1. Statystyki mówią same za siebie - zakupy w sieci to przyszłość handlu
2. Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest ważne?
3. Na czym polega i jak zacząć pozycjonowanie Waszych sklepów?
4. Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego - co dalej?
5. Wiecie, jak pozycjonować sklep internetowy - czy możecie to zrobić samodzielnie?
Zakupy online to rozwiązanie, bez którego ostatnimi czasy nie wyobrażamy sobie funkcjonowania. W związku z pandemią i zaleceniami, aby rezygnować z przebywania w dużych skupiskach, część osób całkowicie porzuciła zakupy w sklepach stacjonarnych na rzecz tych w sieci. To nie tylko bezpieczna, ale także wygodna opcja, dlatego coraz częściej wybierają ją nie tylko młodzi, ale także nieco starsi miłośnicy zakupów. Dla wielu przedsiębiorców przeniesienie działalności z lokali do sieci to jedyne wyjście, aby utrzymać się na rynku. Jednak pamiętać muszą, że stworzenie e-sklepu to tylko początek. Żeby móc w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w e-commerce, konieczne jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Prowadzicie swoją działalność? Chcecie otworzyć się na nowe możliwości? A może macie już sklep internetowy, ale chcielibyście go zoptymalizować i docierać do większej liczby potencjalnych klientów? Przeczytajcie nasz artykuł i dowiedzcie się, na czym konkretnie polega pozycjonowanie sklepów internetowych.
Statystyki mówią same za siebie - zakupy w sieci to przyszłość handlu
Według danych z raportu "E-commerce w Polsce" przygotowanego przez Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, w tamtym roku aż 73% internautów zadeklarowało, że robi zakupy online. Nie trudno przewidzieć, że odsetek ten będzie wyłącznie wzrastał w kolejnych latach. Wynik z 2020 roku jest o 11 punktów procentowych lepszy od czasu poprzedniego badania. Oczywiście, nie bez znaczenia jest fakt, że miniony rok to okres wprowadzenia pierwszych obostrzeń w życiu gospodarczym i społecznym - okres początku pandemii. Część osób właśnie ze względu na bezpieczeństwo decydowało się na zakupy online.
Bardzo ciekawe są także statystyki dotyczące urządzeń wykorzystywanych przy zakupach online. Najpopularniejsze są laptopy (80% wskazań), po nich plasują się telefony i smartfony (69%) oraz komputery stacjonarne (50%). Warto jednak dodać, jak diametralnie różni się rozłożenie procentowe w grupie badanych w wieku 15-24 lat. Aż 92% z nich zakupy online robi na telefonie!
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest ważne?
Przywołane wyżej statystyki mówią same za siebie - obecnie sklep internetowy to mus, jeżeli przedsiębiorca chce docierać do klientów. Jak jednak zaistnieć w ich świadomości, kiedy sieć pęka w szwach od konkurencyjnych ofert? Odpowiedzią na to pytanie jest dobra widoczność, a ją z kolei można osiągnąć poprzez skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego. Na czym ono polega? Od czego zacząć? Jakie są efekty pozycjonowania sklepów? Dowiecie się tego, czytając dalej nasz artykuł.
Na czym polega i jak zacząć pozycjonowanie Waszych sklepów?
Zadaniem pozycjonowania sklepu internetowego jest doprowadzenie witryny na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania na frazy istotne dla działalności. W ten sposób zwiększa się prawdopodobieństwo, że użytkownik szukający danego produktu trafi na naszą stronę, (w najbardziej optymistycznym scenariuszu) dokona konwersji i stanie się klientem.
