2. Pozycjonowanie da Ci gwarancję wysokiego miejsca w Google
3. W SEO liczy się tylko zdobycie pierwszej pozycji
4. Rozliczenie za efekt to jedyna słuszna forma współpracy
5. Wartościowe treści same się obronią
6. Raz osiągnięte wyniki zostają na zawsze
7. Research słów kluczowych przestał mieć znaczenie
8. Linkowanie w swoich treściach do innych stron szkodzi witrynie
9. Media społecznościowe nie mają żadnego wpływu na SEO
10. SEO nie jest mi potrzebne, bo moich klientów nie ma w sieci
SEO to dziedzina, która słynie z dezinformacji i błędnych wyobrażeń. Sprzyja temu w dużej mierze to, że Google nie ujawnia, jak działają algorytmy. Eksperci od pozycjonowania, działają więc na podstawie swojego doświadczenia i analizy setek stron. Znają zasady, które Google podaje właścicielom stron i dostrzegają pewne tendencje w działaniu algorytmów, ale ostatecznie ich nie znają. Istnienie SEO mitów i nieporozumień nie wywołuje zaskoczenia także ze względu na szybkość, z jaką zmienia się świat digital marketingu. I choć większość mitów jest nieszkodliwa, nie można tego samego powiedzieć, gdy sprawa dotyczy SEO. W najgorszym przypadku prowadzą do marnowania cennego czasu, pieniędzy i zasobów na działania, które nie przynoszą żadnych efektów. Dlatego pora poznać najczęściej powtarzane SEO mity i rozprawić się z nimi raz na zawsze!
#1 SEO umiera/umarło
Wypowiedzi wskazujące na to, że SEO umiera, nie są niczym nowym — pojawiały się regularnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. W ankiecie przeprowadzonej przez Search Engine Journal aż 41.5% ekspertów SEO wskazało, że jest to najczęściej słyszany przez nich mit!
Czemu hasło "SEO is dead" jest tak często powtarzane i czy kryje się w nim ziarno prawdy? Przede wszystkim należy wskazać na to, że SEO wcale nie umiera, ale podlega ewolucji. Pod tym względem takie SEO, jakie znane było kilkanaście lat temu, rzeczywiście nie ma racji bytu. Jednak dawne praktyki zostały zastąpione przez nowe, skuteczne strategie.
Na przekonanie niektórych osób o zmierzchu epoki SEO wpływają także ostatnie zmiany wprowadzane przez Google, a w szczególności fragmenty z odpowiedziami w wynikach wyszukiwania. Fragmenty te mają oczywiście poprawić doświadczenie użytkownika z wyszukiwarką, ponieważ dostaje on błyskawiczną odpowiedź na swoje zapytanie. Użytkownicy często nie decydują się na przejście do witryny, ponieważ już dostali satysfakcjonujące informacje. Ale czy to znaczy, że SEO jest martwe? Nadal można uzyskiwać kliknięcia z tego słowa kluczowego, a Google i tak wyświetla odpowiedzi w wynikach wyszukiwania tylko dla niektórych słów kluczowych. Prawda jest taka, że dopóki wyszukiwarki nadal istnieją, są używane i pokazują organiczne wyniki, na które można wpłynąć, dopóty SEO nie jest martwe.

#2 Pozycjonowanie da Ci gwarancję wysokiego miejsca w Google
Na pozycję strony w wyszukiwarce Google składa wiele czynników, a na część z nich wpływu nie ma nawet najlepiej reklamująca się agencja SEO. Mowa przede wszystkim o aktualizacjach algorytmów i o działaniach konkurencji, która tak, jak Wy czyha na miejsce w TOP3 wyników wyszukiwania. Choć agencja będzie robiła, co w jej mocy, każda strona może spaść w rankingu. Rozwiązanie jest jedno: ciągłe monitorowanie pozycji, a w razie spadku szybka reakcja specjalistów.
