1. Dlaczego warto optymalizować działania w social mediach?
2. Optymalizacja strony pod SMO — na czym to polega?
3. 5 tipów — optymalizacja profili społecznościowych i contentu
3.1. Wykonajcie audyt swoich firmowych profili
3.2. Uwzględnijcie w swoich profilach i treściach ważne dla biznesu frazy kluczowe
3.3. Zachęcajcie pracowników do dzielenia się firmowymi treściami
3.4. Wykorzystajcie treści wizualne
Każda marka chciałaby mieć oddanych i zaangażowanych obserwujących w social mediach. Zdobycie ich na platformach typu Facebook czy Instagram to nie wymagający dużego budżetu sposób na zwiększenie świadomości marki. Jednak tworzenie i rozwijanie bazy followersów to niełatwe zadanie. Nie wystarczy być obecnym w social mediach. Konieczne jest wdrożenie do strategii marketingowej działań optymalizujących pod kątem promocji w mediach społecznościowych. Przeczytajcie, co wchodzi w zakres SMO oraz jak łączy się ono z SEO. Poznajcie też tipy, dzięki którym mocniej podkreślicie swoją w social mediach.
Dlaczego warto optymalizować działania w social mediach?
Według raportu udostępnionego przez portal Statista ponad 3.6 miliardów osób korzystało z mediów społecznościowych w 2020 roku. Przewiduje się, że w 2025 roku liczba ta wzrośnie do 4.41 miliardów! Macie możliwość dotarcia do tych aktywnych użytkowników, ale aby to zrobić, musicie zoptymalizować swoje media społecznościowe.
Social Media Optimization (SMO) to działania, które podzielić można na dwa fronty. Pierwszy to analizowanie i dostosowywanie treści oraz profili, tak aby były zgodne z najlepszymi praktykami w mediach społecznościowych. Drugi to przystosowanie witryny do skutecznych działań promocyjnych w social mediach. Idea SMO — tak samo, jak SEO — bazuje na testowaniu. Po co się w ogóle wysilać? Chociaż wiele marek sprawia wrażenie, że ich działania w social mediach nie wymagają żadnego wysiłku, w rzeczywistości konta o najwyższej skuteczności nie ignorują nawet drobnych szczegółów optymalizacji.
Korzyści, jakie daje SMO
Korzyści, jakie daje SMO są trojakie:
- zwiększa widoczność i zasięg treści, a to skutkuje większym zaangażowaniem (kliknięcia, ruch itd.)
- pozwala ocenić ogólny zwrot z inwestycji (ROI) i wyniki marketingu społecznościowego (sprzedaż, świadomość marki)
- umożliwia opracowanie spójnego procesu tworzenia treści, które będą dobrze działać (w odniesieniu do konkretnej marki)
Optymalizacja strony pod SMO — na czym to polega?
Zacznijmy od wyjaśnienia, na czym polegają działania SMO związane bezpośrednio ze stroną internetową.
Przede wszystkim należy na firmowej witrynie:
- umieścić widgety z odnośnikami do profili w social mediach — to skuteczny i wygodny sposób na zdobycie nowych obserwatorów i polubień
- zainstalować wtyczkę (np. WordPress Social Media Icons) i dodać ikony umożliwiające szybkie udostępnienie treści ze strony na Facebooku, Instagramie, Pintereście, Twitterze, YouTubie itd.
- umożliwić odwiedzającym komentowanie przy użyciu konta społecznościowego poprzez zainstalowanie Disqus. Jest to duże udogodnienie dla Internautów i dzięki temu chętniej zostawią komentarz

5 tipów — optymalizacja profili społecznościowych i contentu
Poznaliście już część działań, które w ramach SMO wykonuje się na stronie internetowej. Teraz czas poznać 5 wskazówek, dzięki którym nie tylko przyciągniecie więcej ruchu na swoje serwisy, ale też poszerzycie zasięg w mediach społecznościowych.
