Dla nowoczesnych przedsiębiorstw marketing internetowy stał się podstawowym narzędziem do realizacji działań promocyjnych. Rozwój biznesu i zdobywanie nowych klientów są wręcz niemożliwe bez obecności w sieci. Strona www to absolutne minimum, aby móc zaistnieć w świadomości grupy docelowej. Żeby zrozumieć, jak dużą "siłę rażenia" ma Internet, wystarczy uświadomić sobie, że korzysta z niego 84,5% populacji Polski, czyli ponad 30 milionów osób! Wśród nich z całą pewnością znajdują się Wasi potencjalni klienci. Jednak, żeby do nich dotrzeć, nie wystarczy tylko stworzyć stronę internetową. To za mało. Konieczne są działania, dzięki którym biznes stanie się widoczny. W tym artykule przeczytacie, na co postawić: SEO czy SEM? Co oznaczają i czym różnią się te strategie, a także która będzie lepsza dla Waszego biznesu? Zobaczcie sami!
Krótka powtórka — na czym polega SEO?
Jeżeli regularnie czytacie nasz blog, to wiecie już całkiem sporo o SEO (Search Engine Optimization). Warto jednak przypomnieć sobie, na czym ono polega. To optymalizacja strony www, czyli dopasowanie jej do wytycznych wyszukiwarki. SEO możemy podzielić na dwa obszary: on site i off site SEO.
On site to działania optymalizacyjne w obrębie danej strony internetowej, między innymi: przygotowanie i wdrożenie metaopisów, metatytułów, struktury nagłówków, linkowanie wewnętrzne, wdrożenie certyfikatu SSL, poprawienie szybkości ładowania witryny, analiza słów kluczowych i optymalizacja pod ich kątem treści na konkretnych podstronach.
Z kolei off site SEO to głównie działania link buildingowe, które polegają na pozyskiwaniu linków prowadzących do strony internetowej. Odnośniki te można zdobywać, na przykład publikując artykuły sponsorowane lub pisząc gościnne wpisy na blogach w roli eksperta z danej dziedziny.
Search Engine Marketing — co wchodzi w zakres SEM?
Wiecie już, czym jest SEO, pora przyjrzeć się dokładniej SEM. To skrótowiec pochodzący od słów Search Engine Marketing, co w tłumaczeniu na język polski oznacza po prostu marketing w wyszukiwarkach, czyli ogół działań promocyjnych, mających zwiększyć widoczność strony lub serwisu w wynikach wyszukiwania. SEM jest pojęciem szerszym od SEO. W jego zakres oprócz optymalizacji on site i off site wchodzą też płatne kampanie PPC.
Relacja pomiędzy SEO i SEM przedstawia się więc następująco:
SEO czy SEM — zalety i wady obu rozwiązań
Zalety SEO
Każdy rodzaj promocji ma swoje zalety i wady. Również SEO i SEM. Jeżeli chodzi o optymalizację stron w wyszukiwarce Google, to jej najważniejszą zaletą jest to, że pozwala osiągnąć długofalowe rezultaty. Podczas gdy zaprzestanie działań w obrębie kampanii płatnych powoduje natychmiastowe "odcięcie" od efektów (np. większego ruchu na stronie), tak w przypadku SEO wyniki są długotrwałe. Co więcej, im dłużej prowadzicie działania SEO, tym rezultaty są lepsze. Jest to tak zwany efekt śnieżnej kuli.
Wady SEO
Podstawową wadą, która zniechęca niecierpliwych, jest to, że na pierwsze efekty działań SEO należy poczekać — zazwyczaj minimum 3 miesiące. Oczywiście czas ten może się skrócić lub wydłużyć w zależności od konkretnego przypadku, a w szczególności od konkurencyjności branży.
Jako wadę SEO wskazuje się także fakt, że pozycja witryny internetowej zależy od algorytmów Google, które nie są jawne. W związku z tym każda aktualizacja wiąże się z ryzykiem utraty wypracowanego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania. Wtedy należy dopasować działania SEO do nowych wytycznych i zająć się odzyskaniem pozycji, co może zająć sporo czasu.
Zalety SEM
Przejdźmy teraz do zalet SEM. Na pewno najwięcej przedsiębiorców chcących rozwijać swój biznes wskazałoby na szybkie rezultaty, jakie można osiągnąć dzięki płatnym kampaniom. Uruchamiając kampanie Google Ads, nawet w kilka dni możecie przyciągnąć wartościowy ruch na stronę, czyli trafić do potencjalnych klientów z dużą szansą na konwersję.
Oprócz szybkości działania SEM pod kątem uzyskiwanych rezultatów warto wskazać też możliwość szybkiej zmiany kierunku. Jeżeli zauważycie w swojej ofercie problem, po jego diagnozie możecie skorygować płatną kampanię. W przypadku SEO tak szybka weryfikacja nie jest możliwa.
Wady SEM
Po pierwsze — większe koszty. Jak już wiecie, SEM obejmuje zarówno SEO, jak i płatne reklamy. Oczywiste jest więc, że cena tych działań jest wyższa. Należy także mieć świadomość tego, że decydując się na PPC, będziecie musieli zapłacić za każde kliknięcie reklamy w wynikach wyszukiwania.
Warto zauważyć też, że reklamy Google generują mniejszy współczynnik CTR (Click Through Rate), czyli prościej mówiąc: są mniej klikalne. To dlatego, że użytkownicy sieci bardziej ufają wynikom organicznym niż płatnym reklamom.
W takim razie... co wybrać?
Już sam fakt, że zastanawiacie się, który rodzaj działań wybrać, to dobry sygnał. Oznacza, że jesteście świadomi konieczności wsparcia swojej witryny. Oczywiście, najlepszym wyjściem byłoby wybranie obu opcji jednocześnie, a jak wiecie z artykułu SEO i SEM się nie wykluczają. Wręcz przeciwnie — świetnie się uzupełniają, a SEO jest elementem SEM. Konsekwentna optymalizacja strony jest korzystna w dłuższej perspektywie i przyczyni się do stałego wzrostu liczby odwiedzających. Z kolei płatne działania sprawdzą się np. na początku, kiedy witryna dopiero "raczkuje" i nie jest widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki nim na starcie zdobędziecie nowych klientów.
Podczas podejmowania decyzji, na co postawić, kluczowe jest to, abyście określili, jak szybko potrzebujecie zapytań i nowych klientów. Jeżeli potrzebujecie efektów "na już" - postawcie przede wszystkim na PPC. Doraźne działania w postaci płatnych reklam sprawdzą się też, gdy prowadzicie sezonowy biznes. Jeżeli jednak chcecie sukcesywnie budować swoją obecność w sieci i myślicie długoterminowo, koniecznie potrzebujecie SEO!
Pomóż zaistnieć swoje firmie w sieci dzięki SEO i SEM!
Marketing w sieci to sposób, aby dotrzeć do osób zainteresowanych Waszą ofertą. Spójrzcie, chociażby po sobie. Jeżeli szukacie konkretnego produktu lub usługi, pierwszym, co robicie, jest zapewne wpisanie zapytania w wyszukiwarkę. To samo robią potencjalni klienci Waszego biznesu. Decydując się na sposób promocji w Internecie, przede wszystkim przeanalizujcie swoje cele biznesowe. Dopiero na ich podstawie będziecie mogli dopasować odpowiednią strategię. Jeżeli zależy Wam na efektywności działań, pamiętajcie, aby powierzyć je doświadczonym specjalistom takim, jakich znajdziecie w SEOSki! A co dalej? Cieszcie się zwiększonym ruchem na stronie i wzrostem sprzedaży!