Zapewne każdy z Was spotkał się ze skrótowcem PR. Jeżeli zaglądacie na naszego bloga, wiecie też, czym jest SEO. Jednak czy znacie pojęcie SEO PR? Jest stosunkowo nowe w świecie digital marketingu, jednak wielu specjalistów zdążyło już uznać działania z jego zakresu za kluczowe dla swoich strategii. Jeżeli jesteście świadomymi przedsiębiorcami, to też na pewno dbacie o optymalizację firmowej witryny pod kątem wyszukiwarki i inwestujecie w PR. Czy jednak pomyśleliście o tym, co by było, gdyby połączyć te działania? Przeczytajcie w artykule, dlaczego warto to rozważyć.
Na czym polega SEO PR?
Żeby móc zrozumieć wzajemne przenikanie się i oddziaływanie na siebie SEO i PR-u, konieczna jest wiedza dotycząca zakresu działań obu tych dziedzin.
SEO (Search Engine Optimization) to wszystkie czynności, których celem jest poprawienie pozycji danej witryny w wyszukiwarce na istotne dla niej frazy kluczowe. SEO możemy podzielić na trzy główne obszary: optymalizację techniczną strony (technical SEO), link building i optymalizację treści.
Z kolei PR (nazywany też imagistyką społeczną lub zarządzaniem reputacją) to takie działania, które dążą do zbudowania i utrzymania pozytywnego wizerunku marki lub firmy w opinii publicznej. W centrum zainteresowania PR-u są więc przede wszystkim relacje, strategia, ale też treści. To właśnie ten ostatni element jest ogniwem spajającym SEO i PR.
Jak więc należy definiować SEO PR? Jest to pozycjonowanie wizerunkowe, które polega na pozycjonowaniu materiałów PR-owych i jednoczesnym wzmacnianiu SEO za pomocą tych treści. Dzięki połączeniu tych dwóch dziedzin poprawia się widoczność firmy w sieci i zwiększa jej wiarygodność.

Jak SEO wspiera PR?
PR-owe materiały nie wspomogą odpowiednio marki (nawet w dużej liczbie), jeżeli nie będą dopasowane do grupy docelowej i zoptymalizowane. Właśnie w tym zakresie SEO powinno wspierać public relations. Informacje prasowe i materiały PR-owe odpowiednio nasycone atrakcyjnymi dla odbiorców słowami kluczowymi to sposób, żeby czytelnicy trafiali na nie przez wyszukiwarkę, a wyłącznie poprzez serwis, na którym je opublikowano. Dbając o widoczność materiałów PR-owych w wyszukiwarce (search engine visibility), należy pamiętać między innymi o obecności wybranych fraz kluczowych w nagłówkach, meta description i tytule SEO.
To jednak nie wszystko, co SEO może zrobić dla PR-u. Jest skuteczne także w zarządzaniu reputacją marki. Wyobraźmy sobie, że na Waszą brandową frazę w TOP10 wyników wyszukiwania pojawia się negatywna opinia, która może zaszkodzić wizerunkowi firmy. Dzięki przemyślanej strategii SEO i odpowiedniemu linkowaniu można wyprzedzić te wyniki treściami przychylnymi marce.
A jak PR może wspierać SEO?
Wiecie już, dlaczego SEO jest ważne dla PR, a jak ta współpraca wygląda z drugiej strony, czyli jak PR może pozytywnie wpływać na SEO? Przede wszystkim w centrum zainteresowania PR-u jest publikacja contentu na wysokiej jakości opiniotwórczych serwisach z autorytetem i długą historią w wyszukiwarce Google. Jednym z publikowanych rodzajów treści są notki prasowe. Umieszczane w nich linki prowadzące do firmowej witryny będą wyglądały naturalnie, a jednocześnie będą stanowiły paliwo wzmacniające pozycję strony docelowej. Ważne, aby miały one atrybut dofollow, który nakazuje robotom internetowym, aby te odwiedziły linkowaną stronę.
Warto w tym miejscu wspomnieć o pojęciu link juice, który oznacza moc przekazywaną przez stronę linkującą. Znaczenie link juice jest fundamentalne dla SEO, ponieważ dzięki przekazywanej mocy daje się do zrozumienia robotom, że linkowana strona jest wartościowa i sprawia, że awansuje na wyższe miejsca w Google!
Z jakich narzędzi korzystać prowadząc działania SEO PR-owe?
Na SEO PR składają się takie działania jak:
- content marketing, czyli tworzenie oraz promocja pozytywnych i nasyconych frazami kluczowymi treści dotyczących marki
- aktywność w mediach społecznościowych (prowadzenie profili, budowanie społeczności)
- monitoring treści, jakie pojawiają się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu nazwy marki/produktu lub fraz kluczowych nimi powiązanych
Aby ułatwić sobie prowadzenie wymienionych działań, warto skorzystać z dostępnych narzędzi. Na przykład, żeby stworzyć treści zoptymalizowane pod kątem fraz, należy najpierw przeprowadzić ich research. Do analizy słów kluczowych sprawdzą się takie narzędzia jak Planer Słów Kluczowych Google, Ubersuggest czy Answer The Public (każde z nich jest darmowe).
Czytaj również: Kompletny przewodnik po słowach kluczowych
Również monitorowanie sieci można znacznie usprawnić, korzystając np. z polskiego Brand24. Z jego pomocą prześledzicie opinie i wzmianki dotyczące marki. Dzięki temu szybko zareagujecie na ewentualne nieprzychylne treści i zapobiegniecie kryzysom wizerunkowym. Brand24 można wykorzystać także w poszukiwaniu miejsc do działań link buildingowych.



Działania SEO PR polegają też na publikacji treści — najlepiej na zewnętrznych serwisach wysokiej jakości, które cieszą się popularnością wśród Waszej grupy docelowej. Do publikacji warto wykorzystać specjalne platformy linkbuildingowe i content marketingowe, takie jak WhitePress czy Linkhouse, które łączą ze sobą wydawców i reklamodawców. Co więcej, WhitePress oferuje też usługę wirtualnego biura prasowego, która umożliwia automatyzację dystrybucji publikacji PR-owych.
SEO PR — dwa razy więcej korzyści i podwójny sukces firmy!
Żeby działania marketingowe przynosiły oczekiwane rezultaty, powinny się nawzajem przenikać i być wobec siebie komplementarne. Tak właśnie jest w przypadku SEO PR-u. Dzięki temu połączeniu marka zyskuje nie tylko w oczach klientów, ale też w oczach... wyszukiwarki, której algorytmy docenią zoptymalizowane treści. Pozycjonowanie wizerunkowe przychodzi naturalnie, a gdy świadomie i systematycznie zaczniecie łączyć działania PR i SEO, szybko zauważycie oczekiwane rezultaty.