Wykonajcie audyt swoich firmowych profili
Po pierwsze musicie się upewnić, że konta marki są zgodne z jej celami biznesowymi. Wymaga to ogólnego audytu profili społecznościowych z naciskiem na branding i marketing. Zakładając, że profil (np. na Facebooku) jest czyimś pierwszym spotkaniem z Waszą firmą, musicie zadbać o spójność, o utrzymanie zaangażowania klientów i przede wszystkim — nie możecie wprowadzać ich w błąd!
Co między innymi należy wziąć pod uwagę podczas audytu?
- czy kreacje w social mediach są spójne z pozostałą obecnością firmy w Internecie (logo, fonty, hashtagi)?
- czy komunikaty marketingowe i ich język, pasują do dotychczasowej komunikacji?
Uwzględnijcie w swoich profilach i treściach ważne dla biznesu frazy kluczowe
Nie martwcie się: nie musicie "upychać" słów kluczowych do swoich treści, aby zwiększyć widoczność w mediach społecznościowych. Zacznijcie od zbadania popularnych słów kluczowych dla branży i fraz, które wyszukują użytkownicy social mediów. Następnie zastosujcie kilka technik SMO związanych z wyszukiwaniem:
Czytaj również: Pozycjonowanie longtail - poznaj jego korzyści!
Zachęcajcie pracowników do dzielenia się firmowymi treściami
Według ankiety przeprowadzonej Sprout Social 67% ankietowanych korzysta z mediów społecznościowych w celach zawodowych. Z kolei użytkownicy social mediów częściej nawiązują kontakt z osobami, które już znają, niż z markami. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że przeczytają post o marce udostępniony przez znajomego niż od samej marki. Dlatego ważne jest, aby zachęcać pracowników do udostępniania firmowych treści na Instagramie czy Facebooku.



Wykorzystajcie treści wizualne
Content wizualny skutecznie przyciąga wzrok, gdy użytkownik przewija swój kanał. Im więcej treści wizualnych możecie włączyć do swojej strategii, tym lepiej. Przykład? Według danych przedstawionych przez Buffer Tweety zawierające obrazy uzyskują o 18% więcej kliknięć, o 89% więcej polubień i 150% więcej retweetów!
Używajcie (ale nie nadużywajcie!) hashtagów
Hashtagi mogą pomóc w zwiększeniu "wykrywalności" Waszych profili. Na przykład dodając posty na Instagramie z hashtagiem możesz spodziewać się o 12,6% większego zaangażowania niż wtedy, gdy dodasz post bez hashtagów!
SMO a SEO — co je łączy?
Niektórzy zakładają, że wszystko, co potrzebne do uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to szybka witryna z wysokiej jakości treścią i odpowiednimi metatagami. Jednak algorytmy Google biorą pod uwagę więcej czynników, a jednym z nich są sygnały społeczne (social signals). Powodzenie w mediach społecznościowych mierzone liczbą obserwujących i poziomem ich zaangażowania mogą być pozytywnymi sygnałami dla Google. Zasadniczo, jeśli Wasze profile i treści są zoptymalizowane, prawdopodobnie osiągniecie lepsze wyniki również w SERP-ach.
Nie należy pominąć też tego, że SMO nierozerwalnie łączy się z UX, czyli User Experience. Są to wszelkie działania, które mają sprawić, że strona jest przyjazna dla odwiedzającego i zachęca go do dłuższej wizyty. Działają tak między innymi wymienione wcześniej w artykule wtyczki, które zwiększają funkcjonalność witryny. W ten sposób SMO wpływa na User Experience, a z kolei im lepsze UX, tym lepiej dla SEO.
SMO — poprawcie zasięgi i zwiększcie ruch na stronie!
Być może do tej pory Wasze firmowe strony optymalizowane były wyłącznie z myślą o dostosowaniu ich do algorytmów wyszukiwarek internetowych. Pamiętajcie jednak, że wraz z rozwojem platform społecznościowych, pojawiła się potrzeba optymalizacji contentu i mechanizmów pod kątem różnorodnych społeczności i ich członków. Teraz kiedy już wiecie, na czym polegają działania z zakresu SMO, śmiało możecie zacząć optymalizację swoich witryn, profili i contentu w social mediach! A gdy potrzebna będzie pomoc, zwróćcie się do nas — specjalistów z SEOSki!