1. Czym jest SEO (Search Engine Optimization)?
2. Co zrobić, aby wyszukiwarki oferowały Wasz content w wynikach wyszukiwania?
3. Jak działa rankowanie Google? Od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania?
4. Czy Twoja firma powinna zainwestować w SEO?
6. Podstawy SEO – słowa kluczowe, budowa strony, treść, optymalizacja
6.1. Planowanie i analiza słów kluczowych
7. Jak zbudować strategię SEO?
8. Czy można zmierzyć efekty działań SEO?
Chociaż temat SEO jest tak złożony, że nie sposób jest poruszyć każdego jego aspektu w pojedynczym artykule, to postanowiliśmy dostarczyć Wam najważniejsze informacje na temat optymalizacji strony w wynikach wyszukiwania. Tak powstał ten przewodnik. Mamy nadzieje, że rozwieje wiele wątpliwości i odpowie na często pojawiające się pytania. Zachęcamy do lektury, a także do powracania do artykułu podczas trwania Waszej przygody z SEO.
Czym jest SEO (Search Engine Optimization)?
Co dzieje się, kiedy potrzebujecie znaleźć mechanika, który zajmie się przebitą oponą w Waszym aucie? Albo, gdy postanowicie znaleźć i kupić ciekawą książkę na temat marketingu? To oczywiste - zwracacie się do Google. Zrobi tak też 81% osób, które kupują online. Po prostu, gdy musimy zmierzyć się z problemem, wyzwaniem lub wyborem - googlujemy interesujący nas temat. Prawda jest taka, że biznes, który nie istnieje w Google, ma małe szanse na przetrwanie. Dlatego tak ważne jest odkrycie odpowiedniej strategii, która tę obecność zbuduje.
Czym jest więc wciąż tajemniczo dla niektórych brzmiące SEO (Search Engine Optimization)? To działania (umiejętność a może sztuka?) przekonania wyszukiwarek internetowych takich jak Google, Bing, Yahoo, aby polecały użytkownikom Wasz content jako rozwiązanie ich problemów. W swej istocie SEO skupia się na rozszerzaniu widoczności firmy, poprawiając jej pozycję na stronie wyników wyszukiwania, czyli w SERP-ach (Search Engine Result Pages). Po co? Aby doprowadzić do strony więcej użytkowników Internetu i zwiększyć szanse na konwersję.
Jeżeli ktoś, kto nie ma pojęcia o SEO i zapyta Was czym ono jest, to w największym uproszczeniu można odpowiedzieć: to strategia, która ma na celu zapewnić, że gdy ktoś wygoogluje Wasz produkt, usługę lub ich kategorię, to szybko trafi do Waszej strony internetowej. Oczywiście jest to symplifikacja i spłycenie tego złożonego procesu, ale oddaje jego istotę.
Co zrobić, aby wyszukiwarki oferowały Wasz content w wynikach wyszukiwania?
To, jak wysoko w rankingach i jak często się pojawiacie, oparte jest na merytorycznych kryteriach - wyszukiwarki nie działają "na ślepo", przyznając jednej stronie taką pozycję, a drugiej taką wedle kaprysu. Pokazują wyniki, które uważają za najlepiej dopasowane do potrzeb użytkowników. Tak więc, jeżeli chcecie, aby oferowały im Wasz content musicie się postarać. Musicie upewnić się, że wyszukiwarki rozumieją kim jesteście i co oferujecie. Co więcej, trzeba je przekonać, że to Wy jesteście najbardziej wiarygodni. Łatwiej powiedzieć niż wykonać. Jest to jednak do zrobienia i jesteśmy przekonani, że po przeczytaniu naszego przewodnika SEO będziecie bogatsi o wiedzę, która w tym pomoże.
Jak działa rankowanie Google? Od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania?
Czy zastanawialiście się kiedyś, skąd Google "wie", jak rankować stronę? Przede wszystkim, wyszukiwarki mają tylko jeden cel - dostarczyć użytkownikom najtrafniejszych odpowiedzi lub informacji. Za każdym razem, gdy wpisujecie zapytanie, algorytmy wyszukiwarek wybierają te strony, które najbardziej do niego pasują, a następnie "ustawiają je" w kolejności, eksponując najbardziej popularne i z największym autorytetem.
