Stworzyłeś witrynę internetową dla swojej lokalnej firmy? Słusznie, obecnie strona to podstawa. Jednak przy tak dużej konkurencji możesz mieć problem z widocznością witryny w sieci, a to utrudni potencjalnym klientom znalezienie Twojej firmy. Jednym z działań, które pomoże Ci poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania, jest zaimplementowanie LocalBusiness schema. Brzmi tajemniczo, ale obiecuję, że kiedy przeczytasz ten artykuł, wszystko stanie się jasne!
Czym jest schema.org i do czego służy?
Dane strukturalne schema.org to według definicji Google standardowy format udostępniania informacji o stronie i klasyfikowania jej zawartości. To wspólna inicjatywa Google, Yahoo!, Bing oraz Yandex - ujednolicony słownik metadanych, którego celem jest poprawa zrozumienia informacji na stronach przez wyszukiwarki i zwiększenie trafności wyników wyszukiwania. W dużym uproszczeniu wdrożenie danych strukturalnych polega więc na przetłumaczeniu treści z witryny na język schema.org i zamieszczeniu tego tłumaczenia w odpowiednich miejscach na stronie. Takie poprawnie wdrożone dane strukturalne to duże ułatwienie dla robotów podczas selekcji wyników.
Jak je wdrożyć? Zalecaną metodą jest kod JavaScript JSON-LD, który osadza się w nagłówku <head> lub treści strony <body>. Osoby znające specyfikację języka schema.org mogą ręcznie napisać kod. Taki kod można jednak też wygenerować, korzystając z narzędzi typu schema generator (np. Schema Markup Generator lub Markup Helper od Google). Skorzystanie z tych narzędzi polega na wyborze odpowiedniego znacznika (np. FAQ, recenzje, wydarzenie) i wypełnieniu formularza lub oznaczeniu danymi strukturalnymi odpowiednich fragmentów na podglądzie strony.
Najpopularniejsze kategorie znaczników
Czytając akapit powyżej, poznałeś już niektóre kategorie znaczników danych uporządkowanych. Jednak sam słownik schema.org opisuje dużo więcej znaczników, które możesz zastosować na swojej stronie.
Wśród najpopularniejszych warto wymienić:
person - prezentują osobę
product - prezentują produkt
recipe - prezentują przepis
video - prezentują wideo
article - prezentują artykuł
local business - przedstawiają informacje o firmie, która działa lokalnie. Właśnie ten znacznik interesuje nas w artykule i do niego wrócimy w dalszej części
Zanim jednak skupimy się na LocalBusiness schema, warto jeszcze zaznaczyć, że na początku schematy mikroznaczników opisywały wyłącznie obiekty statyczne np. wydarzenia, daty, produkty. Zmieniło się to jednak w kwietniu 2014 roku, kiedy do schema.org wprowadzono nowy rodzaj znaczników, czyli znaczniki Action. Są to znaczniki do obiektów dynamicznych takich jak np. obejrzenie wideo czy złożenie zamówienia. Znaczniki Action pozwalają wyszukiwarce zrozumieć działania opisane w witrynie.
Co ważne, jeżeli Twoja witryna jest oparta na WordPressie, to możesz skorzystać ze specjalnych wtyczek do prostej implementacji danych na przykład:
Schema – All In One Schema Rich Snippets - to bezpłatny plugin, w którym dostępne są następujące kategorie: recenzje, wydarzenia, ludzie, produkty, przepisy, aplikacje, filmy, artykuły
WP SEO Structured Data Schema - darmowa wersja obsługuje następujące kategorie: organizacje, lokalne firmy, newsy, wpisy na blogach, wydarzenia, produkty, filmy, usługi, recenzje, oceny, restauracje, ale więcej opcji jest dostępnych w wersji płatnej
Dane strukturalne LocalBusiness - co można opisać za ich pomocą?
