Zakupy online stają się "domyślnym" trybem zakupów Polaków. Pandemia i zamknięcie sklepów stacjonarnych przyspieszyły rozwój rynku e-commerce, a obroty biznesów z rozwiniętą sprzedażą online dynamicznie wzrosły. Jeżeli także prowadzicie swoje sklepy online, ale zastanawiacie się, dlaczego Wasza konkurencja zdobywa lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania, a tym samym więcej klientów — mamy dla Was odpowiedź. Problemem mogą być opisy produktów na stronie. W sklepie stacjonarnym klienci nie tylko mogą z bliska obejrzeć interesujący ich przedmiot, ale też liczyć na pomoc sprzedawcy. W przypadku sklepu internetowego nie ma takiej opcji. Dlatego tak ważne są opisy, które niejako przejmują tę rolę. Z czego powinny się składać? Dlaczego są ważne z punktu widzenia SEO? Jak napisać dobry opis produktu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w dzisiejszym artykule.
Czym jest opis produktu w sklepie internetowym?
Jak łatwo się domyślić, opis produktu to treść na stronie konkretnego produktu z oferty, która wskazuje na jego właściwości. Dostarcza potencjalnym klientom możliwie najwięcej informacji, na podstawie których mogą oni podjąć decyzję o zakupie. Nikogo nie trzeba już przekonywać, że "content is king", a słowa mają ogromną moc i sprzedają. Dlatego wielu specjalistów wskazuje właśnie opisy produktów w sklepie internetowym jako element, który w największym stopniu wpływa na wskaźnik konwersji.
Według badań przeprowadzonych przez OneSpace ponad 87% osób, które kupują online wymienia wartościowy opis produktu jako istotny czynnik, decydujący o zakupie w sklepie. Co bardziej znamienne — aż 98% (!) klientów nie sfinalizowało zakupów, ponieważ informacje o produkcie nie były kompletne. Jak sami widzicie, z punktu widzenia użytkowników, rola opisów jest kluczowa w przypadku zakupów online. A jak mają się tego typu treści do pozycjonowania sklepu internetowego?
Opisy produktów a SEO — znaczenie
Prawda jest prosta i brutalna — jeżeli nie zadbacie o optymalizację sklepu, a tym samym o optymalizację treści (w tym opisów), nie macie co liczyć na ruch z wyszukiwarki. Prawidłowo napisany opis powinien być zoptymalizowany tak, aby nie tylko spełniać oczekiwania czytelników, ale też robotów Google. Odpowiednia struktura, a także dobór i rozmieszczenie słów kluczowych, pozwoli wyszukiwarce sklasyfikować tekst i dzięki temu wyświetlać podstronę produktu na konkretne, wpisywane przez internautów słowa kluczowe.
Część właścicieli sklepów online całkowicie zapomina o optymalizacji opisów pod SEO. Są jednak też tacy, którzy przesadzają w drugą stronę i podporządkowują opisy w całości robotom. Zapominają, że powinny one przede wszystkim zawierać merytoryczne treści i służyć potencjalnym klientom. Dlatego błędem jest nienaturalne upychanie słów kluczowych w opisach.
Jak przygotować opis produktu? 5 kroków
Mówcie językiem korzyści
Cechy produktu są ważne. Jednak pójdźcie krok dalej. Buty, które sprzedajecie, mają system amortyzacji? Świetnie, ale co to da osobie, która je kupi? Wprost opiszcie korzyść, która z tego płynie — np. koniec z bólem stóp po bieganiu! Właściwość produktu powinna być punktem wyjścia do tego, aby opisać realny pożytek dla klienta. Zobacz, jak robi to np. Media Markt. Dlatego podczas tworzenia opisów zastanówcie się, jakie problemy rozwiązuje Wasza oferta i w przejrzysty sposób zakomunikujcie to.
Piszcie wyczerpujące treści
W sieci znajdziecie różne informacje. Jedni piszą, że optymalny opis produktów powinien składać się z 300 słów, inni podają liczbę 1500 znaków. Prawda jest taka, że wyszukiwarka lubi obszerne treści. Im dłuższy opis, tym lepiej — pod warunkiem, że nie uprawiacie "lania wody".