Tak więc, aby dostarczyć odpowiedniej informacji, wyszukiwarki analizują dwa czynniki. Pierwszy z nich to zgodność treści na stronie z zapytaniem. Tę zgodność wyszukiwarka ocenia, biorąc pod uwagę takie elementy jak słowa kluczowe i tematy. Drugi czynnik to autorytet strony mierzony jej popularnością. Wyszukiwarki zakładają, że im popularniejsze jest źródło (strona), tym cenniejszy z punktu widzenia czytelnika content zawiera.
Żeby przeanalizować te wszystkie informacje, wyszukiwarki używają skomplikowanych algorytmów, których szczegóły trzymają w sekrecie. Na szczęście, z czasem specjaliści od SEO zidentyfikowali niektóre parametry, które są brane pod uwagę podczas nadawania rangi strony w Google - są to tak zwane "ranking factors". To na nich skupia się cała SEO strategia.
Czy Twoja firma powinna zainwestować w SEO?
Może czytacie nasz poradnik i myślicie sobie - "zaraz, czy mój biznes w ogóle tego potrzebuje?". W 99% odpowiedź brzmi - tak. Możecie zacząć się zastanawiać - czy Google nie powinno znaleźć mnie w sposób naturalny? Cóż, codziennie na świecie tworzonych jest miliony stron internetowych, ale tylko niewielki ich odsetek, osiąga swój cel. Jeżeli Wasza strona nie będzie wysoko w wynikach wyszukiwania, nie ma mowy o tym, żeby docelowa grupa odbiorców ją znalazła. Dlaczego? Według badań przeprowadzonych przez serwis HubSpot aż 75% użytkowników Internetu nie przechodzi dalej niż pierwsza strona wyników wyszukiwania! Jaki z tego wniosek? Jeżeli nie jesteście widoczni na tej stronie, to po prostu nie istniejecie dla 75% potencjalnych klientów.
Z lepszą pozycją w wynikach wyszukiwania poprawicie widoczność swojego brandu i ostatecznie zwiększycie konwersję. Czy istnieją jednak sytuacje, kiedy SEO nie jest potrzebne lub wręcz nieopłacalne? Jest ich niewiele, ale są. Wyróżnić można dwie. Pierwsza - gdy biznes jest krótkoterminowy (nie mylić z działalnością sezonową!). W tym przypadku działania SEO mijają się z celem, ponieważ wymagają one czasu, aby zaczęły przynosić oczekiwane skutki. Tak więc może dojść do sytuacji, w której skończysz działalność, a SEO nie zacznie jeszcze przynosić efektów.
Druga sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy nikt nie wyszukuje tego, co oferujesz. Zdarza się tak, gdy pracujesz w bardzo specyficznej lub wąskiej branży. Oczywiście przed podjęciem decyzji o zaniechaniu SEO, należy przeprowadzić szczegółową analizę!
SEO a SEM - zależność
W kontekście SEO pojawia się często skrótowiec SEM. Pojęcie to jest różnie tłumaczone, często mylnie utożsamia się SEM z płatną reklamą z Google, podczas gdy SEO to optymalizacja stron w organicznych wynikach wyszukiwania. Rozwinięcie SEM to Search Engine Marketing, czyli najprościej mówiąc - całość działań marketingowych w wyszukiwarkach. Tak więc SEM jest terminem szerszym - zawiera się w nim zarówno SEO, jak i płatne reklamy Pay Per Click (PPC). Teraz masz już świadomość różnicy między SEO i SEM.
Podstawy SEO – słowa kluczowe, budowa strony, treść, optymalizacja
Znamy już definicję SEO, wiemy, jak wyszukiwarki "porządkują" wyniki i dlaczego w ogóle warto zainteresować się optymalizacją pod kątem wyszukiwarek. Teraz czas, aby poradnik SEO przekazał Wam wiedzę, dotyczącą podstawowych działań, jakie należy podjąć, aby Wasza strona poprawiła swoją widoczność. Tę część podzielimy na trzy sektory - planowanie, on-page SEO i off-page SEO.