#3 W SEO liczy się tylko zdobycie pierwszej pozycji
Każdy właściciel strony chce zająć pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Zwykle dzieje się tak, bo zakłada, że numer jeden generuje największy ruch. Jednak nie zawsze tak jest. Badanie przeprowadzone przez Ahrefs na 100 000 zapytań pokazuje, że strona zajmująca najwyższą pozycję w rankingu uzyskuje największy ruch związany z wyszukiwaniem tylko w 49% przypadków. Czemu? Ponieważ większość stron generuje ruch z wielu słów kluczowych, a nie tylko z jednego. Lekcja z tego jest taka, że nadszedł czas, aby skończyć z obsesją pierwszego miejsca i zamiast tego skupić się na ruchu. Skuteczne w takim wypadku jest pozycjonowanie szerokie, czyli tak, aby zdobyć więcej fraz w TOP10 niż konkurencja, tym samym daje to więcej ruchu organicznego.
#4 Rozliczenie za efekt to jedyna słuszna forma współpracy
Jeżeli szukaliście lub jesteście na etapie szukania agencji SEO, pewnie trafiliście na takie, które proponują umowy "pozycjonowania za efekt". Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że to najlepszy z punktu widzenia klienta model współpracy z agencją. Klient płaci, gdy na ustalone słowa kluczowe strona będzie pojawiać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jednak frazy te to najczęściej widzimisię klienta lub podpowiedziane przez nieuczciwą agencję wyrażenia, których nikt nie wyszukuje. Z tego względu wypozycjonowanie na nie strony jest dla specjalistów łatwe. Wtedy agencja SEO wystawia fakturę. Zrobiła swoje? Zrobiła. Czy wysokie pozycje na wybrane frazy przyniosły jakikolwiek ruch i klientów? Nie.
Rozliczanie się z agencją za efekt to relikt dawnego podejścia do działań pozycjonerskich. Jeżeli zależy Wam na długofalowych i widocznych efektach, zdecydujcie się na pozycjonowanie abonamentowe z uczciwymi zasadami i transparentnym raportowaniem. A przede wszystkim z możliwością wpływu na realne efekty działań! Bo zależy Wam na klientach, a nie tylko na liczbach z wykresów.



#5 Wartościowe treści same się obronią
Oczywiście — wszyscy wiemy, że Content Is King i nikt nie ma zamiaru zaprzeczać temu hasłu. Jednak nawet najsilniejszy król nie da sobie rady bez wsparcia. Dla treści koniecznym wsparciem jest linkowanie. Nawet jeżeli napiszecie tekst na najwyższym poziomie pod względem merytorycznym, na nic się przyda użytkownikom... jeżeli go nie znajdą w wyszukiwarce!
Uwaga: pamiętajcie, że treści to nie tylko słowo pisane, ale też grafiki, audio i wideo, czyli formy, których znaczenie stale rośnie w marketingu internetowym.
Przykłady: podcasty, infografiki i wykresy, vlogi i instrukcje wideo.
#6 Raz osiągnięte wyniki zostają na zawsze
Zdarza się, że po osiągnięciu określonego celu, zadowolony właściciel strony kończy współpracę z agencją SEO. Niestety, wówczas najczęściej konkurencyjna witryna internetowa, wykorzystuje sytuację i odnosi większy sukces w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to długofalowy, ciągły proces. Regularnie trzeba dbać o optymalizację techniczną on-site, analizować, dobierać nowe słowa kluczowe i tworzyć świeży content. Jednym słowem, trzeba mieć się na baczności. Jak często się powtarza — pozycjonowanie jest maratonem, a nie sprintem. Można sobie wyobrazić, że działa tutaj efekt kuli śnieżnej!
