1. Na czym polega przebudowa strony internetowej?
2. Skąd wiadomo, czy nadszedł czas na przeprojektowanie strony internetowej?
2.1. Zastanawiając się nad przebudową strony, zadajcie sobie te pytania
2.1.1. Podsumowanie — trzy najważniejsze powody, dla których strona potrzebuje redesignu
3. Przebudowa strony internetowej — najważniejsze etapy
3.1. Audyt obecnej strony i analiza konkurencji
3.2. Zrozumienie podróży użytkowników
3.3. Określenie celu redesignu oraz przekazu marki
3.4. Przygotowanie strategii przebudowy
3.4.1. Co powinna zawierać taka strategia?
3.5. Ochrona stron zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarki
4. Strony internetowe w przebudowie — odpowiednie przygotowanie jest kluczowe
Jeśli zdecydowaliście, że Wasza witryna wymaga przebudowy, to zwykle jest pewien oczywisty symptom lub problem, który zidentyfikowaliście. Być może jej wygląd jest przestarzały, a może ruch stanął w miejscu lub spada konwersja. Bez względu na przyczynę, przebudowa strony może zarówno rozwiązać wiele problemów, jak i – jeśli zostanie wykonane źle – zrujnować biznes. Przeczytajcie ten artykuł i dowiedzcie się, jak dzięki odpowiedniemu planowaniu i researchowi sprawić, że przeprojektowana strona internetowa odniesie sukces, a Wy unikniecie niepotrzebnego stresu.
Na czym polega przebudowa strony internetowej?
Przebudowa strony (inaczej redesign) polega na jej modernizacji, odświeżeniu jej w taki sposób, aby była maksymalnie funkcjonalna z punktu widzenia użytkownika, zgodna z najnowszymi trendami web designerskimi i nowocześnie wyglądała. Jest to po prostu dostosowanie jej do panujących standardów zarówno pod względem estetycznym, technicznym, merytorycznym, jak i optymalizacji pod wyszukiwarki.
Dlaczego w ogóle warto rozważać modernizację strony internetowej. To proste. Jest ona wizytówką Waszą/Waszej firmy w sieci. Prezentuje to, co macie do zaoferowania i zazwyczaj jest pierwszym "punktem styku" z potencjalnymi klientami. Dlatego witryna, która wygląda jak stworzona przez gimnazjalistę w latach dziewięćdziesiątych i generująca problemy techniczne, to antyreklama odstraszająca użytkowników sieci. Przebudowa strony pomoże zatrzymać odwiedzających ją na dłużej i stanie się najlepszym narzędziem marketingowym, jakie będziecie mieć do swojej dyspozycji.
Skąd wiadomo, czy nadszedł czas na przeprojektowanie strony internetowej?
Zanim zainwestujecie czas i budżet firmy w przeprojektowanie witryny, upewnijcie się, że robicie to z właściwych powodów. Przesłanki typu „Ten wygląd po prostu mi się już nie podoba” czy „Konkurent właśnie przeprojektował swoją witrynę, więc ja też muszę” nie są wystarczające. Jeśli istniejąca witryna skutecznie przyciąga odwiedzających witrynę i konwertuje, nie ma powodu, aby ją zmieniać. Pozwólcie analizie, a nie subiektywnej opinii, być sędzią.
Zastanawiając się nad przebudową strony, zadajcie sobie te pytania
- Czy obecnie strona jest mobile-friendly? Jak wyświetla się na urządzeniach mobilnych?
- Czy wygląd strony jest zgodny z ogólnym brandingiem marki?
- Czy od kiedy uruchomiliście obecną stronę internetową, Wasze cele biznesowe uległy zmianie?
- Czy strona jest prosta w nawigacji dla użytkowników sieci? Innymi słowy, czy nie mają oni trudności z trafieniem na treści, których potrzebują?
- Czy strona spełnia swój główny cel? Czy konwertuje? Jaki jest jej współczynnik odrzuceń?
- Czy funkcjonuje bez zarzutu i nie generuje błędów?
- Czy witryna jest łatwa "w utrzymaniu"? Innymi słowy, czy jest prosta pod względem publikowania treści i aktualizacji? Czy jest zbudowana na intuicyjnym CMS-ie (systemie zarządzania treścią)?
Analizując swoje odpowiedzi na te pytania, powinniście szybko się zorientować, czy nadszedł czas na przeprojektowanie witryny.
Podsumowanie — trzy najważniejsze powody, dla których strona potrzebuje redesignu
- witryna nie zapewnia wartości odwiedzającym
- nie jest dostosowana do użytkowników urządzeń mobilnych
- jest przestarzała i niemodna
Zakładając, że wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na konieczność przebudowy strony, poznajcie kluczowe kroki, które należy podjąć.
Przebudowa strony internetowej — najważniejsze etapy
Audyt obecnej strony i analiza konkurencji
Na samym początku ścieżki, udokumentujcie swoje aktualne wskaźniki wydajności, czyli performance metrics. Dzięki temu będziecie wiedzieć, w jakim miejscu znajduje się obecnie witryna internetowa i jakie wskaźniki można poprawić poprzez przeprojektowanie. Przeanalizujcie między innymi miesięczną liczbę odwiedzających, bounce rate (wskaźnik odrzuceń), czas spędzany na stronie, liczbę zaindeksowanych podstron, frazy kluczowe z najlepszymi wynikami czy miesięczną liczbę pozyskiwanych leadów. Wiele z tych danych można pozyskać np. w narzędziu Google Analytics. Oczywiście znaczenie każdego z tych wskaźników będzie się różnić w zależności od celów danej witryny.