Planowanie i analiza słów kluczowych
Podjęliście decyzję o wprowadzeniu witryny na nowy poziom - rozpoczynacie jej przygodę z SEO. Brawo! Od czego jednak zacząć? Odpowiedni plan działania to podstawa, która pozwoli sukcesywnie zdobywać założone cele. Najważniejsze etapy planowania to: analiza wyszukiwań Waszych potencjalnych klientów, wybór słów kluczowych, pogrupowanie ich i dopasowanie do nich intencji wyszukiwań. Te pierwsze cztery etapy można określić jako ściśle dotyczące słów kluczowych. Kolejne cztery związane są bezpośrednio ze stroną, jest to zaplanowanie odpowiednich podstron, ich podstawowa optymalizacja SEO, zbudowanie struktur oraz opracowanie treści stron i jej rozwoju.
On-page SEO
On-page SEO (SEO na stronie), jak sama nazwa wskazuje dotyczy wszystkich tych "sygnałów", które Google otrzymuje i znajduje na Waszych stronach. Są to aspekty, na które możecie bezpośrednio wpływać i kontrolować - dlatego też najłatwiej jest zadbać o ich prawidłowość. Aby łatwiej zrozumieć on-page SEO, podzielimy te działania na dwie grupy - SEO techniczne i SEO treści.
Techniczne on-page SEO
Mówiąc o SEO technicznym, mamy na myśli aspekty takie jak: szybkość ładowania strony, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, struktura URL, nawigacja, sitemap, zabezpieczenie witryny czy jakość kodu. Szybkość ładowania strony jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na SEO. Nikt nie lubi czekać, szczególnie w czasach, kiedy się od tego całkowicie odzwyczailiśmy. Chcemy tego, co najlepsze i chcemy tego teraz. Google będzie więc wysyłał użytkowników do witryn, których treść ładuje się szybko, nawet przy słabym połączeniu internetowym.
Nie mniej istotne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych - to z nich korzysta przeważająca większość Waszych potencjalnych klientów. Dlatego, nawet jeżeli trafią oni na witrynę, ale jej content nie będzie wyglądał dobrze i uniemożliwi przeżycie czegoś, co nazywamy "pozytywnym doświadczeniem użytkownika", to odbiorca szybko porzuci stronę. Musicie wiedzieć, że Google przeprowadza indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych! W praktyce oznacza to, że na potrzeby indeksowania i tworzenia rankingów Google, używana jest przede wszystkim wersja mobilna strony. Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych zostało domyślnie włączone dla wszystkich nowych witryn 1 lipca 2019 roku. Pamiętajcie, że nie ma dwóch różnych indeksów - do wersji komputerowej i mobilnej. Jest jeden, a bot Google skanuje i indeksuje strony jako klient-smartfon (mobile-first)!
Wspomnieliśmy też o zabezpieczeniu witryny i jakości kodu, które również mają wpływ na SEO. To oczywiste, że strona zabezpieczona protokołem HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), który chroni integralność i poufność danych pomiędzy nią a komputerem użytkownika, jest bardziej wiarygodna. Z kolei, jeżeli chodzi o kod, to musi on być "przejrzysty", aby Google mógł efektywnie zrozumieć content na stronie. Powszechnie wiadomo, że najpopularniejsza wyszukiwarka "woli" i rozumie jedne języki programowania lepiej od innych (np. HTML od JavaScript).
Podsumowując techniczne on-page SEO należy przede wszystkim zaznaczyć i przypomnieć, że strona internetowa wygląda inaczej z naszego punktu widzenia, a inaczej dla wyszukiwarki. My widzimy cały wachlarz kolorów, grafik, różnorodnie sformatowanego tekstu. Z kolei dla wyszukiwarki jest tylko tekst - nic innego. W rezultacie tego, wszystkie elementy, których nie może wyświetlić w ten sposób, pozostają dla niej niewidoczne. Tak więc, z Waszego punktu widzenia może wyglądać dobrze, jednak Google uzna, że jej zawartość jest niedostępna.
On-page SEO treści
Nie wyczerpaliśmy oczywiście tematu związanego z technicznymi kwestiami on-page SEO. Poznaliście jednak podstawowe działania, jakie należy podjąć, aby ułatwić robotom wyszukiwarek znalezienie, zrozumienie i zindeksowanie strony. Teraz czas przyjrzeć się optymalizacji treści na stronie pod kątem SEO. Za każdym razem, gdy używacie wyszukiwarki, to szukacie contentu, na przykład informacji związanej z pewnym problemem. Jednak content może przyjmować różne postaci, nie tylko tekstu, ale też zdjęć, grafiki czy wideo.