"Standardowe" pozycjonowanie to zazwyczaj za mało, jeżeli chcemy pozycjonować sklep. E-commerce to specyficzna dziedzina, która jednocześnie wymaga zindywidualizowanego i holistycznego patrzenia. Sukces zależy od wielu czynników. Od czego zacząć? Jeżeli dopiero przenosicie się do sieci, przede wszystkim powinniście zacząć od dobrania odpowiedniej platformy dla sklepu. Niestety, nie jest to proste zadanie, bo każda z dostępnych platform ma swoje wady i zalety. Nie znajdziecie rozwiązania idealnego, ale postarajcie się znaleźć najlepiej dopasowane do swoich potrzeb. Dobrze przeanalizujcie funkcjonalności wielu platform, aby oszczędzić sobie problemów w przyszłości. Do najpopularniejszych należą Shopify, WooCommerce, BigCommerce, PrestaShop i Wix. Część z nich jest naprawdę prosta w obsłudze - posiadają np. generatory elementów typu "przeciągnij i upuść".
Przy wyborze platformy ważne jest także upewnienie się, że posiada ona takie możliwości, jak na przykład: modyfikacja meta tagów (title i description), wprowadzanie opisów (kategorii i podkategorii), uruchomienie bloga, dodanie modułu opinii o produktach. To ważne z punktu widzenia optymalizacji strony sklepu. Równie ważny jest wybór serwera - powinien być stabilny i szybki. Niektóre platformy (np. Magento) stosują serwery dedykowane.
Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego - co dalej?
Macie już wybraną platformę e-commerce, co dalej? Skuteczne pozycjonowanie sklepów w dużej mierze jest efektem optymalizacji strony, na którą składają się działania z zakresu doboru fraz kluczowych, content marketingu czy linkowania wewnętrznego w obrębie sklepu.
Dobór słów kluczowych to najważniejszy etap, który decyduje o skuteczności pozycjonowania. Najczęściej jako frazy wybiera się kategorie produktów lub konkretne produkty (najbardziej charakterystyczne dla danego sklepu). Przy doborze słów kluczowych warto skorzystać z narzędzi, może to być Senuto, Planer Słów Kluczowych Google, Ahrefs lub darmowe narzędzie AnswerThePublic. W przypadku pozycjonowania sklepów bardzo ważne jest, aby weryfikować słowa kluczowe i zmieniać je ze względu na pojawiające się trendy oraz zmieniającą się ofertę sklepu.
Kolejnym, kluczowym aspektem jest uporządkowana struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych. Tak zwana architektura informacji powinna być przemyślana i rozplanowana jeszcze przed dodaniem do strony jakichkolwiek produktów. Struktura powinna być przejrzysta i przybrać formę rozrastających się gałęzi drzewa. Docenią to nie tylko użytkownicy, ale też roboty Google.
Na widoczność sklepu w Internecie wpływ ma także content marketing, czyli treści na stronach kategorii, podkategorii i stronach produktowych. Najczęściej popełniane błędy to brak jakichkolwiek treści lub duplikowanie opisów od producentów. Należy zadbać o unikalny content i odpowiednio go zoptymalizować, zarówno ze względu na rozmieszczenie fraz kluczowych, jak i formatowanie. Każdy opis powinien mieć nagłówek H2 i śródtytuły (od H2 do H6).
Pozycjonowanie e-sklepu należy wzmocnić poprzez linki wewnętrzne i zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne polega na odsyłaniu użytkowników np. do innych podstron, kategorii. Linki mogą znaleźć się w menu, stopce, ale także w artykułach blogowych. Linki na zewnętrznych serwisach to również ważny element działań SEO. Należy jednak zadbać, aby pojawiały się na zaufanych witrynach o mocnych parametrach.
Wiecie, jak pozycjonować sklep internetowy - czy możecie to zrobić samodzielnie?
Pozycjonowanie sklepu online wydaje się żmudnym i trudnym zadaniem i rzeczywiście tak jest w sytuacji, gdy nie mamy doświadczenia w SEO. Dlatego czasem nie warto robić tego na własną rękę - już błędnie dobrane słowa kluczowe na początku procesu, uniemożliwią zwiększenie sprzedaży. Najlepiej w takiej sytuacji zdecydować się na współpracę ze specjalistami np. z SEOSki. Z naszą pomocą nie tylko zwiększycie liczbę klientów, ale też wzmocnicie pozycję marki na rynku i staniecie się rozpoznawalni wśród użytkowników sieci.