Znacznik LocalBusiness dotyczy firm, które prowadzą działalność lokalną. Są to na przykład kawiarnie, gabinety kosmetyczne, salony fryzjerskie, restauracje czy warsztaty samochodowe. Więcej kategorii firm znajdziesz tutaj. Za pomocą tych danych strukturalnych możesz opisać informacje dotyczące firmy i w ten sposób zwiększasz swoje szanse, aby wyświetlić się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania.
Jak to działa w praktyce? Gdy użytkownicy sieci poszukują określonej firmy w lub w Mapach Google, w dobrze widocznym miejscu może im się wyświetlić w wynikach wyszukiwania z elementami rozszerzonymi panel wiedzy o danej firmie lub karuzela z wizytówkami odpowiednich firm pasujących do zapytania. Jeśli internauci wyszukują np. „najlepszy fryzjer w Warszawie”, a Ty wprowadziłeś odpowiednie dane strukturalne LocalBusiness, to może wyświetlić się im Twój biznes. Dzięki uporządkowanym danym firm działających lokalnie możesz przekazać np. informacje o godzinach pracy i opiniach klientów.
Jak zastosować LocalBusiness schema?
Choć uporządkowane dane LocalBusiness możesz dodać do dowolnej podstrony w witrynie, to najlepiej umieścić je na stronie z informacjami o firmie. Przede wszystkim pamiętaj, aby użyć możliwie najbardziej szczegółowego podtypu LocalBusiness, np. FinancialService, Restaurant, DaySpa, HealthClub, HomeAndConstructionBusiness itd.
Aby treści mogły się wyświetlać w wynikach z elementami rozszerzonymi, musisz zastosować wymagane właściwości. Możesz dodawać oprócz wymaganych, również zalecane właściwości. W ten sposób wzbogacisz informacje o swoich treściach i zwiększysz wygodę użytkowników.
Czytaj również: Lokalne SEO - wskazówki na start
Wymagane właściwości to:
- nazwa firmy (name)
- fizyczna lokalizacja firmy (address)
Zalecane właściwości to między innymi:
- średnia ocena firmy działającej lokalnie obliczona na podstawie wielu ocen lub opinii (aggregateRating)
- dział (department)
- współrzędne geograficzne placówki firmy (geo)
- szerokość geograficzna lokalizacji placówki firmy (geo.latitude)
- długość geograficzna lokalizacji placówki firmy (geo.longitude)
- pełny adres URL menu (menu)
- godziny pracy placówki firmy (openingHoursSpecification)
- numer telefonu służący jako główna metoda kontaktowania się klientów z firm (telephone)
- pełny adres URL danej placówki firmy (URL)
- względny przedział cenowy firmy (priceRange)
Wiesz, czym jest LocalBusiness schema i jakie są wymagane oraz zalecane właściwości dla tego typu danych strukturalnych. Pora dowiedzieć się, jak wdrożyć je stronę. Jeżeli Twoja strona oparta jest na WordPressie, wiesz, że możesz skorzystać ze wtyczek, które ułatwią Ci pracę. Jeżeli zdecydujesz się na ścieżkę tradycyjną, chcesz dodać dane za pomocą formatu JSON-LD i osadzić je w znaczniku <script>, w sekcji <head> strony, to oczywiście wcześniej musisz napisać lub (bezpieczniej) wygenerować odpowiedni skrypt. Aby zobaczyć, jak wdrożyć dane strukturalne bez użycia wtyczek, zobacz tę instrukcję krok po kroku.
Podsumowanie - po co stosować LocalBusiness schema?
Istnieje wiele różnych informacji, jakie możemy umieszczać z pomocą danych strukturalnych: informacje o produktach, wpisach, oceny użytkowników oraz dane dotyczące lokalizacji biznesu, czyli te, którym poświęciliśmy najwięcej uwagi w artykule. Pamiętaj, że uwzględniając LocalBusiness schema w kodzie swojej witryny, sprawiasz, że wyszukiwarki są w stanie lepiej zrozumieć Twoją działalność i mogą umieścić firmę wyżej w wynikach wyszukiwania.