Optymalizacja treści na stronie pod SEO obejmuje między innymi: tytuły, jakość i "bogactwo" contentu, linkowanie wewnętrzne, długość treści. On-page SEO treści jest w przeważającym stopniu związane z obecnością słów kluczowych, na które dana strona chce się rankować. Żeby Google zrozumiało, jakie to słowa, muszą się one znaleźć w:
- tytułach - im bliżej początku, tym lepiej
- adresach URL
- nagłówkach (H2, jeżeli content ma więcej poziomów, to również H3, H4, itd.)
- pierwszych stu słowach lub pierwszym paragrafie, jeżeli tekst jest na nie podzielony - to upewni Google, że strona rzeczywiście podejmuje dany temat
- meta-tytułe i meta-opisie
- nazwach plików graficznych i alt tagach - pamiętasz, jak pisaliśmy o sposobie, w który wyszukiwarki czytają content? No właśnie, jeżeli umieszczasz obrazy, to roboty widzą tylko ich nazwy
Wiecie już, jak należy zoptymalizować treść na stronie pod kątem słów kluczowych. Jednak key words to nie wszystko. Wasz content musi być wartościowy z punktu widzenia użytkownika Internetu, służyć jego celom, przynosić mu korzyści. Powinien też rozwiązywać problemy i odpowiadać na zapytania, które poszukujący wyraził w Google. Co ważne, treść powinna być także atrakcyjna pod względem różnorodności elementów. Użytkownicy oczekują "bogatego contentu" - nie tylko tekstu, ale też grafik, plików dźwiękowych, filmów, które ułatwią przyswajanie treści. A Google chce im tego dostarczyć.
Nie można pomijać tak istotnej kwestii związanej z optymalizacją contentu pod SEO, jaką jest regularne aktualizowanie treści na stronie. Dzięki temu, Google wie, że nie zostajecie w tyle, a użytkownicy trafiający na Waszą stronę, odnajdą tam najświeższe informacje, które nie straciły na wartości.
Temat on-page SEO związanego z treścią, zakończymy linkowaniem wewnętrznym, na którym Google opiera się, identyfikując, który content na Waszych stronach internetowych jest najważniejszy. Na czym polega takie linkowanie? Internal linking to linki w obrębie jednego serwisu, które umożliwiają (zarówno użytkownikom, jak i robotom) dotarcie do innych jego podstron. Mogą to być linki w tekście, jak i w postaci sekcji administracyjnych. Linkowanie wewnętrzne musi być proste, logiczne i przejrzyste. Zaleca się umieszczać linki wewnętrzne w treściach strony - na przykład w miejscu, gdzie jest wspomniana dana usługa, produkt czy pokrewny temat.
Off-page SEO
W poprzedniej sekcji omówiliśmy podstawy on-page SEO - zarówno te związane z kwestiami technicznymi, jak i te dotyczące treści. Oprócz on-page SEO (nazywanego także on-site SEO), należy zadbać także o off-site SEO. Jest to ta trudniejsza część, ponieważ czasem nie mamy na nią bezpośredniego i całkowitego wpływu. Czynniki off-site SEO to sygnały, wysyłane do Google nie przez nas i zmiany, jakie wprowadzamy do naszej strony (jej kodu, contenty), ale przez witryny osób trzecich. Tak więc do tej kategorii czynników należą głównie linki i wzmianki o Waszych stronach na innych witrynach i w mediach społecznościowych.
Linki przychodzące to najważniejszy element off-page SEO. Odnośniki do contentu z powiązanych tematycznie stron z autorytetem to bardzo mocny sygnał dla Google - ta strona jest wartościowa i popularna! O linkach przychodzących można myśleć jak o głosach - ludzie linkują do Waszego contentu, bo go doceniają.
Z kolei wzmianki pochodzące z profilów społecznościowych tworzą wokół strony, czyli wokół Waszego biznesu, pozytywny szum, który Google również interpretuje jako wyznacznik popularności i przydatności. Warto zaznaczyć, że roboty nie zawsze potrzebują linku do strony, czasem wystarczy sama wzmianka. Google będzie wiedziało, że mówi się o Waszych firmach, gdy tylko użyje się ich nazw. Oczywiście zależy nam wyłącznie na pozytywnych wzmiankach, w istotnych dla brandu kontekstach.
