Pozycjonowanie regionalne to usługa skierowana dla działalności i biznesów funkcjonujących na terenie określonych miejscowości i miast. Z faktu, iż region grupy docelowej jest o wiele mniejszy niż globalny rynek, często wiąże się to również z mniejszymi kosztami za pozycjonowanie SEO dla strony firmowej. Przed podjęciem działań warto przeanalizować konkurencję i zobacyć czy są widoczni na naszym regionie.
Jak działa pozycjonowanie regionalne?
Efekt pozycjonowania w obrębie wybranego regionu polega na tym, że jeśli osoba w danym mieście wprowadzi frazę związaną z działalnościami lokalnymi jak np. hotel, mechanik czy cukiernia wyświetlone zostaną wyniki w pobliżu lokalizacji, w której użytkownik wyszukiwarki się znajduje. Wyszukiwarki korzystają z geolokalizacji za pomocą GPS lub aplikacji w smartfonach, dzięki czemu dokładnie widzą gdzie aktualnie się znajdujemy. Proces regionalnego pozycjonowania identycznie jak standardowe pozycjonowanie SEO opiera się na słowach kluczowych. Natomiast w przypadku pozycjonowania regionalnego, słowa kluczowe wzbogacone są o nazwę miejscowości w której funkcjonuje firma np. “fryzjer dolnośląskie”, „mechanik Wrocław”, “cukiernia rynek”, “naprawa pojazdów śląsk”.
Poniżej na dwóch różnych zdjęciach pokaże Wam pewną różnicę w zastosowaniu różnego zawężenia wyszukiwań w google.pl. Wyniki będą różnić się w zależności czy wpiszemy słowo kluczowe czy frazę regionalną wzbogaconą o miasto, region, dzielnicę lub województwo. Zobacz poniżej:
Na zrzucie obrazu powyżej widać, że wyszukiwarka Google.pl pokazała wyniki najbliższe mojej lokalizacji (dzielnica Biskupin we Wrocławiu).
Na tym obrazie widać, że wyniki różnią się od poprzednich. Głównie dlatego, że doprecyzowaliśmy swoje zapytanie. Algorytm Google pokazuje wyniki z całego Wrocławia – czyli zakres wyników jest szerszy.
Ciekawostką jest fakt, iż Google posiada na tyle inteligentny system wyszukiwania, że nawet jeśli użytkownik wpisze pojedyncze słowo frazy, w tym przypadku „mechanik”, również ujrzy na najwyższych pozycjach wyniki firm działających w lokalizacji użytkownika. Pozwala to na wyszukanie firm znajdujących się najlbiżej aktualnego położenia – dzięki czemu możemy od razu odwiedzić te strony internetowej, które najprawdopodobniej pomogą nam najszybciej rozwiązać dany problem. Dzieje się tak poprzez wpisanie fraz, które mogłyby się wydawać globalnymi – wyszukiwarka Google na szczęście jest bardzo inteligentna i pokaże nam najbardziej wartościowe dla nas wyniki.
Dobieranie słów kluczowych w pozycjonowaniu regionalnym
Słowa kluczowe w przypadku stron internetowych firm, które oferują usługi w danej lokalizacji, będą tradycyjnymi słowami, lecz w połączeniu z nazwą miasta jak przykładowo wyżej wspomniany „mechanik Wrocław”. Wydaje się to proste, jednak w rzeczywistości sytuacja przedstawia się inaczej. Wyszukując odpowiednie frazy, na chwilę musisz przestać myśleć jak przedsiębiorca i wcielić się w rolę twojego przyszłego klienta. Zastanów się przez chwilę, co Twoi potencjalni klienci mogą wpisywać w wyszukiwarkę Google.pl. W przypadku strony www lokalnego biznesu warto byłoby zadbać o widoczność w wynikach wyszukiwarek po wpisaniu fraz związanych bezpośrednio z proponowanymi usługami np. „wymiana klocków hamulcowych Wrocław”.
Czytaj również: Pozycjonowanie longtail - poznaj jego korzyści!
Pozycjonowanie regionalne – dobra inwestycja na przyszłość?
Odpowiedź na to pytanie zależna jest wyłącznie od tego, w jakim charakterze prowadzona jest Twoja strona internetowa. Jeśli jest to strona firmowa działalności, która proponuje swoje usługi mieszkańcom wybranego rejonu to zdecydowanie tak. Jeśli firma sprzedaje produkty lub usługi głównie w kilku największych miastach w Polsce, także warto zastanowić się nad regionalnym SEO. Natomiast jeśli nasz rynek zbytu jest szerszy – cała Polska – działania pozycjonowania można pominąć. Wszystko zależy od optymalnie dobranej strategii do budżetu na działania SEO. Warto wcześniej skonsultować się ze specjalistą w celu dopasowania najlepszej strategii.
Dlaczego warto zainwestować w regionalne SEO?
Jest to proces tańszy niż pozycjonowanie SEO pod frazy krajowe czy globalne. Pozwala on na dotarcie do ludzi którzy z większym prawdopodobieństwem skorzystają z usług proponowanych przez Twoją firmę.
Dzięki usługom geolokalizacji nawet jeśli wypozycjonujemy stronę pod frazy takie jak „mechanik Wrocław”, to istnieją duże szanse, że strona będzie obecna również pod frazą „mechanik”, jeśli zostanie wpisana przez osobę, która znajduje się we Wrocławiu.
Gwarantuje dotarcie do osób, które rzeczywiście są zainteresowane danym produktem lub usługą w regionie działania firmy. Oprócz świadomego kreowania wizerunku firmy w wyszukiwarkach również znacząco wpływa to na zwiększenie się sprzedaży, dzięki czemu firma notuje wyższe zyski, więc jest to niewątpliwie inwestycja, która nam się zwraca.