Odpowiednie linkowanie wewnętrzne i architektura strony to fundamenty, dzięki którym Wasze witryny będą rankować w wyszukiwarce na większą liczbę pożądanych fraz kluczowych. W samym przewodniku Google po optymalizacji przeczytać można, że konieczne jest stworzenie naturalnie płynnej hierarchii i ułatwienie użytkownikom przechodzenie od treści ogólnych do tych bardziej szczegółowych, których oczekują od strony. Dalej czytamy: Dodaj strony nawigacyjne, jeśli ma to uzasadnienie, i uwzględnij je w wewnętrznej strukturze linków. Upewnij się, że wszystkie strony w Twojej witrynie są osiągalne za pomocą linków i że nie trzeba używać wewnętrznej funkcji wyszukiwania, aby je znaleźć. Co z tym wszystkim ma wspólnego wspomniane w tytule silosowanie? Z tego artykułu dowiecie się, czym jest i jakie dwa podejścia w strukturyzowaniu witryny w SEO silosy wyróżniamy. Zaczynajmy!
Czym jest silosowanie (ang. siloing)?
Jeżeli chcecie zdobywać wysokie pozycje w wyszukiwarkach zarówno dla ogólnych słów kluczowych, jak i bardziej szczegółowych fraz, Wasza witryna musi mieć wystarczająco przejrzyście zorganizowaną treść (supporting content), aby Google uznało ją trafną dla tych haseł. Wyszukiwarka szczegółowo przygląda się strukturze witryny, aby określić główne tematy witryny i ocenić, czy znajduje się na niej wystarczająca ilość treści wspierających słowa kluczowe.
Żeby zrozumieć silosowanie, najlepiej posłużyć się porównaniem, z którego zresztą wzięła się nazwa tej strategii. Pomyślcie o rolnikach, którzy organizują swoje zbiory pszenicy, jęczmienia czy owsa. Przechowują każdy konkretny rodzaj ziarna w osobnym silosie. Gdyby pszenicę, jęczmień i owies zmieszano razem, produkt miałby mniejszą wartość i byłby sprzedawany ogólnie — jako „zboże”.
Jak ma się to strukturyzowania strony? Silosing witryny oznacza grupowanie powiązanych stron — strukturalnie lub za pomocą linków, w celu ustalenia motywów (tematów) opartych na słowach kluczowych. Tak jak rolnicy używają oddzielnych silosów do przechowywania różnych rodzajów zboża, tak webmasterzy silosują witrynę, aby wyjaśnić wyszukiwarce, czego dotyczy strona i wyróżnić pojawiające się w treści motywy.
Po co stosować silosing? Korzyści, które daje
Silosowanie przede wszystkim zwiększy trafność Waszych stron dla danych fraz kluczowych. W silosowaniu wykorzystuje się strategicznie linki w obrębie powiązanych tematycznie sekcji. Tym sposobem przekazuje się moc linku między „spokrewnionymi” stronami i landing page’ami, jednocześnie wzmacniając klastry tematyczne.
Nie pozwólcie, aby Wasze witryny były postrzegane jako niezorganizowana mieszanina treści, nieskupiona wokół słów kluczowych. Dzięki strategii silosu ugruntujecie jej pozycję jako źródło eksperckiej wiedzy w danym temacie.
Ważne: Wyszukiwarki przyznają najwyższe pozycje w rankingu witrynom z przejrzystą strukturą i treścią dopasowaną do zapytania użytkownika. Nie oznacza, że są to strony (potocznie mówiąc) „upchane” frazami kluczowymi. Było tak, zanim Google wprowadził algorytm Panda. Obecnie musicie zbudować swoją witrynę wokół tematów opartych na słowach kluczowych, a nie tylko na samych frazach!
Silosowanie fizyczne
Adres URL może dawać użytkownikom i robotom ważne wskazówki dotyczące strony. Na przykład poniższy adres URL sugeruje, że strona skupia się na umywalkach nablatowych.
www.sklepdladomu.pl/produkty/wykonczenie/umywalki/nablatowe.html
Fizyczne silosowanie poprzez tworzenie struktury katalogowej (drzewiastej) jest jak porządkowanie szafki na dokumenty. Każdy motyw witryny zawiera grupę stron zapisanych razem w jednym folderze poświęconym konkretnej kategorii (np. „wykończenie”), a w tej kategorii znajdują się podfoldery dla różnych podkategorii (np. „umywalki”).
Aby Wasze strony miały fizyczną strukturę silosu, utwórzcie strukturę katalogów, która jest zgodna z tematami poruszanymi na witrynach.
Silosowanie wirtualne
Druga metoda, czyli wirtualne silosowanie polega na wykorzystaniu wewnętrznej struktury linków witryny.
Robi się to, żeby:
połączyć ze sobą grupy powiązanych tematycznie podstron
wzmocnić główną stronę każdego silosu
odseparować od siebie niepowiązane podstrony
Na czym polega podstawowa różnica między silosowaniem fizycznym a wirtualnym? Podczas gdy fizyczne silosowanie wymaga, aby strony znajdowały się w tym samym katalogu, wirtualny silos jest tworzony przez łącza umieszczane między nimi. Z tego względu łączenie powiązanych tematycznie stron wirtualnie za pomocą linków jest skuteczne nawet w przypadku braku fizycznych silosów. Dzieje się tak, ponieważ roboty wyszukiwarek (tzw. crawlery) indeksują zawartość witryny, podążając za odnośnikami.
Jak silosować swoją stronę?
Proces tematycznego silosowania można przedstawić w czterech krokach. Pierwszy z nich to określenie nadrzędnych motywów/tematów swojej witryny. Zastanówcie się, jakie treści już macie, a jakie planujecie przygotować. Ten pierwszy i jednocześnie najważniejszy etap silosowania należy połączyć z researchem słów kluczowych. W drugim etapie musicie zdecydować, czy zaimplementujecie silosowanie fizyczne i wirtualne, czy wyłącznie wirtualne.
Czytaj również: Słowa kluczowe w SEO - kompletny przewodnik dla początkujących
Trzeci krok to zaplanowanie struktury linków. Wymaga sprawdzenia obecnej struktury (zacznijcie od przeanalizowania głównego menu nawigacyjnego) i zdecydowania, w jaki sposób połączyć ze sobą podstrony, aby wzmocnić poszczególne tematy. Na tym etapie weźcie pod uwagę, w jaki sposób użytkownicy sieci wyszukują Wasze treści. Ważne: żeby utworzyć jeden silos, zazwyczaj potrzebnych jest co najmniej pięć stron z treściami, które go wspierają.
Ostatni etap to wdrożenie strategii i budowa swoich silosów! Pamiętajcie, aby publikować wartościowe treści, które zawierają wybrane dla każdego silosu frazy kluczowe. Łączcie za pomocą linków podstrony w każdym z nich i wzmacniajcie strony najwyższego poziomu dla danego silosu.
Silosowanie ważnym elementem pozycjonowania strony
Wiedząc, czym są silosy tematyczne, możecie określić, jak pod względem struktury prezentuje się Wasza witryna. Zastanówcie się, jak prezentuje się nie tylko dla użytkowników, ale też dla czy robotów wyszukiwarki. Czy struktura jest dla nich przejrzysta i widzą wyraźnie motywy Waszych treści? A może wprost przeciwnie — zdezorientowane rozglądają się, szukając wzorca, na podstawie którego budujecie stronę? Jeżeli tak, to koniecznie poprawcie architekturę witryny, dzięki czemu osiągniecie znaczny wzrost ruchu zarówno w przypadku istniejących, jak i nowych słów kluczowych.