Oprócz wymienionych czynników off-site SEO należy także powiedzieć o Trust Signals (możemy użyć tłumaczenia - oznaki zaufania) i o zjawisku, które nabrało mocy w ostatnich latach, czyli Influencer Marketingu. Jako oznaki zaufania określić możemy wszelkiego rodzaju opinie, recenzje, pozytywne wypowiedzi na forum, komentarze pod postami itp. Jest to po prostu każda korzystna aktywność wokół Waszych firm, produktów, usług czy treści i obejmuje także social media. Z kolei współpraca z influencerem daje tę zaletę, że poprawia zwiększyć wiarygodność brandu. Wpływowa osoba mówi o Was, cytuje Wasz content, najprościej mówiąc - ręczy za Was. Jej wzmianki oddziaływują pozytywnie nie tylko na użytkowników Internetu, ale też na Google, które odnotowuje, że macie poparcie autorytetu.
Jak zbudować strategię SEO?
Jeżeli przeczytaliście uważnie poprzednią część artykułu, to wiecie, że, aby stworzyć strategię SEO, która naprawdę zadziała, to musicie zająć się trzema głównymi obszarami: konfiguracją techniczną strony, contentem i linkami. Przypomnijmy sobie i podsumujmy, co składa się na każdą z tych sfer.
Mówiąc o konfiguracji technicznej strony, mamy na myśli:
- stworzenie nawigacji po stronie, która będzie prosta do analizy dla botów i przyjazna dla użytkownika
- symplifikację adresu URL stron
- poprawę szybkości ładowania strony
- usunięcie dead linków (martwych linków, które wysyłają do nieistniejącej strony www)
- stworzenie plików sitemap i robots.txt, które przyśpieszają crawling i indeksowanie contentu strony
- wyeliminowanie zduplikowanego contentu, który powoduje, że wyszukiwarki nie mogą zdecydować, którą treść powinny pokazywać w wynikach wyszukiwania
Mówiąc o contencie, mamy na myśli:
- research słów kluczowych, które przyciągną na stronę odpowiednią grupę odbiorców, czyli mającą potencjał stania się klientami
- optymalizację on-page, zarówno tę dotyczącą słów kluczowych (optymalizacja tytułu, adresów URL, pierwszego paragrafu, metatytułu, metaopisu, nazw plików graficznych i alt tagów), jak i tę dotyczącą linków wewnętrznych, długości treści czy różnorodności multimediów
Mówiąc o linkach, mamy na myśli:
- link building, czyli proces zdobywania linków prowadzących do danej strony. Można przyjąć różne postawy podczas budowania strategii linkbuildingu. Opierają się one na linkach naturalnych, sponsorowanych czy guest postingu (publikowanie artykułów na blogach osób trzecich w zamian za możliwość umieszenia w nich linku)
Dopiero uwzględnienie w strategii SEO tych wszystkich trzech zakresów działań i wykonanie ich poprawnie, pozwoli danej stronie na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. To właśnie wymienione wyżej czynniki decydują o jej sukcesie lub porażce.
Czy można zmierzyć efekty działań SEO?
Wiecie już, co jest odpowiedzialne za pozycję strony w wynikach wyszukiwania i jakie działania SEO musicie podjąć. Zajęliście się tym i oczekujecie rezultatów - to oczywiste. Jak więc sprawdzić, czy wysiłki przynoszą pozytywne efekty? Czy to w ogóle możliwe? O tym przeczytacie w tej części poradnika.