Chociaż obsesja na punkcie konkurencji nie jest niczym dobrym, warto też dowiedzieć się, jak wypadacie w porównaniu z innymi firmami. Swoich konkurentów z wyszukiwarki możecie poznać między innymi dzięki narzędziom Senuto i Ahrefs. Spójrzcie na witryny konkurencji i zwróćcie uwagę na to, co Wam się w nich podoba, a co nie. Ten proces uświadomi, co można zrobić lepiej na swojej stronie internetowej.
Czytaj również: Web design i SEO - współpraca na rzecz lepszych wyników
Zrozumienie podróży użytkowników
Podróż użytkownika (user journey) przedstawia etapy, przez które przechodzi użytkownik w drodze do zakupu i skupia się na różnych działaniach oraz emocjach, które odczuwa na każdym z tych etapów. Jedynym sposobem na osiągnięcie sukcesu jest zrozumienie, czego szuka użytkownik, na jakie pytania oczekuje odpowiedzi i jak będzie ich szukać na witrynie w drodze do zakupu. Dlatego pytanie, które należy sobie zadać, planując przebudowę strony, brzmi „Czy są jakieś dziury, do których może wpaść na witrynie użytkownik podczas swojej ścieżki?”. Jak zdobyć odpowiedź na to pytanie? Można po staremu — przeprowadzając z klientami wywiad lub ankietę dotyczącą doświadczeń ze stroną. Można też wykorzystać nowocześniejsze sposoby i zaprzęgnąć do pracy takie narzędzia jak User Testing czy mapy termiczne Hotjar.
Określenie celu redesignu oraz przekazu marki
Jak już ustaliliśmy, istnieje powód, dla którego musicie przeprojektować swoją witrynę. Teraz nadszedł czas, aby zagłębić się w te powody i ustalić konkretne, realne do osiągnięcia cele. Na podstawie ustaleń z audytu witryny, będziecie mieli pojęcie o tym, które obszary wymagają poprawy. To dobry start do tworzenia celów. Przykład? Być może obecna strona ma stały strumień docierającego do niej ruchu, a mimo to nowe leady (kontakty) nie napływają. W tym przypadku celem może być zwiększenie współczynnika konwersji o x procent w ciągu sześciu miesięcy.
A co z przekazem? Przed stworzeniem nowego projektu witryny i świeżych treści, jasno sprecyzujcie swój branding, komunikaty i unikalną propozycję wartości. Dzięki temu cała witryna będzie spójna, a odwiedzający witrynę po raz pierwszy, od razu zrozumieją, co robicie i jakie może to przynieść im korzyści.
Przygotowanie strategii przebudowy
Gdy wiecie już, jakie są problemy obecnej witryny i macie zdefiniowane cele, jesteście gotowi do zbudowania strategii przebudowy, która pozwoli na osiągnięcie tych celów.
Co powinna zawierać taka strategia?
- site mapa — nowa mapa witryny to Wasza szansa na reorganizację istniejących stron, usunięcie starych, niepotrzebnych i dodanie nowych, których być może brakuje.
- strategia przekazu — musicie dobrze zrozumieć, jakie jest Wasze przesłanie. Jaką historię próbujecie opowiedzieć na swojej stronie internetowej? W jaką podróż chcecie zabrać swoich kupujących i co pozwalacie im osiągnąć? Jakie problemy lub wyzwania pomagacie im przezwyciężyć?
- mapa user flow — mapa przepływu użytkowników odwzorowuje konkretne kroki, które oczekiwane są od nich na poszczególnych etapach, aby wykonać akcję. Mapowanie idealnego przepływu użytkowników pomoże Wam zacząć myśleć o tym, jak odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Kiedy już zaplanujecie, jak użytkownicy będą poruszać się po stronie, pora zoptymalizować różne etapy ich podróży.
- research słów kluczowych — to ważny krok w optymalizacji nowej witryny pod kątem wyszukiwania i w zdobywaniu wiedzy na temat tego, czego szukają użytkownicy. Znajomość fraz, których szukają idealni klienci, pozwala używać ich podczas pisania treści witryny. To z kolei pomaga nie tylko zdobywać wyższe pozycje w rankingu wyszukiwarki, ale także lepiej rezonować z odbiorcami. Do researchu słów kluczowych używajcie takich narzędzi jak na przykład Planer Słów Kluczowych Google czy Answer the Public.
Ochrona stron zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarki
Przeprowadzając analizę, dowiedzcie się, które strony generują największy ruch, zdobywają najwięcej linków przychodzących i konwertują najwięcej potencjalnych klientów. Jeśli planujecie przenieść którąkolwiek z tych wartościowych stron, upewnijcie się, że tworzycie odpowiednie przekierowania 301. Więcej o tych przekierowaniach przeczytacie TUTAJ.
Po czasie audytów i planowania przychodzi pora na projektowanie i tworzenie nowej witryny. To dla niektórych najciekawsze etapy, ponieważ tygodnie ciężkiej pracy wreszcie zaczynają przyjmować konkretny kształt. Przed opublikowaniem sprawdźcie stronę między innymi pod kątem uszkodzonych linków, brakujących obrazów, weryfikacji metadanych i przekierowań.
Strony internetowe w przebudowie — odpowiednie przygotowanie jest kluczowe
Pamiętajcie, gdy myślicie o przeprojektowaniu swojej strony, pierwszym krokiem jest zawsze określenie, dlaczego chcecie to zrobić. Upewnijcie się, że decyzja jest uzasadniona. Od tego momentu sukces przedsięwzięcia będzie zależał od poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na przygotowanie i planowanie.