Słowo kluczowe (inaczej fraza kluczowa) to jedno z podstawowych pojęć z zakresu pozycjonowania stron. Wielokrotnie pojawiało się ono już w artykułach na blogu SEOSki, ponieważ bez niego trudno pisać o jakichkolwiek działaniach. Content marketing czy optymalizacja takich elementów witryny jak title czy meta opis nie byłyby możliwe bez wcześniejszej analizy słów kluczowych. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytacie wszystko, co trzeba wiedzieć o frazach, ich rodzajach, researchu i narzędziach w nim pomocnych. Przygotujcie się na potężną dawkę wiedzy, dzięki której Wasze strony mogą poszybować w górę wyników wyszukiwania!
Czym są słowa kluczowe?
Keywords (czyli po polsku słowa kluczowe) to wyrażenia, które są wpisywane w przez użytkowników Internetu do wyszukiwarek. Następnie dobierają one najbardziej odpowiadające zapytaniu strony, których treść związana jest z szukaną frazą. Na przykład, jeśli chcecie kupić nową kurtkę, możecie wpisać w Google np. „męska skórzana brązowa kurtka”.
Wybranie odpowiednich słów kluczowych do strony czy konkretnych artykułów to podstawowe (można powiedzieć, że kluczowe) działanie z zakresu pozycjonowania. Jako właściciele witryn i twórcy treści chcecie przecież, aby słowa kluczowe na Waszych stronach były dopasowane do tego, czego szukają ludzie. W ten sposób będą mieli większe szanse na znalezienie Was wśród wyników wyszukiwania.
Podsumowując: słowo kluczowe jest wspólną płaszczyzną między tym, czego szukają użytkownicy a treściami, które dostarczacie, aby zaspokoić ich potrzeby.
Dlaczego frazy kluczowe są ważne?
Słowa kluczowe są ważne, ponieważ gdy Internauci wpisują je w wyszukiwarkach, może wyświetlić się im Wasza witryna. W zależności od tego, jak dużo osób miesięcznie wyszukuje dane zapytanie, możecie zyskać nawet tysiące nowych odwiedzających! Jeżeli uznają, że prezentowane przez Was treści czy oferta odpowiadają ich oczekiwaniom, mogą stać się Waszymi klientami.
Jeżeli będziecie używać słów, których szukają osoby należące do grupy docelowej, Wasza firma będzie się rozwijać. Przez niewłaściwe frazy kluczowe skończycie z niedopasowanymi odbiorcami lub w ogóle bez żadnych odwiedzających.
Czym jest trudność słowa kluczowego?
Trudność słowa kluczowego, inaczej znana jako konkurencyjność słowa kluczowego to miara tego, jak trudne jest uzyskanie dobrej pozycji w rankingu dla określonego słowa kluczowego. Oprócz tego ile wyników jest już dla określonego słowa kluczowego, na trudność wpływają także: autorytet domen i współczynnik płatnych wyników. Im niższy poziom trudności słowa kluczowego, tym łatwiej jest na niego "rankować" (pojawiać się w wynikach wyszukiwania).
Rodzaje słów kluczowych
Ogólne słowa kluczowe
Takie frazy to zazwyczaj 1-2 wyrazy, które są zbyt ogólne, aby na ich podstawie zrozumieć intencję użytkownika. Charakteryzują się one zazwyczaj dużą liczbą wyszukiwań, wysoką konkurencyjnością i małym współczynnikiem konwersji. Pomyślcie np. o osobie, która wpisuje w Google hasło "buty". Czy szuka czegoś konkretnego? Jest gotowa do zakupu? Mało prawdopodobne. Raczej szuka inspiracji.
Przykłady: wycieczki; sukienka; zegar ścienny
Frazy długiego ogona (tzw. longtail)
To frazy szczegółowe o wysokim poziomie sprecyzowania. Ich długość to trzy lub więcej wyrazów. Zbudowane są zazwyczaj z frazy głównej i jej dookreślenia. Ten rodzaj fraz charakteryzuje się mniejszą liczbą wyszukiwań, mniejszą konkurencyjnością i wyższym współczynnikiem konwersji niż ogólne słowa kluczowe. Gdy uda się na nie wypozycjonować stronę, to trafiają na nią osoby prawdziwie zainteresowane treścią. Większość potencjalnych klientów sklepu nie będzie wyszukiwać ogólnych fraz (np. buty). Zamiast tego będą używać takich wyrażeń jak np. zimowe buty damskie na obcasie.
Przykłady: wycieczki last minute lato 2021, zegarek na srebrnej bransoletce, podkład do cery mieszanej
Czytaj również: Pozycjonowanie longtail - poznaj jego korzyści!