Monitorowanie działań SEO jest możliwe. Co więcej jest koniecznie, aby w dalszym ciągu rozwijać strategię i wprowadzać pozycjonowanie na jeszcze wyższy poziom. Jak wygląda takie "mierzenie sukcesu SEO"? Oznacza tyle, co śledzenie danych o ruchu, zaangażowaniu odwiedzających stronę i linkach. Zazwyczaj firmy ustalają własne kluczowe wskaźniki efektywności, czyli tak zwane SEO KPIs (Key Performance Indicators), najpopularniejsze to:
- wzrost ruchu organicznego na stronie internetowej
- rankingi słów kluczowych
- średni czas spędzony na stronie i bounce rate (współczynnik odrzuceń)
- konwersja z ruchu organicznego
- liczba indeksowanych stron
- baza linków (nowe linki prowadzone do strony, ale także utracone linki)
Mówi się, że jeżeli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz też tego poprawić. Zasada ta dotyczy także SEO. Analiza różnych wskaźników pozwala na zmierzenie efektów działań i ciągłe udoskonalanie jest kluczowe dla pozycjonowania stron. Daje wgląd w realny wpływ działań SEO na stronę i umożliwia zmianę priorytetów w momencie, gdy widzimy, że coś nie działa tak, jakbyśmy chcieli.
Warto jednak w tej części naszego poradnika szczególnie podkreślić fakt, że SEO to długoterminowa strategia, a nie jedno, odosobnione machnięcie różdżką i oczekiwanie na szybkie rezultaty. Jak już wiecie SEO opiera się na trzech podstawowych filarach - technicznym, contencie i linkach. Aby strategia wydała owoce, wszystkie te filary muszą być solidne. A jak możecie się domyślić, nie da się tego sprawić w jedną noc.
Chociaż takie elementy jak optymalizacja metaopisów, nagłówków mogą przynieść pozytywny efekt szybko po ich zaimplementowaniu, to inne działania SEO wymagają czasu. Jest to czasem żmudna i koronkowa praca, ale poprawnie wykonana, skutkuje nadaniem do wyszukiwarek następującego sygnału: mamy wartościowy content, który usatysfakcjonuje użytkowników interesujących się danym tematem.
Lokalne i regionalne SEO
Wiecie już całkiem sporo na temat SEO. Czas dowiedzieć się o działaniach, które w jeszcze lepszy sposób zadziałają na korzyść Waszych firm. Jest to SEO lokalne i regionalne, które sprawdzi się dla przedsiębiorców prowadzących działalność w obrębie danego miasta (SEO lokalne) lub np. województwa (SEO regionalne). Na czym polegają te "odmiany" SEO? Są to działania optymalizacyjne dążące do tego, aby strona wyświetlała się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z danym regionem.
Jak wygląda to w praktyce? Dobiera się odpowiednie frazy kluczowe zawierające nazwy geograficzne np. "masaż Wrocław", "zakład pogrzebowy Warszawa" i w ten sposób kieruje się ofertę do grupy odbiorców zamieszkujących dane miasto lub region. Warto przy okazji zwrócić uwagę, że takie frazy kluczowe zawierające nazwy geograficzne (frazy lokalne) charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością. Oznacza to, że mamy większe szanse na sukces i konwersję. Również ich cena jest niższa niż w przypadku np. fraz kluczowych ogólnopolskich.
Co jeszcze przemawia za wdrożeniem działań z zakresu local SEO? Liczby - 97% klientów używa wyszukiwarek w celu znalezienia informacji o lokalnych biznesach. Zazwyczaj szukają sugestii dotyczących sprzedawców, miejsc i adresów konkretnych firm.
White hat i black hat SEO
SEO, jak praktycznie każda nasza działalność, może mieć też swoje ciemne strony. W tej części przedstawimy Wam coś, czego mamy nadzieję, nigdy nie wypróbujecie. Mowa o black hat SEO. I nie chodzi nam tylko o etyczne aspekty, ale również o szkodzie, jaką możecie wyrządzić swoim stronom. Ale zaraz, zastanawiacie się pewnie, o czym my w ogóle mówimy i czym jest to dziwne określenie black hat SEO.
