie glazury", wybierzcie np. "układanie glazury Opole".
Dlaczego należy celować we frazy długiego ogona?
Największą zaletą stosowania pozycjonowania long tail jest uzyskanie lepszej jakości ruchu i wyższego współczynnika konwersji. Ale po kolei, ktoś z Was może zapytać, co to znaczy - jest gorszy i lepszy ruch? Oczywiście! Frazy długiego ogona są bardziej konkretne. Oznacza to, że odwiedzający, którzy trafiają na stronę właśnie dzięki nim, są bardziej skłonni do wykonania określonych działań - na przykład zakupu oferowanego przez Was produktu.
Kolejną korzyścią, z jaką wiąże się pozycjonowanie na długi ogon jest mniejsza konkurencja. Posłużmy się przykładem. Każdy, kto szuka przebrania czarodzieja dla dziecka, szuka przebrania czarodzieja. Jednak nie każdy, kto szuka przebrania czarodzieja, szuka przebrania czarodzieja dla dziecka. Wniosek jest prosty - im bardziej niszowa jest fraza, tym mniejsza jest konkurencja.
To nie wszystkie zalety pozycjonowania szerokiego. Dzięki niemu, nie pozostaniecie "na lodzie", gdy Wasza strona spadnie w SERP-ach, jeżeli chodzi o frazę główną (jeżeli udało Wam się na nią rankować). W takim przypadku frazy long tail są buforem bezpieczeństwa, dzięki któremu biznes aż tak mocno nie odczuje spadku.
Pozycjonowanie longtail - jak szukać fraz?
Wiecie już, jakie korzyści ma pozycjonowanie szerokie, zastanawiacie się więc pewnie, jak wybrać słowa kluczowe długiego ogona. Do dyspozycji jest wiele pomocnych narzędzi, np. HubSpot Keyword Grader czy Google Analytics, przy użyciu którego zidentyfikujecie, które frazy przynoszą najwięcej ruchu na stronę. Warto też skorzystać z paska wyszukiwania. Zacznijcie od wpisania frazy głównej i pozwólcie, że Google Suggest zarekomenduje jej wariacje, którymi posługują się użytkownicy Internetu. W ten sposób możecie zidentyfikować frazy, wokół których warto tworzyć content.
Szerokie pozycjonowanie - jak analizować i ulepszać strategię?
W strategii long tail ważne jest przede wszystkim, aby zmierzyć ruch, jaki dostarczają frazy długiego ogona. Dzięki temu, będziecie mogli z miesiąca na miesiąc kontrolować, czy zwiększa się on, a może - spada. Poza tym należy przeanalizować, jak przydatny jest to ruch. Jeżeli jesteście na bardzo wysokiej pozycji w SERP-ach dla frazy long tail, ale nie napędza to ruchu, prawdopodobnie nie powinniście tracić czasu. Jeżeli ruch jest, ale wskaźniki konwersji są niskie, rozważcie testowanie wezwań do działania (call-to-action) i stron docelowych (landing pages). Dopiero, gdy porównawcze testy A/B nie przyniosą pożądanych skutków, skupcie swoje działania na bardziej "opłacalnych" frazach.
Sposobem na ulepszenie strategii wyszukiwania long tail jest także celowanie we frazy podobne do tych, w których udało się stronie internetowej odnieść sukces. Kiedy już zidentyfikowaliście frazę, która przynosi spory ruch i konwersję, warto poeksperymentować z jej synonimami.
Podsumowanie
Jeżeli dotychczas wymienione zalety long tail Was nie przekonały, to czas przyjrzeć się statystykom. Według danych platformy MOZ, frazy długiego ogona stanowią aż 70% wszystkich wyszukiwań! Nie trudno więc zrozumieć, że to prawdziwy Święty Graal SEO. Dzięki pozycjonowaniu na długi ogon możecie "pokonać" konkurencję, a niszowość staje się zaletą. To oczywiste, że małym i średnim firmom z trudem przychodzi konkurowanie z gigantami. Długie frazy to jeden ze sposobów na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i trafienie do użytkowników, którzy szukają konkretnych informacji/produktów - tych, które możecie im zapewnić właśnie Wy!