Frazy regionalne (lokalne)
Jeżeli firma działa w wysoko konkurencyjnej branży (np. usług budowlanych), pozycjonowanie na ogólne frazy najczęściej nie przynosi efektów. W takim przypadku warto postawić na frazy lokalne, czyli połączenia słowa z nazwą miasta. Zamiast "układanie glazury", wybierzcie np. "układanie glazury Opole".
Przykłady: doradca kredytowy Augustów, kładzenie dachu Wrocław, restauracja gruzińska Lublin
Brandowe słowa kluczowe
Użytkownicy sieci najczęściej używają słów kluczowych z nazwą marki/firmy, gdy nie znają nazwy szukanej witryny (intencja nawigacyjna). Zazwyczaj witryny pozycjonują się na takie frazy samoistnie, ponieważ nazwa firmy często pojawia się na stronie.
Przykłady: buty sportowe sprandi, botki carino, zegarek hugo boss
Research słów kluczowych
Wiecie już, że frazy kluczowe to inaczej zapytania, na które chcecie pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Poznaliście też ich rodzaje. Pora dowiedzieć się, jak dobrać słowa kluczowe, czyli jak przeprowadzić keyword research. Konieczne będzie skorzystanie z narzędzi. Część z nich jest całkowicie darmowa, więc nawet jeżeli nie chcecie aktualnie przeznaczać na nie budżetu, nie stanowi to problemu.
Narzędzia od Google
Co zrobić w pierwszej kolejności? Skierujcie się do Google! Wyszukiwarka sama podpowie najpopularniejsze zapytania. Wystarczy, że zaczniecie wpisywać interesujące Was hasło w pasku.
Skorzystajcie także z darmowego narzędzia Google Trends, pokazuje uśrednioną popularność danej frazy w czasie. Przydaje się, gdy biznes jest uzależniony od okresu w roku, a branża, w której działacie, charakteryzuje się sezonowością. Dlatego niektóre frazy są popularne tylko w lecie czy zimie, w trakcie świąt lub konkretnych wydarzeń.
Niezastąpiony podczas wyszukiwania słów kluczowych jest także Planer od Google. Korzystać może z niego za darmo każdy, kto posiada konto Google. Co można sprawdzić za jego pomocą? Konkurencyjność słów kluczowych, ich sezonowość czy miesięczną liczbę wyszukiwań. Planer pozwala też znaleźć nowe słowa kluczowe na podstawie istniejących.
Pozostałe narzędzia
Inne narzędzia, dzięki którym znajdziecie podpowiedzi słów kluczowych to np. Keyword Generator i Keyword Sheeter. Ten pierwszy generuje 150 słów kluczowych powiązanych ze wpisanym przez Was i podaje szacowaną miesięczną liczbę wyszukiwań (volume). Z kolei Keyword Sheeter jest dla tych, którzy potrzebują naprawdę dużo danych. Generuje 1000 fraz kluczowych na minutę, a wyniki można wyeksportować.
Kolejne darmowe narzędzie, dzięki któremu dowiecie się, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę to Answer the Public. Podajcie interesujące Was hasło, ustawcie lokalizację, język i kliknijcie przycisk „Search”. Otrzymane wyniki możecie wyświetlić w postaci listy lub grafów. Answer the Public pomoże Wam znaleźć propozycje fraz kluczowych w postaci pytań, porównań czy wyrażeń przyimkowych.
Sprawdźcie konkurencję!
Na pewno znacie strony, które konkurują bezpośrednio z Waszą w wyszukiwarkach. Wybierzcie 3, które mają najsilniejszą pozycję w Google i mają najbardziej zbliżoną tematykę do Waszej. Skorzystajcie z Senuto — polskiego narzędzia do SEO i planowania treści. Możecie wypróbować je przez 14 dni za darmo. Dzięki analizie konkurencji i opcji „Słowa kluczowe konkurencji – słowa, na które widoczni są moi konkurenci, a moja domena nie jest" w Senuto, poznacie frazy, które warto brać pod uwagę np. podczas planowania treści.
Słowo kluczowe — fundament pozycjonowania strony internetowej!
Nie możecie tworzyć ani optymalizować treści dla wyszukiwarek, jeżeli nie wiecie, czego szukają użytkownicy. Wybór odpowiednich słów kluczowych jest więc podstawową kwestią podczas zdobywania widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Wyznaczają kierunek działań SEO i są trzonem strategii. Znacie już swoje frazy? Skupcie się przede wszystkim na tworzeniu wartościowych treści, w których będą się one naturalnie pojawiać.