Black hat SEO to najprościej mówiąc pozycjonowanie strony poprzez manipulacje algorytmami wyszukiwarek i używanie technik niezgodnych z zaleceniami tych wyszukiwarek. Jakie są to praktyki? Najczęściej mamy do czynienia z:
- upychaniem słów kluczowych (keyword stuffing) - czyli zapełnianiu strony frazami, umieszczanie słowa kluczowego w ponadnaturalnej liczbie, czasem w miejscach w ogólne z nim nie związanych. Taki tekst zazwyczaj nie nadaje się prawie wcale do czytania przez użytkowników Internetu, nastawiony jest wyłącznie na poprawienie pozycji witryny na konkretne wyrażenia. Frazy kluczowe mogą pojawiać się także w takich miejscach jak stopki czy sidebary
- maskowaniem (cloaking) - polega na tym, że inną zawartość strony przedstawia się robotom wyszukiwarek, a inną użytkownikom odwiedzającym stronę internetową. W tym celu sprawdza się adres IP lub nagłówek programu klienckiego. Przykładem cloakingu jest na przykład wyświetlanie dodatkowych treści zawierających frazy kluczowe, gdy użytkownik przedstawia się jako robot wyszukiwarki
- tworzeniem thin content (cienkiej treści) - polega na sztucznym generowaniu dodatkowych stron, których jedynym celem jest duże zagęszczenie słowami kluczowymi. Takie strony nie mają żadnej wartości z punktu widzenia odwiedzającego stronę, bywa też, że są przekopiowywane z innych serwisów - co dodatkowo jest naruszeniem prawa autorskiego
- ukrywaniem elementów w treści (lub elementów) w kodzie - niestety, to powszechna technika manipulowania rankingami. Najczęściej stosuje się umieszczanie białego tekstu na białym tle (ukrywanie np. słów kluczowych poprzez dostosowywanie ich koloru do koloru strony)
- automatycznym niejawnym przekierowywaniem użytkowników bez ich zgody na inną stronę
To tylko niektóre z działań zaliczanych do black hat SEO. Oczywiście, ludzka wyobraźnia i "kreatywność" w sposobach na oszukiwanie wyszukiwarek nie ma granic. Jednak, jeżeli kiedyś przyjdzie Wam do głowy, aby pójść na skróty i zastosować jedną z wymienionych technik, musicie wiedzieć, że możecie słono za to zapłacić. Google przewiduje sankcje za nieuczciwe działania SEO.
Najpierw właściciel takiej strony zostanie poinformowany o wykrytych nieprawidłowościach. Następnie na stronę zostanie nałożony filtr, który spowoduje, że pozycja strony w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy spadnie. Ostatecznie za samowolkę zapłacić możemy nawet usunięciem strony z indeksu. Dlatego przed wybraniem drogi na skróty, warto dobrze się zastanowić.
Jak możecie łatwo się domyślić, white hat SEO stoi po "jasnej stronie mocy". To działania pozycjonujące stronę zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. White hat SEO to doskonalenie contentu, optymalizacja strony pod kątem zwiększania jej wartości dla użytkowników. Czyli wszystko to, o czym mogliście przeczytać we wcześniejszych fragmentach naszego poradnika.
Ile kosztuje SEO?
Znacie definicję SEO, wiecie jakie działania obejmuje, a jakich pod żadnym pozorem nie powinno. Wiecie też, dlaczego SEO jest potrzebne stronie i jakie przynosi korzyści. Zastanawiacie się pewnie teraz, czy możecie pozwolić na korzystanie z usług specjalistów od SEO. Przede wszystkim musicie liczyć się z tym, że pozycjonowanie to inwestycja, długoterminowa inwestycja w biznes. Jeżeli w sytuacji, gdy po 2 miesiącach nie widzicie spektakularnych wyników pracy agencji, decydujecie się zerwać umowę, to macie małe szanse na powodzenie na to, aby Wasza strona poprawiła swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Często klienci specjalistów SEO wpadają też w inną pułapkę. Widząc, że pozycja w wynikach organicznych podskoczyła do góry, decydują się na zakończenie współpracy. Skuteczne SEO to ciągły proces. Raz zdobywając pozycję, nie mamy gwarancji, że utrzymamy ją na długo. Trzeba stale optymalizować stronę i aktualizować jej treści.
Pewnie nadal zastanawiacie się, ile musicie zainwestować w działania SEO, aby miały sens. Według nas kwota od 1500 do 2000 złotych to minimum, na jakie musicie być gotowi, jeżeli liczycie na skuteczne pozycjonowanie. Tylko mając taki budżet, agencja SEO może rozdzielić odpowiednie sumy na content marketing i link building.
Wystrzegajcie się ofert typu: "50 groszy za link", "efekty w pierwszy miesiąc", "10 linków i miejsce w TOP10 wyszukiwarki". Zazwyczaj w takich przypadkach nie wydacie dużo, ale będą to po prostu pieniądze zmarnowane, wyrzucone w błoto.
