Protokół HTTP lub HTTPS to element poprzedzający adres każdej strony internetowej. Choć przeciętny użytkownik Internetu nie zwraca na niego uwagi, to odpowiedni protokół ma bardzo duże znaczenie, również ze względu na SEO. Chcecie się dowiedzieć, czym charakteryzują się poszczególne wersje protokołu HTTP? Czym różni się od HTTPS? Przeczytajcie nasz artykuł, w którym zebraliśmy najważniejsze informacje.
HTTP - relikt przeszłości?
Jeżeli interesujecie się tematem SEO, to na pewno nie raz słyszeliście o HTTP i HTTPS w kontekście pozycjonowania. Czy jednak wiecie, czym owe protokoły są? Czas im się przyjrzeć. W największym uproszczeniu, HTTP, czyli Hypertext Transfer Protocol odpowiada za komunikację serwera z przeglądarką. Został on stworzony ponad 20 lat temu! HTTP/1.1 spisali w 1999 roku członkowie IETF (Internet Engineering Task Force), czyli międzynarodowego, nieformalnego stowarzyszenia osób interesujących się ustanawianiem standardów organizacyjnych i technicznych w Internecie.
Głównym celem HTTP jest przedstawienie treści danej strony użytkownikowi, który wysłał żądanie. Cały proces można przedstawić następująco:
- Klient wysyła zapytanie (żądanie) na serwer.
- Serwer odsyła mu dane, czyli zasoby witryny, jej treści
Ważny jest fakt, że protokół HTTP nie określa, w jaki sposób dane dotarły z punktu A do punktu B. Nie przechowuje też danych - to protokół bezstanowy. Zaletą tego rozwiązania jest nieobciążanie serwera dużą ilością danych, co usprawnia jego działanie.
Jednak fakt, że HTTP nie przechowuje danych, ma też swoje minusy, które odczuwa się szczególnie wtedy, gdy korzystamy z witryny kilka razy w krótkich odstępach czasu. Za każdym razem dane muszą być ponownie pobierane z serwera. Z tego powodu, wiele stron wykorzystujących protokół HTTP, korzysta z ciasteczek (ang. cookies) i to za ich pomocą właściciele witryn zbierają informacje na temat odwiedzających. Jeżeli marketing internetowy i SEO nie są dla Was nowością, to wiecie, że takie dane są bardzo cenne i wykorzystuje się je na przykład w kampaniach remarketingowych.
Co różni protokół HTTP od HTTPS?
Skróty HTTP i HTTPS przed adresem URL oznaczają to, w jaki sposób użytkownik Internetu otrzyma informację z serwera, wchodząc na stronę, gdzie znajduje się treść, z jaką chce się zapoznać. Główna różnica pomiędzy protokołami polega na sposobie zabezpieczania witryny i przekazywania danych. W przeciwieństwie do HTTP, HTTPS szyfruje przesyłane dane. Posiada on dodatkową formę zabezpieczenia w postaci szyfrowanego certyfikatu SSL - Secure Socket Layer. Zapewnia on bezpieczeństwo połączeń i jest istotnym elementem ochrony. To bardzo ważne dla użytkowników, którzy oczekują gwarancji poufności danych, jakie wymieniane są na drodze klient-serwer i serwer-klient.
Dzięki SSL protokół HTTP chroni przed dostaniem się niepowołane ręce takich danych jak loginy, hasła i inne wrażliwe dane (np. PESEL, nr dowodu osobistego, adres czy numery i daty ważności kart, za pomocą których dokonujemy płatności). Protokół HTTP to konieczność przy stronach związanych z bankowością elektroniczną, sklepach internetowych czy innych witrynach, na których jest możliwość wpisania danych osobistych.
Wdrożenie certyfikatu SSL nie jest bez znaczenia dla SEO, ponieważ to jeden z ponad dwustu czynników, jakie Google bierze pod uwagę, oceniając wartość strony pod kątem użytkowników. Co więcej, wyświetlając w Chrome niezabezpieczoną witrynę, widzą oni komunikat, który ich o tym informuje. Sprawia to, że odwiedzający tak szybko, jak trafili na stronę, mogą ją opuścić.
Wersje protokołu - HTTP/1.1, HTTP/2, HTTP/3
Ciągły rozwój jest znamienny dla wszelkich technologii, a dla Internetu szczególnie. Nic więc dziwnego, że HTTP/1.1, który ma już ponad 20 lat, został zastąpiony w 2015 roku przez nowszą wersją. Protokół HTTP/2 rozwiązuje wiele problemów, a najważniejszą z jego możliwości jest zwiększenie prędkości ładowania stron www nawet dwukrotnie! Przedsiębiorstwo informatyczne Cloudflare podzieliło się informacją, według której średnia zmniejszyła się z 9 sekund do 4,3! Należy zaznaczyć, że aby nowa wersja działała, musi mieć certyfikat SSL.
Jak osiągnięto tę nową jakość i szybkość połączenia? Zmniejszono ilość zapytań generowanych do serwera www przez przeglądarkę. W przypadku HTTP/2, gdy wchodzisz na stronę, to nawiązujesz jedno połączenie, które trwa do momentu opuszczenia strony. Pozostałe zmiany to nadawanie priorytetów i równoległe pobieranie wielu elementów strony. Priorytetyzacja polega na nadawaniu przez serwery wyższych priorytetów ważniejszym zasobom - a to z kolei wpływa na poprawę prędkości ładowania. Kolejną zaletą nowej wersji HTTP jest mechanizm PUSH, który przesyła zasoby przeglądarce, zanim ta o nie poprosi.
Pomimo licznych zalet i dostępności już od jakiegoś czasu, nadal wiele firm hostingowych nie wspiera protokołu HTTP/2.0. A z końcem 2020 roku pojawiła się w Polsce kolejna, przełomowa aktualizacja - HTTP/3, który opracowany został w 2018! Zamiast tak, jak do tej pory opierać HTTP na podstawowym TCP (Transmission Control Protocol), oparto go na QUIC. Przyspiesza on jeszcze bardziej ładowanie stron, ponieważ nie powoduje blokady wszystkich pakietów (porcji danych), gdy jeden ulegnie "zagubieniu".
Podsumowanie
Jeżeli zastanawiasz się nad wdrożeniem nowszych wersji HTTP, musisz wiedzieć, że Google zachęca do tego od dłuższego czasu. HTTP/2 i HTTP/3 wiążą się przede wszystkim z optymalizacją czasu wczytywania się stron, a to przecież czynnik, który jest brany pod uwagę podczas pozycjonowania.