To oczywiste - im większa częstotliwość kontaktu z komunikatem reklamowym, tym większe prawdopodobieństwo sprzedaży. Sami na pewno nieraz mieliście do czynienia z tego typu sytuacją. Oglądacie produkt w sieci, ale wahacie się nad jego zakupem - być może macie już go nawet w koszyku, ale rezygnujecie. Następnie przeglądając Internet, natrafiacie na reklamę owego produktu. Często wtedy ponownie rozważamy zakup i się na niego decydujemy. Tak z punktu widzenia klienta wygląda remarketing. To jednak bardzo pobieżne spojrzenie. Przeczytajcie nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jak dokładnie działają kampanie remarketingowe, jak je dzielimy, a także co łączy je z SEO.
Czym jest remarketing?
Remarketing jest jednym z narzędzi nowoczesnego marketingu. Pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy odwiedzili już kiedyś daną witrynę, ale nie dokonali na niej konwersji. Krok w krok za taką osobą podążają komunikaty reklamowe - wyświetlają się nie tylko na innych serwisach internetowych, ale także w social mediach. Komunikaty te wyróżnia przede wszystkim silna personalizacja - pokazują produkt, który użytkownik już kiedyś oglądał i zachęcają do jego zakupu. Remarketing to działania skierowane na tych, którzy odwiedzili nie tylko strony internetowe, ale też aplikacje mobilne.
Zastanawiacie, skąd wiadomo, kto odwiedził Wasze strony? Odpowiedzią są pliki cookies. Tak zwane ciasteczka są odpowiedzialne za zbieranie informacji dotyczących użytkowników sieci. Aby móc przeprowadzić działania remarketingowe, konieczne jest dodanie fragmentu kodu (tagu lub piksela). W konsekwencji odwiedzający witrynę trafiać będą na listę remarketingową. Co ważne, sam kod można modyfikować i tworzyć więcej niż jedną listę (np. dopasowaną do wieku czy zainteresowań potencjalnych klientów).
Rodzaje remarketingu
Remarketing standardowy
Remarketing standardowy nazywany także statycznym charakteryzuje to, że zmieniają się tylko adresaci komunikatu, ale przekaz jest tylko jeden. Jak skonfigurować kampanię remarketingową w Google Ads krok po kroku?
Remarketing dynamiczny
Tego typu remarketing nie jest skierowany ogólnie do tych, którzy odwiedzili Wasze strony, ale pozwala na skierowanie reklamy do osób przeglądających konkretny produkt/usługę. Można więc powiedzieć, że remarketing dynamiczny jest po prostu bardziej zaawansowaną odmianą standardowej wersji. Z tego też względu trudniejsze jest jego wprowadzenie - wymaga zazwyczaj skorzystania z usług programisty lub web dewelopera. Jak nazwa wskazuje, przekaz reklamowy jest dynamiczny, czyli ulega modyfikacjom w zależności od profilu odbiorcy.
Remarketing wideo
Popularny remarketing wideo pozwala wyświetlać komunikaty reklamowe tym użytkownikom sieci, którzy kiedykolwiek weszli w interakcję z Waszym kanałem na YouTube. Takie reklamy pokazywać będą się nie tylko podczas korzystania z YouTube'a i oglądania filmów, ale także podczas przeglądania witryn i aplikacji w sieci reklamowej.
RLSA
Ostatni typ kampanii remarketingowych, o którym przeczytacie w naszym artykule to Remarketing List for Search Ads - czyli listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce. Jest to bardzo skuteczne i powszechne rozwiązanie, szczególnie w przypadku e-commerce. RSLA to remarketing, który możemy wykorzystywać przy okazji kampanii Google Ads. Pozwala odróżnić użytkowników, dla których nasza strona jest zupełnie obca od tych, którzy już ją kiedyś odwiedzili, ale nadal są w trakcie poszukiwań w sieci. Trafią na reklamę np. na stronach z opiniami czy porównywarkach.
Jakie korzyści niesie remarketing?
Na pewno znacie już zasadę marketingową, która mówi o tym, że zdecydowanie łatwiej (i taniej) jest utrzymać klienta niż pozyskać nowego. Zasadę tę można śmiało odnieść do remarketingu - jest to przecież potężne narzędzie w "walce" o lojalność klientów. Zbieranie danych umożliwia powracanie do nich z silnie dopasowaną reklamą - produktami, które już kiedyś zakupili lub powiązanymi. W ten właśnie sposób pracuje się nad budowaniem spersonalizowanych, długotrwałych i owocnych relacji.
Oczywiście, główną zaletą remarketingu jest zwiększenie konwersji na witrynie. "Przypominanie się" ze swoją ofertą osobom, które kiedyś wykazały już wobec niej zainteresowanie, realnie wpływa na powrót do porzuconych produktów i usług. Za pomocą remarketingu traficie do tych, którzy w pewnym momencie "utknęli" w procesie sprzedaży i przy użyciu dopasowanego komunikatu, przekonacie ich do dokonania zakupu.
Jak remarketing łączy się z SEO?
Jeżeli spojrzymy na remarketing i SEO od razu zauważymy, co łączy te działania. Jest to wspólny cel - dotarcie do użytkowników Internetu, którzy poszukują konkretnych produktów bądź usług. Różni je jednak miara sukcesu. W przypadku SEO o sukcesie mówimy wtedy, gdy Waszą stronę internetową Google umieści na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Z kolei w kampanii remarketingowej pożądanym efektem jest konwersja - kliknięcie w reklamę lub wykonanie innego działania np. zakupu. Koniec końców, główny cel jest jeden - zwiększenie sprzedaży.
Symbioza SEO i remarketingu to kompleksowe podejście, które pozwala na zdobycie jeszcze większej liczby klientów. Jak wygląda wzajemne wspieranie się tych działań? To proste! Dzięki SEO Wasze witryny mogą znaleźć się wysoko w Google i w ten sposób traficie do odbiorców. Jednak niewielki ich odsetek dokona transakcji przy pierwszej wizycie. W tym momencie do gry wchodzi remarketing. W jego wyniku, do osoby, która nie dokonała wcześniej zakupu, dociera spersonalizowana reklama. Potencjalny klient może wrócić na stronę firmy i sfinalizować zakup.
Remarketing i SEO - elementy skutecznej strategii digital marketingowej
Łącząc SEO i remarketing będziecie w stanie uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją, która ogranicza się wyłącznie do jednego z tych działań. Dbając o wysokie pozycje w wyszukiwarce i kierując dopasowane reklamy do użytkowników, nie tylko wygenerujecie ruch i zwiększycie sprzedaż. Poprawicie także rozpoznawalność marki i wzmocnicie swoją obecność w świadomości Internautów.