Audyt SEO – podstawa każdej współpracy
Zdecydowaliście się na współpracę ze specjalistą SEO, który przekonał Was swoją ofertą. Co teraz? Jak ta współpraca będzie przebiegała? Podstawa to przeprowadzenie audytu strony internetowej. Bez poprawnie wykonanego audytu, nie macie, co liczyć na efekty.
Specjalista SEO dzięki audytowi musi sprawdzić między innymi:
- podstawowe informacje, jakie zawiera strona
- strona poprawnie wyświetla się na komputerze i w wersji mobilnej
- szybkość ładowania strony
- poprawność linkowania wewnętrznego
- czy istnieją duplikaty
- obecność linków zewnętrznych prowadzących do strony
Poza tym SEO'wiec przeprowadza analizę słów kluczowych oraz działań konkurencji. Dobrze wykonany audyt SEO pozwala odnaleźć błędy negatywnie wpływające na pozycję strony i zidentyfikować poprawne elementy, które jednak nadal można ulepszyć.
Dopiero na podstawie wykonanego audytu agencja działania SEO, które zwiększą ruch organiczny na witrynie. Poza tym zaproponować może przeprowadzenie kampanii Google Ads lub reklamy na Facebooku. Wszystko zależy od opracowanej strategii, oczekiwań, potencjału strony i budżetu klienta.
Konsultacje SEO
Jeżeli obecnie nie możecie pozwolić sobie na nawiązanie stałej współpracy z agencją SEO lub uważacie, że nie macie takiej potrzeby, to możecie skorzystać z usługi, jaką jest konsultacja SEO. Jest to po prostu spotkanie, w czasie którego specjaliści (np. tacy jak my w SEOSki) doradzą Wam, jak rozwinąć stronę.
Kiedy wybrać konsultację SEO? Jest to idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie są jeszcze zdecydowani, czy podjąć długofalową współpracę z agencją SEO. Jest to okazja do sprawdzenia wiedzy i stylu pracy specjalisty. Powinniście się na nie zdecydować także wtedy, gdy macie zamiar zainwestować w pewne działania, ale chcecie się upewnić, czy będą one skuteczne. Specjalista zbada sytuację strony i oceni, czy warto się ich podejmować.
Rzeczą, o której musicie pamiętać jest fakt, że konsultacja SEO to nie to samo, co audyt! Nie możecie oczekiwać od niej kompletnej analizy rynku i oceny Waszej sytuacji na nim. Jest to niemożliwe chociażby z tego względu, że konsultacja jest ograniczona czasowo - zazwyczaj trwa do kilku godzin (60 minut to minimum). W tym czasie specjalista odpowie na Wasze pytania, podzieli się merytoryczną wiedzą, może też wskazać narzędzia, z których warto korzystać podczas samodzielnego prowadzenia marketingu w sieci.
Podsumowanie
Czas przejść do podsumowania poradnika SEO. Powinniście z niego zapamiętać kilka ważnych rzeczy. Przede wszystkim to, że SEO jest filarem strategii marketingu w Internecie i nie funkcjonuje w izolacji od innych jej innych elementów. Skuteczne SEO uruchamia tak dużo sygnałów uwzględnianych przez wyszukiwarki, jak to tylko możliwe. W jaki sposób? Sprawia, że strona spełnia trzy podstawowe warunki:
- umożliwia Google bezproblemowe zrozumienie, co oferuje i na jakie problemy i zapytania użytkowników odpowiada
- daje dowód swojej wiarygodności i przydatności swojego contentu
- odpowiada na oczekiwania użytkowników wobec treści, formatu, atrakcyjności, szybkości - jednym słowem - zapewnia dobre "users experience"
Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po SEO okaże się dla Was przydatny i skorzystacie z zawartych w nim informacji. Musicie mieć jednak świadomość tego, że optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych jest zagadnieniem stale się aktualizującym i poszerzającym. Nie ma możliwości, aby wyczerpać temat w jednym, nawet bardzo długim artykule. Jeżeli interesuje Was SEO, musicie trzymać rękę na pulsie i stale poszukiwać nowych informacji. W tym celu zachęcamy do obserwowania fanpage'a SEOSki na Facebooku, gdzie regularnie postujemy ciekawe treści dotyczące SEO i marketingu.