1. 3 korzyści z pozycjonowania zagranicznego
1.1. Zwiększenie widoczności witryny i biznesu
1.2. Większy ruch na stronie i wzrost konwersji
1.3. Odkrycie, które treści na stronie działają, a które nie
2. Pozycjonowanie zagraniczne — etapy
2.1. Analiza rynku i zachowań użytkowników
2.2. Wybór słów kluczowych, audyt serwisu i analiza konkurencji
2.3. Właściwe pozycjonowanie za granicą
3. Skuteczne pozycjonowanie stron na rynki zagraniczne — to warto wiedzieć!
Niezależnie od tego, czy Wasz biznes już działa poza granicami kraju, czy dopiero planujecie wejść na rynek międzynarodowy — pozycjonowanie zagraniczne to temat, z którym warto się zaprzyjaźnić. Jak doskonale wiemy, w Internecie granice praktycznie nie istnieją. Oznacza to między innymi to, że oferowane przez Was produkty, bez problemu może zamówić klient z drugiego końca Europy, a nawet świata. Pojawia się jednak inne wyzwanie, czyli to, jak dotrzeć do potencjalnych odbiorców spoza Polski. Właśnie tym zajmuje się pozycjonowanie zagraniczne. Przeczytajcie, z jakich działań się składa i o czym należy pamiętać, jeżeli zdecydujecie się dołączyć je do swojej strategii.
3 korzyści z pozycjonowania zagranicznego
Pozycjonowanie zagraniczne jest konieczne, jeżeli chcecie dotrzeć ze swoją witryną do jak największej liczby rynków. Tego typu optymalizacja ma przede wszystkim umożliwić wyszukiwarce rozpoznanie języka oraz kraju, na który nakierowana jest Wasza treść.
Każdy z Was zna przysłowie "Co kraj to obyczaj". Można powiedzieć, że ta sama zasada ma zastosowanie w przypadku indeksacji witryn w przeglądarce. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych za granicą będzie różniło się od tego na rodzimym gruncie. Wynika to nie tylko bezpośrednio z różnic związanych z ruchem sieciowym, ale też z tych kulturowych czy dotyczących przyzwyczajeń Internautów.
Być może zastanawiacie się teraz, czy w ogóle warto zdecydować się na pozycjonowanie za granicą. Oznacza przecież dodatkową pracę i kolejne koszty. Przyjrzyjmy się więc korzyściom, jakie daje.
Zwiększenie widoczności witryny i biznesu
Jeżeli firma zdecyduje się na pozycjonowanie zagraniczne, to zacznie być dostępna dla użytkowników sieci z innych krajów. Tym samym zwiększycie rozpoznawalność biznesu, a gdy działania zostaną wdrożone poprawnie — zaistniejecie w świadomości odbiorców spoza macierzystego rynku.
Większy ruch na stronie i wzrost konwersji
Optymalizacja witryny pod kątem zagranicznych odbiorców ma na celu między innymi zdobycie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania dla danego języka. Wyższa pozycja to więcej odwiedzających stronę — i tym samym — większa szansa na konwersję (chociażby w przypadku sklepów). Kolejny profit dla biznesu!
Odkrycie, które treści na stronie działają, a które nie
Pozycjonowanie na rynki zagraniczne wymaga szczegółowej analizy serwisu. Jest to okazja do tego, aby przyjrzeć się jego zawartości. Dzięki temu dowiecie się, które treści działają, a które nie spełniają swojej funkcji.
Pozycjonowanie zagraniczne — etapy
Aby pozycjonowanie zagraniczne przynosiło wymienione wcześniej korzyści, należy przygotować plan działania i nie zapominać o żadnym z wymienionych poniżej etapów.
Analiza rynku i zachowań użytkowników
Zanim podejmiecie się pozycjonowania zagranicznego, koniecznie musicie "zbadać teren". Dowiedzcie się przede wszystkim:
- jaki jest udział różnych wyszukiwarek na danym rynku. Przeważa Google, Yahoo, Bing, czy może lokalna wyszukiwarka? Kraje, w których konkurencja Google osiąga wysokie wyniki to na przykład Czechy, Chiny i Japonia
- jakie są przyzwyczajenia użytkowników sieci dot. zakupów online (np. jaką formę płatności preferują)
- jakiego języka (lub dialektu) używają konkurencyjne strony
- jak duży ruch osiągają witryny podobne do Waszych
- czy użytkownicy Internetu w danym kraju mają zaufanie do firm z zagranicy
Odpowiedzi na te pytania, pozwolą Wam podjąć ostateczną decyzję o wejściu na zagraniczny rynek. Być może okaże się, że taka decyzja nie będzie biznesowo uzasadniona. W takim wypadku podobna analiza uchroni Was przed "przepaleniem" budżetu na nieskuteczne działania.