#7 Research słów kluczowych przestał mieć znaczenie
Biorąc pod uwagę, że większość stron wyświetla się dla setek lub tysięcy słów kluczowych, trudno się dziwić, że niektórzy uważają research słów kluczowych za martwą taktykę. Jaki jest sens optymalizacji pod kątem tylko jednego słowa kluczowego, skoro prawdopodobnie uzyskacie ruch z setek? Jednak taka logika jest błędna, ponieważ popularność słowa kluczowego zwykle jest zgodna z ogólnym potencjałem ruchu w danym temacie. Research słów kluczowych pomaga również upewnić się, że optymalizujecie pod kątem najpopularniejszego sposobu wyszukiwania tematu. To ważne, jeśli chcecie przyciągnąć jak największy ruch organiczny na swoją stronę.
Czytaj również: Słowa kluczowe w SEO - kompletny przewodnik dla początkujących
#8 Linkowanie w swoich treściach do innych stron szkodzi witrynie
Oczywiście umieszczanie linków do innych blogów, sprawia, że odwiedzający przenoszą się na nie. Jednak dopóki Wasze treści będą przydatne i praktyczne, czytelnicy wrócą do nich, nawet jeżeli klikną link i opuszczą stronę. Musicie jednak pamiętać, żeby linkować do stron z autorytetem, tylko ze stron prezentujących wysoką jakość treści i wtedy, gdy jest to konieczne.
W przypadku linków zewnętrznych prowadzących do innych domen, których nie chcecie pozycjonować, warto korzystać z odnośników nofollow. Tag nofollow to informacja dla wyszukiwarek, aby zignorowały dany link, oceniając odnośniki prowadzące do witryny. Pamiętajcie jednak, że Google lepiej ocenia domeny, które mają zróżnicowany profil odnośników wychodzących — potwierdził to specjalista Google John Mueller. Dlatego nie należy popadać w skrajność i oznaczać wszystkich linków wychodzących poza witrynę jako nofollow. W ten sposób można zaszkodzić stronie.



#9 Media społecznościowe nie mają żadnego wpływu na SEO
Istnieje korelacja między mediami społecznościowymi a wyszukiwaniem. Zarówno Google, jak i Bing wykorzystują dane z social mediów, aby określić, jak przydatna jest witryna i gdzie umieścić ją w rankingu. Wpływ sygnałów z mediów społecznościowych na rankingi może nie być zauważalny, ponieważ nie przekazują one bezpośrednio link juice do konkretnej strony. Jednak kiedy tzw. power users udostępnią stronę na platformach społecznościowych, odczujecie znaczny wzrost ruchu z wyszukiwarki, o czym pisał na swoim blogu między innymi guru SEO Neil Patel. Czyli jednak działa! Można powiedzieć, że rykoszetem zwiększacie ruch organiczny.
#10 SEO nie jest mi potrzebne, bo moich klientów nie ma w sieci
Czy wiecie, że według badań przeprowadzonych przez CBOS w 2021 roku 73% dorosłych Polaków korzysta z internetu co najmniej raz w tygodniu, a 86% konsumentów chociaż raz dokonało zakupu przez internet? Te dane jasno pokazują, że brak obecności klientów w internecie to tylko kolejny, łatwy do obalenia mit o pozycjonowaniu. Co więcej, obecnie dostęp do sieci mamy praktycznie zawsze, w zasięgu ręki, gdziekolwiek jesteśmy — dzięki urządzeniom mobilnym. Dlatego koniecznie musicie wykorzystać potencjał internetu i pozycjonowania prowadząc działania marketingowe dla swojego biznesu.
Bajki są dobre, ale nie w SEO — opieraj się na faktach!
To tylko niektóre z najczęstszych mitów o SEO, z którymi się spotykam i warto je odłożyć na półkę pośród innych bajek. Pamiętajcie, aby przed rozpoczęciem współpracy z agencją lub freelancerem zdobyć podstawową wiedzę z zakresu marketingu internetowego i pozycjonowania. Dzięki temu unikniecie przykrych skutków, takich jak np. wykorzystanie Waszej nieświadomości i naiwności przez nieuczciwe osoby.