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na powszechną praktykę stosowaną w sklepach internetowych, jaką jest rozbijanie opisu produktu na dwie części. Pierwsza część znajduje się zazwyczaj zaraz obok zdjęcia, pod nazwą produktu. Czasem przyjmuje formę wypunktowania najważniejszych jego cech. Druga część znajduje się pod zdjęciem albo pod przyciskiem "dowiedz się więcej". Zawiera tekst, którego celem jest przekonanie do zakupu niezdecydowanych klientów oraz wypozycjonowanie strony poprzez zawarcie fraz kluczowych.
Podajcie czytelnikowi dokładną specyfikację produktu
Kupując przez Internet, nie mamy fizycznego kontaktu z produktem — to oczywiste. Dlatego tak ważna jest zawarcie w opisie szczegółowej specyfikacji. Weźmy na przykład obuwie. Zdjęcia nie pokazują wszystkiego, co chcielibyśmy wiedzieć na ich temat przed zakupem. Dlatego w opisie muszą znaleźć takie informacje jak:
- materiał, z którego zostało wykonane obuwie
- rozmiar wkładki
- przeznaczenie (np. dla biegaczy)
Uwaga: nie kopiujcie całych opisów produktów ze strony producenta! Specyfikacja/dane techniczne to wyjątek.
Jeżeli czytaliście już inne artykuły na blogu SEOSki, to wiecie, że unikalność contentu to dla Google jeden z czynników rankingowych. Te same opisy znajdujące się na różnych stronach i podstronach oznaczają duplikację treści, a to z kolei wpływa negatywnie na pozycję w wyszukiwarce. Plagiat może nawet skutkować nałożeniem na stronę kary!
Zaangażujcie zmysły
W zależności od tego, co sprzedajecie, odnieście się w swoich opisach do zmysłów, oddziałując na nie. Na zmysł wzroku najskuteczniej zadziałają oczywiście profesjonalne zdjęcia produktu. Najlepiej, aby przedstawić go zarówno z bliska, z różnych perspektyw, jak i w kontekście — codziennym zastosowaniu.
Kiedy wykorzystać pozostałe zmysły? Opiszcie doznania smakowe i zapachy, jeżeli sprzedajecie słodkości lub kosmetyki. Z kolei do zmysłu dotyku odnieście się np. aby opisać wszelkiego rodzaju faktury, materiały.
Mądrze wykorzystajcie siłę fraz kluczowych
Aby sklep internetowy odniósł sukces, opisy muszą być zoptymalizowane. Oznacza to, że konieczne jest przeprowadzenie researchu słów kluczowych i odpowiednie nasycenie nimi tekstów. Aby przekonać się, jakich słów używają Wasi potencjalni klienci podczas poszukiwań w sieci, skorzystajcie z narzędzi takich jak Answer the Public, Ahrefs, Senuto lub z Planera Słów Kluczowych Google. Ważne jest to, aby ostatecznie frazy nie były zauważalne dla czytelnika i brzmiały naturalnie w treści.
Czytaj również: Pozycjonowanie longtail - poznaj jego korzyści
Jak sklep może wyróżnić się na tle innych i zdobyć wysokie pozycje w Google? Odpowiedzią jest pozycjonowanie na bardziej precyzyjne frazy długiego ogona, czyli takie, które składają się z więcej niż dwóch wyrazów. Mają one zazwyczaj mniejszą liczbę wyszukiwań, ale także charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością.
O tym pamiętajcie, tworząc opis produktu
Co jeszcze warto wiedzieć, jeżeli zabieracie się za pisanie opisów produktów? Przede wszystkim postawcie na jakość. Skupcie się na tym, żeby dostarczyć swoim klientom rzetelnych informacji. Przemyślane, zoptymalizowane pod SEO i dostosowane do grupy odbiorców opisy przybliżą Was do sukcesu w e-commerce. Zastanawiacie się, czy przygotować opisy samemu? Oczywiście nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. W sytuacji, gdy prowadzicie niewielki sklep internetowy, macie zdolności copywriterskie i przede wszystkim czas — warto samodzielnie podjąć się tego zadania. W przeciwnym wypadku bardziej opłacalne będzie skorzystanie z pomocy profesjonalistów takich jak SEOSki!