Wybór słów kluczowych, audyt serwisu i analiza konkurencji
Jednym z pierwszych kroków przy pozycjonowaniu zagranicznym (tak samo, jak podczas pozycjonowania w Polsce) jest dobór fraz kluczowych. Research umożliwia sprawdzenie, jakich wyrażeń używają potencjalni klienci, aby znaleźć to, co oferujecie. Należy uwzględnić różnice kulturowe i dobrać najbardziej konwertujące dla danego rynku słowa kluczowe.
Czytaj również: Pozycjonowanie longtail - poznaj jego korzyści!
Kolejnym koniecznym etapem jest obszerny audyt SEO, który najskuteczniej i najdokładniej przeprowadzi specjalistyczna agencja (SEOSki poleca się!). Co uwzględnia audyt? Przede wszystkim parametry mające wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania w danym kraju oraz określa potrzeby optymalizacyjne danego serwisu. Audyt jest kluczowy, ponieważ to na jego wynikach będzie bazowała cała strategia.
Co ważne audyt umożliwi także określenie stron konkurencyjnych do Waszego serwisu w danym kraju. Dodatkowo na bazie historycznych wzrostów u konkurencji, można wyznaczyć potencjalny czas na uzyskanie pierwszych efektów pozycjonowania.
Właściwe pozycjonowanie za granicą
Kolejne kroki podejmowane w ramach pozycjonowania za granicą są analogiczne do działań SEO w Polsce. Polegają na wdrożeniu zmian zasugerowanych w audycie. Równolegle do działań on-page (na stronie) prowadzi się te off-page (poza stroną). Celem tych ostatnich jest wzmocnienie autorytetu witryny poprzez pozyskiwanie linków zewnętrznych.
Jeżeli decydujecie się na pozycjonowanie zagraniczne, szczególną uwagę należy zwrócić na rodzaj używanej domeny. Z punktu widzenia wyszukiwarki Google najlepszą opcją jest TLD, czyli Top Level Domain — domena najwyższego stopnia, która przypisana jest do danego kraju (na przykład .de). Również użytkownicy patrzą przychylniejszym okiem na firmy z domenami dopasowanymi pod dany kraj. Jest jeden minus — wykupienie domeny TLD wiąże się z kosztami. Innym, tańszym wyjściem jest stworzenie subdomeny do istniejącej już strony. Trzeba jednak pamiętać, że ten rodzaj adresów internetowych zostanie potraktowany przez Google jako osobna strona/domena i nie będzie wyświetlać się na frazy kluczowe, na które do tej pory wyświetla się główna domena. Jednak z czasem można wypracować i osiągnąć tak samo dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, jak na głównej domenie.
Skuteczne pozycjonowanie stron na rynki zagraniczne — to warto wiedzieć!
Wiele osób zastanawia się, czy ulokowana w Polsce agencja SEO może przeprowadzać pozycjonowanie zagraniczne. Jak najbardziej! Co więcej, z punktu widzenia klientów jest to dużo wygodniejsze i praktyczniejsze rozwiązanie niż agencja z kraju, w którym chcą się pozycjonować. Dlaczego? Przede wszystkim uniknie się problemu z komunikacją. Osoba zajmująca się marketingiem w firmie nie musi znać języka rynku docelowego, a to zmniejsza ryzyko nieporozumień. Również koszty prowadzenia działań SEO mogą okazać się niższe, gdy wybierzecie polską agencję. Nie stracicie też na przewalutowaniu.
O czym należy jeszcze pamiętać, gdy budujecie swoją widoczność w sieci na rynku zagranicznym? Wysokiej jakości teksty i tłumaczenia to podstawa! Czy zlecacie teksty na stronę, czy artykuły do publikacji na portalach zewnętrznych — korzystajcie z usług profesjonalnych copywriterów. Co więcej, warto skonsultować wyniki ich pracy z native speakerem danego kraju, który wyłapie "niezręczności" językowe niezauważalne dla osoby, posługującej się na co dzień innym językiem.
Zagraniczne pozycjonowanie i optymalizacja strony www — nie wypływajcie na obce wody bez przygotowania!
Chcąc podbić serca zagranicznych użytkowników sieci, którzy także są Waszymi potencjalnymi klientami, musicie zdawać sobie sprawę z tego, że często dzieli nas coś więcej niż sam język. Dlatego, przystępując do pozycjonowania zagranicznego, musicie odpowiednio się przygotować, przeprowadzić analizę rynku i zachowań odbiorców. Tylko całościowe spojrzenie na proces pozwoli Wam cieszyć się z sukcesu. Pamiętajcie o zleceniu działań sprawdzonej agencji i copywriterom, którzy dopasują Wasz przekaz dla zagranicznego odbiorcy.
I tutaj ponownie zgłasza się SEOSki wraz ze swoim zespołem! Współpracujemy z native speakerami i dowozimy najwyższej jakości Content oraz linkowanie zewnętrzne.